![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Gouverneur
|
![]() Welke vraag?
![]() |
#122 |
Gouverneur
|
![]() Ik bedoelde met mijn vorige bericht:Op welke vraag zou je een antwoord willen? En welk antwoord op welke vraag is wel of niet voldoende?
![]() |
#123 | ||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
'k Zou dan wel heel blij zijn, om dat soort van pseudo-onzin niet langer meer met me mee te slepen. Voor die eventuele toelichting heeft u m'n dank reeds. Citaat:
Maar het klopt, de term 'egotransverwarring' vind ik ook niet terug in z'n teksten, al zou het niet misstaan in zijn repertoire. Mocht dan echter, zoals je hier beweert, die psychologisch aandoende term uit de duim van MIS gekomen zijn, dan pleit dat op z'n minst voor een intelligente duim, om van z'n echte verstand nog niet te spreken, die dieper ontleed dan de gangbare 'wetenschappelijke' psychologie dat doet, gezien deze laatste hoogôpgeleiden zich slechts beperken tot het verstandelijke/empirische ego-bewustzijn, als de materiele som van alle zintuiglijke indrukken, and that's all folks. Arme mens, arm Bewustzijn ... Citaat:
De man werkt dan ook al een half leven met de materie, die deze hoogopgeleiden slechts theoretisch kennen. Verder verdenk ik MIS ervan even goed op de hoogte te zijn van de gangbare hersenneukerij, maar ziet blijkbaar tegelijk ook de zintuiglijk/verstandelijke beperkingen en schadelijke kanten ervan in, hoogst wsl in een intellectuele tegenstelling tot de jou aangehaalde psychologie-docenten. Enfin, ik ben verder zo vrij geweest even een halve draai te maken, om het boek 'Het Atman-project' van Wilber ter hand te nemen voor een tekst, die u eens snuffelend mag onderzoeken op enige pseudo-waarden en wat er zoal aan onzingehalte te ruiken is. Aldus: Citaat:
Weet je, ik denk dat het individueel-globaal bewust worden van soortgelijke teksten, zelfs in minder dan 2,13 s. kan gebeuren en op die tijd kan gelijk alle psychische nood, alle honger, alle dakloosheid, alle armoede, alle oorlog en geweld, alle onrechtvaardigheid en elke crisis, waar ook ter wereld opgelost worden, zelfs voor je nog maar simsalabim kan uitspreken, zo snel kan dat ook allemaal gaan. Zelfs aannames als God, Allah, JHWH, ik en gij en zulder, daar en hier, worden dan volledig opgelost in het tijdloos bestaan van dit moment, in de oorspronkelijke zuiverheid van ons eigen Bewustzijn en hoeven we elkaar bij elke ontmoeting niet meer te begroeten met 'vrede', gezien we dan zelf vrede zijn. Tot waar juist ging de eigentijdse psychologie ook alweer ? Zo, Redwasp, ik hoop dat je het pseudo-gehalte van die copy-past kan aanduiden waar je dat nodig acht. Misschien kan je gelijk die eenvoudige tekst ook eens doorsturen aan je goedbuurse en hoogopgeleide psychologie-docenten, om die ongetwijfeld heel intelligente heren eens goed plat te laten gaan over de onwelriekende psycho-nonsens die Wilber hier durft te opperen. De weerlegging hiervan moet toch eenvoudig zijn dan. Hopelijk staat hun eigen ego-fixatie daarbij niet al te zeer in de weg en zijn ze tot een paradigmaverschuiving bereid, al vermoed ik dat dit psychische obstakel ze dan ongetwijfeld in staat zal stellen, er verder een heel fijn puntje te mogen aan zuigen, aan de overstijgende visie van Wilber, want dan zitten ze daar in die hogeschool met een stelletje arrogante en opgeblazen kikkers opgescheept, en da's wel het laatste waar we aan willen denken, alle bekende tekortkomingen ervan ten spijt. ![]() |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
Citaat:
deze werkwijze werpt al een paar eeuwen duidelijk zijn vruchten af. door die manier van onderzoeken kunnen ingenieurs nu grote stalen bruggen bouwen, spaceshuttles de ruimte in sturen en DVD-films bekijken. wilbers voorstel om naast die empirische gegevens ook 'informatie' uit andere lagen van het bewustzijn in wetenschappelijke modellen te verwerken vertrekt vanuit een compleet onbegrip van die methode. wanneer hij daarenboven stelt dat die informatie wel eens op mystieke weg of zelfs via mediums en allerlei channelingtoestanden gebeurt, dan heeft hij voor goed de deur van de wetenschap achter zich dicht gedaan. geen enkele exacte wetenschapper besteedt ook maar aandacht aan dit soort pseudo's. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
overigens lijkt de tekst me niet veel meer dan een postmodern herkauwen van mystieke inzichten over de onuitspreekbaarheid van het goddelijke. dit soort teksten komen sinds de jaren zeventig wel vaker voor. helemaal niet gevaarlijk, maar natuurlijk is het origineel (hij haalt blijkbaar vrij veel metaforen uit de hindoe-traditie, maar ook het soefisme (licht voorbij licht) en de christelijke mystiek zijn hem niet vreemd) veel beter dan dit flauwe afkooksel ervan. zo lang dit soort pomo-filosofen bij dit soort lauwe mystieke spielerij blijft, is er geen probleem. het wordt wel erg wanneer ze vanuit hun zwevende hogere bewustzijnstoestanden ook aan wetenschappers hun gezweef willen opleggen. gelukkig blijken bijna alle wetenschappers imuum voor dit soort zweverigheden. Citaat:
Citaat:
wilber noemt zichzelf geen psycholoog maar filosoof. ik weet dus niet of ik die dames en heer psychologen ermee gaan lastigvallen. Citaat:
in elk geval meen ik te begrijpen dat je gelooft dat wilber zal zorgen voor een zogenaamde paradigmaverschuiving binnen de psychologische wetenschap. jouw redenering lijkt een beetje op deze die veel pomo's en new agers maken: "wij zijn de voorboden van de nieuwe tijd en de wetenschappers zullen ons weldra volgen middels een paradigmaverschuiving. de reden dat de wetenschappers ons nog tot nu toe niet gevolgd zijn is niet het feit dat ze kunnen aantonen dat wij ongelijk hebben, maar juist dat ze te veel gefixeerd zijn op hun eigen ego en bang zijn voor hun carrières." ik geloof dat, als wilber echt een bijdrage zou kunnen leveren aan de huidige klinische psychologie, hij daar al lang de kans toe had gekregen. het feit dat de meeste echte wetenschappers niet veel interesse hebben in zijn werk is misschien wel... dat dit werk niet zo heel interessant is. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#125 |
Parlementslid
|
![]() Als het serieus is... en of!
![]() Nieuw werkloosheidsrecord in de VS. do 02/07/2009 - 16:23 De werkloosheid in de Verenigde Staten is gestegen tot net geen 10 procent. In de maand juni gingen er 467.000 jobs verloren. Voorlopig is er op de arbeidsmarkt weinig te merken van de recente heropleving op de beurzen. De cijfers werden vandaag vrijgegeven door het Amerikaanse ministerie van Arbeid. Analisten hadden een lager aantal verwacht, omdat vorige maand voor het eerst sinds lang de werkloosheid -bescheiden- daalde. 467.000 is dus hoog, maar wel minder dramatisch in vergelijking met januari toen er maar liefst 741.000 jobs in een maand verloren gingen. 14,7 miljoen Amerikanen zitten nu zonder werk, wat de werkloosheid op 9,5 procent brengt, het hoogste aantal in 26 jaar. Werklozen blijven ook steeds langer zonder werk, waardoor de consumptie afneemt en ondernemingen in de problemen komen. De regering-Obama liet eerder al verstaan dat de werkloosheid wellicht door de 10 procentgrens zal breken. Het zal dus eerst slechter worden, alvorens het beter wordt. Bron: deredactie Het is een en/en verhaal zoals altijd. Kapitalisme is noch goed noch slecht. Laatst gewijzigd door Buyck Ruben : 2 juli 2009 om 15:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 3 juli 2009 om 17:53. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Simsalabim, het zal een wensdroom voor je blijven. De theorie is dat in praktijk miljoenen mensen simpelweg bedrogen worden door verstarde en niet aangepaste denkpatronen, 'The Money Illusion Syndrome' is je dan ook niet onbekend (zo zouden wij kunnen vermoeden). Objectief rekenkundig (en derhalve 'wetenschappelijk empirisch') is er helemaal geen geldprobleem en jij, de zelfverklaarde meester, zal dit eerst ontkennen om het dan maar snel te willen hebben op wat je niet bevatten kan. Lullen over armoede kan iedereen, je moet er echt trots op zijn, vraag het nog eens aan je 'Masters'. Waar zijn ze met al hun studies ? Schaf het onderwijs gewoon af, wat baat het ? Let wel, het 'onderwijs' afschaffen heeft een psychologische betekenis maar dat zal de 'master' natuurlijk ook al wel gezien hebben, niet dan? Laatst gewijzigd door MIS : 3 juli 2009 om 18:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door MIS : 3 juli 2009 om 19:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Gouverneur
|
![]() MIS, je gaat nu toch niet weer offtopic met jouw Money Illusion Syndrome. Misschien kan je beter het topic dat daarover was weer oprakelen. Kunnen we gelijk de voor- en tegenargumenten weer lezen.
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Gouverneur
|
![]()
![]() |
#135 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Om de kiesdrempel te overwinnen doet een mens er goed aan om een partij der depressieven op te richten, indien niet gemaskeerd door happypillekes raak je volgens de berichtgeving al snel aan 20 %, al de rest noemt zichzelf gezond. Inflatie van het menszijn volgt dezelfde trends als dat van het gouden papier. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||||||||||||||||||
Staatssecretaris
|
![]() vrede,
[retorisch]waarom blijf ik eigenlijk op dit soort onzin reageren?[/retorisch] Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
of had je nog niet door dat psychologie en economie echt wel twee apparte vakgebieden zijn? sla je echt alles zo door mekaar? Citaat:
ik had al eens gesuggereerd dat het misschien mogelijk is dat mensen jou wel begrijpen, maar dat ze doorhebben dat jouw ideeën de nodige wetenschappelijke onderbouwing missen, dat ze zelfs vaak zonder enige rationele argumentatie verbanden suggereren die in werkelijkheid niet bestaan (zoals hierboven je waanbeeld dat iedereen die gestudeerd is de oplossing van de crisis zou moeten brengen, je totale verwarring tussen vakgebieden en je volledig verzonnen 'egotransverwarring' waarvan je tot nu toe nergens een goede definitie hebt kunnen geven). het is niet omdat men jou niet begrijpt dat men je ideeën pseudo-wetenschap noemt. het is eerder omdat men je wel begrijpt, maar duidelijk inziet dat het onzin is. het kan nu natuurlijk best zijn dat jij de echte wetenschappers niet begrijpt, en dat je dus ook hun weerlegging van je waanzin niet kunt snappen. na enige tijd discussiëren met jou vrees ik dat dit wel eens het geval zou kunnen zijn. Citaat:
Citaat:
na enige googelen merk ik trouwens dat de term (net als jouw 'egotransverwarring') alleen lijkt voor te komen op discussieforums waar jij er over begint. zit ik er ver naast als ik gok dat jij dit syndroom ook uitgevonden hebt? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
trouwens, wat ontken ik? heb je het nu over het feit dat ik jouw egotransverwarring ontmaskerde als een bedenksel dat uit jouw eigen verwarde ego afkomstig is? als dit niet zo is, toon dan aan dat er een serieuze theorie van egotransverwarring bestaat en dat die door meer dan één iemand wordt ondersteund. dat kun je niet, dus zul je subiet weer antwoorden dat het een grap was. Citaat:
wat je hierboven bedoelt met 'door de 'persoonsvorm' te doorzien als het concept dat erin verschijnt' is me helemaal een raadsel. het toont me alleen aan dat je blijkbaar van nederlandse grammatica even veel weet als van economie, psychologie en natuurkunde. Citaat:
een andere docent die ik ken, geeft wiskunde, heeft me ooit eens getoond hoeveel krankzinnige pseudo-theorieën hij wekelijks toegestuurd krijgt. in het begin nam hij de moeite om er iedere keer op in te gaan. hij dacht dat hij de auteur wel op de fouten kon wijzen. hij is daarmee gestopt aangezien de bedenkers van die theorieën meestal de optie dat zij het bij het verkeerde eind hebben bij voorbaat uitsluiten. een opmerking die hij daarbij maakte (ik parafraseer): "de meesten van hen hebben niet eens enig benul van nederlandse grammatica. hun zinnen zijn vaak zodanig verkeerd geformuleerd dat het soms totaal onmogelijk is om er de precieze betekenis van vast te stellen." na een tijdje discussiëren met jou, snap ik eindelijk wat hij daarmee bedoelde. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
of ik dit persoonlijk ook echt goed nieuws vind, laat ik even in het midden. vrede, redwasp
![]() |
![]() |
#137 | |||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Een en al, hopelijk wederzijds.
Citaat:
De zintuiglijke exclusiviteit die de exacte wetenschap vooropstelt in haar werkwijze, is dus voor mijn part wel ok, maar wat doe je dan met het zoekende, experimenterende en registrerende bewustzijn van de wetenschappers zelf ? Wat doe je verder, als bv nog maar de aanwezigheid van een persoon, een beslissende invloed heeft op het verschijningsgedrag van fotonen en quarks bij experimenten in de deeltjesfysica ? En wat doe je dan met telepatische verschijnselen of BLE ‘s ? En hoe sta je uiteindelijk tov je eigen bewustzijn ? (gelieve niet te verwarren met ego of denkvermogen) Negeren dan maar, omdat het niet in je empirische meetkraampje past ? Trouwens, psychologie is nu niet direct een exacte wetenschap te noemen, de diagnosemarges liggen daarvoor veel te ver uit elkaar en miskent ze het menselijke bewustzijn in al zijn ongediferentieerde potentie en daarom staat de reguliere psychologie niet echt in de beslissende positie, om de aanvullende boodschapper van een pseudo-etiket te voorzien. Ze poogt daarmee op een goedkope manier aan geloofwaardigheid te winnen, onderwijl een waarheid als een koe negerend, zelfs bij zichzelf. Hoe hoog moet je met een "erkend' studiediploma dan wel niet gevallen zijn, om de diepere kern(-en) van je eigen bewuste bestaan niet te herkennen en zelfs flegmatiek te ontkennen ? Ergens ter hoogte van een egotransverwarring mss ? Citaat:
![]() Het is mi anders wel een verdomd handige aanduiding, om aan te geven dat sommige mensen hun ego wel eens abusievelijk durven te verwarren met het ongevormde/vormende bewustzijnsaspect dat voorafgaat aan het hele zintuiglijk-verstandelijke deel van hun belevingsvermogen. Dikke nekkerij ipv egotransverwarring (klinkt als een klok) is een iets volksere term, zoiets dus, maar hey, ik ben dan ook geen psycholoog en duim er dus maar even op los, wat betreft de mogelijke betekenis die ik erin meen te mogen ontwaren. Citaat:
Met http://www.spraakloos.nl/?p=255 en http://www.antipsychiatrie.web-log.nl/ als een indicatief voorbeeld van de stand van zaken. Je intellectuele bagage kan dit ook nog wel aan, vermoed ik. Citaat:
Respect dus voor de hoogopgeleiden, die de bouwkundige boodschappen van die half-analfabeet begrepen en met vrucht toepasten binnen hun eigen vakgebied. Zij brachten tenminste nog die moeite op. En jij bezit dat soort expertise dus wel, om dat zeker te kunnen weten ? Goed om te weten dat we kunnen rekenen op echte experten zoals jij. Hopelijk lopen er een paar minstens even slimme exemplaren rond, bij het wereldlegioen hoogopgeleide en duurbetaalde psychologen, psychiaters, economen, monetairen, politici, bedrijfsleiders en nog wat van die massa maatschappelijke voortrekkers, want niemand van die bende betweters heeft de huidige materiële en psychische ontreddering kunnen voorkomen, noch alle voorgaande crisissen en ik verwed er m’n favoriete voetbalprentje om, dat ze de volgende ook niet zullen kunnen voorkomen. Waar hebben die gediplomeerde empiristen zich dan in al die vervlogen tijden mee beziggehouden ? Wsl met heel moeilijke dingen, die m’n ongeschoold petje wsl ver te boven gaan. Citaat:
Het is niet omdat de meeste deelnemers aan dit forum nog niet eens de moeite nemen, om de gevraagde denkoefening verder door te trekken (in hun kwetsbare ego's mss iewat gekrenkt door de gespeelde arrogantie van MIS), dat er geen boodschap ten goede zou kunnen inzitten en dus eens welwillend verder te kijken dan de lengte van het empirische neusje, waar de Slimme Rikken onder ons zo graag over snoeven. MIS weet dus maar al te goed waarover hij schrijft, en het is dus best mogelijk dat de meeste critici in deze draad en bij uitbreiding daarvan de monetaire-economische-politieke individuen, zelf een dijk van een ego-transverwarring met zich meeslepen, en daardoor de inherente boodschap niet herkennen, dat kan ook natuurlijk. Deze discussie en het bijhorende onbegrip hoort, dan ook bij het kosmisch-evolutionaire spel natuurlijk. De hindoes hebben daar zelfs een mooie benaming voor, nl Lila = goddelijk spel, wonder. Het gaat hier om handelingen die niet worden verricht uit verlangen. De mens handelt uit verlangen; God handelt alleen uit liefde. De gehele schepping is Gods lila,… maar dat wist je natuurlijk al. Citaat:
Gezien MIS deze auteur doorlinkte en jij daar op reageerde en hem een pseudogehalte annex ongeloofwaardigheid toeschreef, vond ik het gepast om enige puntjes op de i te zetten, vandaar de relevantie met de huidige crisis annex wantoestanden in de hele wereld en de evenredige verhouding dienaangaande ivm de spiritueel-intellectuele onwetendheid van onze ware aard. Verder is Wilber in deze discussie wel on-topic, althans toch zijn algemeen gedachtegoed, gezien MIS onze alledaagse logica en rede in vraag stelde, door er op te wijzen dat de meeste problemen zich vooral tussen de oren voordoen, en dat alleen een paradigmaverschuiving van ons denkvermogen en wereldbeeld, de meeste, zo niet alle problemen bespoedigd kunnen worden aangepakt en opgelost. Maar MIS is dan ook een pseudo natuurlijk, net als Wilber trouwens. Ik denk dat ik er dan ook maar eentje ben. Citaat:
Uw redenering doortrekkend, dan hadden al die mystici die u hier vernoemd ongelijk en zijn het ook allemaal pseudo’s en nepfiguren, die verder helemaal geen kaas gevreten hebben van empirisch onderzoek en dan is gelijk elke ‘waarheid’ van alle orthodoxe religies een farce van het verbale ego, niet meer en niet minder, en zijn zelfs alle eerdere profeten onderhevig aan.. euh.., egotransverwarring mss ? En als naar uw zeggen die oude spirituele geschriften dan veel beter zijn dan Wilbers flauwe afkooksel ervan, waarom wordt er dan in de psychologie geen gebruik gemaakt van deze oude kennis ? Ach ja, wsl niet empirisch toetsbaar genoeg, om de ultieme spirituele aanduiding dat de zoeker het gezochte is, verstandelijk te verifieren... Droom dus maar rustig verder in uw 'echte' wereld, het menselijke lijden op een hoogst empirisch-intellectuele wijze bestendigend... Laat ik dan verder ook maar geen toespeling maken op uw zelfverklaard moslimschap, maar ik hoop dat u de schizofrene grondslag inziet van enerzijds uw onvoorwaardelijke geloof in de richtlijnen van de empirisch-reductionistische wetenschappen en de resultaten ervan en anderzijds uw geloof in de letterlijk ‘goddelijke’ richtlijnen van uw geloofsobject, ondertussen intellectueel de beide domeinen ver van elkaar gescheiden houdend, terwijl u intuïtief heel goed aanvoelt dat er geen punt aan te duiden valt waar het godsprincipe eindigt en de mens of de natuur begint of andersom. Maw, u aanvaard beide zaken wel als ‘waarheid’, maar wenst ze niet als een geheel te zien, conform de duale visie van een zichzelf van de rest van de wereld afscheidend intellect. Over egotransverwarring gesproken…, mss toch maar eens gaan praten met een lieve en behulpzame docente in de psychologie ? Gezien u buiten het empirisch excuus, verder geen enkel tegenargument aanbrengt die de psychologisch-spirituele symbiose van Wilber kan ontkrachten, laat ik even in het midden wie van u beiden zich bediend van pseudo-argumenten. Citaat:
http://www.zielenknijper.nl/universi...-klachten.html Ook het vak psychologie an sich evolueert stilaan naar een meer holistische benadering, waarbij al staat het idd nog niet op de werkagenda van het gros van de traditionele zielenknijper, Maar gelukkig beginnen meer en meer wetenschappers in te zien, dat de alliantie van de afgelopen eeuw tussen de algemene gezondheidszorg en de groot-farmacie, andere belangen op het oog had dan die van de patient. Egotransverwarrende belangen, als je 't mij vraagt. Citaat:
Dat fenomeen is trouwens zo oud als de straat en kan slechts worden opgelost, als het verwarde ego een spiritueel inzicht krijgt in z’n hogere wezen. Alleen dan ontstaat er voldoende liefde en mededogen met de wereld, om de eigen shit te beseffen en asap op te ruimen en ieder wezen onvoorwaardelijk als een gelijke te behandelen, aangezien er op dat niveau de gefragmenteerde weergave van onze empirische kortzichtigheid zich dan als een onlosmakelijk geheel presenteert aan ons ongefilterde waarnemingsvermogen. De spirituele tradities die u hierboven aanhaalde staan er bol van en u kent ze nog allemaal ook, maar omdat uw empirische uitsluitingspolitiek deze godskennis niet kan zien, horen, voelen, ruiken of proeven, doet u alsof het ene beslist zonder het andere kan bestaan, ’t jah… Mocht het onderwijs en het gevangeniswezen het vak 'Bewustzijnsleer' in voege brengen, op wereldniveau uiteraard, dan zou je theoretisch al binnen de 3 generaties een quasi leedvrije wereld bekomen en het zou zonder uitzondering voor iedereen en overal goed toeven zijn. Eens de kritische massa overschreden wordt kan het snel gaan, zelfs in een veel kortere tijd dan 3 generaties nodig hebben om af te studeren en individueel zelfs in minder dan 2,13 s. als de oorspronkelijkheid van het zelf ervaren word. Zijn je hooggeleerde en ongetwijfeld heel kundige psychologie-docenten met hun complexe cursussen, daar ook toe in staat ? Citaat:
Mocht het woord nog niet bestaan hebben, dan verdient MIS een stevige pluim voor de evidente betekenis die er uit te halen valt en mocht het toch al bestaan hebben, dan pleit dit niet echt voor de vakliteratuur van die dames, maar ergens verwonderd me dat niet, aangezien het deelwoord ‘trans’ een overstijging of een progressie inhoud van het ego en de klassieke psychologie er juist alles aan doet om het ego te behouden, dmv een regressieve aanpak met alle bijkomende neuroses en verslavingen vandien. Citaat:
Of ie die titel verdiend weet ik niet, maar ik denk dat uw hooggeacht psychologisch gezelschap er geen punt van zou maken, om Wilber te ontmaskeren als een armzalige pseudo-figuur, mits een eenvoudige uitleg waarom juist dat zo is. Citaat:
De zinsbouw is nu iewat aangepast en moest luiden "Hopelijk staat hun eigen ego-fixatie daarbij niet al te zeer in de weg, al vermoed ik dat dit psychische obstakel ze dan ongetwijfeld in staat zal stellen er verder een heel fijn puntje te mogen aan zuigen, ofwel zijn ze tot een paradigmaverschuiving bereid" Niet echt belangrijk dus. Citaat:
Maw dus, daar waar er een gevoel van individuele afgescheidenheid bestaat komt een gefragmenteerd wereldbeeld in de plaats en daar is men doof en blind voor de onderlinge verbondenheid en wederzijdse doordringing van alle dingen en dat leidt dan weer tot onwetendheid, overdreven gehechtheid, hebzucht, haat en al die kleinmenselijke eigenschappen, die alles bij elkaar opgeteld dan weer voor alle kleine en grote miseries in de wereld zorgen. Wat Wilber schrijft is dus nog zo gek niet, toch nog niet half zo gek als de bewustzijnsvernauwende methoden annex regressieve aanpak van de reguliere geesteszorg. Citaat:
Citaat:
Egobelangen dus. Ook heel intelligente en ruimdenkende mensen durven zich hier wel eens het pleuris aan te bezondigen. In het politieke discours noemen ze zo'n dissociatieve ontkenning van een ander soms wel eens een boycot of een cordon sanitaire, en het werkt nog ook. Simsalabim, ![]() Laatst gewijzigd door Diego Raga : 4 juli 2009 om 01:12. |
|||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||||||||||||||||||||||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Gouverneur
|
![]() Welk extremisme? En hoe en waardoor differentieert het bewustzijn?
![]() |
#140 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |