Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 10:31   #121
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odoric Bekijk bericht
Niet voor het 1 of het andere maar de NPD haalt op zich mooie verkiezingsresultaten en dit ZONDER zijn broek af te steken, dit in tegenstelling tot het VB.
Ik denk trouwens dat gans de pointe je ontgaat beste blauwzwart... Het gaat er hem over dat VB gerust 30% van de stemmen mag halen, dan nog gaan zij geen beleidspartij worden. Als jullie nog altijd in die droom leven dat het cordon sanitaire op een mooie maandag zal verdwenen zijn of dat die Forza Flandria soelaas gaat brengen, amai... Je moet eens leren begrijpen dat dat Cordon Sanitaire niet omkeerbaar is, anders verliezen alle partijen oneindig gezichtsverlies en ik denk nu niet bepaald dat die daar zitten om te springen. En ik hoop voor jullie dat die Forza Flandria er nooit komt, het zou een nogal vergiftigd geschenk kunnen zijn (Cd&v/NVA stijl). De rest kun je zelf wel invullen door verder na te denken...
Wel, als de NPD een mooi verkiezingsresultaat haalt, dan is dat goed voor hen, maar daar heb ik geen zaken mee, net zoals ik geen zaken heb met de goeie stemuitslag van De Wever en zijn N-VA. Ik ben bij een andere partij (Vlaams Belang) en alleen het resultaat van mijn partij interesseert me.

Ik geloof trouwens ook niet in een forza flandria (uit afkeer van die hautaine Geert Bourgeois en zijn elitair-academisch gevolg), noch in een forza germania, forza heelneerlandia of welke forza dan ook.
Ik geloof enkel in het Vlaams Belang, de kracht van de overtuiging heet zoiets en is voor mij geen slogan maar iets waar ik me helemaal in terugvind en consequent naar blijf handelen. Trouw is niet tijdelijk, maar blijvend in goede en kwade dagen. Ben ik daarin naïef ? Dat kan, maar dat is dan mijn keuze en mijn probleem. Misschien zijn jullie ook wel naïef ?

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 3 juli 2009 om 10:34.
Blauwzwart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 10:51   #122
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odoric Bekijk bericht
Niet voor het 1 of het andere maar de NPD haalt op zich mooie verkiezingsresultaten en dit ZONDER zijn broek af te steken, dit in tegenstelling tot het VB.
Ik denk trouwens dat gans de pointe je ontgaat beste blauwzwart... Het gaat er hem over dat VB gerust 30% van de stemmen mag halen, dan nog gaan zij geen beleidspartij worden. Als jullie nog altijd in die droom leven dat het cordon sanitaire op een mooie maandag zal verdwenen zijn of dat die Forza Flandria soelaas gaat brengen, amai... Je moet eens leren begrijpen dat dat Cordon Sanitaire niet omkeerbaar is, anders verliezen alle partijen oneindig gezichtsverlies en ik denk nu niet bepaald dat die daar zitten om te springen. En ik hoop voor jullie dat die Forza Flandria er nooit komt, het zou een nogal vergiftigd geschenk kunnen zijn (Cd&v/NVA stijl). De rest kun je zelf wel invullen door verder na te denken...

Aan dat cordon is voor alle duidelijkheid al fameus wat geknaagd. Bestuursmeerderheden, da's nog iets anders, maar passieve en actieve stemafspraken bijvoorbeeld, dat is schering en inslag aan het worden.

Eigenlijk is het een zeer eigenaardige situatie. Het electorale groeimodel gaat uit van een aantal thesen: Meer stemmen = meer politieke macht. Meer stemmen = grotere kans dat het cordon gebroken wordt, etc. Het doel van zo'n model is deelnemen aan het beleid. Het middel is verruiming, een Forza Flandria zeg maar. Dat ligt in duigen. De paradox is echter nog groter. Zowat de protagonist van dit model, is precies diegene die stemmenwinst wel in het verleden mogelijk maakte, maar precies niet de afschaffing van het cordon. Een logisch gevolg hieruit zou zijn dat men investeert in grassroots waarvan de partij een vertegenwoordigend gegeven in de parlementen is, maar die op hun niveau doen wat de partij wil bereiken: soevereiniteit, zelfbestuur en autonomie.
TVDD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 11:14   #123
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TVDD Bekijk bericht
Aan dat cordon is voor alle duidelijkheid al fameus wat geknaagd. Bestuursmeerderheden, da's nog iets anders, maar passieve en actieve stemafspraken bijvoorbeeld, dat is schering en inslag aan het worden.

Op dat vlak wordt het de komende jaren boeiend om het Vlaams Parlement te volgen : de regeringspartij SP-A is even groot als oppositiepartij Vlaams Belang.
Er zullen zich ongetwijfeld situaties voordoen waarbij CD&V + N-VA er iets door willen krijgen, de SP-A niet meewil en het Vlaams Belang dus voor een wisselmeerderheid kan zorgen.

CD&V en vooral N-VA zullen er dus niet onderuit kunnen en kleur moeten bekennen de komende legislatuur.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 3 juli 2009 om 11:15.
Oud 3 juli 2009, 11:35   #124
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blauwzwart Bekijk bericht
Op dat vlak wordt het de komende jaren boeiend om het Vlaams Parlement te volgen : de regeringspartij SP-A is even groot als oppositiepartij Vlaams Belang.
Er zullen zich ongetwijfeld situaties voordoen waarbij CD&V + N-VA er iets door willen krijgen, de SP-A niet meewil en het Vlaams Belang dus voor een wisselmeerderheid kan zorgen.

CD&V en vooral N-VA zullen er dus niet onderuit kunnen en kleur moeten bekennen de komende legislatuur.

daar ligt inderdaad een grote opportuniteit wat het pure parlementair werk betreft. Maar dan moet men wel bereid zijn tot compromissen. Het zal misschien een beter compromis zijn, maar het blijft een compromis. We komen steeds terug op de meest fundamentele analyse: wil men een zweeppartij zijn of een beleidspartij worden.
Oud 3 juli 2009, 11:45   #125
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
We komen steeds terug op de meest fundamentele analyse: wil men een zweeppartij zijn of een beleidspartij worden.
Als de N-VA in het Vlaams Parlement de komende jaren de VB-zweep permanent op zijn rug voelt, dan zal het kreunen en de wisselmeerderheid aanvaarden, Vlaanderen ten bate.
En zoniet wordt het meestemmen tegen Vlaanderen en pro belgica voor de N-VA. Wordt nog leuk, ook de N-VA is er nog lang niet vanaf omdat ze mee in bad mogen. En kiezen zullen ze moeten.

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 3 juli 2009 om 11:45.
Oud 3 juli 2009, 13:37   #126
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Heeft het VB geen twee zetels meer dan SP.a?

Laatst gewijzigd door daiwa : 3 juli 2009 om 13:37.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 15:15   #127
F.Lurk
Gouverneur

F.Lurk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat een slaafse mentaliteit bij jullie. In plaats van samen met de SP.a voor de Vlaamse werkmens een harde oppositie te voeren, zouden jullie die zeveraars van CVP en co nog wat helpen met wisselmeerderheden???? Jeezes...... Indien het VB standpunten van SP.a op economisch vlak zou overnemen, zou ik en vele anderen jullie steunen.
F.Lurk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 15:25   #128
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

No passaran...
Daar zijn én de tjeven én de nva te laf voor...
De tjeven mogen niet van de acv.
De NVA mag niet van de tjeven.
Oud 3 juli 2009, 19:26   #129
Honoré gepluimd
Provinciaal Statenlid

Honoré gepluimd's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Honoré gepluimd Bekijk bericht
Ik denk niet dat ik overdrijf.

Vroeger was het VB voor segregatie en een terugkeerbeleid én tegen "assimilatie" en "integratie".

Tegenwoordig aanvaarden ze de permanente vestiging van honderduizenden aziaten, negers e.d. in Vlaanderen en willen ze die zelfs "assimileren " en "integreren".

Wat Paula D'Hondt en paterke Leman vroeger zeiden, zegt het VB vandaag !
En toen bleef het stil in Belangkringen...
Oud 3 juli 2009, 22:06   #130
Odoric
Partijlid

Standaard

Citaat:
Tja, als je de forumsessies met VB'ers ietwat gevolgd hebt kon je al opmerken dat er soms een oorverdovende stilte heerste als er weer eens een "ambetante" vraag werd gesteld of een gevatte repliek.

TVDD: Het is een feit dat vooral op regionaal niveau er soms WEL wordt samengewerkt in 1 of andere vorm. Echter dat men op federaal niveau ineens de muur rond het VB finaal zal afbreken zal voor de top slechts een natte droom blijven vermoed ik.
Odoric is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 05:52   #131
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel, ten eerste is het niet ik die kies, aangezien ik niet Filip Dewinter, Frank Vanhecke, Bruno Valkeniers of een ander partijbestuurslid ben.
Dat is al een eerste zaak die N-SA blijkbaar niet begrijpt : als je de partijgeschiedenis kent, dan weet je dat de partij (welke partij trouwens wel ?) geen basisdemocratische bedoening is, met raadpleging van alle leden en stemming van alle leden. Ook andere partijen doen dat niet, behalve de hele kleintjes misschien omdat die ook niet veel leden hebben. Het Partijbestuur en de Partijraad bepalen de partijlijn en de te volgen koers, zoals bij elke partij gebeurt. Ik vind dat zeer goed, als iedereen zijn zeg moet doen en gevolgd worden, dan is dat volstrekt onwerkbaar want je kunt niet voor iedereen goed doen. En wie niet akkoord gaat : niemand is verplicht van lid te blijven.
Met de zin "Kies er gerust voor" bedoelde ik niet jouw individueel persoontje maar wel de ganse partij, het VB als geheel dus. Nogal wiedes dat u daar niet over te beslissen hebt. Ten andere vraag ik me af wat dat geleuter over die "basisdemocratische werking" hier komt doen.

Citaat:
Ik denk niet dat de partij zich uit het parlement zal terugtrekken met zijn 15 % en 21 Vlaamse parlementsleden, daarnaast de federale parlementsleden.
Wat denk jij ? Reken je daar nu werkelijk op ? Naïef, niet ?
Heb ik dat dan ergens gezegd? Ik dacht het niet. Lees het eens rustig opnieuw.
Los daarvan, of het VB nu 3 dan wel 33 parlementsleden heeft, dat verandert geen bal aan het feit dat ze compleet nutteloos zijn om ten volle mee te draaien in het parlementaire werk omdat rond die partij een cordon sanitaire ligt. Het culturele en metapolitieke kader is totaal niet aangepast om een rechts-nationale (welke invulling dat ook moge krijgen) politiek te kunnen aanvaarden. Jullie zijn de nouvelle droite lessen in deze vergeten. Maar nogmaals, doe gerust verder (als partij dus, niet enkel jij) zoals het is, voor ons niet gelaten.

Citaat:
Goed, Vlaams Belang blijft dus een partij met zitting in het parlement, ik dacht dat dit de vanzelfsprekendheid zelve was maar u bent blijkbaar nog in blijde verwachting van het tegendeel.
Wat zou ik dan wel verwachten volgens u???
Grappig.

Citaat:
Een partij neemt dan ook deel aan verkiezingen, heeft te maken met lijstvorming waarbij de ene voor de ander wil staan en al wat daar bij komt kijken. Voila en dan zijn we er. Wie deelneemt aan verkiezingen wil stemmen halen en wie stemmen wil winnen moet zoveel mogelijk kiezers overtuigen. En hoe overtuig je zoveel mogelijk kiezers onder die zes miljoen Vlamingen, toch liefst 15 % of meer en rekening houdend met de Vlaamse volksaard ? In elk geval niet in NPD-stijl dus.De rest kun je zelf wel invullen door verder na te denken.
De vraag is, wil je enkel stemmetjes winnen om dan in parlementen te belanden waar je niks zinnigs kan doen, of wil je daadwerkelijke verandering? De NPD is er samen met bevriende verenigingen nu al in geslaagd relatief gezien meer vreemdelingen weg te krijgen uit Duitsland en uit de gebieden waar ze stevig verworteld zijn dan gans uw partij in Vlaanderen in 20 jaar.
Het VB heeft niks anders bereikt dan 20 jaar electorale schijnoverwinningen. En sinds 7 juni is nu ook dat aan het wegvallen. Triestige boel.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2009, 05:58   #132
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind net als zowat de hele partij en de partijtop dat er nu moet nagedacht worden, oorzaken gezocht, herbrond, aangepast en vernieuwd.
Dat zou er nog aan ontbreken.

Citaat:
Maar zeker niet in de richting die N-SA graag zou willen. Dan gaan we naar 10 % of (veel) minder en dat wil niemand die het goed voorheeft met de partij.
Tja, wij hebben al een pak felicitaties en steunbetuigingen ontvangen vanwege heel wat VB'ers, vooral militanten en lokale mandatarissen. Nogmaals, kies als partij gerust het tegenovergestelde van wat wij voorstellen, voor ons echt niet gelaten hoor. Dan hebben we tenminsten duidelijkheid in plaats van de huidige mossel-noch-vis houding vanwege een mossel-noch-vis partij.

Citaat:
Voorbeelden van goeie backbenchers ? Ik ken toch redelijk wat verkozen parlementsleden die ik als goeie, bekwame en talentvolle politici van de partij beschouw. Zowel in Vlaams Parlement, Kamer als Senaat. Leeftijd speelt daarbij trouwens weinig rol, integendeel, ervaring is een pluspunt.
Noem ze eens bij naam Blauwzwart, komaan.
Oud 4 juli 2009, 15:39   #133
N-SA
Gouverneur

N-SA's schermafbeelding

Standaard

Interessant om te weten hoe de Duitse (en andere) nationalisten denken over de rechtspopulisten �* la Geert Wilders en z'n PVV, het Vlaams Belang, de PRO-beweging in Nordrhein-Westfalen en Berlusconi z'n bende, die ze met de weinig benijdenswaardige titel "Fragwürdige Patrioten" vereerd hebben:

“Von einer “rechten” Opposition, die gemeinsame Sache mit Israël macht, haben die Europäer nämlich gar nichts.
Der Rest ist Augenwischerei: dem Wahlvolk wird Inländerfreundlichkeit suggeriert, indem für Immigranten immer neue Sprachbarrieren und Burka-Verbote verhängt werden. Doch unter dem Strich ändert sich an den Zuwandererzahlen nicht das geringste. Stattdessen sitzt Tel Aviv unversehens in Brüssel mit am Tisch – wetten dass? Der neue europäische “Rechtspopulismus” ist deshalb keine Alternative, sondern in Wirklichkeit brandgefährlich. Hände weg!”

Bron: Deutsche Stimme, juli 2009, p.1/2

De vraag moet gesteld worden of het VB met haar huidige koers nog wel tot de nationalisten kan gerekend worden en niet eerder bij de rechtse (liberale) populisten thuishoort. Alvast verheugend vast te stellen dat de analyse die N-SA maakt gedeeld wordt door nogal wat andere nationalistische partijen en bewegingen in Europa.

Laatst gewijzigd door N-SA : 4 juli 2009 om 15:39.
Oud 4 juli 2009, 17:09   #134
Blauwzwart
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Wat ik moet zeggen over de vergelijking met Paula Dhont en Pater Leman ?

Wat zeg jij als iemand zegt dat N-SA hetzelfde zegt als Hitler ? Juist, ook met je ogen rollen, zoals ik nu doe bij jouw vergelijking.

Voor de ene zijn het Vlaams Belang nazi's en voor anderen blijkbaar xenofielen. Ik word daar een beetje moe van.

Ik denk dat we uitgepraat zijn, de verschillen zijn te groot. Eigenlijk is dat ook wat ik wou aantonen. Ieder zijn weg. Allebei werk genoeg op eigen apart terrein zeker ?

Laatst gewijzigd door Blauwzwart : 4 juli 2009 om 17:17.
Oud 6 juli 2009, 13:34   #135
F.Lurk
Gouverneur

Standaard

Citaat:

Ik denk dat we uitgepraat zijn, de verschillen zijn te groot. Eigenlijk is dat ook wat ik wou aantonen. Ieder zijn weg. Allebei werk genoeg op eigen apart terrein zeker ?

Run away run away..............
Oud 7 juli 2009, 23:15   #136
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk Bekijk bericht
Wat een slaafse mentaliteit bij jullie. In plaats van samen met de SP.a voor de Vlaamse werkmens een harde oppositie te voeren....
SP-A en vlaamse werkmens???? U leeft nog in de jaren stillekes zeker? De SP-A heeft de werkmens al lang ingeruild voor 'de allochtoon' en 'de BV' (elitair salonlinks).
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juli 2009, 18:37   #137
F.Lurk
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rr00ttt Bekijk bericht
SP-A en vlaamse werkmens???? U leeft nog in de jaren stillekes zeker? De SP-A heeft de werkmens al lang ingeruild voor 'de allochtoon' en 'de BV' (elitair salonlinks).
SP.a en PVDA verdedigen het meest de belangen van de Vlaamse werkmens. De rest heult nog meer met de bazen mee. VB inclusief.

Wat niet wil zeggen dat 't één en 't ander beter zou kunnen bij de SP.a..........
Oud 8 juli 2009, 19:19   #138
TVDD
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
SP.a en PVDA verdedigen het meest de belangen van de Vlaamse werkmens. De rest heult nog meer met de bazen mee. VB inclusief.

Wat niet wil zeggen dat 't één en 't ander beter zou kunnen bij de SP.a..........

juist ja.
Oud 8 juli 2009, 19:38   #139
F.Lurk
Gouverneur

Standaard

Citaat:
juist ja.
Yes indeed. De rest leurt met belastingsverlagingen, besparingen, meer flexibiliteit,........ maar nooit stellen ze voor het geld te halen waar dat het zit, namelijk bij de rijken: de bazen, de renteniers en andere kapitalisten.
Oud 8 juli 2009, 20:02   #140
Nestor Burma
Banneling

Standaard

Citaat:

Herinner je de ode van Guy Verhofstadt aan wijlen Karel Van Miert.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be