Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juli 2009, 18:18   #121
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
1 en 3. brussel zou de hoofdstad moeten zijn van alle belgen, maar dat doet het niet.
2 en 3. dat is het idd en dat zal zo blijven. waarom wilt het zich afschermen van haar eigen hinterland? één miljoen inwoners (van wie nu al 60 % buitenlanders) kan je moeilijk als een volwaardige regio beschouwen zoals vlaanderen en wallonie (beetje logisch nadenken is ver zoek)
4. idd door alle belgen, maar dat willen ze niet (zie vorig punt)
5. idd, en wilt nog meer franstalig worden.

de mentaliteit van de brusselse frankofone politici moet dringend veranderen.

btw t'serclaeske: zie mijn documentje nu is.
er staat iets in over ... waals-brabant.
Brussel is wel de hoofdstad van alle Belgen ... en Vlamingen zouden hun hoofdstad moeten ontdekken ... in plaats van die te negeren !

Over het hinterland hebben wij al een aantal discussies gehad ! Voor mij, het brussels hinterland zit binnen een cirkel (+/- 50 kms straal en de groote markt in het midden). Voor jij ... is het Vlaanderen.

Nu, voor mij, kunnen wij de regios afschaffen !

De buitenlanders ... die zijn goeie Brusselaars, vind ik ... : http://www.mejliss.com/showthread.php?t=255168

Voor jouw documentje ... Als ik dit begin te corrigeren, zal jij niks meer herkennen !

Laatst gewijzigd door T'serclaes : 3 juli 2009 om 18:19.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:21   #122
Jeronimo
Minister-President

Jeronimo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Ah ja? Je bedoelt in de marginaliteit? Dat klopt ja.
Geloof je echt dat de Vlaamse beweging (nog) marginaal is? We halen 35,92% van de stemmen. Meer dan een derde van de Vlamingen stemt rechts en Vlaams-nationalistisch. En dan zouden wij marginaal zijn?
Jeronimo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:26   #123
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Brussel is wel de hoofdstad van alle Belgen ... en Vlamingen zouden hun hoofdstad moeten ontdekken ... in plaats van die te negeren !

Over het hinterland hebben wij al een aantal discussies gehad ! Voor mij, het brussels hinterland zit binnen een cirkel (+/- 50 kms straal en de groote markt in het midden). Voor jij ... is het Vlaanderen.

De buitenlanders ... die zijn goeie Brusselaars, vind ik ... : http://www.mejliss.com/showthread.php?t=255168

Voor jouw documentje ... Als ik dit begin te corrigeren, zal jij niks meer herkennen !
vlamingen negeren de hoofdstad omdat men ons daar negeert
brusselaars zoeken het zelf.
zodra ze meer open zijn voor de vlamingen zullen vlamingen terug naar brussel komen.
een betere wereld begint bij je zelf.

regio's worden idd afgeschaft in een vlaamse staat of nederlands-vlaamse staat enkel de provincies blijven

in document staat om waals-brabant mee uit te nodigen om deel uit te maken van de vlaamse staat aangezien het behoort tot het brusselse hinterland (tis trouwens ni 50 maar 30 km) en om van Brabant terug één geheel te maken (toch ook een wens van je? niet?)
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 18:27   #124
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jeronimo Bekijk bericht
Geloof je echt dat de Vlaamse beweging (nog) marginaal is? We halen 35,92% van de stemmen. Meer dan een derde van de Vlamingen stemt rechts en Vlaams-nationalistisch. En dan zouden wij marginaal zijn?
vergeet de achterban van de cd&v niet
die zijn ook separatistisch.

enkel spa, vld en groen! zijn nog de meest belgiscistische partijen.
Oud 3 juli 2009, 18:36   #125
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
die zijn ook separatistisch.

enkel spa, vld en groen! zijn nog de meest belgiscistische partijen.
Separatistisch misschien niet, confederalistisch volgens mij wel. En ook bij LDD zal je er wel een heel aantal hebben. Maar zelfs met de meest voorzichtige cijfers komen we al aan meer dan een derde.
Oud 3 juli 2009, 18:43   #126
Shadowke

Standaard

Citaat:
Separatistisch misschien niet, confederalistisch volgens mij wel. En ook bij LDD zal je er wel een heel aantal hebben. Maar zelfs met de meest voorzichtige cijfers komen we al aan meer dan een derde.
je moet ook rekening houden met de vele mensen voor wie het ni veel uitmaakt wat er gebeurt met dit land.

meer dan een derde voor wie belgie echt niet meer hoeft.
daarnaast grote hoop voor wie het niet uitmaakt.
de rest zijn voor belgie
...
Oud 3 juli 2009, 18:46   #127
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
je moet ook rekening houden met de vele mensen voor wie het ni veel uitmaakt wat er gebeurt met dit land.

meer dan een derde voor wie belgie echt niet meer hoeft.
daarnaast grote hoop voor wie het niet uitmaakt.
de rest zijn voor belgie
...
Daar zit inderdaad wel iets in volgens mij. Het percentage NVA'ers en VB'ers dat België persé kapot wil gaat groter zijn dan het percentage VLD'ers, CD&V'ers, SPA'ers etc. die België persé willen behouden.
Oud 3 juli 2009, 18:49   #128
Shadowke

Standaard

Citaat:
Daar zit inderdaad wel iets in volgens mij. Het percentage NVA'ers en VB'ers dat België persé kapot wil gaat groter zijn dan het percentage VLD'ers, CD&V'ers, SPA'ers etc. die België persé willen behouden.
en daartussen zitten er ook nog veel die voor hereniging met Nederland zijn.
maar die heb je bij alle partijen, ook de spa, vld en groen!
Oud 3 juli 2009, 19:01   #129
Jeronimo
Minister-President

Standaard

Citaat:
en daartussen zitten er ook nog veel die voor hereniging met Nederland zijn.
maar die heb je bij alle partijen, ook de spa, vld en groen!
Ik vrees dat zij voorlopig nog maar een kleine minderheid zijn. De meeste Vlamingen haten Nederlanders echt. (Ik snap niet hoe Nederlanders Vlamingen eigenlijk nog sympathiek kunnen vinden... )
Oud 3 juli 2009, 19:10   #130
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat zij voorlopig nog maar een kleine minderheid zijn. De meeste Vlamingen haten Nederlanders echt. (Ik snap niet hoe Nederlanders Vlamingen eigenlijk nog sympathiek kunnen vinden... )
bwaaa er zijn er veel die al aant twijfelen zijn
meer dan 50 % zullen we snel halen.
geduld, mijn beste, geduld.
Oud 3 juli 2009, 19:16   #131
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
.
Het ACW? De boeren? De middenstandsvleugel van CD&V is niet voor meer Vlaanderen maar voor meer poen. Meer Vlaanderen is enkel het instrument daartoe. Enfin het is niet toevallig dat het geldargument zo'n centrale prijs heeft in de propaganda van NVA en VB.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 3 juli 2009 om 19:17.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 19:22   #132
T'serclaes
Parlementslid

T'serclaes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vlamingen negeren de hoofdstad omdat men ons daar negeert
brusselaars zoeken het zelf.
zodra ze meer open zijn voor de vlamingen zullen vlamingen terug naar brussel komen.
een betere wereld begint bij je zelf.

regio's worden idd afgeschaft in een vlaamse staat of nederlands-vlaamse staat enkel de provincies blijven

in document staat om waals-brabant mee uit te nodigen om deel uit te maken van de vlaamse staat aangezien het behoort tot het brusselse hinterland (tis trouwens ni 50 maar 30 km) en om van Brabant terug één geheel te maken (toch ook een wens van je? niet?)
Vanaf het moment dat Vlamingen meer open worden zal er geen probleem meer zijn. Er is geen probleem met Nederlands als taal maar wel met Vlaams als identiteit.

In jouw document, vergeet niet het gat (Brussel) in Vlaams Vrabant !
Brusselaars zullen (zonder te twijfelen) voor een stadstad kiezen ... en dan, hoop dat Wallonïe niet voor Frankrijk kiest ... Anders zal Waals-Brabant onafhankelijk van Wallonie worden en Brussel kiezen !
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 19:22   #133
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Brussel geboren ... ? Dan hoort hij geen woord nederlands (behalve taallessen !) voordat hij 20 - 25jarig wordt en moet werken.

Spijtig dat zo weinig Vlamingen in Brussel komen wonen !
ik ben geboren in Aalst, tot mijn 23e had ik ook geen of nauwelijks 1 Franstalige ontmoet. toch moest ik onmiddellijk in het Frans beginnen hoor. Dus waarom kan een Brusselaar, inwoner van een zogezegde tweetalige stad, dat niet??? welk excuus kunnen ze hebben??
Oud 3 juli 2009, 19:25   #134
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

ik werk nu meer dan 10 jaar in Brussel. Brussel is een mooie stad, echt waar, maar het is niet mijn hoofdstad omdat ze is vijandig tov mij. ik ben daar maar een tweederangsburger gewoon omdat mijn moedertaal maar een salle patois is.
Oud 3 juli 2009, 19:27   #135
Shadowke

Standaard

Citaat:
Vanaf het moment dat Vlamingen meer open worden zal er geen probleem meer zijn. Er is geen probleem met Nederlands als taal maar wel met Vlaams als identiteit.

In jouw document, vergeet niet het gat (Brussel) in Vlaams Vrabant !
Brusselaars zullen (zonder te twijfelen) voor een stadstad kiezen ... en dan, hoop dat Wallonïe niet voor Frankrijk kiest ... Anders zal Waals-Brabant onafhankelijk van Wallonie worden en Brussel kiezen !
brussel mag ook meestappen in een vlaamse staat.
nederlandse zal de voertaal worden, maar er staat nerges dat er geen frans mag gesproken worden. de eu en de navo mogen ook blijven.
brussel zal ook de Vlaamse hoofdstad blijven, ook in een confederatie met nederland.
een stadstaat zullen ze niet worden want in de eu zal het niets te zeggen alsook dat geval van betalen belastingen waar je werkt. en wie weet verdwijnt dan de EU uit Brussel omdat Brussel zich volledig isoleert van de rest van Europa.
indien belgische en vlaamse ministeries uit brussel verdwijnen, is brussel zo dood als een pier. nu hebben ze nog geld.
denk is niet zo extreem, Claeske.

de kans is groot dat zuid-wallonie (muv provincie luxemburg) + luik voor frankrijk kiezen.
de rest mag meestappen in de vlaamse staat: waals-brabant (dan is het brussel één met haar hinterland) en de gemeenten juist onder de taalgrens muv luik.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 juli 2009 om 19:31.
Oud 3 juli 2009, 19:40   #136
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vanaf het moment dat Vlamingen meer open worden zal er geen probleem meer zijn.
Wat een zever blijven jullie toch verkondigen zeg. In elke Vlaamse school is het Frans verplicht de tweede taal en elke Vlaming zal, waar hij ook woont, zich automatisch aanpassen aan de taal van de streek, maar als een Vlaming óók een beetje respect vraagt voor de eigen taal... oh wee!

Of dit nog: in het meest recente blaadje van de faciliteitengemeenten wordt vermeld dat 50% van de Franstaligen in de Vlaamse gemeenten rond Brussel enkel het Frans gebruikt (en dus geen woord Nederlands spreekt). Maar waag het niet te zeggen dat er aan Franstalige kant een gebrek aan openheid is.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 3 juli 2009 om 19:41.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 19:43   #137
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Het wordt er ook ingestampt door sommige mensen die het excuus gebruiken dat Frans een grotere taal is. Er bestaat zelfs nog erger: er zijn mensen die oprecht de leugen geloven dat het Nederlands een moeilijkere taal zou zijn dan het Frans, er zelfs over opscheppen.
Mij werd altijd verkondigd dat Frans voor Nederlandstaligen gemakkelijker zou zijn dan Nederlands voor Franstaligen. Mij werd ook altijd gezegd dat als je geen Frans kunt je gedoemd bent geen werk te kunnen vinden. Een Vlaming wordt, en dat al sinds lang, aangeleerd onderdanig te zijn aan zijn "meester".
Maar ach, het wordt er ook wel ingehouden door de Vlaming zelf; hij is zelf evenzeer schuldig aan dit gegeven. Er zijn zelfs Vlamingen die zich hevig verzetten tegen het Algemeen Nederlands en het gewoon bruutweg afdoen als 'bekakt'. Tjah. Ik ben als enkeling zo machteloos hè?
Toch zou dat geen reden zijn waarom je niet in het Nederlands met ons zou kunnen communiceren. Duitsers spreken ook dialect en mengtaal waar ze gaan en staan, en je gaat Duitsers toch niet afdoen als petattenburrekes hè?
Taalregisters lossen sowieso toch alles op: mensen proberen altijd de communicatie zo goed mogelijk te bevorderen. (anders praten ze tegen muren).

Maar misschien begrijp ik wel wat T'Serclaes bedoelt: ik heb de ervaring dat Franstaligen zelfs onvriendelijk bejegend worden als ze correct Nederlands met een Frans accent spreken, waaronder mijn vroegere lerares Frans (en ze gaf goed les hoor, buitengepest door haar accent )

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 3 juli 2009 om 20:01.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 20:23   #138
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Het wordt er ook ingestampt door sommige mensen die het excuus gebruiken dat Frans een grotere taal is. Er bestaat zelfs nog erger: er zijn mensen die oprecht de leugen geloven dat het Nederlands een moeilijkere taal zou zijn dan het Frans, er zelfs over opscheppen.
Mij werd altijd verkondigd dat Frans voor Nederlandstaligen gemakkelijker zou zijn dan Nederlands voor Franstaligen. Mij werd ook altijd gezegd dat als je geen Frans kunt je gedoemd bent geen werk te kunnen vinden. Een Vlaming wordt, en dat al sinds lang, aangeleerd onderdanig te zijn aan zijn "meester".
Maar ach, het wordt er ook wel ingehouden door de Vlaming zelf; hij is zelf evenzeer schuldig aan dit gegeven. Er zijn zelfs Vlamingen die zich hevig verzetten tegen het Algemeen Nederlands en het gewoon bruutweg afdoen als 'bekakt'. Tjah. Ik ben als enkeling zo machteloos hè?
Toch zou dat geen reden zijn waarom je niet in het Nederlands met ons zou kunnen communiceren. Duitsers spreken ook dialect en mengtaal waar ze gaan en staan, en je gaat Duitsers toch niet afdoen als petattenburrekes hè?
Taalregisters lossen sowieso toch alles op: mensen proberen altijd de communicatie zo goed mogelijk te bevorderen. (anders praten ze tegen muren).

Maar misschien begrijp ik wel wat T'Serclaes bedoelt: ik heb de ervaring dat Franstaligen zelfs onvriendelijk bejegend worden als ze correct Nederlands met een Frans accent spreken, waaronder mijn vroegere lerares Frans (en ze gaf goed les hoor, buitengepest door haar accent )
niet alle Vlamingen zijn zo, maar dat begrijpt men niet.
Oud 3 juli 2009, 21:45   #139
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Als de taal inderdaad het geheel eigen expressiemiddel is waarin de culturele identiteit zich kan uiten en van levensbelang is voor het behoud van die identiteit, dan hebben wij alle belang erbij om met tweeëntwintig miljoen Nederlandstaligen, Nederlanders en Vlamingen samen, op te komen voor het behoud van het Nederlands in de EU. Vlaanderen heeft met Nederland een prachtige cultuurtaal gemeen met een grootse traditie. Het Nederlands dankt zijn culturele waarmerk evenzeer aan de Vlaamse Van Maerlant als aan de Nederlandse Hooft, evenzeer aan de Vlaamse Elsschot als aan de Nederlandse Multatuli, evenzeer aan de Vlaamse Claus als aan de Nederlandse Mulisch. En aangezien de taal toch het zingevingssysteem bij uitstek is van een cultuur, kunnen Vlamingen en Nederlanders gezamenlijk werken aan een Nederlands, cultureel 'beeldmerk'. Aangezien culturele identiteit zo belangrijk is, ligt het op de weg van Nederland en Vlaanderen om in de (uitbreidende) EU zich gezamenlijk te profileren als een cultuurgemeenschap met een eigen cultuurtaal. Daarmee worden de overlevingskansen van het Nederlands en de daarmee verbonden cultuur aanzienlijk verhoogd. Samen met de Nederlanders moeten de Vlamingen compromisloos de positie van het Nederlands in de EU blijven verdedigen (Beheydt, 1993). Door zich gezamenlijk met Nederland als één cultuurgemeenschap te profileren, komt men ook onder het doembeeld uit van het enge nationalisme en kunnen Vlamingen een volwassener houding ten opzichte van andere talen, zoals het Frans, aannemen, een houding die de Nederlander al zo vanzelfsprekend eigen is.

Als Vlaanderen en Nederland zich op basis van de gemeenschappelijke cultuurtaal naar buiten toe samen profileren met een gemeenschappelijke 'Cultuur der Nederlanden', krijgt hun culturele identiteit ook internationaal een eigen gezicht (Beheydt, 1996). Ik vermoed dat het beleid in Nederland en Vlaanderen dat ook langzaamaan begint in te zien. Enige tijd terug hebben Nederland en Vlaanderen in Venetië gezamenlijk moderne kunst uit de Lage Landen getoond als twee varianten van dezelfde kunsttaal, waarbij Nederlandse en Vlaamse kunstenaars elkaar schitterend aanvulden. Met dit gezamenlijke optreden werd een bewonderenswaardige cultuurdaad gesteld.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juli 2009, 23:25   #140
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Vlaamsgezinde stem is niet hetzelfde als de Vlaamsgezinde beweging. En 35 procent is inderdaad marginaal. Dat betekent immers dat 65 procent niet Vlaamsgezind stemt. En we niet Vlaams stemt stemt Belgisch.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be