Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 7 juli 2009, 17:38   #121
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Is dit een forum? Oeps, ik had het anders begrepen!
Ja, want je schrijft en discussieert met ons allemaal in begrijpelijk Nederlands. Hou dus op met die belachelijke pleidooien voor de "verschillen" tussen Nederland en Vlaanderen. Er zijn verschillen, zeker, maar die zijn er ook in Nederland zelf.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 17:40   #122
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Hendrik de Stoute's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Shadowke, de Belgische nachtmerrie in de Lage Landen is zo goed als zeker voorbij. Het is tijd om op te staan. De belgofielen moeten de slaap nog uit hun ogen wrijven en schelden met een ochtendhumeur op de nieuwe realiteit.
Het grappige van de zaak is dat het volkomen mogelijk is om de wensen van Belgicisten, Vlaams-nationalisten en heel-Nederlanders grotendeels te combineren in 1 project. De tegenstellingen zijn minder groot dan het gebral op deze discussielijn doen vermoeden. Een confederale BeNeLux bijvoorbeeld zou voor het grootste gedeelte aan vele verzuchtingen kunnen voldoen.
Hendrik de Stoute is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 17:40   #123
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Klopt. Volledig mee akkoord!! Ik heb 2 Hollandse vrienden en als ik tegen hen praat doe ik dat altijd in gebarentaal want anders begrijpen ze er geen malle moer van. En in de periode 1820/1830 was de toestand nog dramatischer! Kijk maar naar het boek "De Leeuw van Vlaanderen" van Hendrik Conscience geschreven in 1834. Een Amsterdamse uitgeverij wou het toen uitgeven maar zocht een vertaler Borgerhouts - Hollands want ze dachten dat Hendrik Conscience z'n boek in het plat Borgerhouts geschreven had! Tja, ik vrees dit komt nooit meer goed. Gisteren probeerde ik nog eens NRC Handelsblad te lezen maar heb het moeten opgeven na 3 woorden. Het was volledig onverstaanbaar!!Zelfs de komma's en de punten zijn bij hun anders!!! Dit komt nooit meer goed.

Henderick den Stouterycke van Bruusel ende Omstreecken.
tja Hendrik.
je spreekt Brussels hé. dat is een sterk verfranst Brabants dialect.
logisch dat je noord-nederlanders niet goed verstaat.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 17:41   #124
Shadowke

Standaard

Citaat:
Het grappige van de zaak is dat het volkomen mogelijk is om de wensen van Belgicisten, Vlaams-nationalisten en heel-Nederlanders grotendeels te combineren in 1 project. De tegenstellingen zijn minder groot dan het gebral op deze discussielijn doen vermoeden. Een confederale BeNeLux bijvoorbeeld zou voor het grootste gedeelte aan vele verzuchtingen kunnen voldoen.
maar een confederaal BeNeLux is een utopie.

de Waalse politici zullen dit tegenhouden.
het is ook door hen dat de benelux niet meer werkt en nog louter een praatbarak is.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 7 juli 2009 om 17:43.
Oud 7 juli 2009, 17:45   #125
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja, want je schrijft en discussieert met ons allemaal in begrijpelijk Nederlands. Hou dus op met die belachelijke pleidooien voor de "verschillen" tussen Nederland en Vlaanderen. Er zijn verschillen, zeker, maar die zijn er ook in Nederland zelf.
Hmmm. Blijkbaar was mijn satire niet voor iedereen duidelijk. Moet ik er nog een extra lap op geven? OK, hier gaan we dan. Als ik in Amsterdam een koffie bestel dan krijg ik steevast een pizza margerita ! Dit bewijst weeral eens te meer dat Hollanders en Vlamingen een volledig andere taal spreken die niets maar dan ook niets gemeen hebben. Ik kan dan ook System volledig in zijn redenering volgen. Maar het is ook zo dat als ik in Hasselt een pizza margeritta bestel ik steevast een koffie voorgeschoteld krijg!
Oud 7 juli 2009, 17:46   #126
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
tja Hendrik.
Straffer nog : ik schrijf zelfs Brussels maar je begrijpt mij toch omdat het forum dat automatisch vertaalt naar AN. Straf hé?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 juli 2009 om 17:47.
Oud 7 juli 2009, 17:46   #127
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Deze "grappige zaak" is voor Shadowke en mij een ernstige zaak. Een Benelux-confederatie zien wij niet zitten. Waarnaar wij streven, is een confederatie (statenbond van onafhankelijke staten) van Nederland en Vlaanderen. Voor Wallonië en Luxemburg houden wij de mogelijkheid open om geassocieerd lid te worden van de Nederlands-Vlaamse confederatie. Er treedt dan een soort tripartite op (Nederland-Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg), die met elkaar de Benelux kunnen handhaven.

Mocht Wallonië zich sterker aangetrokken voelen tot Frankrijk (rattachisme), dan staat het Wallonië vrij om zich als departement te onderwerpen aan de Franse republiek, maar verstandig zou ik het niet vinden en voor de zaak van de Nederlanden zou het een verlies betekenen.
Oud 7 juli 2009, 17:47   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Als Groot-Nederlanders, zoals Shadowke en ik, voorstellen doen om Nederland en Vlaanderen te verenigen, dan beginnen mensen als u hoog op te spelen. Het argument als zouden wij streven naar nivellering, is uit de lucht gegrepen. Juist wij verkondigen de leus “Eenheid in Diversiteit”, die alles zegt over de rijke schakeringen binnen Nederland-Vlaanderen en dat wij dat moeten koesteren. De onzalige tijden van de Belgische nivellering, die zo nefast zijn gebleken voor de ontwikkeling van Vlaanderen en die klaarblijkelijk hebben geleid tot de politieke instabiliteit van België, zijn voorgoed voorbij. Een nieuwe generatie staat klaar met nieuwe ideeën, maar zij wordt geremd door conservatieven en romantische adepten van het regime anciënne. Over romantiek gesproken, system!
Neen, maar u vindt het perfect normaal dat u voorstellen doet om Nederland en Vlaanderen te verenigen. Daarentegen vindt u het niet kunnen dat wij tegenargumenten aanvoeren. Tegenargumenten die berusten op historische en dagdagelijkse verschillen en onvernigbaarheden. Dat kan dan niet in uw ogen, dat mag niet, enz enz.

Welnu, het zal me een zorg wezen of ik dat van u (of iemand anders) mag of niet mag. Ik zeg de zaken zoals ik denk dat ze zijn. Dat u dat niet altijd fijn vindt, ja, dat is dan één van de nadelen van een forum. Van dit forum dan, dat volgens elitaire bedenkingen van één van uw soortgenoten schijnbaar geen forum is. Voor hem is er blijkbaar pas een forum wanneer iedereen het eens is met mekaar...

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 17:48.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 17:50   #129
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Deze "grappige zaak" is voor Shadowke en mij een ernstige zaak. Een Benelux-confederatie zien wij niet zitten. Waarnaar wij streven, is een confederatie (statenbond van onafhankelijke staten) van Nederland en Vlaanderen. Voor Wallonië en Luxemburg houden wij de mogelijkheid open om geassocieerd lid te worden van de Nederlands-Vlaamse confederatie. Er treedt dan een soort tripartite op (Nederland-Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg), die met elkaar de Benelux kunnen handhaven.
(...)
Dus zoals ik zei : een confederale BeNeLux ligt verdacht goed in het middenpunt van de verschillende staatkundige opinies hier aanwezig. Je ziet het niet zitten maar een BeNelux bestaande uit Nederland-Vlaanderen, Wallonië en Luxemburg dan weer wel. De afstand is dus niet onoverbrugbaar. We maken vooruitgang!
Oud 7 juli 2009, 17:51   #130
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Neen, maar u vindt het perfect normaal dat u voorstellen doet om Nederland en Vlaanderen te verenigen. Daarentegen vindt u het niet kunnen dat wij tegenargumenten aanvoeren. Tegenargumenten die berusten op historische en dagdagelijkse verschillen en onvernigbaarheden. Dat kan dan niet in uw ogen, dat mag niet, enz enz.
U voert niet zelden argumenten aan als ''dan moeten we allemaal Heineken drinken''. Onzin, natuurlijk. Om praktische redenen zou een vereniging gedaan moeten worden. U kunt dan emo-argumenten aanvoeren, zoals u dat doet. Echter, zelfs voor die argumenten bestaan oplossingen; bescherming van de Zuid-Nederlandse dialectengroep in het cultuurbeleid inpassen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 17:54   #131
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
maar een confederaal BeNeLux is een utopie.

de Waalse politici zullen dit tegenhouden.
het is ook door hen dat de benelux niet meer werkt en nog louter een praatbarak is.
Utopiën zijn er om gerealiseerd te worden. Als je met je beide voeten op de grond blijft geraak je niet vooruit.

Louis Michel(MR) is een voorstander van meer BeNeLux en hij is een belangrijk Waals politicus. En zowel de Waalse Minister-president als de Brusselse Minister-president hebben het nieuw BeNELux samenwerkingsakkoord ondertekend. Laat ons duidelijk zijn : de BeNeLux heeft ook voor Wallonië en voor Brussel een meerwaarde. En waar meerwaarde gecreëerd wordt vind je ook enthoesiasme. Waar een wil is is een weg!
Oud 7 juli 2009, 17:57   #132
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht

Welnu, het zal me een zorg wezen of ik dat van u (of iemand anders) mag of niet mag. Ik zeg de zaken zoals ik denk dat ze zijn. Dat u dat niet altijd fijn vindt, ja, dat is dan één van de nadelen van een forum. Van dit forum dan, dat volgens elitaire bedenkingen van één van uw soortgenoten schijnbaar geen forum is. Voor hem is er blijkbaar pas een forum wanneer iedereen het eens is met mekaar...
Er zijn steeds meer mensen die dat vinden. Bronnen? Televisie, internet, fora, dag- en weekbladen, verenigingen zoals Baarle Werkgroep e.d. Ik ben geen roepende in de woestein, al moesten sommigen al bijna aannemen dat de Sahara tot aan Roozendaal was opgerukt.
Oud 7 juli 2009, 17:57   #133
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Er zijn steeds meer mensen die dat vinden. Bronnen? Televisie, internet, fora, dag- en weekbladen, verenigingen zoals Baarle Werkgroep e.d. Ik ben geen roepende in de woestein, al moesten sommigen al bijna aannemen dat de Sahara tot aan Roozendaal was opgerukt.
Oud 7 juli 2009, 18:00   #134
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
tja Hendrik.
Ik weet het, ik weet het. Zelfs de Limburgers zowel van Noord als Zuid begrijpen mij niet. Er is maar 1 oplossing : Brussel onafhankelijk!

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 juli 2009 om 18:00.
Oud 7 juli 2009, 18:01   #135
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Utopiën zijn er om gerealiseerd te worden. Als je met je beide voeten op de grond blijft geraak je niet vooruit.

Louis Michel(MR) is een voorstander van meer BeNeLux en hij is een belangrijk Waals politicus. En zowel de Waalse Minister-president als de Brusselse Minister-president hebben het nieuw BeNELux samenwerkingsakkoord ondertekend. Laat ons duidelijk zijn : de BeNeLux heeft ook voor Wallonië en voor Brussel een meerwaarde. En waar meerwaarde gecreëerd wordt vind je ook enthoesiasme. Waar een wil is is een weg!
Vanuit cultureel en historisch oogpunt wijs ik een confederatie met Wallonië af, maar dat wil niet zeggen dat ik daarvoor niet opensta. Wallonië kan geassocieerd lid worden (en daarmee dus een soort Benelux-unie handhaven).

Maar nogmaals: Het Waals Parlement moet zich daarover uitspreken.
Oud 7 juli 2009, 18:12   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
'Er zijn steeds meer die dat vinden', is een zeer loze uitspraak. Groot- Nederlanders zijn altijd een kleine minderheid geweest en zullen dit nog wel een heel tijdje blijven. Zoals ik reeds stelde, 'groot-nederlanders' in de jaren '20 en '30, vóór WO II, waren groter in aantal dan in onze tijd. Er zijn misschien wel meer mensen die vinden dat we op een of andere manier moeten samenwerken met Nederland. Dat klopt. Ik vind dat ook. Maar dat is nog wat anders dan opgaan in een 'groot-nederland'.

Laatst gewijzigd door system : 7 juli 2009 om 18:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 18:12   #137
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik weet het, ik weet het. Zelfs de Limburgers zowel van Noord als Zuid begrijpen mij niet. Er is maar 1 oplossing : Brussel onafhankelijk!

Brussel onafhankelijk?
laat me niet lachen.

zonder de vlaamse administraties, zonder de eu en de navo is jouw Brussel een doodgewone economisch dode provinciestad.
Oud 7 juli 2009, 18:15   #138
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Brussel onafhankelijk?
laat me niet lachen.

zonder de vlaamse administraties, zonder de eu en de navo is jouw Brussel een doodgewone economisch dode provinciestad.
Provinciestad of Islamitische enclave? Al-Brus.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juli 2009, 18:16   #139
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Provinciestad of Islamitische enclave? Al-Brus.
idd
Oud 7 juli 2009, 18:17   #140
Hendrik de Stoute
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Brussel onafhankelijk?
laat me niet lachen.

En dan? Mogen wij niet een doodgewone provinciestad zijn? Tienen is dat toch ook?

Laatst gewijzigd door Hendrik de Stoute : 7 juli 2009 om 18:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be