Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 oktober 2009, 22:54   #121
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ik vrees dat er echt wel mensen zijn die amper hun loon waard zijn.
Het lijkt mij nog altijd beter hun werk te subsidiëren dan ze gewoon een loon (werkloosheidsuitkering) te geven zonder werken of ze een jobke bij de staat te bezorgen.
Waarom?
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 22:57   #122
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertjan22 Bekijk bericht
Creeer vaste jobs waar de werkzoekenden wat aan hebben!
Gecreëerde jobs lijken mij nutteloze jobs.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 22:58   #123
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Waarom?
Waarom niet ?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 22:59   #124
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom niet ?
Ja, dat is geen reden he. U zegt het is beter en als ik dan vraag waarom zeg je waarom niet, willekeur dus?
Oud 20 oktober 2009, 23:05   #125
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duvelke Bekijk bericht
Als je stempelt en de rva zit op je hielen, ga je best gewoon een opleiding volgen op hun kosten.
Ik ben niet gemaakt om te parasiteren. Ik voel me daar niet goed bij, aangezien ik zelf nog nooit een cent personenbelastingen heb betaald.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 23:09   #126
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik ben niet gemaakt om te parasiteren. Ik voel me daar niet goed bij, aangezien ik zelf nog nooit een cent personenbelastingen heb betaald.
Is iemand die scholing volgt nu ook al parasiet?
Oud 20 oktober 2009, 23:16   #127
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen hoor.

Als ik een jaar stop met werken, zorg ik dat ik een 10-15k euro op zak heb zodat ik het kan betalen
Oud 20 oktober 2009, 23:19   #128
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Is afwassen niet beter dan werkloos zijn? Ik zou de muren oplopen!
Niet dat ik mijn werk beu ben, alhoewel ik soms de muren zou oplopen ,
maar ik kan toch zo wel de "tijd doden" hoor, vooral werken aan het huis, of gewoon eens de afwas doen

Dus je opmerking was ?
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2009, 23:45   #129
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse
Is afwassen niet beter dan werkloos zijn?

Hoe kan werken voor geld nu beter zijn dan niet werken voor geld?

Citaat:
Ik zou de muren oplopen!
Je weet echt niets anders te doen dan werken?
Oud 20 oktober 2009, 23:49   #130
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Je weet echt niets anders te doen dan werken?
Sommige mensen hebben nu eenmaal een bepaald doel in hun leven, ze hebben een beeld van waar ze willen staan over 10-20 jaar.

Meestal houdt dat bepaalde financiele investeringen in (zoals een huis) maar ook carrieregerichte stappen. Dus is werken het slimste om te doen. Niks doen (of onbetaald werk verrichten) is dus niet slim.

Ik weet dat bepaalde mensen mij nu hier weer gaan doodmeppen met het etiket "strever" of "zieligaard zonder leven" maar ik heb dat voor mijzelf gewoon zo uitgemaakt. Wat anderen doen is hun zaak.
Oud 21 oktober 2009, 00:13   #131
audrey
Burger

Standaard

Wat een waanzinnige reacties komen hier toch op zeg. Dus als iemand van vandaag op morgen bedankt wordt voor bewezen diensten, dan moet die persoon maar gaan afwassen, anders is hij een parasiet?
Ik dacht toch echt dat we anno 2009 al zover gekomen waren dat we mensen als meer beschouwen dan robots die enkel leven om te OVERleven. Persoonlijk vind ik dat elke mens recht heeft op zelfontplooiing en de kans om iets te doen met zijn/haar leven wat hem/haar voldoening geeft. Hoe kan je dit nu niet belangrijk vinden, tenslotte brengt een mens heel wat tijd al werkend door en als je werklozen nu ook nog gaat verplichten eender welke job aan te nemen vrees ik voor de gevolgen.
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 00:17   #132
audrey
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen hoor.

Als ik een jaar stop met werken, zorg ik dat ik een 10-15k euro op zak heb zodat ik het kan betalen
tja, ik weet niet hoeveel jij verdient, maar ik zou me dat in elk geval niet kunnen permitteren; daarom ben ik blij dat er ook kansen gegeven worden aan mensen die het niet zo goed hebben als jij. Of vind jij dat dat systeem afgeschaft zou moeten worden?
audrey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 02:11   #133
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er bestaat ook zoiets als de invaliditeit voor die gevallen.
Ook gaat het hier niet over iemand die een maand langer werkloos is denk ik.
Trouwens belet niemand iemand die een minderwaardige job aangenomen heeft een betere job te zoeken.
Neen, daar dient invaliditeit niet voor. Invaliditeit is als je helemaal niet kunt werken. Het is niet omdat iemand een lichamelijk probleem heeft dat die daarom niet kan werken en dus op invaliditeit moet gaan (i.e. langer dan een jaar arbeidsongeschikt thuis zitten....). Voor die "gevallen" bestaat een indicatie arbeidshandicap. Tegen de tijd dat je die erkenning rond hebt zit je al een tijdje zonder inkomen in het voorgestelde "systeem" hoor.

Ik beschouw trouwens geen enkele job als minderwaardig. Afwasser is een beroep als een ander.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 03:46   #134
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vrees dat er echt wel mensen zijn die amper hun loon waard zijn.
Het lijkt mij nog altijd beter hun werk te subsidiëren dan ze gewoon een loon (werkloosheidsuitkering) te geven zonder werken of ze een jobke bij de staat te bezorgen.
Als dat de redenering is, dan kan je beter een constructie opzetten zodat de voordelen van die mensen hun activiteiten bij de samenleving zelf blijven. Laat hen een attest brengen dat ze huishoudelijke of anderen informele taken vervullen (zodat ze niet hoeven te werken), of laat hen voor de overheid werken, laat hen bijscholen,...

Dit voorstel is echter zodanig crimineel dat je het wel bijna moet gaan bekijken als een vorm van diefstal, of beter: immorele toewijzing van eigendom. Er is geen zinnig mens die gelooft dat 250€ volstaat als maatschappelijke kost om iemand te laten werken. Je hebt immers het loon, pensioenen en sociale zekerheid te betalen, alsook een hele reeks aan indirecte kosten (mobiliteit, minder tijd om met de kinderen te delen, stress,...). Waarom zou je als samenleving een systeem toelaten waarbij de kosten van arbeid hoger zijn dan de voordelen?
Oud 21 oktober 2009, 03:52   #135
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik beschouw trouwens geen enkele job als minderwaardig. Afwasser is een beroep als een ander.
Je kan er moeilijk omheen dat dit soort van jobs bijzonder weinig toegevoegde waarde heeft voor de werknemer, die nu op zijn CV kan zetten dat hij heeft leren afwassen. Ook op het vlak van verloning, of arbeidsvoorwaarden (duur van het contract, werkzekerheid,...) zijn niet alle jobs gelijk. Vandaar mijn vraag: waarom zou een overheid dit soort van jobs, waarvoor de private sector nauwelijks geld op tafel wil leggen, sterk beginnen te subsidiëren zonder betere arbeidsvoorwaarden te eisen?
Oud 21 oktober 2009, 06:06   #136
artisjok
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik meen bergrepen te hebben dat er wel degelijk een loon betaald wordt.
Misschien zou de overheid de laagste lonen wat minder kunnen belasten in plaats van de BTW op restaurantbezoek te verlagen.

Maar werk weigeren begint er al aardig op te lijken.
In brother Paul zijn voorstel was het niet duidelijk dat die werknemer een loon zou krijgen.

Misschien moet de horeca toch eens overwegen om een waardig loon te betalen.

Als je 8€ a 9€ per uur betaald heeft je werknemer 1317,33€ a 1482,00€ bruto per maand of netto 1113,94€ a 1181,08€ per maand

Die armoe lonen worden niet zo hoog belast, het uurloon moet gewoon hoger.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 08:11   #137
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als hij/zij het alleen maar doet om de rva te bedotten, en dus in feite toch werkonwillig is: Ja, dan is hij/zij een verfoeilijke paraziet.

Een paraziet pakt onterecht middelen weg, die anderen meer (of echt) nodig hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 08:12   #138
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
In brother Paul zijn voorstel was het niet duidelijk dat die werknemer een loon zou krijgen.

Misschien moet de horeca toch eens overwegen om een waardig loon te betalen.

Als je 8€ a 9€ per uur betaald heeft je werknemer 1317,33€ a 1482,00€ bruto per maand of netto 1113,94€ a 1181,08€ per maand

Die armoe lonen worden niet zo hoog belast, het uurloon moet gewoon hoger.
Ja en nee.
Voor een stuk is 45 �* 50'000 bfr netto geen onaardig loon gelet voor wat soms de tegenprestatie hiervoor is.
Maar het probleem van ieder is dat alles simpelweg te duur is geworden waardoor het loon waardeloos is geworden.
En dan in eerste instantie de lage lonen natuurlijk.

Maar geleidelijk aan ook de middenklasse lonen en uiteindelijk de hoge lonen zullen waardeloos worden als niet ingegrepen wordt op het prijzenbedrag van levensbehoeften.

Laatst gewijzigd door Mambo : 21 oktober 2009 om 08:13.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 08:16   #139
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe kan werken voor geld nu beter zijn dan niet werken voor geld?

...
Niet werken en toch geld krijgen, is inderdaad het ideaal.
Heel je vele vrije tijd kunnen invullen met zinvolle en niet zinvolle hobbies, hoogstaande en niet hoogstaande bezigheiden ... zalig ... (ik kan het weten, ik ben met pensioen).

Maar de limiet is: je mag dat geld niet stelen.

Het geld in de kas van de sosiale zekerheid, is niet 'jouw geld (alleen)" en het is bedoeld voor de echte sosiale gevallen (vb. tijdelijk zonder werk gevallen, onderwijl werkzoekend ...)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2009, 08:17   #140
Andy
Minister-President

Andy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als hij/zij het alleen maar doet om de rva te bedotten, en dus in feite toch werkonwillig is: Ja, dan is hij/zij een verfoeilijke paraziet.

Een paraziet pakt onterecht middelen weg, die anderen meer (of echt) nodig hebben.
... zodat die anderen zelfs hun flatscreen niet meer kunnen kopen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be