Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 november 2009, 21:39   #121
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
en de Vlaamse bevolking is zo oud niet meer, er worden steeds meer en meer kinderen geboren in Vlaanderen, niet alleen allochtonen.
ik kan het weten want zowel in mijn familie als op het werk zijn er de laatste tijd veel kinderen bijgekomen of zijn vrouwen zwanger.
Volgens mij vergis je je. Er is de laatste jaren inderdaad een piek in het aantal geboortes in Vlaanderen. Maar volgens de statistici komt dit doordat veel dertigers alsnog aan kinderen beginnen. Deze geboortegolf zorgt voor een vertekening van de statistieken. Het gemiddelde aantal kinderen per vrouw daalt nog steeds in Vlaanderen, net zoals in veel andere Westerse landen.

Citaat:
dus Nederland zal zo goed als geen geld in Vlaanderen moeten steken.
ook de wegen zijn we aan het vernieuwen, zuivering oppervlaktewater, ...
Dus jullie gaan het Vlaamse deel van de Belgische staatsschuld helemaal zelf afbetalen? Vlaanderen zit op de piek van z'n welvaart. Vanaf nu wordt het allemaal minder. De Vlaamse overheid kan alleen een nette begroting presenteren omdat zaken zoals sociale zekerheid een federale aangelegenheid zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 21:46   #122
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

we zullen zien tegen dan Spinoza.

bij een hereniging zal het de eerste jaren een confederatie worden waarbij Vlaanderen haar potje zelf zal moeten koken en de lasten dragen van de sociale zekerheid, pensioenen, ... en een groot deel van de Belgische staatsschuld.
dus 0,0 euro bijkomende lasten voor de Nederlander.

Laatst gewijzigd door Shadowke : 17 november 2009 om 21:46.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 22:09   #123
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
we zullen zien tegen dan Spinoza.

bij een hereniging zal het de eerste jaren een confederatie worden waarbij Vlaanderen haar potje zelf zal moeten koken en de lasten dragen van de sociale zekerheid, pensioenen, ... en een groot deel van de Belgische staatsschuld.
dus 0,0 euro bijkomende lasten voor de Nederlander.
Dan ga je een stuk harder moeten werken dan je nu doet.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 22:12   #124
De Waal
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht

hoe heet dat nr van Lous Neefs,

http://www.youtube.com/watch?v=ckVYxBxdpY0
De Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2009, 22:56   #125
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Waal Bekijk bericht

hoe heet dat nr van Lous Neefs,

http://www.youtube.com/watch?v=ckVYxBxdpY0
Als hij ooit eens 5 minuten tijd heeft.
Die zal hij evenwel nooit hebben, die worden ingevuld door forum-lallen.
Oud 18 november 2009, 00:01   #126
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hier Henrike speciaal eentje voor U en de waal.....

http://www.youtube.com/watch?v=wRMVaAz_SYg

Laatst gewijzigd door Svennies : 18 november 2009 om 00:01.
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 14:07   #127
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1
Welnee Hendrikje. Wanneer we op eigen poten staan zullen we jullie Walen behandelen zoals het hoort, namelijk zoals onze andere Europese buren. Dus, met respect en met een zekere graad van solidariteit. We zullen jullie dus nog wel steunen, maar niet meer op de "Belgische" manier, wél volgens de Europese richtlijnen terzake. Dat zal in onze portemonnaie een flink verschil maken. En, zoals Shadowke suggereert, die alliantie met Nederland zal zeker niet impliceren dat het een fusie wordt. We zullen, op een aantal concreet afgesproken domeinen waar we beiden voordeel bij hebben, akkoorden sluiten met Nederland en met hen samenwerken. Uiteindelijk zal dit dan vanzelf uitlopen op een vorm van confederatie. De Nederlanders zullen aanvankelijk van ons niet zo gek veel last hebben. Spinoza hoeft zich dan ook geen zorgen te maken.
Oud 18 november 2009, 14:16   #128
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wanneer we op eigen poten staan zullen we jullie Walen behandelen zoals het hoort, namelijk zoals onze andere Europese buren. Dus, met respect en met een zekere graad van solidariteit.
Respect is niet het eerste wat in me opkomt als ik aan de Vlaamse houding richting Nederland denk. Als dat het model wordt voor de toekomstige Waals-Vlaamse betrekkingen, dan zou ik me als Waal toch zorgen gaan maken.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 15:54   #129
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Respect is niet het eerste wat in me opkomt als ik aan de Vlaamse houding richting Nederland denk. Als dat het model wordt voor de toekomstige Waals-Vlaamse betrekkingen, dan zou ik me als Waal toch zorgen gaan maken.
vanuit la wallonie, vooral de politici, is er minder respect voor Vlaanderen dan omgekeerd
Oud 18 november 2009, 18:18   #130
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza
Voor uw ergernis tegenover de houding van sommige Vlamingen ten aanzien van Nederland kan ik begrip opbrengen, en uit mijn stukjes die hier op dit forum verschijnen zult u ook wel reeds gemerkt hebben dat ik het daar hoegenaamd niet mee eens ben. Een zinnige verklaring kan ik er ook niet voor geven. Persoonlijk schrijf ik het toe aan afgunst, maar evenzeer aan Belgicistische beïnvloeding. Ik dacht ook nog eraan toe te voegen: contrareformatorisch katholieke haat tegenover het protestantisme. Maar ik denk niet dat we dat nog moeten ernstig nemen. Daarvoor is de secularisatie en de ontkerking van de samenleving in Vlaanderen te ver gevorderd.
Wat de Walen betreft, ik denk niet dat er veel Vlamingen zijn die Walen "an sich" écht haten. Het gaat doodgewoon om steeds dieper gaande radicale verschillen van meningen, voorkeuren en keuzes inzake het te voeren beleid op sociaal-economisch vlak. De taalkwestie in Brussel en BHV is de saus die het mengsel nog méér gekruid maakt. Of, als u wil, de lont in het kruidvat.
Oud 18 november 2009, 18:22   #131
Shadowke

Standaard

waarvan de lont bijna is opgebrand
Oud 18 november 2009, 18:30   #132
Hollander

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
waarvan de lont bijna is opgebrand
Je hoeft niet te wachten tot een lont opbrand. Een van ons zei ooit "dan liever de lucht in", en voegde de daad bij het woord.

Ene Van Speijk.

(trouwens tot nationale held gebombardeerd, letterlijk)

Maar ja, sinds jullie Advocaat kennen, weten jullie weer beter dat Nederlanders mensen van hun woord zijn.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 november 2009, 18:33   #133
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Je hoeft niet te wachten tot een lont opbrand. Een van ons zei ooit "dan liever de lucht in", en voegde de daad bij het woord.

Ene Van Speijk.

(trouwens tot nationale held gebombardeerd, letterlijk)

Maar ja, sinds jullie Advocaat kennen, weten jullie weer beter dat Nederlanders mensen van hun woord zijn.
is er een vlaamse politieke partij, buiten het VB, die België wel wilt opblazen of laten ze het liever allemaal betijen via de welbekende uitdovingsstrategie.
Oud 18 november 2009, 18:47   #134
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
vanuit la wallonie, vooral de politici, is er minder respect voor Vlaanderen dan omgekeerd
Begin je bu weer Walen af te zeiken?
Hebt U geen hobby of zo?
Oud 18 november 2009, 19:16   #135
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Begin je bu weer Walen af te zeiken?
Hebt U geen hobby of zo?
Hij heeft het over Waalse politici en gegeven is dat de Waalse partijen het over corridors hebben en niet een ongrondwettelijk kieskring willen opheffen.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 09:50   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Zware en/of onzuinige auto's gaan weldegelijk meer betalen dan kleine en/of zuinige auto's. Mischien kun je je beter in een onderwerp verdiepen voordat je iets roept.
In ieder geval, de kilometerheffing zal de files niet oplossen. Het zal de werkende mens straffen. Want het zijn deze mensen die de files veroorzaken. Mensen die naar hun werk moeten, op tijd voor de klas moeten staan, hun winkel op tijd moeten openen, naar kantoor gaan, vrachtwagenchauffeurs, handelreizigers, geneesheren, advokaten die naar de rechtbank moeten, enz, enz.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 november 2009, 10:00   #137
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een grote waarheid. En grote waarheden mogen dikwijls herhaald worden.
Maar ik wacht nog altijd totdat iemand mij op een ernstige manier tegenspreekt. En dat gebeurt zeer zelden. Wat ik zeg, weet ik natuurlijk ook maar uit wat ik lees. En deze keer las ik het van iemand die onbevoordeeld ging zoeken naar een antwoord op de vraag of de clichés over Nederlanders nu waar waren of niet. En hij kwam tot het besluit dat ze voor het grootste deel waar waren. Toen toch tenminste.

Ik stel voor dat u zich misscien u wat meer zoudt informeren en wat meer lezen in dit opzicht én wat minder doordrammen. Dan zouden uw inzichten misschien wat correcter zijn. Ik zeg 'misschien', want zeker ben ik in uw geval toch niet.

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 10:26.
Oud 19 november 2009, 10:06   #138
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Eentje om in te kaderen zou mijn goede vriendin Knuppel gezegd hebben toen ze nog actief was op dit forum.

Je bericht getuigt van een zelden gezien observeringsvermogen, het is werkelijk de nagel op de kop.

Maar ik wil nog iets toevoegen. System heeft ongeveer 20 postings per dag nodig om zijn gram kwijt te raken, waarvan de grote meerderheid betrekking heeft op de zogenaamde Vlaams-Nederlandse tegenstellingen die hij uitvergroot met halve waarheden en volledige leugens. Zijn talrijke reacties vragen natuurlijk tijd en energie, maar dit probleem lost hij op met een doorzichtig truukje : een goed onderbouwd bericht tracht hij te pareren door de zwakste schakel eruit te lichten en alleen d�*�*rop te antwoorden. Op die manier wint hij altijd, denkt hij.

Op zijn kredietzijde moet ik erkennen dat hij in de regel hoffelijk lijkt. Je wordt altijd aangesproken in de archaïsche en totaal achterhaalde U-vorm. Maar ook dat is slechts schijn. Onlangs had één van zijn meelopers het over de "doodskoppen" van de Baarle-werkgroep, wat dat ook mag betekenen, waarop hij enthousiast reageerde. Dan komt de ware System boven : hatelijk en vooringenomen.

Verder heeft hij een nooit geziene aversie tegenover iedere Vlaams-nationalist. Bart De Wever, de voorzitter van de N-VA, wordt gerekend tot één van de beste politici die Vlaanderen rijk is. Hij is ook een uitmuntend debater, vriend en vijand erkennen dit. Niet System of wat dacht je? Hij spreekt steevast over "olijke Bart" op een werkelijk denigrerende wijze, zoals hij spreekt over "onwijze Willem".
Je zou hem altijd kunnen gelijkgeven zoals je suggereert. Misschien de beste manier om hem onderuit te halen. Maar dit ligt niet in mijn natuur, ik kan dit niet. Daarvoor heeft België ons net iets te veel de das omgedaan.
Als u me van leugens beticht, prik die leugens dan door. Maar blijbaar bent u daar niet toe in staat. En u zult daar ook nooit in staat toe zijn. En dit om een heel eenvoudige reden. Een leugen kan men doorprikken, maar een waarheid niet.

U doet op een hypocriete manier verontwaardigd wanneer ik de termen 'olijke Bart' of 'onwijze Willem' gebruikt. Wel, Bart Dewever is ook op tijd en stond 'olijk' (op tijd en stond een grapjas op en buiten de TV) en Willem was toen ook 'onwijs' want anders bestond het VKN nu nog steeds. Wat ik zeg is dus gewoon de waarheid.

Dit gezegd zijnde, ben ik ervan overtuigd, dat u zeker minder morele problemen zult hebben en u zich hoegenaamd maar weinig verontwaardigd zult voelen, wanneer het 't Pallieterke zulke (*) aanspreektitels wekelijks gebruikt ten aanzien van bepaalde Belgische politici.

(*)
(en nog veel ergere)

Laatst gewijzigd door system : 19 november 2009 om 10:25.
Oud 19 november 2009, 12:42   #139
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Maar ik wacht nog altijd totdat iemand mij op een ernstige manier tegenspreekt. En dat gebeurt zeer zelden. Wat ik zeg, weet ik natuurlijk ook maar uit wat ik lees. En deze keer las ik het van iemand die onbevoordeeld ging zoeken naar een antwoord op de vraag of de clichés over Nederlanders nu waar waren of niet. En hij kwam tot het besluit dat ze voor het grootste deel waar waren. Toen toch tenminste.

Ik stel voor dat u zich misscien u wat meer zoudt informeren en wat meer lezen in dit opzicht én wat minder doordrammen. Dan zouden uw inzichten misschien wat correcter zijn. Ik zeg 'misschien', want zeker ben ik in uw geval toch niet.
Daarvoor weet u over mij te weinig. Het weerleggen van hetgeen u hier op het internet spuit is eigenlijk een weinig aantrekkelijk tijdverdrijf. Om de eenvoudige reden dat het altijd maar opnieuw gaat over clichés en eenzijdige verhaaltjes. En daarmee komt u dan aandraven om aan te tonen dat een alliantie tussen Nederland en Vlaanderen niet hoort. Het gaat dan over zeer zwaar doorwegende verschijnselen zoals de kleine huizen, de kleine auto's, het droogkuis-stomerij verhaal, het Calvinisme versus Katholicisme, thee versus koffie (tiens, da's een tijdje geleden!), het eten dat "bij ons" zoveel beter zou zijn enz. enz... Kortom, allemaal vreselijke hinderpalen die een toenadering tussen Nederland en Vlaanderen hoogst onwenselijk maken.
En dáárop zouden we u dan moeten tegenspreken? Kijk, system, het feit alleen reeds dat je beroep doet op zogezegde "argumenten" die van een ondraaglijke lichtheid getuigen, impliceert dat je verhalen niet eens de moeite waard zijn om er op een ernstige manier op te antwoorden. Ook al heb je ze zogezegd "gelezen". Het is niet op basis van antagonismen zoals "droogkuis" versus "stomerij" of "frieten" versus "patat" dat over allianties moet gesproken worden. U gelieve dus met veel serieuzer argumenten voor de dag te komen. Dan zult u misschien ook wat ernstiger genomen worden.
Oud 19 november 2009, 12:59   #140
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u me van leugens beticht, prik die leugens dan door. Maar blijbaar bent u daar niet toe in staat. En u zult daar ook nooit in staat toe zijn. En dit om een heel eenvoudige reden. Een leugen kan men doorprikken, maar een waarheid niet.
Dat is een goeie systemmeke...

Héél het forum hier wéét al lang wat U nog maar steeds niet schijnt te begrijpen.....

Dat U hier méér met Uw rug tegen de muur gezet wordt wat "feiten" en Uw interpretaties daarrond betreft door de andere forummembers dan eigenlijk goed voor U is....

En dan vlucht U uiteindelijk in scheefgetrokken vergelijkingen om toch maar een puntje te kunnen scoren,en zelfs dat is U hier nog nooit écht gelukt....

Slimheid is het niet mijn waarde,eerder koppigheid en een onvoorwaardelijk geloof in Uw eigen gelijk en een negeren van de aangebrachte tegenargumenten....

Typisch een kempense koppige boerenaard,aangezien die het pallieterke lezen....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:55.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be