Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet het Hertogdom Brabant in ere hersteld worden?
Ja 14 34,15%
Nee 27 65,85%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 29 november 2009, 20:52   #121
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Leerde ze in Vlaanderen maar iets over Nederland ,dan waren we al een heel stuk verder.
werk voor het onderwijs
van mij mogen ze dat direct invoeren
alsook de juiste geschiedenis van België en niet de 'regimegeschiedenis'.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:52   #122
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alles wat Vlamingen hier over Friesland zeggen ,bewijst al dat ze niets van Friesland en Nederland weten of begrijpen.
Och,Uw kennis over belgië en de complexiteit van dit land zegt nét hetzelfde over U mijn beste......

Dus gooit U daarom graag met een steen naar ons,nou moe,krijg jij die lekker terug natuurlijk....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:53   #123
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Och,Uw kennis over belgië en de complexiteit van dit land zegt nét hetzelfde over U mijn beste......

Dus gooit U daarom graag met een steen naar ons,nou moe,krijg jij die lekker terug natuurlijk....
lol svennies!
Oud 29 november 2009, 20:55   #124
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Belgie is het Duits zeer belangrijk
Volgens azert is dat niet van belang:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
De kleinste taal plooit zich altijd hé. In BE is het NL de grootste maar op wereldvlak is het FR veel groter. en dat is wat telt hé.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 20:55   #125
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
In het verleden heeft Nederland in het algemeen weinig begrip getoond voor de etnisch-culturele problematiek in België en de Vlaamse ontvoogdingsstrijd. De reactie van Spinoza doet daaraan sterk denken. En ik keur deze reactie dan ook sterk af, zijnde een Nederlands-particularistische houding die exclusivisme ademt en wezensvreemd is in deze wereld van samenwerking en convergentie tussen Nederland en Vlaanderen.
Volgens mij heb ik altijd zeer veel begrip gehad voor de Vlamingen. Tien jaar terug was ik hartstochtelijk voor een hereniging - verblind door liefde als het ware. Maar zoals je mischien wel weet heb ik een tijdje in Vlaanderen gewoond. En mijn liefde voor de Vlamingen is toen danig bekoeld.

Kotsmisselijk word ik ervan dat wij steeds in onze identiteit en integriteit aangevallen worden. In grote delen van Vlaanderen is een Ollander nog minder waard dan een kakkerlak. Constant verdenken ze ons van liegen en bedriegen(als een Ollander u niet bedrogen heeft is ie het vergeten). Zou jij prive met iemand bevriend kunnen/willen zijn die je constant verdenkt van kwade bedoelingen? Nou, ik niet.

Citaat:
Men redeneert daarbij wel vanuit de eigen zeer bevoorrechte positie als natie. Nederland heeft in zijn historie veel geluk gehad. Het heeft zich vroegtijdig bevrijd van vreemde, i.c. Spaanse overheersing. Daardoor is staatsvorming hier voorafgegaan aan natievorming. Die was zodoende van stonde af aan verzekerd van de vanzelfsprekende steun van de eigen staat. De eigen taal en cultuur gelden zodoende sinds lang als een vanzelfsprekende verworvenheid. Wij zijn wat dit betreft een historisch verwende natie, Spinoza. Gezegend met veel commercieel talent en ondernemingszin, kon dit land in de luwete van het Europese machtsevenwicht al vroegtijdig zelfbewust zijn eigen gang gaan zonder zich veel te hoeven aantrekken van de grillen en kapsones van grotere mogendheden. Het is derhalve niet onze morele superioriteit, maar de gelukkige omstandigheid dat we ons al zo vroeg ontworsteld hebben aan vreemde overheersing, die ons gevrijwaard heeft van etnisch-cultureel ressentiment en daarop gebaseerd nationalisme.

Veel volkeren hebben dat geluk niet gehad en hebben een taaie en moeizame strijd moeten voeren om erkenning van heun eigen taal en cultuur af te dwingen. Daartoe behoort ook het Vlaamse volk. Nationale bewustwording is in Vlaanderen gevoed en gestimuleerd door de Vlaamse beweging die eerst gestreden heeft voor erkenning van eigen taal en cutluur en daarna staatkundige aspiraties kreeg. In plaats van een 'state-to-nation'-route zoals Nederland moest Vlaanderen de veel moeilijkere 'nation-to-state'-route afleggen, zij het dat Vlaamse staatsvorming vooralsnog beperkt blijft tot de status van deelstaat in de huidige Belgische federatie.
Ik veroordeel niet, ik stel slechts vast. Vlamingen zijn naar mijn mening fundamenteel anders dan Nederlanders. Dat is een van de redenen waarom ik geen hereniging wil. Cultureel voel ik me meer verbonden met de Denen, ook al spreken zij een andere taal.

Citaat:
Onze hoop is dat de Vlaamse natievorming haar beslag krijgt en zich verder kan ontwikkelingen in de richting van de hereniging met Nederland. Driehonderd zestig jaar na de Vrede van Münster krijgt de Nederlandse natievorming haar beslag.
En jij acht het niet mogelijk dat juist het tegenovergestelde gaat gebeuren? Ik ben juist bang dat bij een voortschrijdende ontvoogding van de Vlamingen, men juist meer de behoefte krijgt zich af te zetten tegen Nederland. Dat is een zeer normaal verschijnsel bij jonge naties. Je ziet dat nu al bij sommige Vlaams-nationalisten. Dan krijgen we na de Belgische emmers stront Vlaamse emmers stront over ons heen. Ik verheug me d'r nu al op.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:00   #126
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid

Kapitein Nemo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Friese beweging niet anti-Nederlands.
Net als de Vlaamse beweging voor 1914 - en een hele tijd later ook nog. De VVB ijvert bijvoorbeeld pas sinds 1991 voor de onafhankelijkheid van Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door Kapitein Nemo : 29 november 2009 om 21:01.
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:01   #127
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
lol svennies!
Ach, hij kon er op wachten,in counteren zijn wij wreed goed....

Laat hem maar met een klinker gooien,wij Vlamingen hebben échte kasseien tot onze beschikking...

Laatst gewijzigd door Svennies : 29 november 2009 om 21:02.
Oud 29 november 2009, 21:01   #128
Shadowke

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij heb ik altijd zeer veel begrip gehad voor de Vlamingen. Tien jaar terug was ik hartstochtelijk voor een hereniging - verblind door liefde als het ware. Maar zoals je mischien wel weet heb ik een tijdje in Vlaanderen gewoond. En mijn liefde voor de Vlamingen is toen danig bekoeld.

Kotsmisselijk word ik ervan dat wij steeds in onze identiteit en integriteit aangevallen worden. In grote delen van Vlaanderen is een Ollander nog minder waard dan een kakkerlak. Constant verdenken ze ons van liegen en bedriegen(als een Ollander u niet bedrogen heeft is ie het vergeten). Zou jij prive met iemand bevriend kunnen/willen zijn die je constant verdenkt van kwade bedoelingen? Nou, ik niet.

Ik veroordeel niet, ik stel slechts vast. Vlamingen zijn naar mijn mening fundamenteel anders dan Nederlanders. Dat is een van de redenen waarom ik geen hereniging wil. Cultureel voel ik me meer verbonden met de Denen, ook al spreken zij een andere taal.

En jij acht het niet mogelijk dat juist het tegenovergestelde gaat gebeuren? Ik ben juist bang dat bij een voortschrijdende ontvoogding van de Vlamingen, men juist meer de behoefte krijgt zich af te zetten tegen Nederland. Dat is een zeer normaal verschijnsel bij jonge naties. Je ziet dat nu al bij sommige Vlaams-nationalisten. Dan krijgen we na de Belgische emmers stront Vlaamse emmers stront over ons heen. Ik verheug me d'r nu al op.
ah ja, alle Vlamingen op dit forum zitten je steeds vol te schelden ...
veralgemenen doe je toch graag hé Spinoza.
Oud 29 november 2009, 21:02   #129
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Ik kijk naar de Nederlandse TV hoor : aan politieke versnippering en discussies over virtuele zaken hebben jullkie ook totaal geen gebrek...
Je kan zeggen wat je wilt van Wilders, maar de instroom en integratie van grote groepen moslims is geen "virtuele zaak". Daar worstelen ze in heel Europa mee.

Citaat:
De daadkrachtige aanpak van de Fortiscrisis blijkt intussen alweer een legende te zijn.
Het gerecht in Nederland doet nu voor veel geld een groot onderzoek naar de gang van zaken bij Fortis. Naar mijn mening zal blijken dat de Nederlandse ingrepen noodzakelijk waren. Voor jullie Belgen zullen er nog een aantal onaangename verrassingen opduiken wat betreft het eigen geklungel in deze zaak. Ook zal de grove beschuldiging ontkracht worden dat Bos heeft aangezet tot het weghalen van geld door grote klanten van Fortis, zoals de Belgische media beweerden. Maar ik schat zo in dat wij geen excuses zullen krijgen van Belgie.

Citaat:
Laat het in het luchtvaartrtansport nog wat waaien en weldra zal blijken hoe verstandig het was om Air France met KLM te laten fusioneren of moet het zijn Air France KLM te laten "oppeuzelen" ?
Tja, Sabena bestaat al helemaal niet meer. Hoe zat dat ook alweer toen KLM en Sabena wilden fuseren?

Citaat:
Een beetje meer eendracht in de Lage landen zou misschien voor de bevolking leuk zijn ipv elkaar als "gehate vreemdelingen" voor te stellen.
Volgens mij krijgen Nederlanders in Vlaanderen vaker het gevoel een "gehate vreemdeling" te zijn dan andersom. Althans, zo voelde ik me in het verleden regelmatig in Vlaanderen. Nergens ter wereld word je als Ollander zo onbeschoft behandeld als in Vlaanderen.
Oud 29 november 2009, 21:08   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De kleinste taal plooit zich altijd hé. In BE is het NL de grootste maar op wereldvlak is het FR veel groter. en dat is wat telt hé.
In Zwitserland lacht men met zulke opvattingen. De buitenlandse taalverhoudingen spelen er immers geen enkele rol en worden ook niet langs belangrijk beschouwd voor de binnenlandse taalverhoudingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:08   #131
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij krijgen Nederlanders in Vlaanderen vaker het gevoel een "gehate vreemdeling" te zijn dan andersom. Althans, zo voelde ik me in het verleden regelmatig in Vlaanderen. Nergens ter wereld word je als Ollander zo onbeschoft behandeld als in Vlaanderen.
Zozo, bewijs jij hier eens onweerlegbaar jou gelijk wat dit betreft....

Of zwijg gewoon.....

Overdrijven is een kunst ,en een eigen mening als wereldwijsheid vooropstellen evenzo...

Dan kunnen wij nét zo goed zeggen dat Jij een Vlamingenhater bent,dit alles gebaseerd op Uw eigen vooroordelen....

Waarom zouden wij dan een toenadering gaan zoeken bij die vlamingenhaters....

Wij gaan nog liever klein en fijn ,dan groot lang en ambtenant met mensen zoals U erbij....
Oud 29 november 2009, 21:10   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Buiten Duitsland heeft Duits zelden iets betekend of willen betekenen.
Dan weet u heel weinig af van de belangrijke rol die Duitstaligen in de loop van de geschiedenis hebben gespeeld (en dus ook hun taal daarin). Bepaalde tsaren van Rusland spraken Duits als eerste omgangstaal, bepaalde Britse koningen en koninginnen hadden Duits als eerste taal en hun intiemste hofkring was Duitstalig, enz. Ook de vele Duitse nederzettingen in het Oosten en in de Nieuwe Wereld zorgden ervoor dat het Duits een veel grotere verbreiding kende.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:11   #133
Ernst Niessen
Europees Commissaris

Ernst Niessen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Spinoza, ik heb genoeg postings van je hand gelezen om mij een oordeel te kunnen vormen over jouw houding ten opzichte van de Vlamingen en dat je in hen teleurgesteld bent geraakt. Dat is spijtig om te lezen.

Mijn ervaringen zijn anders. Ik ben bevriend geraakt met enkele Vlamingen en zij zijn zeer hartelijk. Het zijn net Nederlanders.

Ik ben niet bang voor die emmers. Nogmaals, ik ken genoeg Vlamingen die zo helemaal niet zijn zoals jij dat stelt. Het is belangrijk dat we elkaar (leren) begrijpen. Het helpt niet als je je daarbij hatelijk en onverzoenlijk opstelt. Dit forum is een uitermate geschikt medium om met elkaar van gedachten te wisselen. Die meningsverschillen zijn er om van elkaar te leren. Maar emmers? Nee, dat geloof ik niet.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:14   #134
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In Zwitserland lacht men met zulke opvattingen. De buitenlandse taalverhoudingen spelen er immers geen enkele rol en worden ook niet langs belangrijk beschouwd voor de binnenlandse taalverhoudingen.
De Zwitsers hebben vandaag getoond hoeveel verstand ze hebben. Zwijg maar over je geliefde Zwitsers.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:16   #135
azert

azert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan weet u heel weinig af van de belangrijke rol die Duitstaligen in de loop van de geschiedenis hebben gespeeld (en dus ook hun taal daarin). Bepaalde tsaren van Rusland spraken Duits als eerste omgangstaal, bepaalde Britse koningen en koninginnen hadden Duits als eerste taal en hun intiemste hofkring was Duitstalig, enz. Ook de vele Duitse nederzettingen in het Oosten en in de Nieuwe Wereld zorgden ervoor dat het Duits een veel grotere verbreiding kende.
Daar is niets meer van over.
Fransen hebben nog altijd de ambitie om hun taal als een belangrijke taal te beschouwen en een beetje ambitie is nooit slecht.
Te veel ambitie op politiek vlak heeft de Duitsers de das omgedaan; een 100-jarig wereldrijk; daar hebben de Fransen nooit aan gedacht.
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:18   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uw onvermoeibare pleidooien voor de verschillen tussen het Nederlands in Nederland en het Nederlands in Vlaanderen geven aan dat u doorschiet met uw argumenten. De emancipatie van het Nederlands in Vlaanderen was een strijd tegen het Frans en de Franstalige overheersing, niet tegen Nederland. Zo komt u over.

En ... is het leed dan geleden in - pak hem beet - 2011 of 2012? Grote kans dat het leed dan inderdaad is geleden.

Voor België dan te verstaan.

Nee, system. Mijn 'acolieten' en ik maken gebruik van de talloze mogelijkheden die het heden ons biedt, namelijk de verdergaande onttakeling van België en dat dit leidt tot een Groot-Nederland is een uitermate prettige bijkomstigheid. Maar de Heel-Limburgse plannen, waarvan u als Limburger ongetwijfeld op de hoogte bent, zijn zeker ook fictief.

Uw verkrampte houding om in te zien dat er staatkundige mogelijkheden zijn voor Nederland en Vlaanderen kenmerkt zich steeds meer als een soort anachronisme.
Ik ben niet tegen samenwerking met Nederland. Goede en degelijke samenwerking zelfs. Ik heb dat al meerdere keren gezegd. Waarom zou ik daar nu tegen zijn. Maar fusioneren met Nederland gaat me toch een brug te ver. Laat iedereen zijn eigenheid bewaren. Zoals 'Spinoza' het zei: Vlamingen -of de Nederlands(Vlaams)sprekende Belgen verschillen teveel met de Nederlanders. En hij heeft bij ons in België gewoond. In Vlaanderen. Tenminste dat beweert hij en ik ga ervan uit dat hij de waarheid spreekt. En dus, hij kan het weten.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2009, 21:19   #137
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daar is niets meer van over.
Fransen hebben nog altijd de ambitie om hun taal als een belangrijke taal te beschouwen en een beetje ambitie is nooit slecht.
Te veel ambitie op politiek vlak heeft de Duitsers de das omgedaan; een 100-jarig wereldrijk; daar hebben de Fransen nooit aan gedacht.
Ik zou er toch maar eens de geschiedenis op na lezen mijn beste.....
Oud 29 november 2009, 21:20   #138
Shadowke

Standaard

Citaat:
Ik zou er toch maar eens de geschiedenis op na lezen mijn beste.....
sommigen in Parijs dromen daar nog altijd volop van en willen dat maar al te graag nog realiseren.
Oud 29 november 2009, 21:21   #139
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ben niet tegen samenwerking met Nederland. Goede en degelijke samenwerking zelfs. Ik heb dat al meerdere keren gezegd. Waarom zou ik daar nu tegen zijn. Maar fusioneren met Nederland gaat me toch een brug te ver. Laat iedereen zijn eigenheid bewaren. Zoals 'Spinoza' het zei: Vlamingen -of de Nederlands(Vlaams)sprekende Belgen verschillen teveel met de Nederlanders. En hij heeft bij ons in België gewoond. In Vlaanderen. Tenminste dat beweert hij en ik ga ervan uit dat hij de waarheid spreekt. En dus, hij kan het weten.
U beweert zoveel,en zoveel keer wordt U op Uw bewering hier gepakt door het tegendeel en toch gelooft U zijn bewering en zijn waarheid.....

Goed bezig systemmeke.....
Oud 29 november 2009, 21:24   #140
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zozo, bewijs jij hier eens onweerlegbaar jou gelijk wat dit betreft....

Of zwijg gewoon.....

Overdrijven is een kunst ,en een eigen mening als wereldwijsheid vooropstellen evenzo...

Dan kunnen wij nét zo goed zeggen dat Jij een Vlamingenhater bent,dit alles gebaseerd op Uw eigen vooroordelen....

Waarom zouden wij dan een toenadering gaan zoeken bij die vlamingenhaters....

Wij gaan nog liever klein en fijn ,dan groot lang en ambtenant met mensen zoals U erbij....
Ik zou je verhalen kunnen vertellen over ervaringen van mij en andere Nederlanders in Vlaanderen die zo ongeloofwaardig zijn dat je me niet zou geloven. Nog niet zo lang geleden is iemand die mij zeer na aan het hart ligt in Brussel gaan werken. Ze probeerde een goede eerste indruk achter te laten(bonbons meegenomen, piekfijn gekleed, bescheiden opstelling, etc). Aan het einde van haar eerste dag hing ze letterlijk huilend bij mij aan de telefoon omdat de Vlamingen daar de hele dag op haar ingehakt hadden. De hele dag moest ze aanhoren wat er allemaal wel niet deugd aan Nederlanders. Ik had haar nog gewaarschuwd van tevoren. Maar net als jij wilde ze aanvankelijk niet geloven hoe extreem vijandig de Vlamingen tegen Nederlanders kunnen doen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be