![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
Bekijk resultaten enquête: Ben je voor of tegen de aansluiting van Vlaanderen bij Nederland | |||
Voor |
![]() ![]() ![]() |
22 | 59,46% |
Tegen |
![]() ![]() ![]() |
10 | 27,03% |
Geen mening |
![]() ![]() ![]() |
5 | 13,51% |
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Een cultuurtaal als het Nederlands heeft nu eenmaal een rijke verscheidenheid aan dialecten. Wat is daar mis mee? Het Nederlands is geen kunstmatige taal. In 1830 kon men dat misschien in Franstalige kringen zeggen, maar tegenwoordig kan zo'n uitspraak niet meer ernstig genomen worden. Het Nederlands is de moedertaal van tweeëntwintig miljoen mensen, onder wie zes miljoen Vlamingen. Citaat:
Ik had evengoed een andere uitspraak gedaan om uw 'tegeltjeswijsheid' kracht bij te zetten. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |||||
|
![]() Citaat:
De samenwerking is er vandaag al en loopt als een trein. Citaat:
[quote=Ernst Niessen;4515538]Zo! En hoe verschillend zijn we dan wel niet? Wie de geschiedenis en de cultuur van de Lage Landen bekijkt, kan niet om de overeenkomsten heen.[quote] Klopt, er zijn inderdaad overeenkomsten. Er zijn ook overeenkomsten tussen Vlamingen en Walen. Meer zelfs dan tussen Nederlanders en Vlamingen. Ik heb geen studies die dit aantonen, het is mijn persoonlijke ervaring door de vele contacten die ik al gehad heb met de Nederlanders, zowel op het werk als in mijn vrije tijd. Citaat:
Ik zeg dat er veel verschillen zijn, niet dat we lijnrecht tegenover elkaar staan. Citaat:
Ik zeg gewoon dat het ABN bij ons minder ingeburgerd is in het dagelijks leven. Het klinkt bij ons kunstmatiger dan bij jullie. Citaat:
Ze maken er ook meer en meer een potje van. Er gaan steeds meer stemmen op voor het behoud en de herwaardering van het Vlaams. En ook daar is niets mis mee. Het maakt deel uit van onze cultuur en daar zijn we trots op. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() en Alboreto, wat hebben Vlamingen en Walen dan gemeen behalve België?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
|
![]() Citaat:
[edit]De vlaming is wel wat racistischer en gevoeliger voor taalkwesties[/edit] Laatst gewijzigd door Alboreto : 29 december 2009 om 12:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
|
![]() Citaat:
ivm laatste zin: hoe zou dat komen? kijk naar de verfransing van de Vlaamse Rand die al reikt tot in Mechelen en Aalst. logisch toch niet? Laatst gewijzigd door Shadowke : 29 december 2009 om 12:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
U omarmt hier het particularisme ten volle. Ik vind dat niet fraai. Bestaat er zoiets als het opwaarderen van het Waals of het Picardisch? |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Eerder het omgekeerde.
Ik ben opgevoed in het ABN en had daardoor goede punten voor Nederlands. Maar in t'sociaal leven is't nen handicap van geen Vlaams te kunnen, maar achter veel problemen heb'k toch gedurft om ook Vlaams te beginnen klappen. ![]() PS. Walen spreken ook Waals hoor. Heb ik mogen horen van mijn leraar Frans na een paar weken vakantie in de Ardennen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik ben op de hoogte van de (voormalige) talenrijkdom van Wallonië. Uw leraar Frans staat daarom toch ook niet te foeteren op het Standaardfrans?
Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 29 december 2009 om 14:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op straat (toch in mijn regio) hoor ik regelmatig kinderen in het Nederlands tegen elkaar tateren. Het is misschien niet vlekkeloos, maar toch een héél stuk beter dan een generatie terug.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 29 december 2009 om 15:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() http://www.youtube.com/watch?v=7I0kKm_VQD8 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Europees Commissaris
|
![]() De oudst bekende tekst in de langue d'oïl komt uit de omgeving van Wallonië trouwens.
http://fr.wikipedia.org/wiki/S%C3%A9...sainte_Eulalie Op een gegeven punt in de geschiedenis werden het Diets (Nederlands) en het Duits als varianten van dezelfde taal aanzien. Dit is zeker begrijpbaar wetende dat de voertaal in de Hanze lang het Nederduits was, wat zeker in medeklinkers véél gemeen heeft met ons Nederlands. Het scheelde niet veel of men had van het Vlaams een officiële aparte taal gemaakt, want het is inderdaad mogelijk om het te divergeren uit het Nederlands. Het Afrikaans is ook een aparte taal geworden onder impuls van het Boer-nationalisme, dat had kunnen vermeden worden. Toch kan iemand die Nederlands kan nog steeds vlot Afrikaans lezen (zelfs niet-Nederlandstaligen). Het Waalse volk, niet hun elite, heeft ook lang afgesneden geleefd van andere oïl-sprekers en heeft meer Germaanse leenwoorden overgenomen (los van hun vanouds taaleigen echte Waals). De meeste Walen noemen zichzelf dan wel geen Fransen, de Franse invloed en Belgisch-Franse wisselwerking zouden slechts weinigen willen uitwissen. Vaak wil een volk niet cultureel afgesneden worden van een broedertaal en soms kiest men ervoor die verwante broedertaal over te nemen. In het geval van het Waals en het Frans is het te meer begrijpbaar gezien die eerste veel woorden uit het Nederlands en het Duits heeft overgenomen, ook al is het verder een mooie taal dat lang door het Waalse volk werd gesproken. De elite schreef er Frans, en politiek gezien stuurde men het altijd zo dat de langue d'oïl als een los geheel aanzien werd. Ik ben geen kenner van de oïl-talen, maar de Franse taal hebben ze beter kunnen reguleren als elegante voertaal, waar het Waals veel genegeerd werd en als folklore gehouden (en vaak verbasterde met leenwoorden, wat zeker de prestige aantastte). Voorbeeld: vogelsverschrikker in het Waals is '(e)spaw(an)ta', je kan duidelijk zien dat het verwant is aan het Franse 'epouvantail'.
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen: elk kreeg een tong, maar weinigen verstand. Disticha Catonis Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 29 december 2009 om 17:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Schepen
|
![]() Dat is niet helemaal waar dat verwachten alleen aan de noordzijde van de taalgrens. Maar goed anders worden de Vlamingen wel uitgemolken door de Walen met hun zogenaamde solidariteit. In Nederland zijn we geenszins van plan om de Vlamingen te gijzelen met een misplaatst schuldgevoel.
![]() |
#140 | ||
|
![]() Citaat:
Afzetten tegen het AN doe ik ook niet echt, maar voor mij hoeft het ook niet persé. Ik kan leven met een wereld met die prachtige dialecten en zou het een verwatering vinden van onze cultuur mochten ze verdwijnen. Ik sta vol bewondering voor de Friezen dat ze met zoveel energie hun eigen taal verdedigen. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |