Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: iedereen die kan werken, moet werken
juist 20 48,78%
mis 6 14,63%
niet alleen juist, maar ook verplicht maken 5 12,20%
niet alleen mis, maar oliedom 5 12,20%
dit is echt wel totalitair 5 12,20%
Aantal stemmers: 41. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2009, 13:40   #121
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht

Maar welke werkgever gaat betalen voor iets dat hij gratis kan krijgen?
Maar als tegenprestatie betaald hij dan weer voor degenen die niet werken.
Als ge hiermede wil bedoelen dat degenen die werken de klos zijn, dan hebt ge gelijk. Maar een stap naar meer rechtvaardigheid zal dan wel zijn om degenen die niet werken, en betaald worden door de gemeenschap, te verplichten tot een (kleine) wederdienst.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:32   #122
cdekeule
Burgemeester

cdekeule's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vrije meningsuiting ???

Voor de rest moet er niet teveel gezeverd worden.

Er zijn genoeg mensen die mij al toevertrouwd hebben dat ze erg tevreden zijn met hun werkloosheid, en helemaal geen werk zoeken. (okee, aan de ene kant waren dat enkele jonge moeders, en aan de andere kant een paar ouderen die "al binnen waren").

En met welk recht noem jij mij laf, hipokriet en er op uit om mensen met onderdrukkende labels in de mizerie te willen duwen ??
Ik, die het mensonterend vind om iemand zo te vernederen dat hij gans zijn leven maar afhankelijk moet zijn van zoiets als werklozensteun, in plaats van hem een job te laten vinden waar hij tenminste de zelfvoldoening uit kan halen om zelfsredzaam te zijn.
Jij duwt mensen in de eeuwigdurende afhankelijkheid, alleen maar door dat sisteem te voorzien ... want eens het bestaat is het toch zo vlug gefikst om eraan verslaafd te geraken.
Jij bent de asosiale.
Je bent nog erger dan een kommunist; want daar voorzagen ze wel werk. Helaas onzinnig werk vaak en in een sisteem met stasi's en met lange wachtrijen voor lege winkelrekken.
Zoek inspirasie in vb. de bijbel (dat ik, anti-kaloot daar nog uit moet siteren ...): in het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen.
Het verschil tussen jou en mij is dat ik de oorzaken van zoeits verwerpelijks als werkloosheid leg in het verwerpelijke systeem van het kapitalisme dat de werkloosheid heeft uitgevonden, terwijl jij de oorzaken binnen het individu legt zoals luiheid, domheid, enz. waardoor het een dubbele verdrukking wordt. Het is door een dergelijk discours te voeren dat je zelf mee verantwoordelijk bent in het creëren en in stand houden van werkloosheid. Want het zijn dezelfde perverse ideeën die werkgevers ervan weerhouden om werklozen in dienst te nemen. Door allerlei negatieve persoonlijkheidstrekken te veronderstellen gaan ze dingen eisen zoals bijvoorbeeld een 'proper CV' zonder werkonderbrekingen. Resultaat is dat werklozen daardoor in de werkloosheid blijven vastzitten als in een negative spiraal. Het zijn mensen als jij die die negatieve spiraal in stand houden.

In de bijbel is luiheid een zonde, niet werkloosheid! Luiheid is een zich afkeren van de wereld, van schoonheid en van God. Werkloosheid en luiheid hebben niets met elkaar te maken. Dat wil zeggen dat er werklozen kunnen zijn die lui zijn, maar dat er ook werkenden zijn die lui zijn. Ik heb er al genoeg gezien van dat soort, die op hun werk niets anders doen dan de gazet lezen, spelletjes spelen op hun computer of op het Internet liggen te surfen op kosten van de werkgever, of de ganse dag kletsen met hun collega's, enz. Daarnaast zijn er ook werklozen die erg actief en zich nuttig en zinvol bezig houden. Een werkloze moeder die zelf haar kinderen opvoedt, zou ik bijvoorbeeld allesbehalve lui noemen.

Vakbonden strooien voetzoekers rond tijdens betogingen NADAT ze zichzelf eerst beschermen met oordopjes!

Steun het Europees Burgerinitiatief. Teken de petitie: https://ec.europa.eu/citizens-initia...dex.do?lang=nl

Laatst gewijzigd door cdekeule : 30 december 2009 om 21:33. Reden: spelling
cdekeule is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 21:42   #123
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Maar als tegenprestatie betaald hij dan weer voor degenen die niet werken.
Als ge hiermede wil bedoelen dat degenen die werken de klos zijn, dan hebt ge gelijk. Maar een stap naar meer rechtvaardigheid zal dan wel zijn om degenen die niet werken, en betaald worden door de gemeenschap, te verplichten tot een (kleine) wederdienst.
Je wil zeggen, we maken iedereen de klos en dan is het in orde.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 22:19   #124
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je wil zeggen, we maken iedereen de klos en dan is het in orde.
Ik wil eenvoudig zeggen, voor wat, hoort wat. Als iemand die werkloosheidsvergoeding trekt, zichzelf de klos vindt, als hem een kleine wederdienst wordt gevraagd, dan vrees ik dat er een probleem is. Of als het er nog niet is, dat het niet lang meer zal duren, vooraleer het zal komen.
Oud 30 december 2009, 22:30   #125
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
En met dergelijke astronomische werkoosheidscijfers beweren de schaamteloze verkopers van arbeidsonwilligheidsclichés dan nog dat er voor iedereen werk is die wil werken...
hoe lang ben je werkloos en hoe vaak solliciteer je?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 22:34   #126
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wil eenvoudig zeggen, voor wat, hoort wat. Als iemand die werkloosheidsvergoeding trekt, zichzelf de klos vindt, als hem een kleine wederdienst wordt gevraagd, dan vrees ik dat er een probleem is. Of als het er nog niet is, dat het niet lang meer zal duren, vooraleer het zal komen.
Voor wat, hoort wat. Inderdaad. De kern van het systeem als het ware. Je moet enorm veel belasting betalen en als je werkloos wordt dan trek je dop.

Er moet voor die dop geen wederdiensten geleverd worden, mensen hebben er recht op.
Oud 30 december 2009, 22:50   #127
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor wat, hoort wat. Inderdaad. De kern van het systeem als het ware. Je moet enorm veel belasting betalen en als je werkloos wordt dan trek je dop.

Er moet voor die dop geen wederdiensten geleverd worden, mensen hebben er recht op.
Zoals de bankdirekteurs op hun bonussen ?
Oud 30 december 2009, 22:55   #128
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oorspronkelijk geplaatst door eno2
En met dergelijke astronomische werkoosheidscijfers beweren de schaamteloze verkopers van arbeidsonwilligheidsclichés dan nog dat er voor iedereen werk is die wil werken...
De lijst met knelpuntberoepen als eens bekeken ?
Oud 30 december 2009, 23:40   #129
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als er 200miljoen chineze geintegreerd zijn in de wereldeconomie, waarom zou een open economie als belgie moeite hebben om 200duizen allochtonen te doen werken ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2009, 23:45   #130
420yeahbaby
Eur. Commissievoorzitter

420yeahbaby's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Als er 200miljoen chineze geintegreerd zijn in de wereldeconomie, waarom zou een open economie als belgie moeite hebben om 200duizen allochtonen te doen werken ?
Oemda wij peanuts zen vergeleken met china?
Mah lol toch
Oud 31 december 2009, 00:00   #131
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zoals de bankdirekteurs op hun bonussen ?
Dat is niet echt hetzelfde.
Oud 31 december 2009, 00:13   #132
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is niet echt hetzelfde.
Natuurlijk niet. Maar toch menen zij ook recht te hebben op een vergoeding, waar geen echte tegenprestatie tegenover staat.
Men zou een werkloosheidsvergoeding, zonder tegenprestatie, nog kunnen verdedigen, indien de vergoeding afkomstig was van een echte verzekering. Maar dat is het niet. Ten eerste wordt ondertussen al een stuk van de btw-inkomsten gebruikt, om de sociale zekerheid drijvende te houden. En ten tweede, vooral is men verplicht om aan te sluiten (mee te betalen, bij een kas die zonder concurentie werkt) wat hier niet zo vanzelfsprekend is (bij ontslag kan men altijd ergens anders starten, desnoods als kuisvrouw/kuisman).
Maw het is geen verzekeringsgeld, doch gemeenschapsgeld, dat wordt gebruikt.
Oud 31 december 2009, 00:15   #133
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Met chinese allochtonen zie ik het nog wel zitten.
Oud 31 december 2009, 10:44   #134
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Met chinese allochtonen zie ik het nog wel zitten.
Ik ook.

We kunnen altijd de doodstraf geven als ze niet rap genoeg willen werken voor te weinig geld.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 10:59   #135
Sam M.
Lokaal Raadslid

Standaard

Er zijn meer dan jobs genoeg voor wie echt wil, mijn broer (middelbaar diploma) is in ongeveer 3 maanden tijd 4 keer van job verwisseld waaronder 1 keer ontslagen door te weinig werk. Voor de rest heeft hij er zelf voor gekozen ander werk te zoeken tot hij de juiste job vondt. Telkens had hij een nieuwe job binnen de week, nu werkt hij voor fortis en is er gelukkig. Maar je moet er iets voor doen natuurlijk. Voor iemand die al ouder is kan het moeilijker zijn ,maar het is zeker niet onmogelijk.
Sam M. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 december 2009, 11:22   #136
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik ook.

We kunnen altijd de doodstraf geven als ze niet rap genoeg willen werken voor te weinig geld.
Als hier iedereen naar de werkloosheid gaat afglijden, zullen we zo iets nog wel moeten invoeren. Er zal uiteindelijk iemand moeten werken
Oud 31 december 2009, 11:28   #137
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
De werkgevers moeten die beroepen maar ontknellen hé.

Door ze interessanter te maken op de arbeidsmarkt en door opleidingen te geven.
Oud 31 december 2009, 11:29   #138
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Als hier iedereen naar de werkloosheid gaat afglijden, zullen we zo iets nog wel moeten invoeren. Er zal uiteindelijk iemand moeten werken
Maak van iedereen ambtenaar. Dan zal iedereen wel willen "werken".
Oud 31 december 2009, 11:30   #139
eno2
Banneling

Standaard

Sam:
Citaat:
Er zijn meer dan jobs genoeg voor wie echt wil,

Voor wie echt wil werkend kreperen

Laatst gewijzigd door eno2 : 31 december 2009 om 11:31.
Oud 31 december 2009, 11:31   #140
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sam M. Bekijk bericht
Er zijn meer dan jobs genoeg voor wie echt wil, mijn broer (middelbaar diploma) is in ongeveer 3 maanden tijd 4 keer van job verwisseld waaronder 1 keer ontslagen door te weinig werk. Voor de rest heeft hij er zelf voor gekozen ander werk te zoeken tot hij de juiste job vondt. Telkens had hij een nieuwe job binnen de week, nu werkt hij voor fortis en is er gelukkig. Maar je moet er iets voor doen natuurlijk. Voor iemand die al ouder is kan het moeilijker zijn ,maar het is zeker niet onmogelijk.
De "ouderen" zal dan wel een moeilijker probleem zijn. Maar hier ook, is onze scheef gegroeide mentaliteit voor een groot stuk schuld.
In onze maatschappij, waar zowat alles met de snelheid van het licht veranderd, speelt ondervinding veel minder rol dan vroeger. Komt daarbij dat vanaf een bepaalde ouderdom (50 jaar ?), iemands assimilatievermogen afneemt. Komt daarbij ook dat ondervinding geen persoonsgebonden materie meer is (men kan zich niet meer onmisbaar maken) doch een gemeenschapsbezit (alles staat op papier, is eenvoudig terug te vinden, wordt in scholen aangeleerd, er bestaan simulatoren...).
En vooral komt daarbij de onligosche loonkurve, waar men niet betaald wordt om hetgeen men presteert, maar wel om, hoe oud men is (welke ancienniteit men heeft).
En dan vergeten we nog de hangmatconstructies van de overheid, om het probleem op te vangen.
Maw een probleem dat men zelf geschapen heeft, en dat men toch ooit eens zal moeten oplossen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be