Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 juni 2010, 11:22   #121
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter

Kodo Kodo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Medelijden met een agent?
Ik zal eens aan Astrid Essed vragen of dit grapje niet discriminerend is.
Oud 17 juni 2010, 11:30   #122
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Niet iedereen vindt dat leuk. Ik krijg dan b.v. toch wel medelijden. Maar het voorbeeld toont aan in wat voor dilemma's onze tweetaligheid ons dwingt. Een argument voor een eigen Vlaamse staat, dan kunnen we op ons gemak francofiel zijn als we dat willen.
Wanneer ik zie dat sommige gemeenten in de Vlaamse Rand vragen aan hun ambtenaren om de mensen enkel in het Nederlands te woord te staan, denk ik ook vaak: in een normaal land zou het absurd zijn zoiets te vragen. Maar de Belgische context dwingt ons beslissingen te nemen die we in een normaal land (zoals de Vlaamse republiek) niet hoeven te nemen.
In een post-Belgisch tijdperk, zouden de 6 faciliteitengemeenten rond Brussel van mijn part zelfs een tweetalig statuut mogen krijgen. Omdat we dan weten dat tweetaligheid ook effectief tweetaligheid betekent, en niet de situatie die we nu in Brussel zien (waar 3/4 van de benoemingen strijdig is met de taalwet). En omdat een wijziging van taalregime in een post-Belgische context niet leidt tot het opschuiven van bestuurlijke grenzen (lees: verlies van Vlaamse gemeenten).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 12:42   #123
Julianus
Lokaal Raadslid

Julianus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Straks partijvoorzitters die bijna perfect NL spreken.

MR: Michel
PS: Magnette
cdH: Wathelet

enkel javeau heeft nog wat werk aan de winkel; maar kon al deelnemen aan de Slimste Mens.
cdH: Benoît Lutgen, stond vandaag nog in Het Nieuwsblad, ik weet niet hoe goed hij Nederlands spreekt, maar wel dat hij ergens diep in de provincie Luxemburg woont. Dat laatste is misschien niet onbelangrijk bij communautaire kwesties: hij is minder 'gehecht' aan de faciliteitengemeenten, de Franstaligen in de Rand enz.... Hij volgt Milquet echter pas op n�* de onderhandelingen.
Oud 17 juni 2010, 13:14   #124
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Maar dat is gewoon compleet onwaar.

Ook in Europa zelf wordt Frans wijder gesproken dan Duits en is zeker niet aan een terugval bezig.
uw grafiek leert me dat we frans als derde en engels als tweede zouden moeten kiezen ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 13:15   #125
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Weet ge, anders moeten we fysica, chemie en geschiedenis afschaffen? Iedereen kan alles toch zelf leren indien hij over een zekere basis beschikt. Vanaf nu moet iedereen gewoon leren lezen en rekenen daarmee is het onderwijs af. De rest moeten ze maar bijleren als blijkt dat ze dat ooit op de arbeidsmarkt zouden vandoen hebben.

[/sarcasm]

Serieus nu:

Ja, iedereen kan alles zelf leren in principe, maar het is zo dat bepaalde dingen best jong aangeleerd worden. Talen vallen hieronder.

Ons onderwijs moet zich niet op Brussel als zodanig richten. Ons onderwijs moet zich op de arbeidsmarkt richten. Op de arbeidsmarkt is er nu eenmaal veel vraag naar twee(/drie)talige mensen (FR-NL/eng). Daarom zou het dwaas zijn van daar niet op in te spelen. Daar gaat ge toch niet over discussiëren?

Ik heb nergens gepleit voor het afschaffen van Frans. Ik meen zelfs te herinneren dat ik ergens letterlijk zei "een basis moet wel blijven". Ik denk dat Nederlands en Engels met een keuze tussen Duits en Frans (en eventueel beide voor de talen-richtingen) een ideale formule is. Zo zouden initiatielessen in de lagere school kunnen worden gegeven, en kunnen scholieren een keuze maken in het eerste middelbaar.
Bovendien gaat onderwijs veel verder dan het opleiden van toekomstige werknemers. Uw "sarcastische" opmerking sloeg dus op niets.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 13:15   #126
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben niet onnozel.

Ik ben niet onnozel.
toch opletten voor overkill hoor
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 13:27   #127
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht

Bovendien gaat onderwijs veel verder dan het opleiden van toekomstige werknemers. Uw "sarcastische" opmerking sloeg dus op niets.
Waarvoor dient onderwijs nog meer dan mensen voorbereiden op toekomstig werk (en natuurlijk ook zelfstandig worden enz. maar dat heeft niets met taal te maken)
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 13:31   #128
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Waarvoor dient onderwijs nog meer dan mensen voorbereiden op toekomstig werk (en natuurlijk ook zelfstandig worden enz. maar dat heeft niets met taal te maken)
De geschiedenis en cultuur, kortom de traditie, eigen maken. Dat wordt in het huidig onderwijs wel eens vergeten.
Oud 17 juni 2010, 17:53   #129
Scarabaeida
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Als we ons even beperken tot Vlaams Brabant zien we daar dat de verplichte verwerving van het Frans van de totale Vlaamse bevolking de mogelijkheid creeert tot aanpassing en dus verfransing. Precies het proces dat zich nu in hoog tempo voltrekt.

Ik zou me vooral niet verlaten op de ingesteldheid in deze van de gemiddelde Vlaming. Zie Brussel.
Geschiedenis: In de West-Kaap hebben de Nederlanders trouwens er steeds voor gezorgd dat de niet-Nederlandse taalgroepen niet in getto's belandden en steeds verspreid werden. Zo werden de Franse Huguenoten in één generatie verdietst (na het Edict van Nantes kwam er een immigratiegolf vanwege hen, die aangemoedigd werd). Ook zorgde men ervoor dat er enkel Nederlands gesproken werd en werden vreemde talen 'een taboe' beschouwd (hoewel officieus het Portugees en het Maleis het er goed deden).
Het houdt steek dat het onkundig houden van een laaggeschoolde massa in een taal potentiële imperialistische voordelen oplevert.
Ook vandaag, weet ik, bestaat er een taboe in de Franstalige wereld om meertalig te zijn. Het levert je het stigma van 'taalfreak' op (een polyglotte uit Luik vertelde me dat eens). Ook in de Engelstalige wereld zwijg je best over je eigen vermoede meertaligheid en speel je het liefst van al dom. Meertaligen worden wel als 'slim' aanzien, maar krijgen doorgaans toch het soort 'respect' dat je liever niet krijgt.

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 17 juni 2010 om 18:08.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 21:02   #130
198117cie
Burger

198117cie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
woond? Kan jij eerst eens beginnen de basisregels van de Nederlandse grammatica te leren vooraleer je iets post in een draad over het voordeel van vele talen te kennen?
jij kent helemaal geen talen buiten het antwarps
Oud 17 juni 2010, 21:39   #131
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 198117cie Bekijk bericht
the best of anderlecht komt hier een beetje fucken omdat het bij the rest maar niet wil lukken?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!

Laatst gewijzigd door djimi : 17 juni 2010 om 21:40.
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 22:03   #132
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Economische talen in Europa zijn Engels en Duits. Dat grafiekje bewijst niets.
Het gaat hier juist om de economische invloed van talen...

Oud 17 juni 2010, 22:05   #133
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
uw grafiek leert me dat we frans als derde en engels als tweede zouden moeten kiezen ...
Niets mis mee, behalve dan dat Frans vroeger aangeleerd moet worden vermits het een Romaanse taal is. Een goede basiskennis van het Frans zet trouwens meer aan tot Engels (dat een geromaniseerde woordenschat heeft) dan andersom.
Oud 17 juni 2010, 22:53   #134
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 198117cie Bekijk bericht
Aantwaarps; Gelieve de Aantwaarpse spelling te respecteren.

Aantwaarps veur Hollanders
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:37   #135
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik weiger de Vlaamse kinderen doelbewust dom te houden, omdat je denkt daarmee de verfransing te stoppen.
Iemand dom omdat deze persoon geen Frans spreekt?

Ik ben zeer verbaasd dat juist bij u deze these heeft postgevat. Zorgwekkend ook.

U gaat toch niet bestrijden dat 180 jaar lang verplicht Frans verwerven de taalgrens daar heeft gelegd waar hij ligt. En dat het proces van ontnederlandsing in een aantal regio's in Vlaanderen nog immer gezwind doorgaat?

Maar misschien kunt u mij alvast vertellen wat een loodgieter in Turnhout aan 5 uur Franse les per week heeft?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 juni 2010, 23:43   #136
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zou liefst hebben dat mijn kleinkinderen (voor mijn kinderen is de schooltijd al achter de rug natuurlijk) als eerste vreemde taal het Frans zouden studeren, zoals dit al de gewoonte was in Vlaanderen.

Daarna het Engels.
(Engels gaat er makkelijker in dan het Frans, dus ... bla bla)
En een bazis voor Duits.

Daarmee kunnen ze, als het nodig is voor wat dan ook, gemakkelijk genoeg een volgende taal bijleren, vb. Spaans, Italiaans ...

Frans en Duits zijn teveel buurlanden, om hun taal niet te studeren.
Engels is de taal van de wetenschappelijke uitwisseling (dus eigenlijk van de hedendaagse wetenschap) en van de handel.

Persoonlijk zie ik liefst de gedegen training die de Latinisten kregen, vervangen door dezelfde training, maar dan in het Frans.
Het Weverke zal wel van een ander gedacht zijn, maar op dit vlak kent hij er dus niets van.

Chinees is goed voor tolken edm, of voor mensen die zich op handel met China toeleggen, maar dan studeer je dat zoals je Spaans studeert: op 't moment dat je voorziet dat het nodig zal zijn.

Eén ding is zeker: het is uiterst spijtig dat er Vlamingen zijn die hun plan niet kunnen trekken in het Frans en in het Engels.
Gelukkig speelt het sosiaal aspekt daar niet meer zo zoals het jaren terug was. Maar dat is een ander verhaal.

Maar het allerbelangrijkste dat ik tegen de draadopstarter wil zeggen, is tegelijk hetgeen van het allerminste belang is, want zo zot als een deur:
wij, Vlamingen, bepalen onze zaken;
het is net omdat de frankofonen zus of zo kiezen voor hun tweede taal, dat dat een element kan zijn om onze keuze te bepalen.
Ik zou je woorden eens moeten herlezen, maar ik ben geneigd om je een oen te noemen voor de manier waarop jij denkt dat je een argument aanhaalt.
En moeten ze al die talen fonetisch schrijven?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 02:05   #137
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Weet ge ondertussen al wat zelfontplooiing is?

Weet ge eigenlijk wel dat is, het zelf?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 18 juni 2010 om 02:05.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 10:28   #138
xrc
Parlementsvoorzitter

xrc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat hier juist om de economische invloed van talen...

Jawel. Het is een van uw argumenten om leerlingen voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
Oud 18 juni 2010, 12:11   #139
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jawel. Het is een van uw argumenten om leerlingen voor te bereiden op de arbeidsmarkt.
Ik zie niet in hoe dat een antwoord is op mijn opmerking en/of als argument in uw voordeel spreekt dat Frans economisch gezien ook in Europa belangrijker is dan het Duits.
Oud 18 juni 2010, 12:50   #140
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Weet ge ondertussen al wat zelfontplooiing is?

Weet ge eigenlijk wel dat is, het zelf?
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be