Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Bekijk resultaten enquête: Wat wordt het resultaat van de onderhandelingen?
Regering NVA-PS plus kleintjes; BHV gesplitst, matige staatshervorming 22 55,00%
Regering zonder NVA want niet genoeg toegevingen van Di Rupo en co 10 25,00%
Geen regering; nieuwe verkiezingen binnen een paar maanden 8 20,00%
Aantal stemmers: 40. Je mag niet stemmen in deze enquête

Discussietools
Oud 29 juni 2010, 09:52   #121
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Het valt me een beetje tegen.
Het verwondert me niet dat je dat tegenvalt.
Immers, de verkiezingsuitslag is je ook tegengevallen.

Ik bedoel daarmee: je houdt alweer hetgeen het Weverke probeert, tegen het licht van jouw partijprogramma.

Mijn advies aan jou is: houdt hetgeen jouw verkozenen bereiken, tegen het licht van jullie partijprogramma.

Citaat:
Eerst separatisme, dan confederalisme, dan N-VA-federalisme.
Juist.
En in dat rijtje mankeert een voorlaatste woord:
verkiezingsoverwinning zoals nog nooit één gezien in Vlaanderen.

Het laatste woord is nog onbekend. Want zelfs ik, in mijn oneindige intelligentie, durf niet voorspellen of er een regering gebakken wordt, en wat die regering op haar beurt ervan zal bakken.
Tevreden daarmee ?

Citaat:
Ik zie BDW de status quo nog komen uitleggen als een Vlaamse overwinning.

Ook in de toekomst blijven Vlaamse centen in Waalse handen, juicht Vlaming!

Juicht want in de verre toekomst zal Europa baas zijn inplaats van de Walen! Juicht allen!
Natuurlijk juichen we Europa toe.
Het element Europa was één van de pijlers van het nva-kiesprogramma ... en dat bracht ons met vele vertegenwoordigers in het parlement ...

Het element Europa is een element dat een zeer groot verschil uitmaakt tussen de programma's van het Belang en van de nva.

Citaat:
En ondertussen gaan we nog een commissie oprichten, eerst vergaderen en dan lunchen en dan ons bonnetjes binnenbrengen.
Dergelijke rondjes draaien doet men alleen in eeuwige oppositie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 29 juni 2010, 09:57   #122
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zou het een teken aan de wand zijn, beste Xenophon, dat de Franstalige partijen effectief niet willen toegeven aan de Vlaamse eisen maar dat ze een status quo willen behouden?
hopelijk gaan de ogen van De Wever op tijd open en kiest hij voor directe onafhankelijkheid. hij heeft niets te verliezen, enkel te winnen.
Dat zou, in de huidige stand van zaken, kiezersbedrog zijn.

Let op, de toestand kan evolueren ..., maar momenteel gaan de zaken zoals de kiezers van de nva het gewild hebben.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 29 juni 2010, 09:59   #123
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
zou het een teken aan de wand zijn, beste Xenophon, dat de Franstalige partijen effectief niet willen toegeven aan de Vlaamse eisen maar dat ze een status quo willen behouden?
hopelijk gaan de ogen van De Wever op tijd open en kiest hij voor directe onafhankelijkheid. hij heeft niets te verliezen, enkel te winnen.
Dus jij bent slimmer dan Centurio Bart ?

Genoteerd.
Henri1 is offline  
Oud 29 juni 2010, 12:19   #124
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Gaan we dat nu helemaal bereiken?
Volgens mijn bescheiden mening niet.
We gaan zeer belangrijke stappen zetten maar we zullen zeker niet alles krijgen wat we zouden willen.
En met hoeveel ga jij tevreden zijn, Guido? En, belangrijker, met hoeveel gaat de N-VA kiezer in het algemeen tevreden zijn?

Dit laatste is precies de inschatting die BDW zal moeten maken: hoeveel is genoeg om in de regering te stappen. Het wordt een existentiële keuze voor de N-VA, en zowieso zullen er de nodige ontevredenen zijn...
Oud 29 juni 2010, 13:45   #125
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht
En met hoeveel ga jij tevreden zijn, Guido? En, belangrijker, met hoeveel gaat de N-VA kiezer in het algemeen tevreden zijn?

Dit laatste is precies de inschatting die BDW zal moeten maken: hoeveel is genoeg om in de regering te stappen. Het wordt een existentiële keuze voor de N-VA, en zowieso zullen er de nodige ontevredenen zijn...
De existentiële keuze is aan Di Rupo, en hij weet het goed genoeg.
Als het Weverke onvoldoende binnenhaalt, dan keurt de partijraad de regeringsdeelname niet goed, dan is het volgende keer bingo-kassa-kassa-payday voor het Belang;
nu weet Di Rupo wie voor hem aan de onderhandelingstafel zit;
en nu al weet hij ook wie daar zal zitten in die "andere" hypothese: niemand. Want De Winter zal in het Vlaams Parlement of daar ergens toch, staan.

De schoofzak is offline  
Oud 29 juni 2010, 18:00   #126
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door centrist Bekijk bericht

Ik ga tevreden zijn met een aanvaardbaar akkoord, wat dit juist gaat zijn weet ik ook nog niet. Ik heb daarstraks ruzie gehad met mijn vrouw, ze had tijdens het afstoffen mijn glazen bol laten vallen.
Oud 29 juni 2010, 18:08   #127
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga tevreden zijn met een aanvaardbaar akkoord, wat dit juist gaat zijn weet ik ook nog niet. Ik heb daarstraks ruzie gehad met mijn vrouw, ze had tijdens het afstoffen mijn glazen bol laten vallen.
Is er een minimum?

Moet BHV opgelost zijn? Moeten er sociale zekerheidselementen (wat die ook moge zijn) in zitten? Alle Vlaamse resoluties of een deel (hoe groot dat deel ook moge zijn, stel 'een aanvaardbaar groot genoeg deel') ?
gehuigert is offline  
Oud 29 juni 2010, 18:31   #128
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Is er een minimum?

Moet BHV opgelost zijn? Moeten er sociale zekerheidselementen (wat die ook moge zijn) in zitten? Alle Vlaamse resoluties of een deel (hoe groot dat deel ook moge zijn, stel 'een aanvaardbaar groot genoeg deel') ?
't Is gelijk een goede maaltijd:
er is geen minimum voor ingrediënt x of y of z;
het moeten geen vijf gangen zijn enz.

als 't maar lekker is.
als de combinatie van het geheel maar in de smaak valt.

(nu, het voorgerecht moet toch b-hv zijn)

De schoofzak is offline  
Oud 29 juni 2010, 18:36   #129
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is er een minimum?

Ik ga daar hier geen uitspraken over doen. Bart kent de standpunten van zijn partijraadsleden.
Oud 29 juni 2010, 19:08   #130
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Dat is allemaal veel te vroeg. Eerst moet het informateurswerk achter de rug zijn. Pas daarna kunnen de partijen, ook de N-VA, hun positie en voorstellen gaan bepalen voor onderhandelingen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 30 juni 2010, 00:38   #131
centrist
Burger

centrist's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is allemaal veel te vroeg. Eerst moet het informateurswerk achter de rug zijn. Pas daarna kunnen de partijen, ook de N-VA, hun positie en voorstellen gaan bepalen voor onderhandelingen.
Technisch correct, maar je denkt toch niet dat Bart het nalaat om vooruit te kijken? Guido en Schoofzak zeggen steeds dat het de partijraad is die beslist, maar ik denk dat dat een beetje te gemakkelijk is. De voorzitter gaat die raad een concreet voorstel doen.

BDW heeft dan drie opties: (1) een echt voorstel waar hij zelf volledig achter staat, (2) een voorstel dat hijzelf maar zo-zo vind maar meer was niet mogelijk, of (3) een mededeling dat de geesten in het zuiden nog steeds niet voldoende gerijpt zijn.

Mogelijkheid (1) wil zeggen dat de partijraad nooit tegen zijn voorzitter ingaat (anders zou BDW er trouwens niet volledig achter staan). Mogelijkheid (2) is de gevaarlijkste: anderen zullen hem verwijten dat hij niet heeft onderhandeld met de intentie te slagen. Mogelijkheid (3) lijkt me de meest realistische gezien de serieuze hoeveelheid water die BDW al bij de wijn heeft gedaan, en nog steeds niet als voldoende zal worden gezien. Hij trekt dan de stekker uit EN kan overtuigend zeggen dat hij meer dan flexibel genoeg is geweest.
Oud 30 juni 2010, 07:51   #132
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Regering NVA-PS plus kleintjes; BHV gesplitst, matige staatshervorming

Alhoewel het matige een vrij rekbaar begrip is. Ik denk dat hij nét niet de Vlaamse resoluties erdoor zal krijgen. (dus grote delen wel, maar net niet alles om ook de Franstaligen hun zin te geven)
In het geval dat PS & NVA het alleen voor het zeggen zouden hebben vermoed ik dat het een koehandel zal worden. De PS is akkoord met een staatshervorming en de splitsing BHV als zij de sociaal - economische krijtlijnen mogen uittekenen.
Maar ik geloof eerder dat het de kleintjes zullen zijn die het schoon weer zullen maken. Zij zijn immers noodzakelijk om een 2/3 meerderheid binnen te halen en in die optiek even belangrijk dan PS & NVA.
Er staan ons nog vele maanden van harde onderhandelingen voor de boeg. En als iedereen rond de tafel zijn hoofdstandpunten in een eventueel akkoord wil terug vinden zal het resultaat hiervan kan nooit erg doortastend zijn.
speurneus is offline  
Oud 30 juni 2010, 07:54   #133
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ze houden ervan dat zoveel mogelijk op Belgisch niveau blijft. Een zo klein mogelijke staatshervorming willen ze, en net dat beetje op een paar punten toegeven van die Vlaamse resoluties zou hen blij kunnen maken.
Nu laten we eerlijk wezen een kleine staatshervorming gekoppeld aan een splitsing van BHV zou in vgl. tot wat Leterme ervan gebakken heeft al een reuzenstap betekenen.
speurneus is offline  
Oud 30 juni 2010, 07:59   #134
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Vlaanderen krijgt bevoegdheden <=> Wallonië krijgt dezelfde bevoegdheden.

Meer moet dat niet zijn toch? Ook ZIJ willen meer bevoegdheden, Bart heeft ze weten te overtuigen.

Bij mijn weten moeten de onderhandelingen nog beginnen.
Bart heeft wel respekt afgedwongen maar daar stopt het vandaag.
Wacht maar tot morgen als er met de verliezers moet gepraat worden. Dat zullen pas de struikelstenen zijn.
speurneus is offline  
Oud 30 juni 2010, 08:02   #135
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Diegenen die niet te moeilijk doen, zullen mogen meespelen van Dirupo, de rest mag aan de kant blijven staan. Desnoods past hij zijn Waalse regeringen aan
Je enthousiasme verdient een pluim maar ik vrees dat je naiviteit omgekeerd evenredig is aan je leeftijd.
speurneus is offline  
Oud 30 juni 2010, 08:14   #136
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
En het laatste stukje van het artikel is dan ook nog dubbelzinnig : "..het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen twee derden van de uitgebrachte stemmen..". Gaat het over het totaal van de ja-stemmen in beide taalgroepen samengeteld dat 2/3 moet zijn, of het totaal van de ja-stemmen dat in elke taalgroep afzonderlijk 2/3 moet zijn. Uit de context zou je het eerste afleiden. Tot het de Franstaligen niet goed uitkomt.

Toch maar opdoeken zo'n verwarrend on-land?
2/3 van het aantal federale parlementsleden.

Laatst gewijzigd door speurneus : 30 juni 2010 om 08:16.
speurneus is offline  
Oud 30 juni 2010, 08:14   #137
plakker
Minister

plakker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dus jij bent slimmer dan Centurio Bart ?

Genoteerd.
Allez, ge hebt da nu genoteerd, en wat ga je er mee doen?
Boven uw bed hangen?
plakker is offline  
Oud 30 juni 2010, 08:16   #138
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
[/b]

Bij mijn weten moeten de onderhandelingen nog beginnen.
Bart heeft wel respekt afgedwongen maar daar stopt het vandaag.
Wacht maar tot morgen als er met de verliezers moet gepraat worden. Dat zullen pas de struikelstenen zijn.
Jij volgt duidelijk het nieuws niet. Al de exits gezien na ze op de koffie waren bij Bart?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 juni 2010, 08:19   #139
EddyBal
Perm. Vertegenwoordiger VN

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Je enthousiasme verdient een pluim maar ik vrees dat je naiviteit omgekeerd evenredig is aan je leeftijd.
En welke leeftijd mag dat dan wel zijn? Naief ben ik helemaal niet. Ik ben positivist en genoeg realist.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 juni 2010, 09:04   #140
speurneus
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je mag twijfelen, maar de kaarten liggen momenteel anders dan in 2007. Er is een vlaming, die toevallig het opperhoofd is van de grootste partij van Vlaanderen, euh, eh, wat zeg ik, de grootste partij van België. Dat opperhoofd wil verandering in de Belgische staatsvorm (sommigen noemen dat staatshervorming), deze vlaming staat niet te springen voor de 16, dit hebben we nog nooit meegemaakt, iemand die de troon aangeboden krijgt en ze niet ambieert. Zou het dat opperhoofd dan toch niet om het postje te doen zijn? Zou dat opperhoofd dan toch iets willen veranderen? Dit is ongezien in Vlaanderen, zelfs ongezien in België.

Is er dan toch een partij die doet wat ze zegt?
En dat is dan de reden waarom al die andere partijen naar de pijpen van Bartje zullen dansen? Deze uitleg is meer dan hilarisch.
Het probleem van Bartje is dat 2/3 van zijn kiezers (extrapolatie van de Dimarso studie) geen separatisten zijn, maar voor hem hebben gekozen omdat ze de besluitloosheid van de vorige regering terecht meer dan beu waren. En nu zit Bartje met een dilemma, als hij de de desiterata van zijn trouwe achterban er niet doorkrijgt maar toch tot een regering toetreedt zal deze groep hem dat niet in dank afnemen. Anderzijds als hij hierdoor de handdoek in de ring gooit zal hij worden toegejuicht door zijn trouwe achterban maar zullen de aditionele kiezers (2/3 van de hoop) grotendeels afhaken omdat hij de man waar ze hun verwachting in hadden gesteld het ook niet kan waarmaken.
speurneus is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be