Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 16 juli 2010, 11:32   #121
guido 007
Secretaris-Generaal VN

guido 007's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
Zwak!
Zeer sterk van mij.
Oud 16 juli 2010, 11:50   #122
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 Bekijk bericht
Daar gaat het helemaal niet om.
zoek Grammens journaal van van de week eens op Guido, de moeite

zeer scherpe harde analyse voor VB (terecht!)

maar ook van N-VA ... ttz de franstalige onderhandelingsroutine haarscherp geanalyseerd ... must read.
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 11:53   #123
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Behalve dat je "vragende partij" zijt op het einde van het proces.
Uw eisen leg je in het begin op tafel, en daarna wordt er gediscussieerd.

De Franstaligen hebben altijd al bewezen dat zij niet bang waren om alles te blokkeren, ook onder de vorige legislatuur. (daarom ook dat ik De Croo dankbaar ben dat hij de stekker uit te regering heeft gehaald, hij was de eerste in decennia die de ballen heeft gehad om zoiets te durven doen, maar dit terzijde).

(Franstalige redenering) Wij krijgen maandenlang geen regering? Wij hebben al drie jaar geen regering, en de prijs daarvoor ligt in Vlaanderen vééééél hoger dan in Wallonië, zeker met de huidige crisis. Wie zal als eerste "kraken", denk je? (/Franstalige redenering)
als je dat doet bij een romaanse onderhandelstijl (alles ten noorden van Brussel heeft een Noordse onderhandelstijl en daar gaat je stelling wel op) ... kom je gegarandeerd zonder één enkele verwezenlijking thuis
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:03   #124
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN

Fieseler's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zo zal er niet geraakt mogen worden aan de solidariteit maar kunnen er mss wel afspraken gemaakt worden zodat deze solidariteit transparanter en eerlijker gebeurt.
Weer zo'n logica die alle Vlaamse partijen (behalve één) zich als domme kalveren laat opdringen.

Hoezo solidariteit?
Schaft een eventuele splitsing van de sociale zekerheid de solidariteit af?
Hoezo?

Waarom gaan wij er zo maar blind van uit en nemen wij dat zo maar als evangelie over dat de waalse regering zijn zieken, gepensioneerden en sociaal zwakkeren zal in de steek laten?
Wat een hallucinante belediging voor onze Waalse buren zeg.
Om van te kotsen.
Dit, mijne heren, is racisme van het zuiverste water.

Wie zegt dat Wallonië niet eindelijk zijn ambtenarenbestand tot het Europese gemiddelde (of lager) zal terugbrengen?
Wie zegt dat Wallonië met het vrijgekomen geld de pensioenen, zieken en zwakkeren niet zal bijstaan?
Wie zegt dat Wallonië geen uiterst lukratieve overeenkomsten zal sluiten met zijn buren (die tot de rijkste staten ter wereld behoren) om op korte termijn niet zelf tot een "Monaco tussen Ruhr en lage landen" uit te groeien?

Voelen de Vlamingen zich vandaag de dag nu al zo superieur dat zij er zo maar van uit gaan dat Wallonië geen gebruik zou kunnen maken van zijn stathegisch schitterende ligging, zijn know how, zijn infrastruktuur, zijn internationale betrekkingen, zijn goede nabuurschap, zijn politiek vernuft enz?
Oud 16 juli 2010, 12:26   #125
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
pas op, ik ben wel akkoord met oa DDD dat de Vlamingen véél beter moeten uitleggen dat een staatshervorming ook ten goede van Wallonië kan zijn.
Maar dan is het eens tijd dat de Vlaamse partijen hun communicatie ook afstellen op de Franstaligen, wat momenteel niet echt het geval is (en vice-versa)...

Citaat:
Ik ben ervan overtuigd dat mensen zoals Di Rupo en zeker Demotte dit allemaal weten, maar dat ze vastzitten aan de verrottingstrategie van Milquet en Reynders/Maingain. bon, we zullen nu zien of Di Rupo deze mensen wel zal meekrijgen of niet.
Dat is nu eenmaal het idee achter het "Franstalig Front", wat ik de "onderlinge wurggreep" noem.

Nu, indien Di Rupo en De Wever een communautair akkoord kunnen sluiten (en als beide bereid zijn water bij de wijn te schenken, kan het), zal Milquet braafkes zwijgen en naar haar meesterke luisteren.

Reynders/Maingain is een ander verhaal maar het rijk van Reynders is bijna uit, en de plaats van Maingain wordt zeer fel bediscussieerd binnen de MR, ook binnen de Brusselse MR (veel Brusselse liberalen binnen de MR zijn de permanente provocaties van Maingain kotsbeu aan het worden, helaas hebben zij momenteel geen leider meer sinds de dood van Simonet).

We zitten nu in een momentum voor een staatshervorming, aan de politici op dit te gebruiken...

ps: oulah, nog een beetje en wij zijn het over iets eens!

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 16 juli 2010 om 12:27.
Bad Attila is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:29   #126
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar dan is het eens tijd dat de Vlaamse partijen hun communicatie ook afstellen op de Franstaligen, wat momenteel niet echt het geval is (en vice-versa)...

Dat is nu eenmaal het idee achter het "Franstalig Front", wat ik de "onderlinge wurggreep" noem.

Nu, indien Di Rupo en De Wever een communautair akkoord kunnen sluiten (en als beide bereid zijn water bij de wijn te schenken, kan het), zal Milquet braafkes zwijgen en naar haar meesterke luisteren.

Reynders/Maingain is een ander verhaal maar het rijk van Reynders is bijna uit, en de plaats van Maingain wordt zeer fel bediscussieerd binnen de MR, ook binnen de Brusselse MR (veel Brusselse liberalen binnen de MR zijn de permanente provocaties van Maingain kotsbeu aan het worden, helaas hebben zij momenteel geen leider meer sinds de dood van Simonet).

We zitten nu in een momentum voor een staatshervorming, aan de politici op dit te gebruiken...

ps: oulah, nog een beetje en wij zijn het over iets eens!
kijk Atilla, de rek is eruit, het (belgisch) lijk is dood ... geen Vlaming die daar nog een prijs voor wil betalen ... t is gewoon een kwestie van dat voor jezelf toe te geven ...

en eens de Franstaligen door hebben dat de Vlamingen zover zijn, zullen zij zelf het licht wel uitdoen.
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:32   #127
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
kijk Atilla, de rek is eruit, het (belgisch) lijk is dood ... geen Vlaming die daar nog een prijs voor wil betalen ... t is gewoon een kwestie van dat voor jezelf toe te geven ...

en eens de Franstaligen door hebben dat de Vlamingen zover zijn, zullen zij zelf het licht wel uitdoen.
Een mantra is per definitie monotoon, maar een beetje variatie in het liedje kan niet altijd kwaad.
Oud 16 juli 2010, 12:34   #128
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Een mantra is per definitie monotoon, maar een beetje variatie in het liedje kan niet altijd kwaad.
er is al geen regering sinds 2007 ... maar jij vind het nog altijd te vroeg om de dood vast te stellen ??? ...
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:34   #129
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

Geloof je dat echt? Geloof je echt dat dit spelletje momenteel aan de gang is? Kiest Bart zonder meer voor alles of niets?
Ik zou 't graag geloven, maar ik heb momenteel geen info die mij in dat geloof sterkt...
den ambetantsten is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:38   #130
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler Bekijk bericht
jep...

Daartegenover staat mijn mening dat het VB (behalve het ethische discours dat ik graag vertjeefd zou zien) moet vasthouden aan de core business:
Vlaamse onafhankelijkheid
Strijd voor behoud van eigen kultuur

Ik weet dat er jaarljks miljarden euro's worden gespendeerd om dit streven "met alle middelen" racistisch te noemen.
Daar veeg ik mijn *** aan.

Ik mag hopen dat Marc niet wil dat aan die consequent gevolgde weg wordt getornd.
Het verschil van het VB met de andere partijen is dat het VB een ideologische partij is en geen machtspartij.
Het electorale succes is mijns inziens niet van doorslaggevend belang.

Kijk maar naar de vlaamsgezindheid van Martens, Verhostadt, Leterme...met electoraal succes als gevolg...en het grote verraad achteraf...

Op wie moet een Vlaams Nationalist die geen ideologisch getjeef (zoals de NVA vandaag: wij willen wel A maar wij zeggen en doen B: kijk eens hoe slim wij wel zijn ) wil steunen maar vrank en vrij wil uitkomen voor zijn gedacht zonder daar beschaamd over te moeten zijn.

Wat de NVA vandaag doet is spijtig genoeg typisch vlaams: wij willen wel naar richting A maar wij hebben schrik van de gazetten (CM) en daarom willen wij dat absoluut niet gezegd hebben.
U weet wel:
Het stamelend staan bedelen aan de federale deur...bah
heb jij de quote gelezen van die Leterme adviseur (ben zijn naam kwijt :s vCauwelaert/Callebaut of zo iets) over MRM ?
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:46   #131
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
er is al geen regering sinds 2007 ... maar jij vind het nog altijd te vroeg om de dood vast te stellen ??? ...
En als er een regering komt in oktober zal de patiënt terug springlevend zijn zeker?

Zoals Vincent Dujardin het gezegd heeft: "'België dood? Dat roept men al 178 jaar" (ondertussen is het 180 jaar geworden). Maar blijf uw mantra maar herhalen hoor, ik heb daar gene last van.
Oud 16 juli 2010, 12:50   #132
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En als er een regering komt in oktober zal de patiënt terug springlevend zijn zeker?

Zoals Vincent Dujardin het gezegd heeft: "'België dood? Dat roept men al 178 jaar" (ondertussen is het 180 jaar geworden). Maar blijf uw mantra maar herhalen hoor, ik heb daar gene last van.
Dujardin heeft daar een stevig punt. Dat kan toch niemand ontkennen? Daar waar tal van Vlaams-nationalisten het voorbije decennium schreeuwden dat de staatshervorming nooit geraakt hebben aan de werkelijke machtsbastions van de Belgische staat, zou dat nu plots anders zijn? Dat durf ik te betwijfelen. En zeer sterk.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:52   #133
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dujardin heeft daar een stevig punt. Dat kan toch niemand ontkennen? Daar waar tal van Vlaams-nationalisten het voorbije decennium schreeuwden dat de staatshervorming nooit geraakt hebben aan de werkelijke machtsbastions van de Belgische staat, zou dat nu plots anders zijn? Dat durf ik te betwijfelen. En zeer sterk.
de noodzaak een regering te moeten vormen die geen meerderheid had bij de NL kamerleden was toch een nieuw feit, een nieuwe ondergrens die niet gehaald werd.
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 12:58   #134
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
de noodzaak een regering te moeten vormen die geen meerderheid had bij de NL kamerleden was toch een nieuw feit, een nieuwe ondergrens die niet gehaald werd.
O, maar daar is een zeer eenvoudige oplossing voor: wil je logisch blijven dan schrijf je in de Grondwet dat een regering de meerderheid van de Vlaamse én van de Franstalige stemmen in het Parlement moet hebben om gevormd te kunnen worden. Geen meerderheid in beide taalgroepen = geen regering.

Simpel, hé. Ik ben er zelfs zeker van dat de Franstaligen die zonder verpinken gaan aanvaarden. Een bijkomende beschermingsmechanisme kan nooit geen kwaad hé.
Oud 16 juli 2010, 12:59   #135
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
O, maar daar is een zeer eenvoudige oplossing voor: wil je logisch blijven dan schrijf je in de Grondwet dat een regering de meerderheid van de Vlaamse én van de Franstalige stemmen in het Parlement moet hebben om gevormd te kunnen worden. Geen meerderheid in beide taalgroepen = geen regering.

Simpel, hé. Ik ben er zelfs zeker van dat de Franstaligen die zonder verpinken gaan aanvaarden. Een bijkomende beschermingsmechanisme kan nooit geen kwaad hé.
maar ik heb daar geen probleem mee Attila, meer zelfs, ik zeg al jaren dat de Vlaming dat nodig heeft !

de Franstalige politici weten immers veel beter wat goed is voor Vlaanderen.
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 13:04   #136
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is een contexteffect. Maar of het daadwerkelijk een dodelijke wonde kan toedienen aan de staat, is een ander paar mouwen.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 16 juli 2010, 13:04   #137
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar ik heb daar geen probleem mee Attila, meer zelfs, ik zeg al jaren dat de Vlaming dat nodig heeft !

de Franstalige politici weten immers veel beter wat goed is voor Vlaanderen.
Goed dan hé, nog juist Bart De Wever ervan overtuigen, en het is in de sacoche.
Oud 16 juli 2010, 13:05   #138
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Goed dan hé, nog juist Bart De Wever ervan overtuigen, en het is in de sacoche.
dat is toch de man die Di Rupo premier wil maken hé

je merkt ... hij ziet daar ook geen graten in dus ... wellicht dezelfde strategie, en vindt hij ook dat de Vlaming dat nodig heeft.
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 13:06   #139
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Dat is een contexteffect. Maar of het daadwerkelijk een dodelijke wonde kan toedienen aan de staat, is een ander paar mouwen.
een meerderheid in het Vl parlement is genoeg Txiki.

vanaf dat moment is de controle los.
Anna List is offline  
Oud 16 juli 2010, 13:20   #140
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
een meerderheid in het Vl parlement is genoeg Txiki.

vanaf dat moment is de controle los.
Daar heb ik zo mijn twijfels over. Vooral dan over het serieux van die meerderheid in dat parlement. Er is immers geen enkele druk vanuit de bevolking.

Laatst gewijzigd door Txiki : 16 juli 2010 om 13:20.
Txiki is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be