Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 30 januari 2012, 12:15   #121
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Ik heb een nieuwe bedrijfswagen besteld en vooral economisch geredeneerd ... het wordt een Volvo ... een S60

Tot voor een aantal jaar stond België bekend als één van de grootste autoproducenten ter wereld gerelateerd naar het aantal inwoners

Intussen is Renault reeds heel wat jaren de deur uit, loopt bij Opel het verhaal op zijn eind ... doe er iets aan en koop een nieuwe wagen van de modellen/merken die hier nog aanwezig zijn ... maak de economisch voetafdruk zo groot dat er rekening mee gehouden wordt.

Stel dat de Belgen/Vlamingen bijvoorbeeld Volvo als 'huismerk' zouden gaan beschouwen waardoor Volvo zich in de top 5 van de verkoopcijfers zou gaan nestelen is de kans dat de Chinezen in een verdere fase Volvo Gent gaan sluiten ten nadele van één of andere fabriek ergens anders in Europa aanzienlijk kleiner

Koop daarom een Volvo, Ford of Audi en indien mogelijk één van de modellen die in België worden geproduceerd
Doe ik al.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 13:28   #122
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Waar men al het materiaal haalt om een bepaalde auto te bouwen en uiteindelijk te leveren speelt wel een grote rol, waar komen bvb al de onderdelen van de Prius vandaan ? Waar wordt hij geproduceerd en waar wordt de auto het meeste verkocht, levensduur, reyclingmogelijkheden, enz...

Betreft ecologische voetafdruk van de hybride (Prius):

Allez de Toyota Prius is nu toch al beter als een grote SUV...
kijk Miocele

de marginale kostprijs van energie is bvb 0.5euro per 10kWh
als een auto nu inefficient in china met steenkoolenergie aan 15kWh in elkaar geknutseld wordt, of efficient in japan aan 7kWh in elkaar gestoken wordt, dan nog blijft de kostprijs van de energie en de ecologische voetafdruk van een auto meestal een veelvout kleiner dan de voetafdruk van zijn verbruik gedurende het leven van de wagen.

ZIjn batterij kost 300ero, zelfs al zou dat puur energie zijn die nodig is om die batterij te maken, dan nog spreek je van nauwelijks ongetaxeerd 10 tankbeurten, terwijl een auto op 300.000km die hij gebruikt wordt 300-500keer volggegooid wordt.. zie je van hier dat die wanverhouding er gewoonweg niet bestaat.

Het enige dat je u kunt afvragen: is het minderverbruik GROOT genoeg om het meerverbruik van de constructie te compenseren.
DUs het minderverbruik van bvb 1l/100km = 3000liter of 30 tankbeurten, is dat minder dan de energie nodig voor die batterij te maken ??
Ook daar denk ik dat de balans nog altijd positief is.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 14:52   #123
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Ook daar denk ik dat de balans nog altijd positief is.
De balans ? Vergeleken met een personenwagen met dezelfde prestaties en grootte ?

Wat is postitief voor jou ? Blijkbaar helemaal niet volgens die laatste studie.

Citaat:
[87] The following year an update by CNW changed the total lifetime cost value, now showing the Prius as costing less than the Hummer and other large SUVs over its lifetime.
Als een Prius maar beter is als als een grote SUVs, lijken voor mij vergelijkbare personenwagens toch meestal (veel) beter als de Prius qua ecologische voetafdruk.

Ge weet toch wat een Hummer is Paul, die weegt meer als het dubbele van een Prius.

Maar blijkbaar weet je zelfs niet wat een Prius is als ik jouw tekst zo lees.
Citaat:
ZIjn batterij kost 300ero, zelfs al zou dat puur energie zijn die nodig is om die batterij te maken, dan nog spreek je van nauwelijks ongetaxeerd 10 tankbeurten, terwijl een auto op 300.000km die hij gebruikt wordt 300-500keer volggegooid wordt.. zie je van hier dat die wanverhouding er gewoonweg niet bestaat.
Waar haal je het uit 300 € ??????

Citaat:
Prius PHV
Toyota präsentierte auf der IAA in Frankfurt im September 2009 die auf der dritten Generation des Toyota Prius Vollhybrid basierende Plug-In-Variante, den Toyota Prius PHV. Laut Herstellerangaben erreicht er im reinen Elektroantrieb 100 km/h Höchstgeschwindigkeit und hat eine Reichweite von 20 km, im Gemischtbetrieb liegt die Höchstgeschwindigkeit bei 180 km/h und die Reichweite bei über 1000 km. Die Akkukapazität wurde von 1,3 auf 5,2 kWh erhöht, was auch das Fahrzeuggewicht um 140 kg auf 1490 kg erhöht.
Een Prius-hybride heeft voor zijn aandrijving:
Niet alleen een benzine motor van 1800 cc
Ook een 60 kW Elektromotor
Ook Een accucapaciteit tot 5200 Wh.

En er zijn versies met EXTRA Lithium-Accus´s van Fa. A123:
Ik zal eens citeren wat die bijkomend kosten:

Citaat:
http://de.wikipedia.org/wiki/Prius#Prius_PHV

Umbauten

Die Firma A123Systems bietet ein zusätzliches Akku-Pack an, mit dem die rein elektrisch erzielbare Reichweite des Prius steigt.[21] Der Hersteller dieses Lithium-Eisen-Phosphat-Akkumulator-Packs gibt für dieses Produkt eine Kapazität von 5 kWh, bei einer Ladezeit von 5,5 Stunden und einem Gewicht von 180 Pounds (ca. 82 kg) an.

Im April 2009 berichtet SPIEGEL online über einen Prius-Umbau der niederländischen Firma TTD[22] mit zusätzlichen Akkupacks und geänderter Steuerelektronik zum Plug-in-Hybrid. Damit kann der Prius vollelektrisch gefahren werden bei einer Reichweite von rund 60 km. Der Umbau zielt vor allem auf Firmenkunden.[23]

Die in den USA ansässige Firma Enginer[24] offeriert ebenfalls Umrüstsätze für den Prius. Die Preise beginnen dabei bei 1995 US-$ für das 2-kWh-Kit und enden bei 5495 US-$ für das 8-kWh-Kit. Alternativ lassen sich die Umrüstsätze auch bei der englischen Firma PluginPlanet[25] bestellen und auch montieren. Die Preisspanne bewegt sich dabei von 1695 £ für das 2-kWh-Kit bis hin zu 4495 £ für das 8-kWh-Kit, für die Montage wird 395 £ veranschlagt.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2012 om 15:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 14:58   #124
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN

Steben's schermafbeelding

Standaard

Zaakvoerder hier heeft V50 gekocht, zo nen eDrive.
Wagen komt bijna volledig uit Azië.
Dat weet ik omdat bepaalde details niet kunnen in Gent gemaakt zijn. Familie werkt daar immers... Het volledige interieur bv.

En nog: het tabelleke in het begin van deze draad toont de wagens die van de band rollen. Het materiaal en de diverse stukken die samengesteld worden te Gent hoeven niet uit Gent zelf te komen.
En wagen die van de band rolt in buitenland kan bv evenveel stukken hebben die juist hier gemaakt worden. Is dat dan ook buy local?
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 januari 2012 om 15:00.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 15:17   #125
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
En nog: het tabelleke in het begin van deze draad toont de wagens die van de band rollen. Het materiaal en de diverse stukken die samengesteld worden te Gent hoeven niet uit Gent zelf te komen.
En wagen die van de band rolt in buitenland kan bv evenveel stukken hebben die juist hier gemaakt worden. Is dat dan ook buy local?
Idd veel mensen zijn daar onwetend in.
De EU-samenwerking bestaat nochtans al lang...
Oud 30 januari 2012, 15:19   #126
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De balans ? Vergeleken met een personenwagen met dezelfde prestaties en grootte ?

Wat is postitief voor jou ? Blijkbaar helemaal niet volgens die laatste studie.

Als een Prius maar beter is als als een grote SUVs, lijken voor mij vergelijkbare personenwagens toch meestal (veel) beter als de Prius qua ecologische voetafdruk.

Ge weet toch wat een Hummer is Paul, die weegt meer als het dubbele van een Prius.
Maar blijkbaar weet je zelfs niet wat een Prius is als ik jouw tekst zo lees.

Een Prius-hybride heeft voor zijn aandrijving:
Niet alleen een benzine motor van 1800 cc
Ook een 60 kW Elektromotor
Ook Een accucapaciteit tot 5200 Wh.

En er zijn versies met EXTRA Lithium-Accus´s van Fa. A123:
Ik zal eens citeren wat die bijkomend kosten:

je moet leren MACROECONOMISCH redeneren micele

uw aankoopprijs heeft niets te maken met de aankoopprijs van de grondstoffen van een batterij. ALs het macroeconomisch rendement er is, moet de overheid dat rendement niet precies gaan vervalsen of omgekeerd stimuleren of afrekenen

Wanneer een batterij 300euro kost afgewerkt, kan hij onmogelijk meer energie absorberen dan de macroeeconomische energiekostprijs van bvb de goedkoopste energiebron aan ton gerekend zoals steenkool bvb aan 0.4 euro per 10kwh Dus maximale energieinput (en noteer goed lithium is peperduur en arbeidsuren om die batterij te maken kosten ook geld, verscheping kost ook geld, vloeistof en membranen kosten ook geld) dus stel dat die batterij puu renergie zou zijn, dan kost die batterij 7.5megewatth

Een retrofit kit, zal gemakkelijk 10 keer meer kosten dan de macroeconomizch kostprijs en 3keer meer dan de aankoopprijs. Dat matcht dus perfect met die estimatie van kostprijs van die batterij en die maximale estimatie van de energieinput

DUs uw baterij moet aan 10kWh/liter 750liter besparen... De vraag is bespaart hij nu 750liter tov het priusmodel zonder die technologie; Dus rijdt die auto nu 1liter/100km zuiniger, dan zou hij op 100.000km 1000liter moeten besparen, en is hij energetisch zuiniger dan de niet hybride

VOlgens mij beantwoordt de Prius daaraan. Wat zit jij daar nu zo aan te twijfelen, haal mijn berekening onderuit je kunt het.
Oud 30 januari 2012, 15:28   #127
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
VOlgens mij beantwoordt de Prius daaraan.
Neen, Paul.

Duidelijk ?

http://www.auto-motor-und-sport.de/e...lf-876789.html

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2012 om 15:32.
Oud 30 januari 2012, 15:38   #128
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeg, de ene keer ben je voor diesels de andere keer tegen ?
en tussen haakjes vergelijk eens de euronorm waarden ?

hier nog een uitleg hoeveel die batterij kost
http://wiki.answers.com/Q/How_much_d..._prius_battery

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 januari 2012 om 15:41.
Oud 30 januari 2012, 15:56   #129
Steben

Steben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is in elke geval exact evenveel CO2 / 100km = energetisch

6.7/5.8 = 26.6/23 = 1.15 = +/- verhouding energie/CO2 tussen liter diesel en liter benzine

Maw, in dit geval is de hybride winnaar, gezien roet, fijn stof en andere dieseltroep.
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club

Laatst gewijzigd door Steben : 30 januari 2012 om 15:58.
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 januari 2012, 15:57   #130
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zeg, de ene keer ben je voor diesels de andere keer tegen ?
Aja, maar een zuinige benzinemotor bvb de 1,2 TSI voor die Golf gaf ~ hetzelfde CO2 resultaat, want benzine is 13 % minder CO2 per liter.
Dus the same.
Citaat:
en tussen haakjes vergelijk eens de euronorm waarden ?
Idd, een benzine is daar veel beter, ik neem de 1,2 TSI benzinemotorversie voor die Golf, is trouwens ook goedkoper in aankoop.
http://www.auto-motor-und-sport.de/e...t-1583964.html

Citaat:
hier nog een uitleg hoeveel die batterij kost
http://wiki.answers.com/Q/How_much_d..._prius_battery
En ? 250 per UNIT er zijn 12 UNITS in één volledige Prius batterij, Paul.

12 x 250 dollar = ....
Citaat:
The actual battery costs about $250 per unit to replace as there are 12 smaller batteries in the housing unit, not just one big one. If one should die you only need to replace that one.
Hoelang gaat zo´n VOLLEDIGE Batterij-unit en alle extra E-onderdelen van een Prius mee ?
btw, mijn benzinewagen wordt 23 jaar.

Citaat:
6.7/5.8 = 26.6/23 = 1.15 = +/- verhouding energie/CO2 tussen liter diesel en liter benzine
Maw, in dit geval is de hybride winnaar, gezien roet, fijn stof en andere dieseltroep.
Idd, -puur uitlaatemissies gezien-

Ik had beter een downsizingbenzine genomen van dezelfde stal.
Zal niet veel schelen met die 6,7 liter/100 km van de Prius.

Volgens link GOLF 1,2 TSI toch 0,5 liter meer testverbruik als de Prius.
(een lichtere Polo 1,2 TSI zou 0,1 liter minder als de Prius verbruiken)

Citaat:
VW Golf 1.2 TSI im Einzeltest

Im Testmittel waren es 7,2 und damit 0,6 Liter mehr als beim leichteren VW Polo-Pendant.

Klimaanlage, CD-Radio und Park-Pilot hat der VW Golf 1.2 serienmäßig an Board

Das schönt die Prospektwerte, sorgt aber speziell auf der Autobahn für höhere Verbräuche. Ansonsten ist der 1.2 TSI ein typischer VW Golf: unkompliziert, bis auf etwas ruppigeres Ansprechen auf Querfugen auch mit den Basis-Dämpfern komfortabel, mit sehr bequemen Sitzen, extrem fahrsicher, präzise lenkbar, geräumig, kein Kofferraumwunder und für 21.215 Euro mit serienmäßiger Klimaanlage, CD-Radio und Park-Pilot sogar gut ausgestattet.
Prijs Golf 1,2 TSI: 21.215 € goed uitgerust

Prijs Prius : ~ 28.000 € ? en dat voor een halve liter/100 km ?

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2012 om 16:26.
Oud 30 januari 2012, 16:26   #131
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

effe moeten zoeken voor die batterijprijs , maar hier is het ze

http://www.alibaba.com/product-gs/42..._Electric.html

dus herhaal het concept: je moet macroeconomisch over redeneren. Prius vraagt wat zijn gebruikers willen betalen (eventueel inclusief subsidies)

in den beginnen produceerden ze nimh batterijen tegen kostprijs, maar ondertusen zijn die dingen spectaculair gezakt inprijs

mijn redenering daarrond, mje moet durven een technologie opschalen naar 100.000exempl, net zoals het 1million solar roof programma een opschaling van PV technologie oplevert, moet je een techniek matuur maken door een opschalen

eenmaal opgeschaald ontdek je de echte marginale kostprijs

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 januari 2012 om 16:30.
Oud 30 januari 2012, 16:32   #132
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
effe moeten zoeken voor die batterijprijs , maar hier is het ze

http://www.alibaba.com/product-gs/42..._Electric.html

dus herhaal het concept: je moet macroeconomisch over redeneren. Prius vraagt wat zijn gebruikers willen betalen (eventueel inclusief subsidies)
Men krijgt geen subsidies meer voor een Hybride (in Be toch niet).

En de prijs van de Prius-accupack had je al gegeven 3000 dollar of 12 units aan 250 dollar per stuk (moest er maar een unit kapot zijn)
Die link zijn Chinese Li-ions (kwaliteit ? duurzaamheid) waarmee ik weinig kan aanvangen, 20.000 Ah is een pack ofwat of 1 pak is 1000 Ah hoeveel kWh ? Minimum afname 20 kWh ofwat bedoelen ze ?
Citaat:
US $ 200 - 400 / Pack
Get Latest Price
Port: FOB TINJIN XINGANG
Minimum Order Quantity: 20 Pack/Packs 20000Ah

1. Lithium ion electric car battery specification

72v60Ah lithium ion battery pack for electric car

72v200Ah lithium battery pack for electric car

114v 220Ah lithium ion battery pack for electric car

320v400Ah lithium ion battery pack for electric bus
Ik wil maar een accu paul, bvb die 114v*220Ah lithium ion battery pack for electric car, wat kost die apart leverbaar? (= 114*220 = ~ 25 kWh)

Daarbij heb ik al de prijs van Li-ions gegeven voor de Prius, in kWh hé Paul. 5495 dollar voor 8 kWh Li-ion pack.

En die zijn van een US-firma, A-123, die leveren ook voor de Tesla.
Citaat:
Die in den USA ansässige Firma Enginer[24] offeriert ebenfalls Umrüstsätze für den Prius. Die Preise beginnen dabei bei 1995 US-$ für das 2-kWh-Kit und enden bei 5495 US-$ für das 8-kWh-Kit. Alternativ lassen sich die Umrüstsätze auch bei der englischen Firma PluginPlanet[25] bestellen und auch montieren. Die Preisspanne bewegt sich dabei von 1695 £ für das 2-kWh-Kit bis hin zu 4495 £ für das 8-kWh-Kit, für die Montage wird 395 £ veranschlagt.
Maar de normale Prius heeft geen Li-ions, die heeft enkel de plug-in Hybride Prius voor zover ik weet, wat die gaat kosten weet ik niet.

Citaat:
Prius vraagt wat zijn gebruikers willen betalen (eventueel inclusief subsidies)
Idd, en nu dat die subsidies (15 %-korting) wegvallen...

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2012 om 17:00.
Oud 30 januari 2012, 17:12   #133
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

kijk micele als jij een motilium koopt kost die 10euro, maar in feite af fabriek aan macroeconomische kostprijs 1euro.

Wat jij zegt is die 10euro is veel te duur, dat is niet rendabel om mijn probleem te behandelen, want ik werk bvb aan 10euro per uur, dus dat uurtje tijd die ik win brengt dat niet op

ik zeg beredeneer het eens macroecomisch, die 1euro is een fluitje en voor die 1 euro win je wel macroeconomisch een toegevoegde waarde van meer dan 1euro.

Idem van die batterijpack, die kost enduser incl btw, taks, installatiekost en winst van de garagist 3000euro. En macroeconomisch kost die pack 300euro
Dus voor 300euro macrokost waarvan inderdaad in de waardeketting in europa 2700 blijft plakken langs alle kanten, wordt toch een veelvoud aan energie minder gespendeerd, ook macroeconomisch wordt toch meer dan 700liter gespaard ?

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 januari 2012 om 17:14.
Oud 30 januari 2012, 17:21   #134
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ook macroeconomisch wordt toch meer dan 700liter gespaard ?
En net daar heb ik serieuze twijfels of er energie bespaard wordt in het totaalplaatje, dus inbegrepen om die hybridewagens te produceren.

Kijk Paul als ik pakweg 8000 € meer moet uitgeven - aan aankoopsprijs - om met een benzinehybride te rijden die pakweg maar 0.5 l/100 km (Golf) - 1 liter/100 km minder verbuikt als een vergelijkbare benzine, dan kan ik die 8000 € niet uitgeven aan andere dingen in de kringloop... (dingen die met energieverbruik geproduceerd worden)

Geloof me Paul, na het wegvallen van die tot -15% subsidie of soms max 4640 € /2011 indexeerd, gaat die hybridemarkt in Be ineenstuiken; en ook de *dieselverkoop gaat wat meekrijgen.
*
Citaat:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...MF20120101_045
Wie kiest voor een nieuwe compacte gezinswagen in de categorie tot 17.000 euro gaat beduidend meer betalen per gereden kilometer:

- 10.000 km/jaar: van 42,6 eurocent naar 50,8 eurocent per kilometer = stijging met 19,2%.

- 20.000 km/jaar: van 26,4 eurocent naar 32 eurocent per kilometer = stijging van 22%

In de categorie tot 27.000 euro valt de meerprijs van de kilometerprijs nog mee omdat die categorie wagens sowieso zelden op de 15% CO2 premie kon rekenen. Het wegvallen van de CO2 premie heeft daardoor veel minder effect.

- 10.000 km/jaar: van 65 eurocent naar 71 eurocent per kilometer = stijging met 9,2%

- 20.000 km/jaar: van 38,6 eurocent naar 42,6 eurocent per kilometer = stijging van 10,3%
Dit hieronder bestaat dus niet meer vanaf 1.1. 2012, en dat is ook goed zo:
Citaat:
Hoeveel bedraagt de korting op de aankoopprijs van een voertuig met een maximale CO2-uitstoot van 115 gram per km?
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen 2 categorieën van auto's:

voertuigen met minder dan 105 gram CO2-uitstoot per km:
U krijgt een korting van 15 % op de aankoopprijs (btw inbegrepen).

Voor het burgerlijk jaar 2011 bedraagt de korting maximaal 4.640 euro (netto geïndexeerd bedrag).
voertuigen met een CO2-uitstoot tussen 105 en 115 gram per km:

U krijgt een korting van 3 % op de aankoopprijs (btw inbegrepen).
Voor het burgerlijk jaar 2011 bedraagt de korting maximaal 870 euro (netto geïndexeerd bedrag).
http://www.minfin.fgov.be/portail2/n...s-purchase.htm

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2012 om 17:50.
Oud 30 januari 2012, 17:48   #135
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zaakvoerder hier heeft V50 gekocht, zo nen eDrive.
Wagen komt bijna volledig uit Azië.
Dat weet ik omdat bepaalde details niet kunnen in Gent gemaakt zijn. Familie werkt daar immers... Het volledige interieur bv.

Wat niet weerhoudt dat er een groot aantal jobs hangen aan 'wat hier van de band rolt' ...
Oud 30 januari 2012, 17:50   #136
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Aja, maar een zuinige benzinemotor bvb de 1,2 TSI voor die Golf gaf ~ hetzelfde CO2 resultaat, want benzine is 13 % minder CO2 per liter.
Dus the same.

Idd, een benzine is daar veel beter, ik neem de 1,2 TSI benzinemotorversie voor die Golf, is trouwens ook goedkoper in aankoop.
http://www.auto-motor-und-sport.de/e...t-1583964.html

En ? 250 per UNIT er zijn 12 UNITS in één volledige Prius batterij, Paul.

12 x 250 dollar = ....

Hoelang gaat zo´n VOLLEDIGE Batterij-unit en alle extra E-onderdelen van een Prius mee ?
btw, mijn benzinewagen wordt 23 jaar.

Idd, -puur uitlaatemissies gezien-

Ik had beter een downsizingbenzine genomen van dezelfde stal.
Zal niet veel schelen met die 6,7 liter/100 km van de Prius.

Volgens link GOLF 1,2 TSI toch 0,5 liter meer testverbruik als de Prius.
(een lichtere Polo 1,2 TSI zou 0,1 liter minder als de Prius verbruiken)

Prijs Golf 1,2 TSI: 21.215 € goed uitgerust

Prijs Prius : ~ 28.000 € ? en dat voor een halve liter/100 km ?
Goeie post Michele ... en komt daar nog de 'after life' bij ... de batterijtechnologie en complexere dubbel-motor contsructie geeft veel meer schade bij afbraak dan een eenvoudige verbrandingsmotor ...
Oud 30 januari 2012, 17:51   #137
brother paul
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En net daar heb ik serieuze twijfels of er energie bespaard wordt in het totaalplaatje, dus inbegrepen om die hybridewagens te produceren.

Kijk Paul als ik pakweg 8000 € meer moet uitgeven - aan aankoopsprijs - om met een benzinehybride te rijden die pakweg maar 0.5 l/100 km (Golf) - 1 liter/100 km minder verbuikt als een vergelijkbare benzine, dan kan ik die 8000 € niet uitgeven aan andere dingen in de kringloop... (dingen die met energieverbruik geproduceerd worden)

Geloof me Paul, na het wegvallen van die tot -15% subsidie of soms max 4640 € /2011 indexeerd, gaat die hybridemarkt in Be ineenstuiken.
(en ook de dieselverkoop gaat wat meekrijgen)

Dit hieronder bestaat niet meer vanaf 1.1. 2012, en dat is ook goed zo:
Aan 1.5euro per liter moet je 5333liter minder verbruiken, en aan 1liter/100km is dat 500.000km; Je moet dus een beetje idealist zijn om daarmee te rijden inderdaad.
Oud 30 januari 2012, 17:52   #138
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Benzeen verbindingen in Benzine vergeten?
After life van de batterij en dubbelmotor-constructie al dan niet bewust over het hoofd gezien?
Oud 30 januari 2012, 17:56   #139
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
... en komt daar nog de 'after life' bij ... de batterijtechnologie en complexere dubbel-motor contsructie geeft veel meer schade bij afbraak dan een eenvoudige verbrandingsmotor ...
Idd.
Hier een ingekorte doorsnede van de Prius motor.

Dan zie ik eerder - dit principe van E-auto met pure range extender - maar dan met zeer kleine compacte en simpelste brandstofmotor als betere tussenstap naar veel betere Accu´s en 100 % E-auto.

Pure range extender =
Citaat:
Daar vonden ze de wankelmotor, die omwille van zijn compacte afmetingen perfect geschikt voor gebruik in de kleine A1. Omdat de wankelmotor alleen wordt gebruik als range extender, dat wil zeggen alleen om de batterijen op te laden, volstaat een motortje van 250 cc en een benzinetank van 12 liter. Als de berekeningen van Audi kloppen, verbruikt de A1 e-tron gecombineerd slechts 1,9 liter op 100 kilometer, of een CO2-uitstoot van 45 gram per kilometer.
Bij andere plug-in hybrides met extendermotor (type Ampera) zorgt de brandstofmotor mee voor de aandrijving en voor het opladen van de accu´s ( electromotor+brandstofmotor).
Bij het Audi E-tron-principe enkel voor het opladen van de accu´s en de electromotor zorgt steeds alleen voor de aandrijving.

Meer uitleg:
http://www.autoscoops.be/testen/audi...al-moeten-zijn

Laatst gewijzigd door Micele : 30 januari 2012 om 18:26.
Oud 30 januari 2012, 18:37   #140
Knabbelaar
Lokaal Raadslid

Knabbelaar's schermafbeelding

Standaard

Niet zo evidente overweging, auto kopen die het minst bemest.

Moet de ecolonomische voetafdruk van de werkers die de auto maken ook niet in rekening gebracht worden? Ik kan mij voorstellen dat een arbeider in een lageloonland, die naast het werk in een soort van kazerne leeft of daarbuiten in een golfplaten hok, minder vervuilt dan een arbeider hier.

Maar ja, dat transport dan weer...

Ga te voet of blijf thuis, nog het beste. Een paard schijt alles onder, ook erg.
Knabbelaar is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be