![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het onderstaande antwoord lijkt me er anders ook geen te zijn:
"Universum wist zichzelf te scheppen uit het niets" "Omwille van de wet van de zwaartekracht heeft het universum zichzelf weten te scheppen, uit het niets. Die spontane schepping is de reden waarom al het andere bestaat, waarom het universum bestaat, waarom wij bestaan". "Het is dus niet nodig God in te roepen om het universum te activeren", besluit Hawking, die daarmee breekt met zijn eerdere visie. Die luidde dat het beschouwen van God als de Schepper van de kosmos niet vloekte met de wetenschap." http://www.wereldgeheimen.nl/wg/inde...omment_id=9656 Ik wil dus wel eens graag te weten komen, wat dat 'niets' exact betekent in wetenschappelijk jargon en hoe daar dan spontaan 'iets' uit kan voortkomen, dat in zijn beginessentie niet minder dan 35 precaire paramaters bevat. Is er hier toevallig een Hawking 2 in de zaal, die me van dat fameuze 'niets' toch 'iets' wijzer kan maken ? Dank bij voorbaat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
|
![]() Lijkt me met dezelfde vanzelfsprekendheid geponeerd, als een gelovige die stelt dat god er altijd geweest is, geen verschil dus met religieuze dogma's.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het niets is daarin, naar ik meen, een singulariteit van pure energie. Oneindig klein en oneindig dicht. Alle energie die momenteel in het heelal zit zat samengedrukt in een infinitesimaal klein 'volume'. Het is natuurlijk van belang om het boek van Hawking te lezen om exact te weten wat hij bedoeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() Ik had ergens eens gelezen dat het heelal nog steeds aan het groeien is. Als dat zo is, wat ligt dan buiten het heelal?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik had het artikel over Hawkins' boek nog niet gelezen, maar het is precies wat hij zegt: de natuurwetten zijn niet ontstaan na de BB. Dat zou nogal vreemd zijn. Het hele universum en wat daaraan vooraf ging, is het resultaat van de natuurwetten: het behoud van energie, de zwaartekracht, de omzetting van energie naar materie en omgekeerd. Citaat:
Als je dat zou tekenen, krijg je een zich weerspiegelende golf die telkens op een nulpunt uitkomt en dan terug exponentieel groeit en weer opnieuw inkrimpt. Het lijkt dan verdacht veel op een DNA-string. Wat daar interessant aan is, is niet zozeer de stelling dat universa elkaar opvolgen en dat eindeloos doen (dat lijkt me logisch), maar dat dit universum (naar mijn bescheiden mening) het eerste is dat bewust wordt van zichzelf, met name in de mens. De mens is het punt en het moment waarop het universum bewust wordt van zichzelf. Tadaaa�*�*�*! Het geeft ook een aanvaardbare verklaring waarom er hier en nu intelligent leven is: als er een oneindige reeks universa heeft bestaan die elkaar onafgebroken opvolgen (en dat voor altijd zullen doen), dan schikken de atomen of hun onderdelen zich vroeg of laat zo dat leven het onvermijdelijk resultaat is. Als er zich voor dit universum oneindig veel andere universa hebben ontplooid die telkens opnieuw zijn geïmplodeerd, dan is het statisch gezien onvermijdelijk dat er zich vroeg of laat leven ontwikkelt en als zich dat voordoet, is het statistisch gezien onvermijdelijk dat zich dat ooit ontwikkelt tot diverse vormen van intelligent leven. De mens is daarvan een voorbeeld. Hij is in die optiek een schitterend ongeluk. Daar ga ik van uit. Citaat:
Als je vertrekt vanuit de BB en je ziet de explosie van energie die zich stelselmatig omzet naar materie (onstaan van nevels, sterren, planeten, enz) en dat dijt uit, dan dijt dat uit in het niets, de totale leegte. Het heelal is geen beperkte ruimte, het is zelfs geen onbeperkte ruimte. Het is namelijk geen ruimte in de betekenis zoals wij dat kunnen begrijpen. Het is een oneindige leegte zonder grens (vergelijkbaar met tijd die ook grenzeloos is). De enige grens die je in het heelal zou kunnen vaststellen is het verschil tussen de plaats waar nog wel iets is en de plaats vanaf waar niets meer is. Maar dat is een arbitraire grens natuurlijk.
Laatst gewijzigd door ministe van agitatie : 3 september 2010 om 00:42. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zou veel verklaren. ![]()
![]() |
![]() |
#131 |
Europees Commissaris
|
![]() Toekomstig heelal.
![]() |
#132 |
Europees Commissaris
|
![]() Alleen dat natuurwetten geen bewustzijn hebben, God supposely wel.
![]() |
#133 |
Banneling
|
![]() Toch wel, je bekijkt het waarschijnlijk teveel als een 'ballon' die wordt opgeblazen in een kamer.
In dat kader heeft het zin om te vragen 'wat ligt er buiten de ballon'. In het kader van het heelal bestaat ruimte en tijd zoals wij dat kennen enkel binnen het heelal zoals wij dat waarnemen, de vraag : "wat is er buiten de grenzen" heeft dan ook geen betekenis. Waarom denk je trouwens dat er buiten de grenzen van het heelal 'iets' moet zijn of sterker nog, waarom denk je dat er een grens moet zijn? Fyi : http://curious.astro.cornell.edu/que...php?number=166 Laatst gewijzigd door parcifal : 3 september 2010 om 08:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Fred. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Fred. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het komt neer op "de natuurwetten, in de vorm waarin wij zij vatten, zijn het middelpunt van het heelal". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maar als het heelal 'alles' is dan kan het heelal ook niet 'groeien'. De vraag van Inno "wat ligt er buiten het heelal" blijft dus pertinent.
Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 3 september 2010 om 14:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn argument is: De term die wij gebruiken voor heelal is ontbindbaar in woorden die aanduiden dat er niets buiten het heelal ligt, => er is niets buiten het heelal. Hoe zit het dan met de Melkweg? Met een supernova (die eigenlijk een stervende ster is)? Met een walvis? En duivenmelkers? Ik heb hier verdomd veel honger. Volgens dezelfde logica kan ik, als ik zeg dat er eiren op tafel tevoorschijn komen, meteen eten hebben. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |