Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 8 september 2010, 21:00   #121
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
irrelevant.
het territorialiteitsbeginsel is van toepassing.
bij splitsing van belgie zal brussel altijd tot vlaanderen behoren tenzij er een corridor komt!
Waarom? Brussel kan perfect een europese staat worden die binnen in een ander gebied ligt. Er zijn nog andere van die staatjes die in een ander land liggen zonder corridors.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 21:01   #122
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Waarom? Brussel kan perfect een europese staat worden die binnen in een ander gebied ligt. Er zijn nog andere van die staatjes die in een ander land liggen zonder corridors.
en jij denkt dat de EU Brussel gaat overnemen?
blijven dromen!!!!
Shadowke is offline  
Oud 8 september 2010, 21:04   #123
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Ja leuk, Nederlands als officiele regionale taal erkend in Frankrijk. Is het niet een van de weinige regionale talen in Frankrijk die nog niet erkend zijn?

Zullen Les Pays Bas Français leuk vinden om te horen!
Is zelfs niet eens echt erkend in europa, ook al denken de meeste van wel. Wel ik geef ze de proef te doen. Ga maar eens in het Nederlands naar het europees gerechtshof.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 21:05   #124
Shadowke

Standaard

Citaat:
Is zelfs niet eens echt erkend in europa, ook al denken de meeste van wel. Wel ik geef ze de proef te doen. Ga maar eens in het Nederlands naar het europees gerechtshof.
de website van de EU heeft toch een Nederlandse pagina.
Shadowke is offline  
Oud 8 september 2010, 21:06   #125
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
als Brussel verfranst kan het ook vernederlandsen.
dus ...
Alles kan. Een pastoor kan ook maar hij mag niet.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 21:08   #126
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
en jij denkt dat de EU Brussel gaat overnemen?
blijven dromen!!!!
Dat denk ik niet, dat hoop ik. En overigens is alles wat er ontstaan is met dromen begonnen.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 21:11   #127
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de website van de EU heeft toch een Nederlandse pagina.
Joepie, en daar zijn we vet mee. Alles opgelost, er bestaat een Nederlandse pagina zegt Shadowke.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 21:13   #128
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dus jij geeft die extremistische franstaligen liever vrij spel?
je laat 1,1 miljoen mensen over aan deze personen?
1,1 miljoen waarvan nog geen 5% half Nederlandstalige. Zelfs om een Vlaamse Brusselaar te kunnen verstaan moet ge op zijn minst perfect twee talig zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=zWAHeNTVKpk

Laatst gewijzigd door Garry : 8 september 2010 om 21:17.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 21:27   #129
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Binnen Europa is er geen enkele mini-staat die niet in zijn eigen onderhoud kan voorzien.
Vanaf dat deze ook maar 1 cent steun vragen aan een buurland, houden ze op met te bestaan.
Jantje is offline  
Oud 8 september 2010, 21:57   #130
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
voor wallonie zal dat geen probleem vormen.

voor brussel is wat anders en dit om volgende redenen:
- tussen brussel en wallonie is geen verbinding dus kan la france brussel niet claimen
- brussel heeft het eu-parlement, straatsburg heeft de eu-raad
- zal de modale Brusselaar aansluiting bij Frankrijk willen? ik denk het niet
Duitsland zal nooit akkoord gaan dat Brussel bij Frankrijk gaat behoren terwijl het eu-parlement zich al in Strasbourg bevindt.
Garry is offline  
Oud 8 september 2010, 22:04   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook, tenzij zonder Brussel.
Dat maakt van jou de ultieme belgicist, plat op de buik voor het franskiljons imperialisme.
Pelgrim is offline  
Oud 8 september 2010, 22:05   #132
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Ik ben dat gezaag over Brussel grondig beu.

De EU heeft volgens de verdragen geen enkele rechtsgrond om 'een hoofdstad - grondgebied Europa' te hebben.

Wallonië is te armzalig om Brussel te kunnen onderhouden.

Als Brussel de band met Vlaanderen verbreekt, dan overleven ze niet wegens een manifest tekort aan zaken die nu door de Vlaamse Gemeenschap voorzien worden (alle schoolgebouwen zijn eigendom enz., de financiering ..., een verhuisbeweging van de hele administratie ...)

Vlaanderen kan Brussel ook niet volledig overnemen: het zou niet democratisch zijn.

Brussel heeft in geen jaren mogelijkheid om 'een land' te zijn.

Er blijft maar één ding over: Brussel blijft een stad van zowel Vlaanderen als Walenland; Brussel mag zoveel als mogelijk over zichzelf beslissen (ze mogen gerust 'gewest' zijn; en ze behoren de middelen te verkrijgen die ze 'verdienen').
Brussel mag wel wat meer gedwongen worden om ook een thuishaven te zijn van Vlamingen.

De huidige Brussel-klasse van politiekers moet wel eens even met de voeten terug op de grond gezet te worden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 8 september 2010, 22:19   #133
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Mij valt op dat men voor�*l voorstander is van een speciaal statuut voor Wallo-Brux met een zekere autonomie (een département met meer rechten dan anderen in Frankrijk dus). Een collumn van Christophe Deborsu ging daar over niet lang geleden in De Standaard. In vraag me af of ze in Parijs wel zin zouden hebben te betalen voor weinig zelf te mogen besturen.
Dat vraag ik mij ook af. Frankrijk alle lasten, Wallonië alle lusten. Ik denk niet dat Parijs dit zal toestaan, want anders is het hek van de dam voor andere regio's in Frankrijk die wel wat meer autonomie zien zitten. Ik denk hier aan de overzeese gebieden, maar ik sluit niet uit dat men hier dichter bij huis ook wel pap van lust.

Wallonië bij Frankrijk is enkel realistisch als de departementen Jemappes, Ourte, Dyle, Sambre-et-Meuse en Fôrets, zeker niet als Waalse regio in een federaal Frankrijk, zelfs niet een status aparte.
Vito is offline  
Oud 8 september 2010, 22:22   #134
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Juist, ja. Wat we in een Belgische context niet kunnen, zal in een onafhankelijk Vlaanderen ineens een vanzelfsprekendheid zijn. Ik begin stilaan genoeg te krijgen van dat soort Vlaamsnationalische Calimerohouding waarbij sommigen zich steeds maar blijven verstoppen achter België om hun eigen falen mee goed te praten. 'Jamaar, de stoute Franstaligen zijn daar tegen...', 'de stoute Franstaligen zullen ons gaan aanklagen bij Europa als we migranten vragen om Nederlands te leren...'. Als we het nu niet kunnen, gaan we dan na de onafhankelijkheid ineens wél mans genoeg zijn om onze wil door te drukken? Gaat een staatsgrens tussen Vlaanderen en Brussel ineens ervoor zorgen dat Franstaligen zich niet meer in Vlaanderen gaan vestigen en dat de verfransing gaat stoppen? Gaat de Vlaming ineens mans genoeg zijn om Franstaligen niet meer in hun eigen taal te bedienen wanneer ze met hen geconfronteerd worden? Dat wegvluchtflamingantisme van sommigen doet mij hoe langer hoe meer het ergste vermoeden voor de toekomst. Indien de enige manier om Vlaanderen Nederlandstalig te houden het wegsnijden van alle anderstalige plekken is en indien een zelfstandig Vlaanderen mentaal niet in staat zou blijken om op een volwassen manier met een kleine anderstalige minderheid om te gaan uit schrik om door die minderheid gedomineerd te worden, dan stel ik mij grote vragen bij de leefbaarheid van een dergelijke staat. Ik zeg het nogmaals en ik ga het blijven zeggen: dit soort argumentatie is voor mij een teken dat Vlaanderen momenteel nog NIET rijp is voor onafhankelijkheid.
De Vlaamsnationalisten hebben lang geleden gekozen voor het wegvluchten in een eigen staat om Vlaanderen te beschermen tegen de ... laat ik het maar noemen flamanditude van de doorsnee-Vlaming. Het was een blijk van wantrouwen in de natiekracht van Vlaanderen, en wie zal zeggen dat dat onterecht was?

Op dezelfde manier heb ik geen vertrouwen meer in degenen die nu een Vlaamse rompstaat willen, en wens ik Vlaanderen, de Rand en mezelf te beschermen tegen de flamingantitude van de doorsnee Vlaamsnationalist.

Mogen zij het mij vergeven, maar ik geloof - gebaseerd op de ervaringen van drie decennia Vlaams militantisme - voor geen cent in hun capaciteit om Vlaanderen te beschermen en een eerbare toekomst te geven. Ondermeer om die reden kies ik voor een snelle aansluiting van de vijf Vlaamse provincies bij Nederland.
Oud 8 september 2010, 22:28   #135
sjarel
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben dat gezaag over Brussel grondig beu.

De EU heeft volgens de verdragen geen enkele rechtsgrond om 'een hoofdstad - grondgebied Europa' te hebben.

Wallonië is te armzalig om Brussel te kunnen onderhouden.

Als Brussel de band met Vlaanderen verbreekt, dan overleven ze niet wegens een manifest tekort aan zaken die nu door de Vlaamse Gemeenschap voorzien worden (alle schoolgebouwen zijn eigendom enz., de financiering ..., een verhuisbeweging van de hele administratie ...)

Vlaanderen kan Brussel ook niet volledig overnemen: het zou niet democratisch zijn.

Brussel heeft in geen jaren mogelijkheid om 'een land' te zijn.

Er blijft maar één ding over: Brussel blijft een stad van zowel Vlaanderen als Walenland; Brussel mag zoveel als mogelijk over zichzelf beslissen (ze mogen gerust 'gewest' zijn; en ze behoren de middelen te verkrijgen die ze 'verdienen').
Brussel mag wel wat meer gedwongen worden om ook een thuishaven te zijn van Vlamingen.

De huidige Brussel-klasse van politiekers moet wel eens even met de voeten terug op de grond gezet te worden.
Ik zou niet weten waarom Brussel een gewest moet zijn. Brussel is een stad, weliswaar een speciale stad...
sjarel is offline  
Oud 8 september 2010, 22:47   #136
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjarel Bekijk bericht
Ik zou niet weten waarom Brussel een gewest moet zijn. Brussel is een stad, weliswaar een speciale stad...
Niet echt speciaal.

Brussel stad is zelfs vergelijkbaar met Den Haag.

Dat huisvestigd ook een nationaal bestuur en een internationele instelling.
Luxemburg stad huisvestigd een nationaal bestuur en een Europese instelling.
Dus zelfs binnen de Benelux is de stad Brussel geen uitzondering, noch binnen de Belgische grenzen, waar er ook andere gemeentes zijn die internationale instellingen huisvestigen op hun grondgebied.
Jantje is offline  
Oud 9 september 2010, 04:55   #137
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wacht niet te lang want het zou wel eens rapper rot kunnen zijn dan dat ge denkt in plaats van rijp. Feiten zijn nu eenmaal wat ze zijn en het verleden heeft tot nu toe genoeg bewezen dat Vlaanderen stelselmatig meer verfranst door Brussel.
Want Brussel gaat na de Vlaamse onafhankelijkheid niet meer liggen waar het nu ligt?

Citaat:
Wanneer jij daar blind voor wil zijn en genoeg krijgt van dat Vlaamsnationalische Calimerohoudinggedoe, omdat je de realiteit niet onder ogen wil zien, zou je er Beter aan doen van op een Belgicistische partij te stemmen want dan is daar je plaats in tegenstelling tot een Vlaamsgezinde partij.
Ja, iedereen die het eigen grote gelijk niet deelt en twijfelt aan de onfeilbaarheid van het Vlaamse rompstaatje zonder Brussel, bevolkt met wegvluchtflaminganten die verplicht iedere vreemde invloed moéten weren om hun eigenheid te kunnen bewaren omdat ze daar anders niet eens in staat toe zijn, is een Belgicist. Zo kennen we ze weer. De waarheid komt hard aan, precies?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 september 2010 om 05:16.
Zwartengeel is offline  
Oud 9 september 2010, 04:59   #138
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat denk ik niet, dat hoop ik. En overigens is alles wat er ontstaan is met dromen begonnen.
Ja, laat de anderen het maar oplossen. Alles beter dan dat we zelf onze handen vuil moeten maken, nietwaar? Tot zover het vertrouwen dat je blijkbaar zélf in een onafhankelijke Vlaamse staat stelt...

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 9 september 2010 om 05:21.
Zwartengeel is offline  
Oud 9 september 2010, 05:32   #139
Scherven A. Mok
Banneling

Standaard

Frankrijk kan Wallonië krijgen (als de walen geen confederatie meer wensen) in ruil voor Frans Vlaanderen. Brussel is en blijft van ons en wij van haar. Dan moeten we ook zo ver niet meer om in Frankrijk op congé te gaan.
Scherven A. Mok is offline  
Oud 9 september 2010, 07:42   #140
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Frankrijk kan Wallonië krijgen (als de walen geen confederatie meer wensen) in ruil voor Frans Vlaanderen. Brussel is en blijft van ons en wij van haar. Dan moeten we ook zo ver niet meer om in Frankrijk op congé te gaan.
Krijgen? Laten ze dan eerst de schuld van Wallonië aan Vlaanderen even vereffenen. Die zijn ons nog 180 jaar slavendienst verschuldigd.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be