Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 september 2010, 15:07   #121
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steve_M Bekijk bericht
Op hun niveau zijn mieren dan inderdaad superieur aan de gekweekte schimmel. Anderzijds houdt niet ons tegen om mieren simpelweg te vertrappelen. Machtsverhoudingen hangen ook af van de omstandigheden. Vraag het anders eens aan iemand die in de bossen werd verscheurd door een beer.
Mieren hebben ook troepen met bladluizen, die ze bewaken, en wiens melk zij drinken.
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 15:17   #122
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Discobitch Bekijk bericht
Je bent prima bezig met mijn punt aan te tonen.

Mijn punt was dat criteria voor empathie arbitrair zijn. En wat er gebeurt als criteria anders liggen.
Jij hebt weinig zelfidentificatie met een koe, dus geef je eerlijk toe dat het lijden van die koe je weinig uitmaakt omdat je je lekker stukske vlees wilt.

Maar wanneer ik de criteria anders leg, en ik heb weinig zelfidentificatie met het Carapilsuitschot, dan ben ik plots een eikel.

Aan alle toeschouwers:

Proefpersoon Bovenbuur illustreerde net hoe men zeer negatief kan reageren op empathiecriteria die net anders liggen, terwijl men zelf criteria kan hebben die wreed kunnen worden gezien vanuit een ander perspectief.

Ook illustreerde proefpersoon Bovenbuur de zelfidentificatiestelling in een van zijn voorgaande berichten. Hij spreekt hier over het niveau van denken en communicatie als criterium. Hij kan zich niet identificeren met de walvis, omdat deze een minder complexe communicatie kent.
Zijn inclusie bereikt wel het Carapilsuitschot, omdat hun (naar mijn mening primitieve) communicatiecomplexiteit voldoende is om bij "de onzen" te rekenen.

En ik ben een eikel, blijkbaar.
Wat ik niet begrijp is waarom je je zo vijandig gedraagt tegenover mij, terwijl ik toch heel duidelijk ongeveer hetzelfde betoog als jij.
Oud 9 september 2010, 15:21   #123
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus, welke criteria hanteer je?
Bewustzijn.
Oud 9 september 2010, 15:23   #124
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Wat ik niet begrijp is waarom je je zo vijandig gedraagt tegenover mij, terwijl ik toch heel duidelijk ongeveer hetzelfde betoog als jij.
Ik gedraag mij niet vijandig, proefpersoon Bovenbuur. Neem een glas water en ga terug zitten.
Discobitch is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 15:24   #125
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Bewustzijn.
En jij hebt een bijzondere gave waardoor je vast kan stellen wat bewustzijn is en welke wezens het bezitten? Ik denk namelijk dat dat er veel en veel meer zijn dan jij denkt.
Oud 9 september 2010, 15:29   #126
Bovenbuur

Standaard

Citaat:
Ik gedraag mij niet vijandig, proefpersoon Bovenbuur. Neem een glas water en ga terug zitten.
Ik geef eerlijk toe dat ik zo hypochriet als de pest ben en vervolgens ga jij doen alsof ik dat niet eerlijk toegeef en me van nog een beetje extra hypochrietie (of hoe dat ook geschreven word) beschuldigen. Als het niet vijandig was kwam het toch wel zo over, en bovendien is het een hypochriete manier van jezelf boven anderen stellen, zoals je hier weer probeert. Jij hebt een inzicht en de rest moet maar zitten en luisteren, je leest niet eens goed wat ze terugsturen. Ik weet niet wat jij er van denkt, maar als ik jou was zou ik beginnen met het proberen tegen te spreken van mensen dien jou ook daadwerkelijk tegenspreken.
Oud 9 september 2010, 15:31   #127
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
tijd van de maand
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 15:33   #128
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
En jij hebt een bijzondere gave waardoor je vast kan stellen wat bewustzijn is en welke wezens het bezitten? Ik denk namelijk dat dat er veel en veel meer zijn dan jij denkt.
Wacht, niet alleen weet jij ook niet wat bewustzijn is maar beweert dat er ook veel meer wezels zijn die, wat jij niet kan definieren, bezitten?
Oud 9 september 2010, 15:42   #129
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik geef eerlijk toe dat ik zo hypochriet als de pest ben en vervolgens ga jij doen alsof ik dat niet eerlijk toegeef en me van nog een beetje extra hypochrietie (of hoe dat ook geschreven word) beschuldigen. Als het niet vijandig was kwam het toch wel zo over, en bovendien is het een hypochriete manier van jezelf boven anderen stellen, zoals je hier weer probeert. Jij hebt een inzicht en de rest moet maar zitten en luisteren, je leest niet eens goed wat ze terugsturen. Ik weet niet wat jij er van denkt, maar als ik jou was zou ik beginnen met het proberen tegen te spreken van mensen dien jou ook daadwerkelijk tegenspreken.
Ik beschuldig je niet van hypocrisie hoor.

En wees kalm. Al die heisa is heus niet nodig.
Oud 9 september 2010, 15:43   #130
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Wacht, niet alleen weet jij ook niet wat bewustzijn is maar beweert dat er ook veel meer wezels zijn die, wat jij niet kan definieren, bezitten?
Het is fout om te denken dat enkel het definieerbare bestaat.
Oud 9 september 2010, 15:45   #131
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is fout om te denken dat enkel het definieerbare bestaat.
Toon aan waarom dat fout is.
Oud 9 september 2010, 15:50   #132
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En jij hebt telepathische eigenschappen zodat je weet wat ik denk?
Oud 9 september 2010, 15:52   #133
Discobitch
Banneling

Standaard

Citaat:
Toon aan waarom dat fout is.
Weet je wat ik bedoel als ik het woord "sfeer" gebruik?

Sommige dingen hebben dat. Een kroeg kan dat hebben, een liedje, een computerspelletje, een avond, een weersomstandigheid.

Dat je iets voelt van een specifieke signatuur.

Het is al moeilijk om het concept sfeer te definieren.

Maar als je ergens bent en je voelt een bepaalde sfeer verbonden met die plaats. Kun je die dan ondubbelzinnig definieren?

En los van dat, moest jouw brein zulke dingen niet kunnen ervaren:

Hoe abstract kan men een concept maken?
Er zijn mensen met een beperkt verstand die niet begrijpen wat een verzamelingenleer is. Dan heb je mensen die iets slimmer zijn, maar ze begrijpen het concept metafysica niet.
Wat een metrische tensor is, begrijpt geen halve miljoen Belgen.
We kunnen ons zo omhoog werken.

Het laatste vatbare concept door de meest briljante mens op aarde.

Maak het nog een stapje complexer.

Dan vat geen levend mens het.

Maar dat betekent niet dat het er niet is.
Oud 9 september 2010, 17:56   #134
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erwinvds Bekijk bericht
Sorry Kiko maar daar ben ik niet mee akkoord. Als je zou zeggen een kleine minderheid, en dan spreek ik meer bepaald over de de mensen uit de zgn "beschaafde" samenlevingen, zou in staat zijn te overleven, dan ok.
Een kleine minderheid ? Dat weet ik niet, maar het is onzinnig om over percentages te struikelen in deze discussie, aangezien dit toch nooit aangetoond kan worden.

Citaat:
Ik heb dat vaak gezien met rekruten in die 38 jaar dat ik in het leger was.
Zolang ze bij het handje gehouden werden, geen echte problemen.
Drop ze maar eens op een overleving tocht waar ze hun plan moeten trekken.....geloof me vele houden het geen week vol in echte barre omstandigheden. En dit zijn jongens en meisjes die min of meer weten wat hun tegemoet komt.

Ik heb nog meegemaakt dat rekruten aftekenen omdat ze godgeklaagd geen gsm mochten hebben. Laat staan een dier vangen, doden, kuisen en opeten of een eigen onderkomen maken.
Er is een hemelsgroot verschil tussen een overlevingstocht en echt overleven in de natuur. Bij een overlevingstocht weet je dat je binnen enkele dagen toch knusjes in je luie zetel zit, met een pintje of een bekertje warme chocolademelk in je handen.

Dit is in geen geval te vergelijken met echt overleven in de wildernis, of overleven zonder moderne technologie.

Citaat:
Als het niet van honger en koude is dan zijn er nog zo simpele dingen als ziekten, ontstekingen enz.
Daar maak je een fout, ziekten en ontstekingen zijn niet zo simpele dingen, dat heeft weinig te maken met overlevingsinstinct. De taaiste man, de meest ervaren gids kan overlijden aan een simpel kwaaltje.

Citaat:
Neen Kiko, als de mens echt zou moeten terugvallen op jacht en visvangst zou, en daar twijfel ik echt niet aan, 95% van onze beschaafde, weke, samenleving, buiten zij die het geleerd hebben te overleven, gewoon sterven.
Er zullen zonder de minste twijfel velen sterven tijdens de jacht en visvangst, al was het maar door een giftige paddestoel te eten of op een slecht gehumeurde slang te trappen.

Maar dergelijke zaken zijn onvermijdelijk. Tenzij je een echte allround survival-expert bent, zul ook jij stommiteiten uitsteken indien je vanaf morgen moet terugvallen op de jacht en visvangst. En dan nog.

In WO II werden tijdens razzia's bemiddelde burgers, joden meestal, hun huizen uitgejaagd. Velen verschuilden zich in de bossen, soms een groot aantal maanden lang, en overleefden door insecten, boomschors en links en rechts wat fruit te eten. Velen stierven uiteraard ook, maar het toont aan dat in geval van nood mensen hun comfortabele levensstijl razendsnel van zich af kunnen schudden en overgaan tot bevrediging van de primaire basisbehoeftes, koste wat het kost.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 19:05   #135
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Toen de joden de bossen in trokken namen ze mee wat ze konden dragen.
Als u morgen met een campingwagen op survival zal gaan, zal het ook wel lukken.

Maar de mens puur zonder zonder enig hulpmiddel in de wildernis? En laat het dan nog eens winter zijn ook.
Oud 9 september 2010, 19:12   #136
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Maar de mens puur zonder zonder enig hulpmiddel in de wildernis? En laat het dan nog eens winter zijn ook.
Iets in je redenering klopt niet. Ik vraag me immers af hoe onze voorouders overleefd hebben, zonder wapens, met schaarse kleding en nauwelijks beheersing van het vuur.
Oud 9 september 2010, 20:12   #137
Cdude
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Iets in je redenering klopt niet. Ik vraag me immers af hoe onze voorouders overleefd hebben, zonder wapens, met schaarse kleding en nauwelijks beheersing van het vuur.
Toen was er geen vervuiling en overal eetbaar leven
Oud 9 september 2010, 20:16   #138
Eigenzinnig
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Kort..zeer kort..
Eigenzinnig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2010, 20:17   #139
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen was er geen vervuiling en overal eetbaar leven
Vooral eetbaar leven met veel scherpe tanden.
Oud 9 september 2010, 20:18   #140
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eigenzinnig Bekijk bericht
Kort..zeer kort..
Misschien. Misschien ook niet.

Uiteraard aanzienlijk korter dan de huidige moderne mens, maar toch, uitspraken doen over de gemiddelde levensduur van de mensheid van vele duizenden jaren geleden blijft pure speculatie.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be