Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 30 september 2010, 09:25   #121
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door EddyBal Bekijk bericht
Jij hebt dan ook een heel apart idee over "belgitude". De CD&V zit vol goede kandidaten, en moest die ophouden te bestaan, zou de nieuwe partij van Pelgrim dolgelukkig zijn moest ze er enkele van kunnen oppikken. Ik denk dat jij ook het oog verliest dat er daar wel enkele goede ACV-ers rondlopen die alleen maar Belgisch zijn, omdat de partij dat is. Moest morgen die partij het geweer van schouder veranderen en écht voor Vlaanderen gaan, zal je zien dat er nogal hevige tussenzitten
We zijn het niet vaak eens maar in dit geval...
Hertog van Gelre is offline  
Oud 30 september 2010, 09:36   #122
EddyBal

EddyBal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
We zijn het niet vaak eens maar in dit geval...
Wij zijn het ONeens over het samengaan van Vlaanderen met Nederland. Voor de rest?
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 september 2010, 09:46   #123
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Misschien kunnen we wachten op Pelgrim om te zien of hij de CD&V als een onderdeel van zijn partij ziet?
Oud 30 september 2010, 09:48   #124
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Misschien kunnen we wachten op Pelgrim om te zien of hij de CD&V als een onderdeel van zijn partij ziet?
Precies wat ik bedoel. U heeft het nu alweer over dè CD&V. U bent wel de enige hier.
Oud 30 september 2010, 09:53   #125
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Geen haar op mijn hoofd denkt er aan ooit bij de tsjeven te gaan, maar er zullen inderdaad wel mensen bij de cd&v zitten waar iets mee aan te vangen valt. De Vlaamsgezinde vleugel van ACW wellicht.

SP en Die Linke zijn al meer de richting waar ik aan denk, maar die zijn dan misschien weer te uitgesproken links. Meng dat met het AGALEV van twintig jaar geleden en het zal in de buurt komen denk ik.
Pelgrim is offline  
Oud 30 september 2010, 10:58   #126
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Precies wat ik bedoel. U heeft het nu alweer over dè CD&V. U bent wel de enige hier.
Echt?

Citaat:
Hoe gek het ook klinkt, CD&V had die partij kunnen zijn.
Oud 30 september 2010, 11:46   #127
EddyBal

Standaard

Citaat:
Echt?
Ja, écht. DE CD&V, zoals door jou aangehaald, is niet die CD&V die door ons wordt aangehaald. Dat is je probleem. Je kan geen onderscheid maken: CD&V = DE vijand = NIKS GOEDS. Jij gooit altijd het kind met het badwater weg. ALTIJD.
Wanneer men in de loop der jaren vaststelt dat het samenwonen van volkeren alleen maar tot onenigheden en misbruiken leidt, territoriale grenzen niet meer geëerbiedigd worden, noch de grondwet die de samenwoners zou moeten binden, kan men beter scheiden vooraleer het tot bloedvergieten komt. Vlaanderen met zijn hoofdstad Brussel, neemt dus vanaf deze moment alle machten die een staat nodig heeft om zijn bestaan te verzekeren en trekt zijn grenzen waar deze laatst onderling zijn overeen gekomen.
EddyBal is offline  
Oud 30 september 2010, 11:49   #128
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

De CD&V...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 30 september 2010, 16:44   #129
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, écht. DE CD&V, zoals door jou aangehaald, is niet die CD&V die door ons wordt aangehaald. Dat is je probleem. Je kan geen onderscheid maken: CD&V = DE vijand = NIKS GOEDS. Jij gooit altijd het kind met het badwater weg. ALTIJD.
Ons, jij... als vijandbeeld kan dat tellen.

Ik voel me gestalkt.
Oud 30 september 2010, 18:38   #130
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Wij zijn het ONeens over het samengaan van Vlaanderen met Nederland. Voor de rest?
Zijn we het toch niet altijd zo eens hoor. Ik begrijp waar je focus op 'het Vlaamse' vandaan komt maar soms werkt die focus tunnelvisie in de hand.
Oud 30 september 2010, 18:48   #131
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Echt?
Ja, echt.

Als jij de afkorting CD&V ziet, in welke context dan ook, dan zie je meteen de mensen voor je aan wie je zo'n hekel hebt, degenen met de Belgitude, degenen die de Vlaamse zaak hebben verkwanseld, de partij die eerst als CVP en later als CD&V alleen maar machtsspelletjes speelt. De verpersoonlijking van 'Het kwaad'.

Ik had het niet over die CVP/CD&V anno nu. Ik zei niet voor niets 'de CD&V had zo'n partij kunnen zijn'. Er is genoeg te vinden in de Christendemocratische beginselen en in bepaalde (Vlaamsgezinde) stromingen binnen de Christendemocratie, om de CD&V, zeker in combinatie met bepaalde elementen uit de sociaal-democratie, waaruit de CD&V een totaal andere koers had kunnen varen dan ze de afgelopen decennia heeft gedaan.
Oud 30 september 2010, 18:49   #132
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Uh, dat is toch lichtelijk...overdreven en klinkt wat hysterisch.
Oud 1 oktober 2010, 07:12   #133
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, echt.

Als jij de afkorting CD&V ziet, in welke context dan ook, dan zie je meteen de mensen voor je aan wie je zo'n hekel hebt, degenen met de Belgitude, degenen die de Vlaamse zaak hebben verkwanseld, de partij die eerst als CVP en later als CD&V alleen maar machtsspelletjes speelt. De verpersoonlijking van 'Het kwaad'.

Ik had het niet over die CVP/CD&V anno nu. Ik zei niet voor niets 'de CD&V had zo'n partij kunnen zijn'. Er is genoeg te vinden in de Christendemocratische beginselen en in bepaalde (Vlaamsgezinde) stromingen binnen de Christendemocratie, om de CD&V, zeker in combinatie met bepaalde elementen uit de sociaal-democratie, waaruit de CD&V een totaal andere koers had kunnen varen dan ze de afgelopen decennia heeft gedaan.
Er is geen twijfel over dat er binnen de CD&V een paar "brokken" zijn die eventueel, misschien, ooit zouden kunnen opgaan in een groenlinkse Vlaamsgezinde volkspartij. Maar daarvoor moet de CD&V zoals we die kennen eerst uit elkaar vallen en verdwijnen, zoals ooit de VU uit elkaar gevallen en verdwenen is. Voor de CD&V haar positie als machtspartij definitief verloren heeft (en daar zijn we gelukkig naar op weg), is er imho geen schijn van kans dat zoiets gebeurt.

En dan nog gaat het over miniscule brokjes, ik denk aan de niche van de niche die Pelgrim "de Vlaamsgezinde vleugel van het ACW" noemt. Ik zou niet weten wie tot die vleugel behoort, maar sta open om verlicht te worden.

De kans dat bij een uiteenvallen van de CD&V een derde tot de helft overloopt naar de N-VA lijkt me trouwens een pak groter, maar dat terzijde.

Al wat hierboven staat, gaat imho ook op voor elke niet-rechtse Vlaamse partij. Ook delen van Groen! en de Sp-a zouden in theorie kunnen opgaan in een nieuwe aantrekkelijke Vlaamsgezinde linkse partij. Vandaar mijn onbegrip dat je er uitgerekend de CD&V uitpikte.
Oud 24 november 2010, 16:59   #134
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik haal deze draad toch nog eens boven. Zitten klagen en zagen is een ding, maar ik zou toch graag ook eens effectief iets doen nietwaar.

Nu breek ik me al enige tijd het hoofd over de te volgen strategie. Mijn bescheiden poging tot analyse van de situatie is als volgt:
Zonder de regeringsonderhandelingen zou heel veel mogelijk zijn geweest. Als ik naar de rest van Europa kijk zie ik een sterk groeiend verzet van de bevolking tegen de gevoerde politiek in de eurozone. "Ireland is not for sale" is de leuze van het moment, maar het gaat ook veel breder dan dat.
Heel de Europese politiek schijnt aan Vlaanderen volledig voorbij te gaan. Sinds de verkiezingen van 2007 staat de tijd hier stil. Over zeer fundamentele kwesties, zoals de oorzaken van de crisis en de rol van de EU wordt totaal niet gesproken. De aanslepende regeringsonderhandelingen leggen het hele politieke leven eigenlijk plat waardoor het onmogelijk wordt om langer dan een week vooruit te plannen, laat staan mensen te mobiliseren om iets te bereiken. En dat geldt zeker binnen de Vlaamsgezinde politiek. Elke poging vandaag om buiten de N-VA om iets te organiseren wordt zwaar gehypothekeerd door de politieke situatie, velen menen immers (terecht of onterecht?) dat het slagen van de onderhandelingen en het zoveel mogelijk binnenhalen van prioritair belang is (m.a.w. de N-VA boven alles). Nu een nieuwe Vlaamse partij in het leven roepen kan onmiddellijk het verwijt krijgen het Vlaams front (?) te willen splitsen.

Op langere termijn zal de te volgen strategie dus afhangen van het resultaat van de onderhandelingen. Er zijn dan verschillende scenario's mogelijk:
- N-VA verbrandt zich lelijk met een slechte staatshervorming en gaat de VU achterna. De N-VA valt dan weg als belangrijke factor in de politiek, waardoor er heel veel mogelijk wordt.
- De N-VA weet een doenbare Zesde Staatshervorming af te dwingen. Wat dat precies dan wel moge zijn is een ander paar mouwen, uiteraard. België zal blijven bestaan maar de partij wordt niet electoraal afgestraft. In dat geval zal er sowieso een stroming zijn die blijft verder streven naar een zevende staatshervorming en volledige splitsing. Er zijn dan twee opties: die resideert onder de N-VA als een radicalere fractie of die vormt een nieuwe formatie (aangevuld met wat rest van VB misschien).
- Onderhandelingen mislukken en Vlaanderen wordt onafhankelijk. Het minst waarschijnlijke scenario momenteel. Het einddoel van de Vlaamse Beweging zou dan wel bereikt zijn (toch formeel staatkundig) waardoor die beweging als dusdanig achterhaald raakt en deze discussie ook. (in dat scenario richt ik trouwens meteen de Zuid-Nederlandse afdeling van de SP op )
- de huidige politieke crisis blijft nog jaren aanslepen. Hoe deze staat dan praktisch gaat blijven verder functioneren is een vraagteken. Politiek blijft de tijd dan stilstaan en mist Vlaanderen compleet de boot.

In dit laatste scenario zie ik echter een groot gevaar voor een Belgisch reveille. Vlaanderen kan de rest van Europa immers niet blijven negeren, zeker niet wanneer de euro-machine in elkaar begint te stuiken. Aangezien geen van de onderhandelende partijen, ook N-VA niet, een werkbaar antwoord hebben zal zich dat vertalen in een steeds breder groeiende sociale verzetsbeweging die zich tégen de communautaire blokkage keert en door een neo-unitaristisch discours gekaapt wordt. Die beweging zal zich ook aansluiten bij de rest van Europa en daarmee elk Vlaams streven finaal isoleren en om zeep helpen. We hebben de luxe dus niet van de politieke crisis hier nog een jaar te rekken.

Scenario's 2 en 4 zijn dus de moeilijkste scenario's voor de uitbouw van een vlaams-sociale organisatie. In beide gevallen zal de N-VA immers incontournable zijn, alle politiek activisme opslorpen en overvleugelen. Hoe moeten sociale, groene, linkse flaminganten daar mee omgaan?
- toch een aparte organisatie oprichten, het gevaar lopend beschouwd te worden als een (electorale) bedreiging voor N-VA zelf, verraders die het Vlaams front "doorbreken"?
- entrisme in de N-VA? Een linkervleugel uitbouwen die ook iets te zeggen gaat hebben? Jan Peumans zei op een recente Meervoud-activiteit nog dat er in de N-VA ruimte is voor meerdere stromingen. In de praktijk merk ik daar niks van, maar stel dat zo een linkse of groene stroming zich effectief gaat organiseren binnen de N-VA?
- niks doen, wachten en hopen op 'betere tijden'?
Pelgrim is offline  
Oud 25 november 2010, 09:50   #135
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Binnen de N-VA een linkervleugel opbouwen, lijkt me onwaarschijnlijk. Sociaal-economisch zijn te centrum-rechts, etisch te conservatief. Het lijkt trouwens teveel op een nieuwe CD&V, en dat is toch het laatste wat we willen hé.

Ik denk dat het beter is om op dit moment niet echt een partij op te richten maar eerder te opteren voor een soort "links-Vlaamse Beweging", met uiteraard banden en eventuele steun voor de N-VA maar om toch een zekere afstand te bewaren op socio-economische en ethische thema's. Het moet bv mogelijk blijven om tegen de N-VA in te gaan als ze een economisch afbraakbeleid voeren.

In ieder geval, we zijn te klein om een aparte partij op te richten, maar het moet mogelijk zijn om het flamigantisme een links gezicht te geven. het moet staan voor een open, verdraagzaam Vlaanderen waar het volk centraal staat.
Oud 25 november 2010, 10:06   #136
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
In dit laatste scenario zie ik echter een groot gevaar voor een Belgisch reveille. Vlaanderen kan de rest van Europa immers niet blijven negeren, zeker niet wanneer de euro-machine in elkaar begint te stuiken. Aangezien geen van de onderhandelende partijen, ook N-VA niet, een werkbaar antwoord hebben zal zich dat vertalen in een steeds breder groeiende sociale verzetsbeweging die zich tégen de communautaire blokkage keert en door een neo-unitaristisch discours gekaapt wordt. Die beweging zal zich ook aansluiten bij de rest van Europa en daarmee elk Vlaams streven finaal isoleren en om zeep helpen. We hebben de luxe dus niet van de politieke crisis hier nog een jaar te rekken.
Zal dat neo-unitaristisch discours niet per definitie zwelgen in Belgitude en Vlaams onderwerpingsdenken zoals het door SP.a en Groen! bij de onderhandelingen beleden wordt, waardoor Vlaanderen uiteindelijk van de regen in de drup gaat geraken en dat discours dus in feite vanaf het eerste moment de doodgraver van zichzelf zal zijn?
Zwartengeel is offline  
Oud 25 november 2010, 10:13   #137
EddyBal

Standaard

Pelgrim,

Het zou wel eens kunnen zijn dat in een onafhankelijk Vlaanderen, de mensen andere politieke keuzes gaan maken. Ook dat de partijen zich anders gaan opstellen.

Neem nu bvb de CD&V. Nu hebben we last van hun belgische houding, maar eens we echt in een apart Vlaanderen zitten, valt dat probleem weg. Door de gewijzigde omstandigheden kan er anders geregeerd worden. Het is afwachten, maar i!k zie wel goede dingen op ons afkomen als we gesplitst geraken. Misschien is je initiatief dan niet nodig, of zal het juist een goede groeigrond vinden.
EddyBal is offline  
Oud 25 november 2010, 10:14   #138
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pelgrim,

Het zou wel eens kunnen zijn dat in een onafhankelijk Vlaanderen, de mensen andere politieke keuzes gaan maken. Ook dat de partijen zich anders gaan opstellen.

Neem nu bvb de CD&V. Nu hebben we last van hun belgische houding, maar eens we echt in een apart Vlaanderen zitten, valt dat probleem weg. Door de gewijzigde omstandigheden kan er anders geregeerd worden. Het is afwachten, maar i!k zie wel goede dingen op ons afkomen als we gesplitst geraken. Misschien is je initiatief dan niet nodig, of zal het juist een goede groeigrond vinden.
het probleem is dat we nog niet gesplitst zijn hé. We moeten NU reageren, niet later.
Oud 25 november 2010, 11:22   #139
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Zal dat neo-unitaristisch discours niet per definitie zwelgen in Belgitude en Vlaams onderwerpingsdenken zoals het door SP.a en Groen! bij de onderhandelingen beleden wordt, waardoor Vlaanderen uiteindelijk van de regen in de drup gaat geraken en dat discours dus in feite vanaf het eerste moment de doodgraver van zichzelf zal zijn?
Vroeger was dat inderdaad zo, maar de €Uropese context verandert veel. Wat er momenteel overal gebeurt gaan we hier niet kunnen blijven negeren. Over niet lange termijn zal een Iers scenario ook hier een feit zijn, en de 'V' partijen zullen niet de Sinn Fein van Vlaanderen zijn maar wel de Fianna Fail, degenen waartegen de volksopstand gericht is.
Pelgrim is offline  
Oud 25 november 2010, 11:23   #140
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pelgrim,

Afwachten, voor hoe lang? Nog tien jaar? Tegen dan is de schade die de Vlaamse tsjevenregering heeft toegebracht veel te groot en onherstelbaar.
Pelgrim is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be