Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 4 januari 2011, 15:47   #121
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hollander's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bollywood Bekijk bericht
Inderdaad geen probleem als die partij dan ook niet opkomt in Wallonië o mogen vlaamse partijen dat dan ook doen?
ik dacht het wel?
Hollander is offline  
Oud 4 januari 2011, 15:48   #122
Bollywood
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Aha nu snap ik het. Eigenlijk zijn jullie ons een boogscheut voor.

Als wij nu Groningen nog even alarmbellen toekennen en Friesland een blokkeringsmechanisme en Brabant pariteit in de vorm van altijd 2 ministers in de landsregering, van Amsterdam een Provincie maken met 19 gemeentes en 17 politiezones (!) dan zijn we ongeveer even ver?
juist
Bollywood is offline  
Oud 4 januari 2011, 15:50   #123
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als wij nu Groningen nog even alarmbellen toekennen en Friesland een blokkeringsmechanisme en Brabant pariteit in de vorm van altijd 2 ministers in de landsregering, van Amsterdam een Provincie maken met 19 gemeentes en 17 politiezones (!) dan zijn we ongeveer even ver?
neen, er moet nog ergens een bepaling komen dat het Nederlands een minderwaardige taal is.....
Oud 4 januari 2011, 15:51   #124
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:

In het kader van de Europese harmonisering lijkt mij zoiets inderdaad de aangewezen weg!

In alle ernst: als dit echt het resultaat wordt van meer dan 200 dagen gezeik en gezeur dan is voor mij de kous definitief af. Van zodra het kan, pak ik hier mijn biezen want met dit pseudo-democratisch wangedrocht wil ik liever niets meer te maken hebben. Heel dit land is trouwens doordrongen van een verwrongen mentaliteit waarbij je steeds maar weer dingen zit goed te praten die niet goed te praten vallen. Ronduit walgelijk!
den ambetantsten is offline  
Oud 4 januari 2011, 15:54   #125
schaduwpremier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Welke? Die van het Belgisch of het Vlaams nationalisme?
je weet goed genoeg wie ik bedoel... de flaminganten
schaduwpremier is offline  
Oud 4 januari 2011, 15:55   #126
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
maar het verandert niets aan het feit dat deze gemeentes nog altijd administratief bij Brussel behoren en dus bij een splitsing verloren zijn voor Vlaanderen.
Ze behoren administratief helemaal niet bij Brussel. De bewoners zullen op Brusselse lijsten kunnen stemmen. Dat is iets anders.
solidarnosc is offline  
Oud 4 januari 2011, 15:56   #127
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
onderhandelen met nationalistische partijen gaat overal ter wereld moeilijk .. waarom denk je?
Omdat die mensen recht hebben op zelfbeschikking.
Oud 4 januari 2011, 15:57   #128
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ze behoren administratief helemaal niet bij Brussel. De bewoners zullen op Brusselse lijsten kunnen stemmen. Dat is iets anders.
En waarom is dat nodig? Ik ben namelijk ook verhuisd naar een andere streek in Vlaanderen? Mag ik dan ook vragen om te stemmen in mijn geboortestreek omdat ik daar meer "binding" mee heb, zij "mijn" dialect spreken en ik 't dialect van hier niet beheers...?
Oud 4 januari 2011, 15:57   #129
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Omdat die mensen recht hebben op zelfbeschikking.
Uw moeder had ook recht op abortus toen ze zwanger was van u.
solidarnosc is offline  
Oud 4 januari 2011, 15:58   #130
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
de link met Brussel blijft.

Brussel zou beter, als ze het toch goed menen, direct een samenwerkingsverband moeten sluiten met Vlaams-Brabant en Waals-Brabant over zaken waar ze toch al bevoegdheden voor hebben. zoals Kortrijk met Rijsel heeft gedaan.
Oud 4 januari 2011, 15:59   #131
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaduwpremier Bekijk bericht
je weet goed genoeg wie ik bedoel... de flaminganten
Aan Vlaamsgezind zijn is volstrekt niets fout. Wat mij betreft gaat Vlaanderen vóór la Belgique. Als de belangen van Vlaanderen in conflict komen met die van België, dan kies ik voor de eerste.
Oud 4 januari 2011, 16:00   #132
schaduwpremier
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Aan Vlaamsgezind zijn is volstrekt niets fout. Wat mij betreft gaat Vlaanderen vóór la Belgique. Als de belangen van Vlaanderen in conflict komen met die van België, dan kies ik voor de eerste.
dat zegt voldoende
schaduwpremier is offline  
Oud 4 januari 2011, 16:01   #133
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
hmmm.

in mijn optiek is elke oplossing die BHV niet volstrekt normaliseert voeding voor latere onduidelijkheid en onenigheid.

dit lijkt dus inderdaad een oplossing 'a la belge' te worden.
Natuurlijk,een andere oplossing maakt in dit apartheidsland immers totaal géén kans...

Stel je voor dat wij Vlamingen ook maar iets te véél zouden gaan krijgen...

Die 26% van de personenbelasting naar de gewesten is al een lachtertje op zich...

En die bonus voor het terugdringen van de werkloosheidscijfers regionaal is nog een groter lachertje...

Enerzijds graaien de francofonen voluit in de federale kas dank zij die draak van een financiëringswet,en anderzijds schept men nu een extra mogelijkheid om nogmaals te graaien in diezelfde federale kas gezien de werkloosheidscijfers in la francofonia én brussel de pan uit rijzen...

Een win-win situatie dus...

Dan kunnen ze ginds nog wat méér ambtenaren aanstellen dan de huidige 40%van de beroepsbevolking ginds..

De federale,in casu Vlaanderen dus zal dat allemaal wél betalen......
Svennies is offline  
Oud 4 januari 2011, 16:01   #134
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de link met Brussel blijft.

Brussel zou beter, als ze het toch goed menen, direct een samenwerkingsverband moeten sluiten met Vlaams-Brabant en Waals-Brabant over zaken waar ze toch al bevoegdheden voor hebben. zoals Kortrijk met Rijsel heeft gedaan.
Nja er zal altijd een link blijven met Brussel. In vergelijking met de bestaande situatie en wat de Franstaligen vroegen ter compensatie is dit peanuts. Het is geen zuivere splitsing maar veel scheelt het niet en niet in ruil voor 500 miljoen maar 400 en een nieuwe financieringswet.
solidarnosc is offline  
Oud 4 januari 2011, 16:03   #135
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw moeder had ook recht op abortus toen ze zwanger was van u.
Het verschil is dat mijn moeder het niet gedaan heeft en de uwe wel.
Oud 4 januari 2011, 16:06   #136
den ambetantsten
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Nja er zal altijd een link blijven met Brussel. In vergelijking met de bestaande situatie en wat de Franstaligen vroegen ter compensatie is dit peanuts. Het is geen zuivere splitsing maar veel scheelt het niet en niet in ruil voor 500 miljoen maar 400 en een nieuwe financieringswet.
En u vindt het geen probleem dat een (uiterst gebrekkige) rechttrekking van een ongrondwettelijke regeling, naast het creëren van nieuwe ongrondwettelijkheden, ook nog eens "gevet" moet worden met 400 miljoen euro? Ik vind dat maffieuze praktijken eigenlijk, maar ik snap dat niet ieders normen op dezelfde lijn zitten.
Oud 4 januari 2011, 16:07   #137
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Ik vind niet direct de gegevens van 2010. Wel 2009 (Vlaams Parlement en Europees parlement): (Bron: forum_voor_democratie)
Je zou kunnen stellen dat het Europees parlement geen Belgische instelling is, maar ik dacht dat er cumulverbod was tussen de functies, buiten gemeenschapssenator dan, waarbij men tegelijk in deelstaatparlement en Senaat zit. Het lijkt me dan ook straf dat je je kandidaat kan stellen voor beide. Maar 100% zeker weten doe ik dat dus ook niet.
Vito is offline  
Oud 4 januari 2011, 16:09   #138
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Een paar cijfers over stemmenaantal HV voor Brusselse lijsten :

Citaat:
Bij de verkiezingen van 2007 werden 849.644 stemmen uitgebracht, waarvan 369.587 in Halle-Vilvoorde. De Franstaligen behaalden 83.233 van die stemmen in Halle-Vilvoorde en liefst 48% daarvan ging naar de MR, die in de Rand uiteraard vooral uit FDF-ers bestaat. De tweede grootste Franstalige partij in Halle-Vilvoorde is de PS met 14.462 stemmen.
http://www.spiritualia.be/blogs/mich...oorde-bhv.html

Ik vind niet direct hoeveel van die 83k stemmen van buiten de 6 faciliteitengmeenten komen. (Minstens 1, nl. mijn buurvrouw ) Heeft iemand die cijfers ? Lijkt me wel een interessant gegeven.

Laatst gewijzigd door Zucht : 4 januari 2011 om 16:11.
Zucht is offline  
Oud 4 januari 2011, 16:10   #139
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ok. Ik behoor administratief ook niet tot Brussel. Mag ik als bewoner van Oost-Vlaanderen ook op een Brusselse lijst stemmen?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline  
Oud 4 januari 2011, 16:10   #140
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door den ambetantsten Bekijk bericht
En u vindt het geen probleem dat een (uiterst gebrekkige) rechttrekking van een ongrondwettelijke regeling, naast het creëren van nieuwe ongrondwettelijkheden, ook nog eens "gevet" moet worden met 400 miljoen euro? Ik vind dat maffieuze praktijken eigenlijk, maar ik snap dat niet ieders normen op dezelfde lijn zitten.
Het is een eis die wordt gedeeld door de meeste Vlaamse partijen in Brussel. De voornaamste tegemoetkomingen aan de Franstaligen is dus een .......Vlaamse eis.
solidarnosc is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be