Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Schf de lonen (verplichte donaties ) aan van de kerk door de belastingbetaler af
Ja 37 72,55%
Nee 11 21,57%
anders omschrijf 3 5,88%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 7 januari 2011, 20:39   #121
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
dan vraag ik mij af wat er met die 600miljoen gebeurt.

Ik weet niet hoe katholiek Duitsland nog is.
Die dient voor het verzorgen van de wekelijkse missen en het verwarmen van de wekelijkse missen. Betaal jij ook evenveel energie enz. of je nu een ganse maand je huis verwarmt, of gewoon 2 dagen per week? (p.s. in dat geval zou ik dat eens controleren)

Waarom de verwijzing naar Duitsland, inclusief de stelling dat je niet weet hoe de Belgische kerk zo'n wijziging kan overleven, als je niet eens weet of de Duitse kerk minder geld krijgt dan de Belgische...

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[

Laatst gewijzigd door gehuigert : 7 januari 2011 om 20:40.
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 20:53   #122
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
Die dient voor het verzorgen van de wekelijkse missen en het verwarmen van de wekelijkse missen. Betaal jij ook evenveel energie enz. of je nu een ganse maand je huis verwarmt, of gewoon 2 dagen per week? (p.s. in dat geval zou ik dat eens controleren)
er zijn amper nog missen, en een kerk heeft altijd al de reputatie gehad van zeer koud te zijn, ook in de winter.

Citaat:
Waarom de verwijzing naar Duitsland, inclusief de stelling dat je niet weet hoe de Belgische kerk zo'n wijziging kan overleven, als je niet eens weet of de Duitse kerk minder geld krijgt dan de Belgische...
omdat Duitsland een land is waar ik weet dat die financiering zo werkt.
Of de Belgische kerk zo zou overleven, is eigenlijk hun probleem, maar het zou alleszins een stuk eerlijker zijn, als de overtuigde gelovigen hun kas spijzen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 20:59   #123
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
er zijn amper nog missen, en een kerk heeft altijd al de reputatie gehad van zeer koud te zijn, ook in de winter.

omdat Duitsland een land is waar ik weet dat die financiering zo werkt.
Of de Belgische kerk zo zou overleven, is eigenlijk hun probleem, maar het zou alleszins een stuk eerlijker zijn, als de overtuigde gelovigen hun kas spijzen.
Kerken hebben de reputatie koud te zijn? Ik weet niet naar welke kerken jij gaat maar de 3 kerken waar ik af en toe ga in de buurt zijn allemaal verwarmd. De enige keren dat het er koud is, is wanneer de verwarmingsmachine het alweer eens laat afweten (en het onderhoud van die machines moet de gemeente doen, dus zo goed vervult de overheid zijn rol als onderhouder van de kerken nu ook weer niet).

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 21:03   #124
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kerken hebben de reputatie koud te zijn? Ik weet niet naar welke kerken jij gaat maar de 3 kerken waar ik af en toe ga in de buurt zijn allemaal verwarmd. De enige keren dat het er koud is, is wanneer de verwarmingsmachine het alweer eens laat afweten (en het onderhoud van die machines moet de gemeente doen, dus zo goed vervult de overheid zijn rol als onderhouder van de kerken nu ook weer niet).
Ik ga naar geen enkele kerk, maar dat is een klacht die ik al altijd sinds mensenheugenis hoorde. Ah, en de gemeente moet voor de verwarming zorgen ?? Wat nog allemaal ?? Het wordt hoogtijd dat die organisatie zelfbedruipend wordt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:07   #125
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ik ga naar geen enkele kerk, maar dat is een klacht die ik al altijd sinds mensenheugenis hoorde. Ah, en de gemeente moet voor de verwarming zorgen ?? Wat nog allemaal ?? Het wordt hoogtijd dat die organisatie zelfbedruipend wordt.
De kerken zijn eigendom van de gemeente. Die 600 miljoen euro gaat niet in de handen van de aartsbisschop hé, dat geldt gaat ook naar de gemeenten met als opdracht die kerken te onderhouden. Dat de gemeente zijn geld niet goed beheert, kunnen de kerken ook niet veranderen en daar moet je dan ook de kerken niet voor aanvallen

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
Oud 7 januari 2011, 21:12   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wisord Bekijk bericht
Kijk man , ik heb geen zin om hier van die bijbelverzen boven te halen . Dat is ook niet relevant in deze discussie.
Fijn dat u dus erkent dat uw eerder aangebrachte opmerking hier totaal niet relevant is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:13   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
openbaar vervoer, bibliotheken en speelpleinen voor kinderen zijn van openbaar nut, religies zijn dat niet.
Dat beweert u. Ik kan echter meerdere mensen in ons dorp aanduiden die vinden dat openbaar vervoer en bibliotheken van geen nut zijn in hun ogen. Om uw eigen woorden maar eens te gebruiken: een hoogst persoonlijke mening dus.
Oud 7 januari 2011, 21:17   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
al die postjes interesseren mij niet, wel de 600 miljoen € die jaarlijks naar de rkk vloeit. En dat voor maximum 10% vd bevolking.
Dat is niet zo. Onderhoud, restauratie, verbetering van de kerkgebouwen zijn kosten die niet vloeien naar de RKK, maar uitgaven zijn van de gemeenten die deze gebouwen bezitten. Uiteindelijk gaat er in die post geen euro naar de Kerk (integendeel, de Kerk moet, via de kerkfabriek, immers ook voor een deel van die uitgaven voor eigen inkomsten zorgen, m.a.w. de gelovige gemeenschap doet haar bijdrage in het onderhoud... van deze staatseigendommen).

De weddes van de geestelijke bedienaars gaan naar die personen die het ambt uitoefenen, maar dat is geen 600 miljoen jaarlijks.
Oud 7 januari 2011, 21:20   #129
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Fijn dat u dus erkent dat uw eerder aangebrachte opmerking hier totaal niet relevant is.

Waar schrijf ik dat ??.. U legt me woorden in de mond ? Dat is eigen aan uw hersenspoelen zeker ?
Wisord is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:21   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door abou Anis Bekijk bericht
De overheid zou niet enkel moeten stoppen om die weddes uit te betalen, ze zou ook moeten stoppen (op alle niveaus) geld te steken in het onderhoud van gebouwen die eigendom zijn van religieuze organisaties. Als de overheid oordeelt dat een gebouw een belangrijke culturele waarde heeft of in zo'n gebouw hangen kunstwerken met zo'n waarde kan zij uiteraard besluiten dat gebouw toch te onderhouden. Maar dan wordt het gebouw m.i. eigendom van de overheid en moeten degenen die het willen gebruiken daar huur voor betalen.
't Allergrootste aantal van de parochiale kerkgebouwen zijn geen eigendom van de Kerk, maar wel van de Belgische overheid (in het bijzonder van de gemeenten en slechts enkele van de provincies).

Trouwens, de gelovigen die nu een parochiekerk gebruiken, dragen eigenlijk al voor een deel bij aan het onderhoud. In die zin betalen ze reeds huur. De kerkfabrieken moeten immers voor een deel van de uitgaven betreffende onderhoud, verwarming, restauratie... van het gebouw zelf instaan. Het is dus niet zo dat de overheid alle rekeningen betaalt.
Oud 7 januari 2011, 21:22   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waar schrijf ik dat ??.. U legt me woorden in de mond ? Dat is eigen aan uw hersenspoelen zeker ?
Misschien wel, wie weet...
Oud 7 januari 2011, 21:23   #132
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
't Allergrootste aantal van de parochiale kerkgebouwen zijn geen eigendom van de Kerk, maar wel van de Belgische overheid (in het bijzonder van de gemeenten en slechts enkele van de provincies).

Trouwens, de gelovigen die nu een parochiekerk gebruiken, dragen eigenlijk al voor een deel bij aan het onderhoud. In die zin betalen ze reeds huur. De kerkfabrieken moeten immers voor een deel van de uitgaven betreffende onderhoud, verwarming, restauratie... van het gebouw zelf instaan. Het is dus niet zo dat de overheid alle rekeningen betaalt.
En wie zuivert de tekorten van de kerkfabrieken aan? De gelovigen of 't Vaticaan?
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2011, 21:24   #133
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat beweert u. Ik kan echter meerdere mensen in ons dorp aanduiden die vinden dat openbaar vervoer en bibliotheken van geen nut zijn in hun ogen.

Dat is weer een minderheid he makker , maw niet relevant . En () off topic .
Oud 7 januari 2011, 21:25   #134
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
En wie zuivert de tekorten van de kerkfabrieken aan? De gelovigen of 't Vaticaan?

.

Laatst gewijzigd door Wisord : 7 januari 2011 om 21:25.
Oud 7 januari 2011, 21:28   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
waarom moet er dan nog gemiddeld rond de 300€ per huwelijk/begrafenis betaald worden, ondanks de zware subsidie ?
Trouwens de kerkelijke huwelijken/begrafenissen zijn ook zowat met de helft gedaald.
Uw informatie is onjuist. Uit cijfermateriaal blijkt dat in Vlaanderen het aantal kerkelijke begrafenissen niet heel spectaculair is gedaald. In 1967 ging het om 90%, in 2006 om 70%.

Het aantal kerkelijke huwelijken daarentegen is wel heel sterk gedaald in diezelfde periode: 92% naar 30%, maar dit correspondeert merkwaardig genoeg niet in een gelijkaardige daling van de doopsels (98% naar 69%). Ondanks het feit dat dus veel jonge koppels niet meer trouwens voor de Kerk, wensen ze hun kinderen wel nog te laten dopen.
Oud 7 januari 2011, 21:30   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Dat is bij wet vastgelegd. Niettemin is het zo dat het niet is zoals sommigen hier voorliegen: de overheid betaalt niet alles, ook de gelovige gemeenschap moet haar steentje bijdragen.

Wat het aanzuiveren betreft, mag een gemeente bezwaren uiten en eisen dat er zaken aangepast worden. Het is dus niet zo dat een gemeente een blanco cheque ondertekent en dat de kerkfabriek maar mag doen wat het wil. De regelgeving is trouwens nog maar onlangs verstrengd en de kerkfabrieken zijn verplicht een financieel plan voor te leggen dat bindend is.
Oud 7 januari 2011, 21:31   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is weer een minderheid he makker , maw niet relevant . En () off topic .
'n Minderheid? Uit bibliotheekgegevens kan men mooi zien dat slechts een klein percentage van een gemeente gebruik maakt van de diensten van een bibliotheek. Voor heel veel mensen is een bibliotheek dus niet relevant.
Oud 7 januari 2011, 21:33   #138
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met een subsidie van 600.000.000 €/jaar zou er helemaal niks meer supplementair mogen aangerekend worden.
Dat bedrag is geen subsidie, maar het geheel van lonen en weddes, alsook de uitgaven voor onderhoud, restauratie... van de gebouwen.

Voor het overige ben ik van oordeel dat de Kerk voor de toediening van de sacramenten geen bepaalde som hoort te vragen. Daarom ook werden onze kinderen gedoopt door een priester die uit principe niets hiervoor vraagt (wij geven die priester wel iets, maar dat is onze gift voor zijn apostalaat).
Oud 7 januari 2011, 21:34   #139
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
'n Minderheid? Uit bibliotheekgegevens kan men mooi zien dat slechts een klein percentage van een gemeente gebruik maakt van de diensten van een bibliotheek. Voor heel veel mensen is een bibliotheek dus niet relevant.
Wat heeft dat te maken met de RKK kwestie in deze draad ?? Niks , nada , nul , zero ........
Oud 7 januari 2011, 21:37   #140
Wisord
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat bedrag is geen subsidie, maar het geheel van lonen en weddes, alsook de uitgaven voor onderhoud, restauratie... van de gebouwen.

Voor het overige ben ik van oordeel dat de Kerk voor de toediening van de sacramenten geen bepaalde som hoort te vragen. Daarom ook werden onze kinderen gedoopt door een priester die uit principe niets hiervoor vraagt (wij geven die priester wel iets, maar dat is onze gift voor zijn apostalaat).
Dat bedrag is belastinggeld maw , legaal gestolen van het volk .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be