![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Banneling
|
![]() Gospel of Thomas verse 113 :
His disciples say to him: When will the kingdom come? | (Yeshua says ![]() GreetzZ |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#124 |
|
![]() @koppijn
Het beste zou zijn eens te lezen wat Nietzsche schrijft over het ik, leven en de vrije wil in 'Voorbij Goed en Kwaad', hoofdstuk over de vooroordelen van filosofen. Hier is een quote van een aardig commentaar op zijn visie. "Nietzsche heeft het trouwens ook wel eens over "de plant 'mens'"(bijvoorbeeld in JGB 44 / II 606). En uitdrukkingen als rassenvermenging, fysiologische processen, instinct, drift, het kweken van sterke exemplaren, groei en verval van de soort 'mens', bloed, erfelijkheid en dergelijke komen regelmatig voor. Peter Köster had dus veel verder kunnen gaan in zijn kritiek. Hij had er op kunnen wijzen dat Nietzsche het menselijk handelen in verband brengt met biologische / fysiologische factoren en wel zodanig dat deze factoren de richting bepalen waarin het handelen gaat. Zodat er weinig meer over blijft van menselijke waardigheid, keuzevrijheid en morele verantwoordelijkheid zoals die tot dan toe begrepen werden. Nietzsche is wel vaker biologisme en fysiologisme verweten. Het lijkt me daarom goed dat ik nu verdere stappen doe in mijn bezinning op Nietzsche's ideeën over het leven. Het begrip 'leven' in biologische zin? Ik heb voorheen geen aandacht besteed aan de dubbelzinnigheid en vaagheid van zo'n term als 'leven'. Het is een verschrikkelijke uitdrukking die volgens mij ten prooi valt aan alle onduidelijkheden zoals je die in discussies over de relatie tussen lichaam en geest kunt aantreffen. Een term als 'levensbeschouwing' lijkt te staan voor een beschouwing van het 'menselijk bestaan' waarin iemand een geheel van opvattingen probeert te ontwerpen over de zinvolheid of zinloosheid ervan. Maar de term 'menselijk bestaan' bevat ook weer dat dubbele, omdat mensen naast hun geestelijkheid nu eenmaal een lichamelijkheid hebben. Van de andere kant lijkt een begrip als 'levensbehoud' sterker te verwijzen naar het lijfelijk functioneren, dus naar de biologische aspecten van 'leven'. Desondanks hoeft ook dat niet het geval te zijn, omdat het net zo goed mogelijk is om je biologische leven te verstoren teneinde een hoge intensiteit van leven - in de betekenis van ervaren, meemaken - te maken of te behouden. Verschrikkelijke vaagheden dus. En in mijn vorige notitie dreigde 'leven' in biologische zin uit het blikveld te verdwijnen. Zodat uitdrukkingen als 'leven is perspectivisme', 'leven is interpretatie', 'leven is het scheppen en vernietigen van waardebepalingen', 'leven is wil tot macht' en dergelijke dreigden te gaan zweven, omdat 'leven' hier niet snel in biologische zin begrepen zal worden maar eerder in metafysische of antropologische zin." De Ratioclub |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
De discussie gaat over het wel of niet hebben van een vrije wil. In eerdere discussie heb ik dat nader toegelicht: http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=70
![]() |
![]() |
#126 | |||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op je verwijzing naar een vorige post komt ik misschien nog terug. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Ik ga zelfs zover te beweren dat er zonder bewustzijn geen materie was. Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het filosofische debat dualist/materialist is m.i. veel interessanter dan de loze "debatten" stijl creationisten/atheisten. Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld een atheistisch dualist. Natuurlijk stelt mijn eigen mening niks voor als argument, dat snap ik ook wel. Maar de probleemstelling stelt zich langs een andere as dan die van een of ander opperwezen, of de oorsprong van het leven, of het universum of wat dan ook. Het is vrij duidelijk denk ik dat het lichaam van een levend wezen een fysico-scheikundig systeem is dat dus functioneert volgens de regels van de natuurkunde (en dus ook de scheikunde). Met andere woorden, ik denk dat het redelijk ridikuul is om gaan te beweren dat het GEDRAG van een lichaam op een of andere manier "onverklaarbaar" zou zijn door de wetten van de natuurkunde. Dat wil niet zeggen dat het gedrag PRAKTISCH VOORSPELBAAR zou zijn. We kennen voldoende systemen waarvan we het gedrag BEGRIJPEN vanuit natuurkundig standpunt, maar waarvan we het precieze gedrag niet kunnen voorspellen, gewoon vanwege de complexiteit en de instabiliteiten in het systeem. We kunnen zelfs voorspellen dat we het gedrag niet kunnen voorspellen als het ware. Maar al dat heeft niks met "bewustzijn" te maken. Een functionerend lichaam kan al dan niet "bewust" zijn, en het feit dat we zelf bewust zijn (enfin, het enige wat ik weet is dat ik zelf bewust ben, en dan vanuit mijn gedrag af ga leiden dat andere systemen, die min of meer gelijkaardige gedragingen vertonen, uit analogie misschien ook bewust zijn) is de enige aanwijzing die we hebben dat er zoiets bestaat als bewustzijn. Maw, de enige reden waarom we intuitief aannemen dat anderen bewustzijn, is omdat we dat zelf zijn, en dat anderen wat op ons gelijken kwa lichaamsbouw en gedrag. Maar er is GEEN ENKELE MANIER om het onderscheid te maken tussen een fysico-chemisch systeem dat een bewustzijn heeft, en een dat er geen heeft. Het is het probleem van de filosofische zombie. Ik denk dat materialisten een beetje snel door de bocht gaan: zij HERDEFINIEREN bewustzijn als een behavioristisch geheel. Maar dat is net verkeerd: bewustzijn heeft niks met fysisch gedrag te maken - of, wanneer dat zo is, dan heeft men geen enkele manier om dat uit te vissen, en kan dat enkel maar doen zoals we intuitief doen, door analogie met onszelf. Je moet je bijvoorbeeld afvragen of een steen een vorm van "bewustzijn" heeft. Heeft een steen pijn als we hem in twee kappen ? Een materialist gaat beginnen over zenuwstelsels, en hersenen en zo, die bij een steen afwezig zijn. Maar dat is naar onze eigen analogie van lichaamsbouw, natuurlijk. Zoals ik reeds zegde faalt die techniek als je naar voldoende "exotische" vormen van potentieel bewustzijn zou gaan. Het is heel idioot om te denken dat de enige vorm van bewustzijn op die van de mens moet lijken. Misschien hebben stenen een vorm van bewustzijn, en misschien doet het zeer aan een steen als we hem in twee kappen. De "kling" die we horen is misschien een "schreeuw van pijn". Natuurlijk gaat de materialist ons uitleggen dat die "kling" gewoon komt omdat zekere krachten die de kristallen bonden in de steen, vrijkomen, en daardoor de steen laten vibreren, en dat maakt dat geluid.. Maar op dezelfde wijze zou je dan kunnen uitleggen dat als je iemand met een hamer zijn been breekt, je elektrische pulsjes hebben die via de zenuwen naar de hersenen gaan, waar die dan andere elektrische pulsjes opwekken in andere zenuwen naar de stembanden en de longen, en dat de luchtstroom die daardoor op gang gebracht wordt, een geluid maakt zoals "Ai!". We "weten" enkel dat die "Ai!" een schreeuw van pijn is omdat we ons kunnen voorstellen van dat zelf mee te maken. Maar het feit dat de acties en reacties van ons lichaam ook aanleiding geven tot "bewuste ervaringen", dat kan je nergens anders uit afleiden dan uit analogieen met onze eigen bewuste ervaring. Materialisten zijn gedwongen om "bewuste ervaring" te herdefinieren als "waarneembaar gedrag dat gepaard moet gaan met ervaringen, analoog aan eigen bewuste ervaringen". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() Je vermeld terecht interne drijfveren, wel daar zit het. Van waar komen die? Fred. Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 11 februari 2011 om 09:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Het enigste wat we nu met zekerheid kunnen beweren is dat zowel de klassieke religieuze voorstelling als de klassieke materialistische voorstelling incorrect of onvolledig is.
![]() |
![]() |
#131 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Wat betreft je analogie met een steen, je kan een steen geen systeem of lichaam noemen. Speculeren over een niet bio-chemisch lichaam dat zelfbewust is gaat mij te ver. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Onze beeldvorming over 'materie' is voortdurend in verandering, Einstein stelde met zijn formule E=mc² dat materie=energie, de volgende revolutie zal zijn materie=informatie recente proefnemingen met teleportatie wijzen in die richting. Dit wordt het einde van een puur mechanistisch wereldbeeld.
![]() |
![]() |
#134 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik denk het niet. Mijn standpunt in verband met "vaderlijke opperwezens" en "tover - oorsprong van het universum" heeft nu eenmaal niks te maken met de overtuigende argumenten voor een niet-behavioristische visie op het concept bewustzijn. Het eerste lijkt mij doorzichtige projecties van onze kindertijd, uitgebaat door machthebbers (de strenge papa die je moet eren, die het beter weet, die kan straffen en belonen, die machtig is en weet ik veel, het ligt er zo vreselijk vingerdik op). Het tweede (pro-dualisme) vind ik redelijk onweerlegbare argumenten. Ten minste voor zwak-dualisme.
Citaat:
Infeite komen deze overwegingen sterk ter sprake in het domein van de artificiele intelligentie. Het grappige (voor mij) is dat het gebied van de artificiele intelligentie eigenlijk gebaseerd is op een verwarring van twee woorden: "intelligentie" en "bewustzijn". Voor mij gaan beiden niet samen. Intelligentie is probleem-oplossend vermogen. Bewustzijn is "ervaren". Qualia. Wat het vakgebied van de artificiele intelligentie probeert te doen (met veranderlijk succes) is trachten problemen op te lossen met machines waar men traditioneel gezien "menselijke intelligentie" voor nodig heeft. Maar veel filosofisch geschrijf over de A.I. gaat eigenlijk over het vraagstuk of men machines "bewust" kan maken, en het toppunt van verwarring is de zg. Turing test. De Turing test bestaat erin een vrij gesprek met een mens als gesprekspartner te vergelijken met een vrij gesprek met een machine. Indien degene die het gesprek voert, het onderscheid niet kan maken, dan is de machine zogezegd "bewust". Je vindt in deze test ongeveer alle misverstanden die ik eerder wilde aanwijzen: het antropocentrisme, de verwarring tussen gedrag en ervaring, en de verwarring tussen intelligentie en bewustzijn. Machines (computers) zijn uiteraard wel in staat om intelligente dingen te doen: rekenen, schaak spelen, gegevens opzoeken en vergelijken, wiskundige vergelijkingen oplossen, zelf dingen leren, .... Computers kunnen maw probleem-oplossend gedrag tonen. Voor mij zegt dat NIKS NIEMENDALLE over of computers hierbij bewuste ervaringen hebben. Natuurlijk ga ik een beetje ver met een steen als "lichaam" (om het punt duidelijk te maken). Maar dan moet je nu eens definieren wat je WEL een lichaam beschouwt. Beschouw je een computer als een lichaam ? Beschouw je een oceaan als een lichaam ? Is de biosfeer een lichaam ? Is "Vlaanderen" een lichaam ? Wat is de discriminerende eigenschap die uitmaakt of iets (potentieel) een "lichaam" is (en dus eventueel bewuste ervaringen kan hebben), en wat een "fysisch systeem" is maar geen lichaam ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
|
![]() Citaat:
De info in de link naar vrijheid/fysicalisme zegt mij niet zo veel. Het is een warrig artikel. Vrijheid op zich is voor mij een leeg begrip of een illusie. Het krijgt alleen betekenis door datgene te benoemen dat men niet wenst. Vrij zijn betekent er een keuze gemaakt kan worden en daarom is het begrip verbonden met de wil en met zelfbewustzijn. Zonder ego en wil is er geen vrijheid of onvrijheid. Een eencellig diertje kiest of hij stilzit, vooruit zal gaan of opzij, of hij voedsel opneemt of niet. Het diertje is geprogrammeerd om te beslissen op basis van het waarnemen van stoffen in zijn omgeving, maar het zal toch vaak een 'toevallige' of stochastisch bepaalde actie of reactie vertonen. De toevallige keuze is zoiets als een vrije keuze, ook voor de ezel van Buridan. Dit wijst op een rudimentair vermogen tot beslissen in alle organismen. Hieruit ontwikkelt zich wellicht een orgaan met een bewustzijn en een zelfbewustzijn. Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#137 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Fred. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
Bewustzijn bestaat onafhankelijk van het fysische en de mens. Onze fysische wereld is één van de vele ervaringsmogelijkheden die open liggen voor bewustzijn. Het is gewoon een kwestie van perceptie, en overtuiging. De waarheid is de waarheid en de overtuigingen opgedaan in de tijdelijke illusie van de fysische realiteit veranderen hier niets aan.
Laatst gewijzigd door exodus : 11 februari 2011 om 16:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#140 | |