Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 31 januari 2011, 10:51   #121
Francis Vere
Provinciaal Statenlid

Francis Vere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De grootste Vlaamse productie die in Nederland scoort, moet K3 zijn. Een kinderproductie dus. De grootste Nederlandse productie die in Vlaanderen scoort, moet Marco Borsato zijn. Een grote naam uit de Nederlandse muziek dus, wat men van hem mag denken. Dat zegt genoeg, denk ik, en ik heb niets tegen K3 of Borsato maar het verschil tussen de twee is toch enorm, men moet het wel toegeven. Borsato heeft ook een veel bredere publiek dan K3.
Zeg slimmen; als je een betoog ophangt; zorg dan dat je geen gefohnde charmezangers probeert te recuperen.
Zeker niet als je argument uitgaat van het 'enorme succes' van een loser die onlangs failliet is gegaan en ongeveer 4 miljoen euro minder waard is als die 3 mokkels.

Neen, probeer dan een betoog op te hangen dat steek houdt.

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 31 januari 2011 om 10:51.
Francis Vere is offline  
Oud 31 januari 2011, 10:52   #122
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Maar en DAN? Wat is uw point? Ge vind onze cultuur inferieur, goed das uw recht zeker. ...
Voor de tweede keer:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
De Vlaamse bijdrage aan de Nederlandse Cultuur is zwaar ondermaats, daar ging het hier even over.
De Nederlandse cultuur is prachtig. Maar hoe zou jij het moeten weten?

Citaat:
2. Uw misbegrijpt echt het Vlaams nationalisme - wij zijn geen Nazis (wat de rtbf, le swaar en consoorten ook zeggen). Wij baseren onze identiteit op culturele superioriteit - dat zijn de franstaligen...
Vlaams nationalisme??

Met >85 % Engelstalige tv en >90% Engelstalige radio.

Citaat:
Ja, gij vindt openstaan voor andere culturen blijkbaar een zwaktepunt, ikke niet.
De Vlaamse media zijn een dociel doorgeefluik van de Angelsaksische culturele productie (just global brands).
Dat is géén 'openstaan voor andere culturen'.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 januari 2011 om 10:54.
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 31 januari 2011, 11:01   #123
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Relativeren mag ook wel. Ik merk toch dat een aantal Vlaamse mediaproducties het redelijk goed doen in het gehele Nederlanstalige cultuurgebied, vooral dan televisieprogramma's. Mogelijk zelfs meer Vl -> Ned dan omgekeerd. Ik denk bijvoorbeeld aan Kabouter Plop en dergelijke meer.
Daar heb je een punt.
Vlaanderen levert met Studio 100 een significante bijdrage aan de Nederlandse cultuur. Maar dat is wel alleen voor 0 tot 8 jarigen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De vergelijking met Wallobrux/Frankrijk loopt hoe dan ook mank. Voor franstaligen is Parijs het centrum van het universum (daarom dromen mensen als Everytime van aanhechting) en bestaat de rest uit provinciale aanhangsels, terwijl het Nederlandstalige cultuurgebied veel evenwichtiger en minder gecentraliseerd is.

Nee daar heb je geen gelijk.
De culturele output (de Nederlandstalige dan) van Vlaanderen (23% van het Nederlandse taalgebied) is minimaal. Wallonie (4 % van het Franse taalgebied) levert daarentegen wél een proportionele en interessante bijdrage aan het Franse cultuurgoed.
Oud 31 januari 2011, 11:01   #124
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Die kerel heeft zich niet te moeien.
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline  
Oud 31 januari 2011, 11:33   #125
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

pixelpower's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar een gemeenschap die besluit (niet vroeger maar nu anno 2011) dat haar media in casu haar Vlaamse tv 85% Engels is en de radio > 90 %, en waar het eigen volk voor meer dan de helft wordt ondertiteld, wordt uiteraard uitgelachen en geridiculiseerd.
Wat een gezwets.

Dat er veel cultuur-import is, dat heeft gewoon te maken met...

a) Het feit dat Vlaanderen enorm klein is en dus niet zélf voor het merendeel van een kwalitatief kultuuraanbod kan zorgen.
b) Het feit dat grenzen vervagen, wat de import van kultuur vergemakkelijkt. Eender wie in een vrij land heeft, en de keuze heeft wat betreft film, boek, muziek, etc, zal automatisch gaan voor het produkt dat voor hem de beste prijs-kwalteit biedt ...ook al komt dat produkt van over de grens.

Maar daarom zeggen dat wat we hebben aan eigen kultuur per definitie om mee te lachen is, dat is niet één, maar twee bruggen te ver.

Voor zover ik weet...
- vallen veel Vlaamse TV programmas internationaal in de prijzen en worden veel formules regelmatig gekopieerd in het buitenland.
- hebben we door voorgaand feit ook succesvolle produktiehuizen (Woestijnvis bvb, en Studio 100)
- hebben we een zeer kwalitatief mainstream muziek aanbod, in vele genres. Sommige bands zijn van internationaal niveau (Praga Khan bvb), of hebben succes in bepaalde landen, enz... en als ze zélf niet bekend zijn, dan hun muziek vaak wel. De meeste Zornik liedjes hebben een Zweedse versie, bvb.
- en dan spreek ik nog niet eens over de technologische ondersteuning van dat alles. Stageco voor alle grote podia. Barco voor de video walls van alle grote tours, enz... En de grootste firma in EU die alles in HD formaat registreert is ook Vlaams.

Voor zo'n klein lapje grond doen we het dus zeker niet slechter dan de middelmaat. Natuurlijk heb je in zo'n klein landje weinig kans dat er een schrijver naar boven komt van het kaliber van Gabriel Garcia Marquez. Maar so what?

Wat wil jij eigenlijk zeggen? Dat we zouden moeten normen opleggen? Bvb - ik stel maar wat voor - 60% eigen muziek, hoe laag de gemiddelde kwaliteit dan ook moge worden? En dan pas mogen we fier zijn van jou?

Je lijkt me eerder te vissen naar wat méér werk voor jezelf, als rappende Nederlandstalige artiest. Besef dat rap ook import is hee. Misschien best die gouden hondekeet uitdoen, je klak afzetten, je broek optrekken, en Vlaamse schlagers zingen?
pixelpower is offline  
Oud 31 januari 2011, 11:38   #126
Tommm
Minister-President

Tommm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pixelpower Bekijk bericht
Wat een gezwets.

a) Het feit dat Vlaanderen enorm klein is en dus niet zélf voor het merendeel van een kwalitatief kultuuraanbod kan zorgen.
b) Het feit dat grenzen vervagen, wat de import van kultuur vergemakkelijkt. Eender wie in een vrij land heeft, en de keuze heeft wat betreft film, boek, muziek, etc, zal automatisch gaan voor het produkt dat voor hem de beste prijs-kwalteit biedt ...ook al komt dat produkt van over de grens.

Maar daarom zeggen dat wat we hebben aan eigen kultuur per definitie om mee te lachen is, dat is niet één, maar twee bruggen te ver.

Voor zover ik weet...
- vallen veel Vlaamse TV programmas internationaal in de prijzen en worden veel formules regelmatig gekopieerd in het buitenland.
- hebben we door voorgaand feit ook succesvolle produktiehuizen (Woestijnvis bvb, en Studio 100)
- hebben we een zeer kwalitatief mainstream muziek aanbod, in vele genres. Sommige bands zijn van internationaal niveau (Praga Khan bvb), of hebben succes in bepaalde landen, enz... en als ze zélf niet bekend zijn, dan hun muziek vaak wel. De meeste Zornik liedjes hebben een Zweedse versie, bvb.
- en dan spreek ik nog niet eens over de technologische ondersteuning van dat alles. Stageco voor alle grote podia. Barco voor de video walls van alle grote tours, enz... En de grootste firma in EU die alles in HD formaat registreert is ook Vlaams.

Voor zo'n klein lapje grond doen we het dus zeker niet slechter dan de middelmaat. Natuurlijk heb je in zo'n klein landje weinig kans dat er een schrijver naar boven komt van het kaliber van Gabriel Garcia Marquez. Maar so what?

Wat wil jij eigenlijk zeggen? Dat we zouden moeten normen opleggen? Bvb - ik stel maar wat voor - 60% eigen muziek, hoe laag de gemiddelde kwaliteit dan ook moge worden? En dan pas mogen we fier zijn van jou?

Je lijkt me eerder te vissen naar wat méér werk voor jezelf, als rappende Nederlandstalige artiest. Besef dat rap ook import is hee. Misschien best die gouden hondekeet uitdoen, je klak afzetten, je broek optrekken, en Vlaamse schlagers zingen?
Blijft een feit dat jullie allergisch reageren op Franse invloeden die bauwelijks nog van tel zijn terwijl het straatbeeld getekend wordt door Engels waar jullie niet op reageren.
Oud 31 januari 2011, 11:51   #127
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommm Bekijk bericht
Blijft een feit dat jullie allergisch reageren op Franse invloeden die bauwelijks nog van tel zijn terwijl het straatbeeld getekend wordt door Engels waar jullie niet op reageren.
Bull!

Ik heb Waalse en Franse artiesten in mijn iTunes en DVD-base zitten. Dat was al zo in mijn tienerjaren (Indochine, Les Sous-Doués, enz...) en dat is nog steeds zo. Nu zit er Laurent Garnier en Stromae bij.

Maar wat wél waar is; in het totaalpakket heeft Frans een veel minder grote invloed dan het Engels. Da's misschien spijtig voor de Franstaligen. Ik weet dat ze dat soms moeilijk kunnen slikken (het Urbanus mopke van de gedubde films "ey Bill prends to cheval" gaat al een tijdje mee). Maar da's gewoon de internationalisering van de kultuur (zie mijn vorige post).

---

Los van al het bovenstaande stel ik me ook de vraag waarom jullie aversie voor de verfransing in de rand willen eiken op aversie voor één of andere kultuur. Dat klopt gewoon niet! Het zijn twee verschillende dingen.
Concreet; dat er een Frans artiest een liedje zingt op de radio, dat stoort me niet. Maar dat er een Waal komt zeggen dat hij liever zou hebben dat zijn stukje grond in mijn gemeente bij het Waals grondgebied hoort, dat stoort me wél. Drie huizen van mij woont een Indiër. Die spreekt op minder dan twee jaar tijd bijna perfect Nederlands, en die zegt niet dat hij zijn stuk grond aan Punjab wil plakken.

Laatst gewijzigd door pixelpower : 31 januari 2011 om 11:54.
pixelpower is offline  
Oud 31 januari 2011, 12:37   #128
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zei ik niet. Integendeel.

Citaat:

Dit stelde ik ook droog vast.

Citaat:
De Vlaamse bijdrage aan de Nederlandse Cultuur is zwaar ondermaats, daar ging het hier even over.

Citaat:

Ad a) De Nederlandse gemeenschap telt 25 miljoen leden, met een enorme culturele output. Wallonie & Brussel beperken zich toch ook niet tot 'Waalse' producten?
Ad b) Het gaat hier niet over de vrije keuze van de Vlaamse consument maar de Vlaamse overheid die als doorgeefluik fungeert voor Angelsaksische cultuurproducten.
Als u echt de vrije keuze van de consument wilt bekijken verwijs ik u naar deze statistieken: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=783
Je mag daar best onze veel geairplayede Engelstalige Vlamingen mee vergelijken. En je zult zien dat ze niet mee kunnen met Nederlandstalige muziek.

Citaat:

hebben we een zeer kwalitatief mainstream muziek aanbod, in vele genres.
Mainstream Angelsaksisch aanbod in een paar genres (just global brands please). Dat is het Vlaamse medialandschap in een notendop.

Citaat:

Voor zo'n klein lapje grond doen we het dus zeker niet slechter dan de middelmaat.
Niet slechter? Zeg maar dramatisch.

ik stel vast dat de bijdrage aan (vooral) de Nederlandse muziek miniem is, en dat de verdere bijdrage aan de internationale muziek zo klein is dat YouTube de onderhandelingen met Sabam (pay per view contract) heeft stopgezet.

De paar artiesten in Vlaanderen die nog wel scoren zijn aangesloten bij de Franse SECAM of Nederlandse BumaStemra.

Citaat:

Dat moet het 'eigen volk' vooral zelf weten.

Maar stomverbaasd te zijn dat ze elke dag worden uitgelachen met hun Engelstalige tv & radio en ondertitelde eigenvolkers hoeven ze niet.

Net zo min als dat het past boos te zijn op het feit dat nieuwkomers in Wallonie, Brussel en 'Vlaams' Brabant massaal voor de Franse cultuur kiezen.
Bij een gemeenschap die media heeft die haar eigen taal/cultuur minacht willen slechts weinigen horen.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 31 januari 2011 om 12:43.
Oud 31 januari 2011, 13:14   #129
pixelpower
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Me dunkt dat je veel klaagt, maar nergens zegt wat jouw concrete maatregelen zouden zijn.

Wat zal het zijn? Je durft niet te zeggen dat je quota zou willen opleggen, maar in één adem zeg je er wel bij dat het gerechtvaardigd is dat "er met ons wordt gelachen", dat we daar niet verbaasd over moeten zijn.

Trouwens, wordt er wel met ons gelachen omwille van die reden?
- Voor zover ik weet lachen wijzelf met gedubde films; ondertitelen is dan toch integerder. Dubben getuigt volgens ons van een te hoog inschatten van eigen taal.
- Voor zover ik weet doen landen die op ons lijken (even groot, even "westers", en evenmin Engels als voertaal) net hetzelfde. Ik heb nog nooit iemand weten met hen lachen. Zélf lach ik ook niet met hen. Integendeel. Het zou pas lachwekkend zijn als een land ter grootte van een zakdoek zich een culturele dikkenek aanmeet.

Weet je wat ik denk? Dat dat uitlachen waar jij het over hebt gewoon het typisch neerkijken is van een grotere culturele groep op een kleinere. Ik vrees dat daar niks aan te doen is. Want als je daar ten allen prijs tegenin wil gaan, en je belangrijker wil voordoen dan je bent, dan maak je je nog meer belachelijk.
pixelpower is offline  
Oud 31 januari 2011, 14:44   #130
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met >85 % Engelstalige tv
Heb je nu nog steeds niet leren tellen?
CyberpunX is offline  
Oud 31 januari 2011, 15:02   #131
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De grootste Vlaamse productie die in Nederland scoort, moet K3 zijn. Een kinderproductie dus. De grootste Nederlandse productie die in Vlaanderen scoort, moet Marco Borsato zijn. Een grote naam uit de Nederlandse muziek dus, wat men van hem mag denken. Dat zegt genoeg, denk ik, en ik heb niets tegen K3 of Borsato maar het verschil tussen de twee is toch enorm, men moet het wel toegeven. Borsato heeft ook een veel bredere publiek dan K3.
nog eens: EN DAN? Wij zijn geen cultuurimperialisten die niet open staan voor andere culturen en talen. Dat zijn jullie de FRs - die argumenten maken geen indruk. Jullie durven niet eens leenwoorden opnemen in jullie taal!!! Ja als dat cultuur is, mag je het hebben.... krampachtig zichzelf overtuigen van de culturele superioriteit. Ok, toegegeven het is het enigste waarover de FRs in dit land zelfs in de verste verte fier over kunnen zijn, maar dan nog...
Oud 31 januari 2011, 15:04   #132
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat zei ik niet. Integendeel.

Dit stelde ik ook droog vast.

Ad a) De Nederlandse gemeenschap telt 25 miljoen leden, met een enorme culturele output. Wallonie & Brussel beperken zich toch ook niet tot 'Waalse' producten?
Ad b) Het gaat hier niet over de vrije keuze van de Vlaamse consument maar de Vlaamse overheid die als doorgeefluik fungeert voor Angelsaksische cultuurproducten.
Als u echt de vrije keuze van de consument wilt bekijken verwijs ik u naar deze statistieken: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=783
Je mag daar best onze veel geairplayede Engelstalige Vlamingen mee vergelijken. En je zult zien dat ze niet mee kunnen met Nederlandstalige muziek.

Mainstream Angelsaksisch aanbod in een paar genres (just global brands please). Dat is het Vlaamse medialandschap in een notendop.

Niet slechter? Zeg maar dramatisch.

ik stel vast dat de bijdrage aan (vooral) de Nederlandse muziek miniem is, en dat de verdere bijdrage aan de internationale muziek zo klein is dat YouTube de onderhandelingen met Sabam (pay per view contract) heeft stopgezet.

De paar artiesten in Vlaanderen die nog wel scoren zijn aangesloten bij de Franse SECAM of Nederlandse BumaStemra.

Dat moet het 'eigen volk' vooral zelf weten.

Maar stomverbaasd te zijn dat ze elke dag worden uitgelachen met hun Engelstalige tv & radio en ondertitelde eigenvolkers hoeven ze niet.

Net zo min als dat het past boos te zijn op het feit dat nieuwkomers in Wallonie, Brussel en 'Vlaams' Brabant massaal voor de Franse cultuur kiezen.
Bij een gemeenschap die media heeft die haar eigen taal/cultuur minacht willen slechts weinigen horen.
Nogmaals: SO????

Wij baseren onze identiteit niet op een gemeende culturele superioriteit - dat zijn de FRs...

En trouwens: Er worden in Vlaanderen meer boeken uitgegeven op een jaar dan in heel de Arabische wereld. Kap is op arabieren... ah nee dat past niet in uw racistische vooroordelen zeker? Ge maakt uwzelf belachelijk jochie.
Oud 31 januari 2011, 15:08   #133
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Pff Everytime en Leclerc snappen echt niet dat wij niet in hun Napoleontische cultuurimperialistische paradigma stappen. Dat jullie een cultuur meet aan zijn geslotenheid zegt alles over de mentaliteit die Walenland en Frankrijk alle twee de grond gaat inboren.

Laatst gewijzigd door Salvadorii : 31 januari 2011 om 15:09.
Salvadorii is offline  
Oud 31 januari 2011, 15:10   #134
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Nee, maar haar succes heeft ze vooral te danken aan haar Japanese opvoeding en de speciale mengeling van oosterse en westerse kultuurpatronen in haar schrijfsels. Wat dus eigenlijk weer maar eens aantoont dat de Franstalige kultuur in België nog maar weinig in staat is tot een endogene kultuurcreatie.
Een beetje over nagedacht, maar te "gekunsteld".
Niveau laatsejaars humane wetenschappen die bij zijn leraar cltuuurwetenschappen wil slijmen.

Doe maar gewoon.
Another Jack is offline  
Oud 31 januari 2011, 15:10   #135
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

En wat doen jullie met het feit dat de helft van franstalige Belgen NOOIT naar Belgische TV kijkt? ahem...
Oud 31 januari 2011, 15:13   #136
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met >85 % Engelstalige tv .
Efkes de proef op de som genomen.

een 75% van de kijkers in prime-time kijkt naar VTM en VRT. dit is de programmatie van vanavond (19u - 23u):

VTM:
Het Nieuws – maandagshow – Familie – Het Sterke Geslacht – Aspe
VRT:
Het Journaal – Man bijt hond – Thuis – Kinderziekenhuis Manchester – Basta – De Laatste show

maw, welgeteld 1 Engelstalig programma, al de rest is van eigen bodem.

Op Canvas, VT4, 2BE en Vijf TV heb je idd vooral Engelstalige programma's, maar VT4 is een inhaalbeweging bezig en samen hebben deze zenders mss een 20% van markt in handen.

We kunnen dus eenvoudig concluderen dat de Vlaamse tv vooral op zichzelf plooit en bijna exclusief Vlaamse programma's het meest populair zijn.
Oud 31 januari 2011, 15:17   #137
Hertog
Vreemdeling

Hertog's schermafbeelding

Standaard

De vraag was gewoon of je iemands hersens mag in 2 splijten omdat hij geen voorstander is van België.

Ik snap niet wat K3 daar mee te maken kan hebben. Maar er zijn wel meer dingen die ik niet snap.

Nu, iedereen heeft wel zijn best gedaan om aan te tonen dat er in België 2 culturen zijn, die eigenlijk niets met elkaar te maken hebben. Wij Vlamingen, exporteren kortgerokte miljoenenmachines naar een klein deeltje van Nederland, terwijl onze diepzinnige buren het volledig franstalig continent beïnvloeden met hun artistieke zieleroerselen. Dus nog een reden voor splitsing in het grote argumentenboek.
Hertog is offline  
Oud 31 januari 2011, 15:17   #138
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Voor de tweede keer:

Vlaams nationalisme??

Met >85 % Engelstalige tv en >90% Engelstalige radio.

De Vlaamse media zijn een dociel doorgeefluik van de Angelsaksische culturele productie (just global brands).
Dat is géén 'openstaan voor andere culturen'.
Ja, die aloude anti-Engelse sentiment van de FRs: doet pijn he, dat Frans en de Franse cultuur op wereldvlak niks meer voorstellen. En die cijfers % engels op tv dat is echt een FR mentaliteit, die niet bij ons pakt jochie. Wij vinden het ook niet erg dat een computer een computer heet een niet een berekenateur of zo. Die krampachtige vrees van de FRs voor de grotere wereld dat is pas belachelijk. Zo erg zelfs dat in FR de overheid mensen belet om zelf te kiezen naar welke films ze gaan kijken door quotas op te leggen aan cinemas. Die mercantilistische houding is ook waarom Wallonie en Frankrijk economisch 'pardoes de berg af' gaan gaan. Wij geloven in openheid, net zoals Engeland, Nederland, Skandinavie etc.
Oud 31 januari 2011, 15:23   #139
CyberpunX
Staatssecretaris

CyberpunX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dju he, je moest hem laten tellen.
Hij werkt maar wat bij de natte vinger en de rest gaat dan het werk doen.

Citaat:
Gelieve "massaal" te onderbouwen.
CyberpunX is offline  
Oud 31 januari 2011, 16:34   #140
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

een 75% van de kijkers in prime-time kijkt naar VTM en VRT. dit is de programmatie van vanavond (19u - 23u):

VTM:
Het Nieuws – maandagshow – Familie – Het Sterke Geslacht – Aspe
VRT:
Het Journaal – Man bijt hond – Thuis – Kinderziekenhuis Manchester – Basta – De Laatste show

maw, welgeteld 1 Engelstalig programma, al de rest is van eigen bodem.

Op Canvas, VT4, 2BE en Vijf TV heb je idd vooral Engelstalige programma's, maar VT4 is een inhaalbeweging bezig en samen hebben deze zenders mss een 20% van markt in handen.
Je vergeet het Engelstalige Jimtv en Vitaya.

Tel je alle uren Engels van alle Vlaamse zenders bij elkaar op kom je boven de 85 %.

Citaat:
We kunnen dus eenvoudig concluderen dat de Vlaamse tv vooral op zichzelf plooit en bijna exclusief Vlaamse programma's het meest populair zijn.
De Nederlandstalige Vlaamse programma's zijn het populairst.
Veel concurrentie is er ook niet op dat gebied omdat de grootste tv stations uit ons taalgebied altijd buiten de deur zijn gehouden.
Tot zover de 'Vlaamse openheid' met betrekking tot de eigen cultuur.

In heel Belgie kan je dan wel weer de grootste Franstalige stations ontvangen

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be