Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 juni 2004, 11:01   #121
Tegendradigaard
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik zou ook liever hebben dat men het kindergeld verhoogt voor mensen met meer dan drie kinderen. Zelfs verdubbelt. Dan zou 'k eindelijk uit dekosten geraken.

Over het principe 1 man = 1 stem moet niet toegegeven worden Mieke.

Trouwens in ruil voor die gegarandeerde vertegenwoordigiing in Brussel stond vooral de pariteit in de regering, de alarmbellen en andere procedures ....
die gegarandeerde vertegenwoordiging is het enige wat de Vlamingen in ruil kregen.
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.

PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
Tegendradigaard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 11:47   #122
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Eén mens, één stem is trouwens een internationaal erkend principe van de democratie, en dat al vele decennia lang.
Dit is puur en onversneden conservatisme. Het is niet omdat iets "oud" is, dat het niet mag/moet worden veranderd. Kinderstemrecht is heel "progressief".

Het argument van "1 man, 1 stem" gaat ook niet op, omdat kinderen nu niet worden meegeteld in ons kiessysteem. Een (brug)pensioen is politiek belangrijker dan kindergeld, omdat het electoraal meer opbrengt. Het probleem van de denataliteit is eigenlijk een scheeftrekking als gevolg van het niet consequent doortrekken van het "1 mens, 1 stem" principe.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mieke 79
Een hoger stemgewicht zal de mensen niet aanzetten om meer kinderen te nemen en zo de vergrijzing tegen te gaan. Dit domme voorstel is geen stimulans. Dus ik zou zeggen, Erw, aangezien je precies toch zo hard inzit met de vergrijzing. Verdedig dan maatregelen als:
-jonge gezinnen helpen met het starten van een gezin, zoals subsidies bij de aankoop en renovatie van een huis.
-uitgebreide mogelijkheden voor deeltijds werken en verlof te kunnen nemen voor de kinderen, zodat een gezin voor twee werkende mensen te 'bolwerken' is.
-financiële hulp door voldoende hoge kinderbijslag,...
NIET door mensen met kinderen extra stemmen te geven!
Uiteraard zijn het hoger kindergeld, leefloon voor de thuiswerkende ouder (met kinderen), flexibeler arbeidsvoorzieningen voor moeders, enz. het echte antwoord zijn voor de denataliteit. Deze maatregelen gaan er echter niet komen in het huidige systeem omdat kinderen (hebben) electoraal te weinig doorweegt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Veronderstel eens een moeder en vader met 1 kind. Vader is verantwoordelijk voor de veiligheid in een kerncentrale, en moeder is luchtverkeerdsleider. Dat gezin krijgt dus 1 stem meer, want 1 kind? Wie mag deze stem trouwens uitbrengen? Want ik dacht toch dat mischien zelfs pa en ma een andere stem hadden.
Daar tegenover staat een vader en moeder. Moeder is huisvrouw, vader is productie arbeider in een aardappelfabriek (met alle respect he, ik heb dat werk ook al gedaan hoor..). Ze hebben 5 kinderen.
Dus 5 stemmen meer? Wie heeft er hier de meeste verantwoordelijkheid? Kinderen is niet het enigste dat verantwoordelijkheid vereist !!! EN stemmen is iets persoonlijk.
Ik denk dat de kinderstem het best wordt uitgevoerd door de moeder, omdat de beslissing om een kind op de wereld te zetten en de zorg tijdens de jeugd vooral een vrouwenzaak is.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jos Verhulst
Ten tweede stelt het VB met dit voorstel impliciet, dat burgers stemmen uit eigenbelang. Maar burgers worden geacht te stemmen vanuit hun inzicht en oordeel in het algemeen belang.
Ons systeem is erop gebaseerd dat mensen inderdaad stemmen uit eigenbelang. Representatieve democratie noemt dat. Ook is er m.i. weinig gevaar dat moeders bij hun stemkeuze de belangen van hun kroost niet determinerend zouden zijn. Moederinstinct remember...

Kortom, de tegen-argumenten wegen niet op tegen de argumenten voor kinderstemrecht. Indien er een echt publiek debat zou worden gevoerd hierover, dan zou het het percentage mensen die voor deze maatregel zijn wel eens drastisch kunnen veranderen.
Oud 1 juni 2004, 17:16   #123
Erw
Secretaris-Generaal VN

Erw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw

Wat zegt U eigenlijk precies met dit laatste?
"Een paar stemmen meer die handenvol geld kosten"?
Een 'paar stemmen'? Hoeveel kinderen zijn er in België? Wees maar gerust dat daardoor partijen die voor gezinnen extra doen meer op het beleid wegen.
Zijn kinderen niet waard om in te investeren misschien?
Weet U de gevolgen van te weinig werknemers en te veel oude mensen voor de inkomsten/uitgaven van de staat?
"En zo in bed kruipen voor wa klein manne"? Lastig hé?

Ja maar per gezin zijn dat maar een paar stemmen.
Ik ben nog jong, maar ik weet dat een kind opvoeden veel geld kost.. heel veel. En geef toe, waarom zou iemand kinderen nemen om meer stemmen te kunnen uitbrengen?? Ik wil ooit ook kinderen.. om ze graag te zien.. niet om meer te kunnen stemmen..
De berg komt niet naar Mozes maar Mozes gaat naar de berg...
Het is niet voor de stemmen! Die stemmen zijn het MIDDEL niet de REDEN...
Middel om gezinnen met kinderen meer te laten wegen op 't beleid, maw de partijen die meest doen voor gezinnen / kinderen die winnen en dat is de bedoeling.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 18:26   #124
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN

thePiano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door neruda
Stelling 32: Wie kinderen heeft, krijgt bij verkiezingen meer dan één stem.
akkoord: 11%
niet akkoord: 89%
Vlaanderen vindt dit duidelijk geen goed idee. Negen op de tien ondervraagden zijn tegen. Bij de partijen is alleen het Vlaams Blok voorstander.

Vindt u ook dat naast deze stelling het Vlaams Blok heel zwak uitkwam in de stemtest van de VRT ?
Daarentegen kwamen de meerderheidspartijen er niet slecht uit..vooral SPA/SPIRIT scoorden het hoogst !!
Ondemocratisch. Ik blijf van het principe 1 volwassene (18jr)=1 stem. Kinderloosheid kan vele oorzaken hebben en daarvoor moet niemand bestraft of achtergesteld worden.
Oud 1 juni 2004, 19:37   #125
Sufragette
Schepen

Sufragette's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Sufragette
Standaard

@ Mieke79: meerderjarigheid van 21j naar 18j werd doorgevoerd in 1980.

Voor de rest: ik zal dan maar zorgen dat ik 20 kinderen maak, waaronder zeker de helft gehandicapten en mijne vent sjot ik buiten; op die manier heb ik zeker 20 stemmen extra!
Enneuhm, om me zeker volledig safe te stellen, koop ik mij nog 3 honden (bij voorkeur Mechelse schepers want die zijn Vlaams), een paar koeien (witte met zwaret vlekken, de échte koeien van de westhoek) en een Brabants trekpaard (tenzij dat het hier in Vlaanderen tegen dan ook als allochtoon beschouwd wordt en dan moet het naar alle waarschijnlijkheid terug naar waar het vandaan kwam..) Wie weet levert me dat in de toekomst ook nog wat extra's op..
Oud 1 juni 2004, 19:41   #126
Roger
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Vlaanderen vindt dit duidelijk geen goed idee. Negen op de tien ondervraagden zijn tegen. Bij de partijen is alleen het Vlaams Blok voorstander.

Vindt u ook dat naast deze stelling het Vlaams Blok heel zwak uitkwam in de stemtest van de VRT ?
Daarentegen kwamen de meerderheidspartijen er niet slecht uit..vooral SPA/SPIRIT scoorden het hoogst !!
Als men dit voorstel nuchter bekijkt, dan is het de evidentie zelf. Een democratie is immers sterker als iedereen, zonder uitzondering, vertegenwoordigd is in het parlement. Personen onder de 18 jaar zijn dit nu niet. Het is niet omdat iemand onbekwaam is om te stemmen, dat die persoon minder waard is en geen vertegenwoordiging behoeft in het parlement. Dus is het niet meer dan democratisch dat kinderen via een volmacht door een van de ouders een stem krijgen. Voor verstandelijk gehandicapten geldt hetzelfde : ook zij zijn volwaardige mensen en hebben dus recht op een stem via volmacht.

Ik begrijp dat er tegen dit voorstel praktische bezwaren kunnen gemaakt worden. Zo is het niet zeker dat een ouder de volmacht ook zou gebruiken in het voordeel van zijn kind, maar het principe blijft geldig : iedereen verdient vertegenwoordiging.
Roger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 20:38   #127
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind die stelling ook maar dikke zever, en ik had bij die stemtest ook "niet akkoord" vermeld. Bij alle communautaire thema's had ik in de stemtesten "geen mening" ingevuld, omdat communautaire thema's mij niet interesseren. Toch kwam het Vlaams Blok in mijn globaal profiel als eerste partij uit de bus, omdat ik inzake de thema's die ook maar iets met vreemdelingen en veiligheid te maken hebben duidelijk wel op dezelfde lijn als het Vlaams Blok zit. Het thema vreemdelingen en veiligheid vind ik een voldoende reden om op het Vlaams Blok, en op Filip Dewinter in het bijzonder, te stemmen.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juni 2004, 20:55   #128
Jonas Elossov
Europees Commissaris

Jonas Elossov's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Roger
Citaat:

Als men dit voorstel nuchter bekijkt, dan is het de evidentie zelf. Een democratie is immers sterker als iedereen, zonder uitzondering, vertegenwoordigd is in het parlement. Personen onder de 18 jaar zijn dit nu niet. Het is niet omdat iemand onbekwaam is om te stemmen, dat die persoon minder waard is en geen vertegenwoordiging behoeft in het parlement. Dus is het niet meer dan democratisch dat kinderen via een volmacht door een van de ouders een stem krijgen. Voor verstandelijk gehandicapten geldt hetzelfde : ook zij zijn volwaardige mensen en hebben dus recht op een stem via volmacht.

Ik begrijp dat er tegen dit voorstel praktische bezwaren kunnen gemaakt worden. Zo is het niet zeker dat een ouder de volmacht ook zou gebruiken in het voordeel van zijn kind, maar het principe blijft geldig : iedereen verdient vertegenwoordiging.
Ik ben geen 18 en ik wil NIET dat mijn ouders mijn stem zouden bepalen... Ik bepaal nog altijd zelf wat ik denk... Ouders hebben op politiek vlak geen sikepit aan jongeren te zeggen... Begrepen? Als ge dan toch voor zo'n democratie zijt, verlaag dan liever het stemrecht tot 15 of 16 jaar!!!
(Ik heb liever dat een meerderheid van het volk bepaald wat ik kies dan mijn ouders... En zo zit het nu momenteel als je desituatie analyseert... Jongeren hebben meestal een veel betere visie op de samenleving dan ouders...)
Oud 2 juni 2004, 00:21   #129
dinges
Partijlid

Standaard

Blijkbaar wordt actief en passief stemrecht hier van elkaar losgekoppeld. Dat is een zeer ingrijpende verandering.
(Passief stemrecht = mogen stemmen; Actief stemrecht = kandidaat mogen zijn)

Als kinderen mogen stemmen, mogen ze dan ook kandidaat zijn ?
dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2004, 08:28   #130
Dilbert
Parlementsvoorzitter

Dilbert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik ben geen 18 en ik wil NIET dat mijn ouders mijn stem zouden bepalen... Ik bepaal nog altijd zelf wat ik denk... Ouders hebben op politiek vlak geen sikepit aan jongeren te zeggen... Begrepen? Als ge dan toch voor zo'n democratie zijt, verlaag dan liever het stemrecht tot 15 of 16 jaar!!!
(Ik heb liever dat een meerderheid van het volk bepaald wat ik kies dan mijn ouders... En zo zit het nu momenteel als je desituatie analyseert... Jongeren hebben meestal een veel betere visie op de samenleving dan ouders...)
Hum. Zeker niet alle 16-18 jarigen zijn volwassen genoeg om te stemmen (maar dit kan je van iedereen zeggen...). Eigenlijk zou het mogelijk moeten zijn dat 16-18 jarigen stemRECHT krijgen, en mogen gaan stemmen als ze dit willen/kunnen.

Bij de invoering van het kinderstemrecht zou dan de moeder mogen stemmen indien de minderjarige verkiest niet te gaan stemmen.

De essentie is dat, rechtstreeks of onrechtstreeks, minderjarigen electoraal doorwegen. En dat politici dus meer aandacht krijgen voor de leefwereld en noden van bvb. 16-18 jarigen: problemen rond schoolmoeheid, studiekeuze, na-schoolse opvang, rijbewijs halen op school, openbaar vervoer, jeugd-recreatie, veiligheid op straat, enz.
Oud 2 juni 2004, 10:13   #131
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vraag me af wat het voordeel van zo'n maatregel zou zijn. Ten eerste, degenen met de grootste gezinnen zijn net de moslims en ze klagen nu al over de islamisering van Europa. Daarnaast vraag ik me af of die kinderen dan wel iets te zeggen gaan hebben. 'papa ik wil partij X stemmen' (aldus 17jarige zoon) waarop papa: 'nee, ik stem voor u en het zal partij Y worden'.
Oud 2 juni 2004, 10:52   #132
dorus
Banneling

dorus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Allez, voor de 2de keer:
Jean Gabin in 1974... Er is niks nieuws onder de zon!

Quand j'étais gosse, haut comme trois pommes,
J'parlais bien fort pour être un homme
J'disais, JE SAIS, JE SAIS, JE SAIS, JE SAIS

C'était l'début, c'était l'printemps
Mais quand j'ai eu mes 18 ans
J'ai dit, JE SAIS, ça y est, cette fois JE SAIS

Et aujourd'hui, les jours où je m'retourne
J'regarde la terre où j'ai quand même fait les 100 pas
Et je n'sais toujours pas comment elle tourne !

Vers 25 ans, j'savais tout : l'amour, les roses, la vie, les sous
Tiens oui l'amour ! J'en avais fait tout le tour !

Et heureusement, comme les copains, j'avais pas mangé tout mon pain :
Au milieu de ma vie, j'ai encore appris.
C'que j'ai appris, ça tient en trois, quatre mots :

"Le jour où quelqu'un vous aime, il fait très beau,
j'peux pas mieux dire, il fait très beau !

C'est encore ce qui m'étonne dans la vie,
Moi qui suis �* l'automne de ma vie
On oublie tant de soirs de tristesse
Mais jamais un matin de tendresse !

Toute ma jeunesse, j'ai voulu dire JE SAIS
Seulement, plus je cherchais, et puis moins j' savais

Il y a 60 coups qui ont sonné �* l'horloge
Je suis encore �* ma fenêtre, je regarde, et j'm'interroge ?

Maintenant JE SAIS, JE SAIS QU'ON NE SAIT JAMAIS !

La vie, l'amour, l'argent, les amis et les roses
On ne sait jamais le bruit ni la couleur des choses
C'est tout c'que j'sais ! Mais ça, j'le SAIS... !
dorus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be