![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Ik heb dit niet gezien, dus ik weet niet wat er gezegd werd en nog veel minder door wie. Vandaar dat ik je de cijfers vroeg waarop dit gebaseerd is/was. Of moet ik ervan uitgaan dat die cijfers niet bestaan ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom zouden die cijfers niet bestaan? Als een commissaris tijdens een tv-interview verklaart dat de streefcijfers lager liggen dan het gemiddeld aantal uitgeschreven boetes, dan mag ik toch redelijkerwijze aannemen dat hij weet waarover hij spreekt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Enkel voertuigen die moeten leveren tijdens bepaalde leveringsuren, ttz als er amper voetgangers aanwezig zijn. Voetgangerszones vind ik goed, doordachte drempels in echte woonwijken waar 20 (woonerf) of 30 kmh afgedwongen moet worden ook. Maar we hebben het toch over verkeersdrempels op openbare doorstroomwegen - 50 kmh max - waar alle zwaar verkeer langs moet (ook bussen, camions enzo). Deze, vooral die zinnen lezen waar meer nadelen als voordelen aan verbonden zijn: Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2011 om 21:50. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat als we nu eens als regering eisen dat alle +50K auto's een collision detect hebben. En dan gradueel doen zakken naar +40K etc een roadmap dus
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
Vreemdeling
|
![]() De wegcode stelt duidelijk dat drempels niet toegelaten zijn op rijbanen met max. toegelaten snelheid > 50 km/u. Of de overheid die drempels nu zet of de paus, regels zijn regels. D�*t was mijn punt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() In Art. 2 van het KB 09-10-1998
"...De in artikel 1 voorziene verhoogde inrichtingen mogen slechts worden aangelegd op openbare wegen die voldoen aan alle volgende vereisten samen: 1° gelegen zijn : hetzij binnen een bebouwde kom in de zin van artikel 2.12 van hetzelfde besluit; hetzij buiten een bebouwde kom op plaatsen waar zich woningen of door het publiek bezochte gebouwen bevinden, of op plaatsen waar gewoonlijk veel voetgangers of fietsers komen, op voorwaarde dat er een snelheidsbeperking van toepassing is van 50 km/u, opgelegd door middel van het verkeersbord C43, bedoeld bij artikel 68.3 van hetzelfde koninklijk besluit, behalve wanneer de verhoogde inrichting is aangebracht voor een kruispunt, in een rijstrook bestemd voor het rechtsafslaand verkeer en fysisch gescheiden van de andere rijstroken..." Bron, http://wegcode.be/secties/kb/kb-091098/672-art1-11 Nog volgens dit KB zijn toch heel wat drempels niet conform de wet aangelegd. Denk maar aan die onnozele halve drempels die geen hinder geven voor voertuigen met brede wielbasis (bussen, camions). Bah, hoe minder drempels, hoe beter. Drempels geven alleen maar geluidsoverlast, versnelde slijtage (schokdempers) en milieuvervuiling (roet en CO2 door het optrekken na afremmen)... |
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Eens wat LUIDER worden voor de wegbeheerder: - Verkeersdrempels mogen NOOIT op wegen waar openbaar vervoer op rijd. - Verkeersplateaus met wettelijke afmetingen mogen NA voorafgaand overleg met deze diensten en ALS ze ermee akkoord gaan ! Dus als de betrokken diensten van het Openbaar Vervoer of hulpdiensten willen komt er zelfs geen enkel verkeersplateau op wegen waar deze diensten rijden ook al is aan de max 50 kmh voldaan. En de bussen rijden regelamtig over voorrangswegen waar die (onwettelijke) ondingen liggen. Citaat:
![]() |
![]() |
#129 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
verder uit de link van Micele Citaat:
Meer On topic: Een relatief ordelijk land als België en 50 % van de bevolkiing krijgt verkeersboetes. Vindt men dat normaal. Mij lijkt dat way more verkeersboetes dan nodig om d eorde en veiligheid te garanderen. Het is niet alsof Europeanen anarchisten zijn op de weg hé. De motivatie voor die overvloed van boetes is dus een andere dan veiligheid mijns inziens. foei zeg ik daartegen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wie is "de" overheid in deze? De verkeersreglementering is tot op heden federale materie, maar er worden wegen aangelegd en aangepast door zowel de gemeentelijke, provinciale en gewestelijke overheden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
IK ben voor een positief model, en niet een bestraffingsmodel. Geef een korting van 80% op uw rijtaks als je zonder boetes kunt rijden.. dat is beloningsmodel, en zet de rijtaks dan vaneerstekeer op 2500 euro. Maak systemen die je vanzelf kunt volgen. In feite is ons verkeer heden ten dag een grote IQ test. Mijn IQ is groot genoeg, moet je niet aan twijfel omd aar overal tussen te flaneren. Maar iemand met een lager IQ maakt de ene fout na de andere. En waarom moet je dat via zo'n ingewikkelde systemen er altijd vingerdik opleggen dat iemand elke dag opnieuw in een bepaalde job foutjes kan maken en de andere niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Minister
|
![]() Citaat:
We hebben in dit land geen wegennet, dat is het probleem. Naast het autowegennet hebben we geen onderliggend wegennet. Nergens en door niemand wordt bepaald welke weg welke functie heeft. Meer nog: er is zelfs niemand die inziet dat we een wegennet nodig hebben. Meer nog: er is zelfs geen overheid die inziet dat wegverkeer nodig is. Het gevolg is dat zelfs onze N-wegen, de nationale wegen, worden behandeld alsof ze in feite een soort winkel-wandelstraten zijn. Dat gebrek aan keuzes leidt tot de janboel die we elke dag moeten verdragen. Laatst gewijzigd door PeterCC : 19 februari 2011 om 22:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#139 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik heb wat gevonden voor het Verenigd Koninkrijk. Er is daar oa het Agency for Highways. Dat agentschap beheert een wegennet dat bestaat uit alle autowegen samen met al de onderliggende grote doorgaande wegen. http://www.highways.gov.uk/ Ze beheren het volgende uitgebreide weggennet: http://www.highways.gov.uk/aboutus/139.aspx Er wordt ook een doelstelling geformuleerd die de efficiëntie van het wegverkeer op het netwerk voorop stelt. Wat dat dan concreet in de praktijk betekent kan ik zo niet beoordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
(ik citeer maar een stukje, waar het vooral aan hapert in verkeerswanbeleid-Be ): Neus hier maar eens in: http://www.strassen.nrw.de/ Citaat:
Citaat:
Daarom bestaat er in UK ook geen "voorrang van rechts/links" , ook niet in de bebouwde kom; maar enkel duidelijke voorrangsregelingen, en geen misbruikte vvr als levende snelheidsremmer. * sommige landen willen daar heel ver gaan (google: vision zero), en willen quasi het vb nemen aan vliegverkeer: Citaat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_Zero http://de.wikipedia.org/wiki/Vision_Zero Het grote verschil luchtverkeer en "landverkeer" ligt vooral daarin dat bij luchtverkeer steeds 100% rekening gehouden wordt met menselijke fouten, hoe goed dat de bestuurdersvaardigheid ook getraind en gecontroleerd wordt. In het wegverkeer, waar vergelijkswijze véél meer menselijke fouten gemaakt worden, en waar er veel meer conflictpunten zijn, vooral ook door het gebrek aan rijvaardigheid en zijn controle, worden de bestuurders als perfect benaderd, want als men de doorsnee weg- en wegrand-infra van ons Belgenlandje zo bekijkt, waar moordende ongevalverzwarende obstakels moedwillig op een langs de rijweg geplant en geplaatst worden, om zogezegd een lagere snelheid af te dwingen, want een lagere botssnelheid vermindert inderdaad de ongevalgevolgen... wat met die obstakels dan ? Waarom wordt daar geld aan verspild ? Waarom investeert men dat geld niet in het onderhouden en veiliger maken van die wegen zodat redelijke tot eigenverantwoordelijke snelheden veiliger gereden kunnen worden ? Wanneer wordt onze lappendeken-wegcode nu eens deftig uitgefilterd en veel minder interpreteerbaar naar het vb van onze buurlanden (NL-D-UK-..) ? Wat is er met de beloften van 2006 ? Hebben ze daar ook het geld niet voor ? ![]() Citaat:
En als het niet verkeersveiliger wordt (omdat er amper iets deftigs gedaan wordt) vooral de vinger wijzen naar de weggebruikers, met de automobilist "als gemakkelijke prooi" op kop. ![]() (ik liet me wat gaan, niet op letten ![]() Die experten uit NRW eens naar Vlaanderen sturen voor een veiligheidscontrole of Sicherheitsaudit http://www.strassen.nrw.de/plan_bau/sas/index.html
De vuile waarheid over ICE, Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38 Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2011 om 15:34. |
|||||
![]() |
![]() |