Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 februari 2012, 02:58   #121
AsGardSGO
Minister

AsGardSGO's schermafbeelding

Standaard

Tja als een getuige van Jehova het recht heeft om bloedtransfusie te weigeren, als een moslimvrouw het recht of plicht heeft een niet vrouwelijke dokter (laat staan als het al of niet een moslimdokter is) te weigeren, een moslim man weigert een hand te geven aan een vrouwelijke dokter of agent...
Dan heb ik als mens ook recht niet bij een dokter te gaan die niet mijn taal spreekt. Ik had in die vrouw haar plaats dan ook direct het afgebold.

Het lijkt me echter straf dit verhaal; een dokter die inderdaad geen enkele van onze 3 landstalen spreekt in een ziekenhuis op praktijk lijkt me onwaarschijnlijk. Nu het is hier Belziek dus langs de andere kant het zou me niet meer verbazen. Er mag hier niets meer maar alles kan hier wel dus..
Weet wel dat je het niet echt moet proberen in vele andere landen of werelddelen.
"If you can"t explain it simply, you don't understand it enough"
- Albert Einstein
AsGardSGO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 06:46   #122
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Zo te horen telt Politics behoorlijk wat medisch geschoolde forummers die het allemaal véél beter weten.

De kern van de zaak is hier echter een dokter die blijkbaar noch de Nederlandse, noch de Franse taal machtig is. Of amper. Lijkt me toch een basisvereiste om dienst te doen op een spoedafdeling (of om het even welke afdeling wat dat betreft).

Mocht blijken dat die arts effectief geen van beide landstalen (Duits reken ik er even niet bij) zou spreken is dat ziekenhuis zwaar in de fout gegaan. Idem dito wat betreft die arts. Die zou óók beter moeten weten.

Maar goed, allemaal geen probleem want blijkbaar is talenkennis dan ook niet noodzakelijk gezien een 10-maanden oude baby tóch niet kan uitleggen wat hem mankeert.... (ik heb op dit forum al behoorlijk wat debiele onzin gelezen doch deze uitspraak is zopas met stip de top-10 binnengedrongen)

Laatst gewijzigd door Esperanza : 17 februari 2012 om 07:01.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2012, 09:02   #123
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die koorts werd schijnbaar dus wél opgenomen.
Dat maakt het de zaak eigenlijk nog erger!
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 01:46   #124
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fihgd Bekijk bericht
Je mag blij zijn dat er nog mensen zijn op een spoedgevallendienst die het werk met kennis van zake en ja ook passie blijven doen tegen een erbarmelijk loon voor hun diploma! Zo uithalen naar deze mensen vind ik laag bij de grond. De volgende drugsverslaafde sterft dan maar op straat en ook de tienerzoon die boos is op de ouders en een overdosis medicatie inneemt. Een beetje nuancering en respect voor zorgverleners is toepasselijk.
Als we cases gaan uitpikken, komen we vanalles tegen natuurlijk. De casussen die jij er hier uitpikt zouden sowieso al voorkomen moeten worden door de samenleving en daar zou dus eigenlijk geen spoedgevallendienst voor moeten nodig zijn, maar goed. Jammergenoeg is dat niet het geval.
(Maar je bent nieuw hier zie ik, toch oppassen met die casussen die je uitkoos want die zullen voor sommige mensen hier je beroepsgroep zeker niet in een beter daglicht stellen Je kiest nl twee groepen uit waarvan er zeker geargumenteerd kan worden dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun probleem, wat zeker niet altijd het geval zal zijn (bv slachtoffers van niet levensstijl gerelateerde ziektes en ongevallen)

Ik ken zelf erg veel mensen in de zorg, waarvan enkelen ook op spoed staan. Dank je. Ik ken ook de werkomstandigheden omdat mijn studies te maken hebben met het beleid en omdat ik bestudeer hoe dit te verbeteren.
In de laatste plaats heb ik helaas als patiënt ook heel wat ervaring. Ik weet dus waarover ik spreek.

Verder gaf ik hierboven ook al een verklaring voor deze problemen en daarbij wees ik bij mijn weten niet met een beschuldigende vinger naar het personeel zelf. Ik hoop dat je die ook gelezen hebt alvorens gepikeerd uit je krammen te schieten.

Citaat:
Veel heeft te maken met nijpend tekort aan personeel doordat er gewoon te weinig artsen en verpleegkundigen zijn en door de slechte werkomstandigheden (vaak onder economische druk die door beleidsmensen als belangrijker wordt aanzien)
Oud 19 februari 2012, 17:42   #125
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Zo te horen telt Politics behoorlijk wat medisch geschoolde forummers die het allemaal véél beter weten.

De kern van de zaak is hier echter een dokter die blijkbaar noch de Nederlandse, noch de Franse taal machtig is. Of amper. Lijkt me toch een basisvereiste om dienst te doen op een spoedafdeling (of om het even welke afdeling wat dat betreft).

Mocht blijken dat die arts effectief geen van beide landstalen (Duits reken ik er even niet bij) zou spreken is dat ziekenhuis zwaar in de fout gegaan. Idem dito wat betreft die arts. Die zou óók beter moeten weten.

Maar goed, allemaal geen probleem want blijkbaar is talenkennis dan ook niet noodzakelijk gezien een 10-maanden oude baby tóch niet kan uitleggen wat hem mankeert.... (ik heb op dit forum al behoorlijk wat debiele onzin gelezen doch deze uitspraak is zopas met stip de top-10 binnengedrongen)

Pnt voor punt terechte opmerkingen.
Hopelijk krijgen sommige van die lui nooit kinderen.
Je zal maar van zo'n nietsnut afhankelijk zijn.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 21:31   #126
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Die koorts werd schijnbaar dus wél opgenomen.
41,5 kan dodelijk zijn.
Medisch personeel moet in België dus Nederlands en Frans spreken en verstaan.

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 19 februari 2012 om 21:47.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 21:39   #127
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Ik zie niet goed in hoe een 10 maanden oude baby een dokter wat dan ook had kunnen vertellen wat ie mankeerde.
Voor de rest zie ik ook niet meteen in wat de slechte talenkennis, wat uiteraard zeer te betreuren is, van die betreffende arts precies te maken heeft met de diagnose ...
als ze niks bijzonder merkte, je daar toch bent op de spoed in alle staten, lijkt een bloedanalyse het enige dat nog opportuun is.... maar dat wou mevrouw dan weer niet ( vanwege het lange wachten ?, het niets bijzonder kunnen opmerken ?, de gebrekkige taal ? ).

Voor de rest een typisch geval van hoe men denkt onmiddellijk een arts te zien te krijgen als men langs de spoed passeert en gedesillusioneerd moet vaststellen dat anderen , meer acute gevallen, voorrang verkrijgen :
Er staat immers in het artikel te lezen dat het gaat over een enkele dagen aanhoudende koorts en een antibioticakuur ... pas op laatste was de temperatuur opgelopen tot 41.50
Bij aanhoudende koorts is het inderdaad wel raadzaam een arts te raadplegen voor controle ... er kan immers een onderliggende reden voor zijn... en al zeker ivm antibiotica ... er moet dus al wat aan de hand geweest zijn.
Maar wat de fuzz ivm de koorts zelve betreft ....
moest er al iets dramatisch aan zijn aan een koorts van 41.5, bij een baby ligt dat al in eerste instantie hoger en kan nogal gemakkelijk zonder echte aanwijsbare reden, dan is het wel dat je daar koortsstuipen van zou kunnen krijgen.
De koorts constant controleren en indien nodig onderdrukken is dan het enige dringende dat ge moet doen.....
Dat kan je bv door een koud bad en daarvoor dient een spoed niet echt.
De moeder had dus beter gewoon thuisgebleven en een afspraak gemaakt met de huisarts.
Ja hallo?? Ik vind dit een bijzonder domme mening, wanneer een baby naar het ziekenhuis gaat met moeder, dan is het minste wat je mag verwachten dat de dokter kan communiceren met de moeder! Hoe moet je anders tot een diagnose komen??
Wanneer mijn baby hoge koorts heeft bel ik een dokter, en stop het hoogstens in afwachting van de arst in bad om af te koelen.
Mocht mij dit overkomen had dat ziekenhuis ook een klacht aan de broek.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2012, 21:44   #128
filosoof
Banneling

filosoof's schermafbeelding

Standaard

.

Laatst gewijzigd door filosoof : 19 februari 2012 om 21:46.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 22:25   #129
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
41,5 kan dodelijk zijn.
Kan ... ja ... maar hoeft niet
Je zit natuurlijk wel maar 0.5 verwijderd van een zekere onomkeerbare grens (denaturatie) maar dat is als die grens overschreden wordt en blijft aangehouden.... een piek stelt in principe niets voor

Citaat:
Medisch personeel moet in België dus Nederlands en Frans spreken en verstaan.
Best wel ja
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2012, 22:30   #130
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ja hallo?? Ik vind dit een bijzonder domme mening, wanneer een baby naar het ziekenhuis gaat met moeder, dan is het minste wat je mag verwachten dat de dokter kan communiceren met de moeder! Hoe moet je anders tot een diagnose komen??
Heb je het wel serieus gelezen en gevolgd ?
Je zal merken dat ik het helemaal niet kunnen vindt dat men die dame niet kon helepen in de taal... doch om dat als hoofdreden te zien om een slechte diagnose te stellen is ook nogal bij de haren gegrepen.
Als je de rest ook had gevolgd dan zou je ook merken dat er niet echt sprake is van een slechte diagnose.

Citaat:
Wanneer mijn baby hoge koorts heeft bel ik een dokter, en stop het hoogstens in afwachting van de arst in bad om af te koelen.
zoals je zelf zegt ...en dan ga je niet naar de spoed zitten af te wachten om totaal gefustreerd tot de vaststelling te komen dat men je al te lang laat wachten.

Citaat:
Mocht mij dit overkomen had dat ziekenhuis ook een klacht aan de broek.
Wat net ?
De taal ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be