![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, .... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat ik bedoelde komt overeen met het volgende: "Ik denk helemaal niet dat de stelling van Pythagoras waar is omdat alle stellingen van Pythagoras waar zijn". Het axioma "alle stellingen van pythagoras zijn waar", dat aanvaard ik niet. Maar ik denk wel dat de stelling van pythagoras waar is. Ter vergelijking, dit is wat ik bedoelde voor Zwitser: Ik denk helemaal niet dat we geen vlees mogen eten omdat alle homo sapiens geen vlees mogen eten. (ik aanvaard die "omdat..." niet als een axioma). Ik denk inderdaad wel dat we geen vlees mogen eten, maar omwille van een andere reden, namelijk omdat we geen vlees nodig hebben. Bon, genoeg gepruts; zand erover.
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 18 februari 2011 om 14:11. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 |
Vreemdeling
|
![]() Gelukkig heb ik geen akkerland nodig voor mijn wild. Zelfs binnen de veganistische landbouw eet ik bij gevolg vanavond hetzeelfde.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Belangrijk: in logische afleidingen werken we nooit met "de x". we zeggen "er bestaat een x", of "alle x". Maar de x bestaat niet. Dus regel twee wordt ofwel: alle mensen zijn moreel bewuste wezens (en dan is deze regel fout en de conclusie dus ook), ofwel: er bestaat een mens die een moreel bewust wezen is (en dan is die correct, maar dan luidt de conclusie: er bestaat een mens die bijzonder is) Zwitser zijn onlogica kon ik begrijpen, want was onduidelijk wat ik schreef (hoewel ik denk dat hij misschien mogelijks toch wel had kunnen begrijpen wat ik bedoelde). Maar jouw onlogica, daar is geen excuus voor.
![]() |
![]() |
#124 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Ik stelling dat mensen geen vlees mogen eten, kan ik wel verdedigen, als stelling. Dus dat klopt wel. Net zoals de stelling dat blanken geen vlees mogen eten ook te verdedigen valt. Maar waarom zou ik speciaal de stelling gaan verdedigen dat blanken (of mensen, of mannen, of blondines of...) geen vlees mogen eten? Ik kan het hoor. Maar ik vind het raar om iets over de blanken (of mensen, of blondines of...) te gaan verdedigen, terwijl daar eigenlijk niet echt een reden voor is. Snap je? Ik vermoed dat de belangrijkste reden waarom je mij niet goed begreep was omdat je een soort van automatisch mensdenken hebt. Dat je automatisch denkt dat ik stellingen mbt mensen wil verdedigen. Ik kan ook stellingen mbt blondines verdedigen, dat is even raar...
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hum, mogen beren dan geen vlees eten ? En als ze het wel doen, mogen we ze dan aflappen ? Of dood folteren ? Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2011 om 15:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||||||||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Waarom verwijs je naar uitzonderingen binnen de menselijke verzameling (menselijke populatie of soort)? Ik verwijs naar de verzameling van mentaal gehandicapten, en daarin is een mentaal gehandicapte geen uitzondering en geen defect exemplaar). Citaat:
Dus in logische redeneringen moeten we zeggen "alle jachtluipaarden", of "er bestaat een jachtluipaard"... En nog iets: waarom verwijs je naar "het jachtluipaard" of "de mens"? Waarom naar soorten? Waarom niet "de primaat", "de blanke", "het zoogdier". Is het fout om te zeggen "de walvis is het grootste dier op aarde" en "de vogel zingt"? Of moet je altijd zeggen "de blauwe vinvis is het grootste dier", en "de merel zingt"? Citaat:
Citaat:
Dus ja, wat is voelen? Van wanneer voelt een mens? Van wanneer spreken we van een persoon of een foetus? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Computers, mijn immuunsysteem,... reageren ook op omgeving. Die hebben ook gevoel? Nee, want gevoel wilt meer zeggen: gedrag, anatomie, fysiologie, en een evolutionair voordelige strategie. Lees mijn boek het Dierendebacle, daar ga ik dieper in op dit argument waarom planten waarschijnlijk niet kunnen voelen. Citaat:
Citaat:
Kwantitatief voorbeeld: Ernst van zelfdoding en kannibalisme: -100 punten Ernst van geen vlees meer mogen eten: -1 punt. Kans dat dieren kunnen voelen: 99% (kans op vergissing bij voorzorg: 1%) Kans dat planten kunnen voelen: 1% (kans op vergissing bij voorzorg: 99%) Ernst maal kans op vergissing: 99 versus 0,01. Vreemd dat je dergelijke redeneringen niet zelf kunt maken... Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#127 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En doodfoleren mag zeker niet ![]() ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#128 | |||||||||||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
In heel deze discussie bedoel ik met "dieren" de "voelende wezens", en dat zijn ruwweg (volgens huidige wetenschappelijke bevindingen) de gewervelden (wiens zenuwstelsel nog goed functioneert) en die kreeftachtigen en inktvisachtigen. Overinsecten is nog te veel twijfel, en zooplankton is consensus dat ze niet voeln. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#129 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() beste mensen, komende dagen minder tijd, dus zal minder kunnen reageren. Vond het wel leuk, deze discussie. Af en toe wat goed logisch nadenken, vind ik wel tof.
![]() (shit, nu heb ik beste mensen gezegd. Euhm... beste voelende wezens? Beste moreel bewuste wezens? Beste personen? ![]()
![]() |
#130 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Loki : 18 februari 2011 om 16:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ok. Moeten we nu een uitgebreid onderzoeksprogramma op poten stellen dat van alle carnivoren zal nagaan of er geen genetische modificatie mogelijk is om daar omnivoren van te maken, en die dan op een verplicht veganisch dieet stellen ? Moeten we nu de genetisch gemodificeerde tijger uitvinden die een planteneter is ? Moeten we nu alle carnivoren die in de natuur rondlopen, steriliseren zodat ze geen nakomelingen meer hebben (een pijnloze sterilisatie, he, je begrijpt wel dat ik ze geen zeer wil doen) en enkel eventueel vervangen door genetisch gemodificeerde "nakomelingen" die herbivoor zijn ? Laatst gewijzigd door patrickve : 18 februari 2011 om 16:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 |
Staatssecretaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Die extra voorwaarden zijn: -geen onderzoek doen dat basisrecht schendt -niet te duur (we hebben andere prioriteiten nu) -geen verlies aan biodiversiteit, zekerheid op indirecte fenomenen, ecologische feedback effecten enzo Ik denk dus dat de kans klein wordt dat we hier meteen voor gaan. Een andere gedachtenoefening. Stel dat er een mensenras zou bestaan op een afgelegen eiland, en die mensen hebben mensenvlees nodig om te overleven. Die eten af en toe dus vlees van mensen die geen moreel bewustzijn hebben (bv mentaal gehandicapten). Wat zouden we dan doen? Jij zou waarschijnlijk niets doen, vermoed ik (moreel egoisme of relativisme). Maar zelf weet ik het niet, en ik weet ook niet wat de meeste mensen hierover denken. Gaan we dat mensenras moeten uitroeien (pijnloos steriliseren), hen genetisch moeten manipuleren, of voorlopig hun kannibalisme tolereren? Maar het is niet omdat we dit niet weten, dat we nu de mensenrechten kunnen afschaffen en zelf ook aan kannibalisme mogen doen. aanvulling, ik denk net aan iets. Het principe was dat enkel als een wezen door een blind evolutionair (amoreel) proces afhankelijk is geworden van vlees, dat wezen nog vlees mag eten. Wij hebben daarbij niet de plicht om dat wezen te steriliseren of genetisch te manipuleren. Want dat zou dan geen amoreel proces meer zijn. Dus de jacht en dat kannibalisme zouden we moeten tolereren.
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 18 februari 2011 om 17:50. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik ben een voorstander van vlees eten, maar eerlijk is eerlijk, je zou eigenlijk je eigen vlees moeten slachten, het liefst een beest waar je een band mee hebt, zoals kalfje Willy, zodanig dat je bewust bent van wat je eet. Het minste is je voedsel het nodige respect te betuigen en respect kan je maar geven wanneer er een band is. Een dier doodt ook, maar het gevecht met zijn prooi dwingt respect af bij de jager. Laatst gewijzigd door Loki : 18 februari 2011 om 17:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zeg maar iets; is maar suggestie om je theorie wat te preciseren...
Rationeel: accuraat in overtuigingen, doeltreffend in middelen, consistent in doelen http://stijnbruers.wordpress.com Laatst gewijzigd door Deepeco : 18 februari 2011 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het hokjes denken heeft die begrippen en eraan gekoppelde emoties, van nature of gemaakte, gerestricteerd om te pas en onpas misbruikt te kunnen worden om gelijk te halen in een bepaalde overtuiging.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De term is dus tot op heden bijna nooit van toepassing geweest, noch op kleine samenleving noch op grote. Misbruikt is ie anders wel genoeg. Maar ja in een wereld maatschappij waar financieel en persoonlijk gewin alsook comfort boven alles en ten koste van alles staat, men bereid is de andere kant op te kijken of zelfs negatieve eigenschappen van eigen en andere inborst goedpraat, mag en kan je niet beschaafd of verlicht noemen.
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En met dit allemaal in gedachte hebbende, ga ik zodadelijk naar de markt hier Vilvoorde en ga ik mezelf heerlijk paardevlees halen, om vanavond lekker op te bakken in kleine stukjes, net beetgaar.
En het moreel relevant criterium. Ik vind het gewoon lekker. Het feit dat de vegetariërs en veganisten dit niet leuk vinden, geeft het een lekker ironisch sausje, op smaak gebracht met het gegeven dat de doorsnee kilo's rund vretende VS burger in afschuw zou toekijken... Dat doe je dus niet, paard eten... dat edel dier...
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 19 februari 2011 om 07:03. |
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kronkelt hier een beetje, want je ziet weer dat je kriterium "zij die zonder vlees kunnen, moeten het zonder stellen" geen steek houdt als je het logisch doortrekt, want in de grond wil je eigenlijk dat het enkel op mensen wordt toegepast, maar dan wil je aan de andere kant weer geen bijzonder statuut aan mensen geven (tenzij dat een statuut is dat hen enkel maar nadeel oplevert, namelijk "extra plichten", zonder bijhorende voordelen "extra rechten"). Je kan je nog verschuilen achter "te duur" "niet praktisch"... maar dat helpt natuurlijk niet om het absurde van je kriterium af te ketsen. Ok, ik denk dat jouw fundamenteel probleem is dat de wereld (de ganse, natuurlijke wereld) gewoon helemaal niet is zoals je in je naieve utopie zou willen dat-ie is. Dat is trouwens vaker het geval met grote theoretische wereldverbeteraars. |
|
![]() |
![]() |