Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 februari 2011, 14:37   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
U geeft het antwoord zelf af: wat kan je daar nu mis mee doen?
Waarom zouden we nutteloze instellingen in stand moeten houden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 14:37   #122
captain jack
Gouverneur

captain jack's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
U vervalst de discussie. U doet het hier voorkomen alsof u het heeft over een tweederde meerderheid zoals die in vele landen bestaat, maar dat is in casu niet het geval: het gaat om bijzondere meerderheden die grondwettelijk gedefinieerd zijn volgens de taalgroepen. Er moet dus geen tweederde meerderheid zijn, er moet een meerderheid zijn binnen de vastgelegde taalgroepen. Zo ligt op voorhand steeds vast welke minderheid kan blokkeren, namelijk de Franstalige. Als u dit etnisch criterium laat bestaan in een federale kieskring, komt dat neer op een versterking van het blokkeringsrecht van de Franstalige minderheid.
Ik heb het dan ook niet over een Belgische tweederdemeerderheid, anders zou ik dat wel zeggen.
We kunnen ook een meerderheidsregel invoeren die zo allesomvattend is dat de taalgroepen sowieso moeten instemmen. Dat komt op hetzelfde neer, buiten dat men dan niet over alarmbelproceduren enz. hoeft te spreken.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ook dit heb ik al eerder ter sprake gebracht: de achterliggende bedoeling van een landelijke kieskring is, naar de voorstanders ons willen vertellen, het overstijgen van de bestaande indelingen in taalgroepen. Als u juist weer grendels inbrengt die juist verbonden zijn aan de taalindeling, gaat u juist terugvallen op dat oude taalonderscheid. Aldus wordt de federale kieskring bij u een maat voor niets.
Als de grendels minder gebruikt worden, dan is de federale kieskring juist wel een maat voor iets. Het belang van taalgroepen vervalt dan wel, hoewel de grendels zouden blijven bestaan.
Het is naar mijn mening logisch dat politici die kiezers aan beide landsgrenzen hebben veel voorzichtiger zullen moeten zijn bij het gebruiken van deze procedures. Tenminste indien ze een deel van hun stemmen willen behouden.
captain jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 14:38   #123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door captain jack Bekijk bericht
Als de grendels minder gebruikt worden, dan is de federale kieskring juist wel een maat voor iets. Het belang van taalgroepen vervalt dan wel, hoewel de grendels zouden blijven bestaan.
Het is naar mijn mening logisch dat politici die kiezers aan beide landsgrenzen hebben veel voorzichtiger zullen moeten zijn bij het gebruiken van deze procedures. Tenminste indien ze een deel van hun stemmen willen behouden.
"Minder gebruikt worden..." U gaat er van uit dat ze toch nog gebruikt worden, waardoor dus het fundament van de federale kieskring teniet wordt gedaan. Zoals al eerder gezegd: het is dan een maat voor niets geworden.
Oud 23 februari 2011, 14:44   #124
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
"Minder gebruikt worden..." U gaat er van uit dat ze toch nog gebruikt worden, waardoor dus het fundament van de federale kieskring teniet wordt gedaan. Zoals al eerder gezegd: het is dan een maat voor niets geworden.
Ik ga mezelf even aanhalen:

Citaat:
Ik ga ervan uit dat ze minder zullen gebruikt worden. Dat ze niet gebruikt zullen worden, kan niemand garanderen. In ieder geval wordt de situatie er niet slechter op.
Als er minder alarmbelproceduren gebruikt worden, dan is dat toch positief?
Ik snap u wel, ge vindt dat mijn plan teveel afwijkt van uw ideale situatie, maar mijn plan is toch beter dan de huidige situatie?
Oud 23 februari 2011, 14:48   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als er minder alarmbelproceduren gebruikt worden, dan is dat toch positief?
Ik snap u wel, ge vindt dat mijn plan teveel afwijkt van uw ideale situatie, maar mijn plan is toch beter dan de huidige situatie?
Neen, ik ga niet uit van een zogezegde "ideale situatie". Wel van een zorgvuldig uitgewogen institutioneel kader dat geen ruimte laat voor een blokkeringsmacht van een (taal)minderheid.

Uw plan is in niets een verbetering tegenover de huidige situatie. Het bestendigt alleen het blokkeringsmechanisme van een taalminderheid.
Oud 23 februari 2011, 14:56   #126
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Uw plan is in niets een verbetering tegenover de huidige situatie. Het bestendigt alleen het blokkeringsmechanisme van een taalminderheid.
Waarom zouden de grendels niet minder gebruikt worden? Leg mij uit waar mijn redeneerfout is.
Oud 23 februari 2011, 14:58   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden de grendels niet minder gebruikt worden? Leg mij uit waar mijn redeneerfout is.
Mij gaat het niet om de vraag of de grendels meer, minder of evenwel gebruikt worden. 't Gaat erover dat ze de wezenheid van een federale kieskring schaden, waardoor ze zonder enig voorbehoud te verwerpen zijn in een dergelijke constructie.
Oud 23 februari 2011, 15:00   #128
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Mij gaat het niet om de vraag of de grendels meer, minder of evenwel gebruikt worden. 't Gaat erover dat ze de wezenheid van een federale kieskring schaden, waardoor ze zonder enig voorbehoud te verwerpen zijn in een dergelijke constructie.
Dus in de praktijk geeft ge toe dat het best zou kunnen dat ik gelijk heb en dat grendels in mijn plan minder zouden gebruikt worden?

Uw enige bezwaar is dus principieel van aard?
Oud 23 februari 2011, 15:04   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus in de praktijk geeft ge toe dat het best zou kunnen dat ik gelijk heb en dat grendels in mijn plan minder zouden gebruikt worden?

Uw enige bezwaar is dus principieel van aard?
Neen, het bezwaar is fundamenteel van aard: ieder blokkeringsmechanisme botst met de eigenheid waarrond een federale kieskring draait.

Of u gelijk zult hebben, is louter een hypothische aanname die ik zelfs niet eens deel. Ik geloof immers sterk dat de Franstaligen nog steeds met evenveel gemak naar die grendels zullen grijpen zodra ze menen dat hun rechten op de een of andere wijze geschaad worden. Ik geloof dus niet dat men die minder zou gebruiken.
Oud 23 februari 2011, 15:13   #130
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Neen, het bezwaar is fundamenteel van aard: ieder blokkeringsmechanisme botst met de eigenheid waarrond een federale kieskring draait.
Welja, principieel dus. Alles hangt immers af van hoe ge die eigenheid bekijkt.
Voor mij draait zo'n kieskring rond het verminderen van de communautaire spanningen en de aanwezigheid of de afwezigheid van grendelprocedures laat mij koud tot zover het functionele nut bereikt wordt. D
Oud 23 februari 2011, 15:16   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Welja, principieel dus. Alles hangt immers af van hoe ge die eigenheid bekijkt.
Voor mij draait zo'n kieskring rond het verminderen van de communautaire spanningen en de aanwezigheid of de afwezigheid van grendelprocedures laat mij koud tot zover het functionele nut bereikt wordt. D
Ik zie die eigenheid zoals de grote voorstanders ze zien, nl. het overstijgen van de bestaande taalindelingen.

Voor het overige neemt u gratuit aan dat de spanningen door de federale kieskring zoals u ze ziet, zullen afnemen. Ik ga daar niet van uit. Zolang er grendels bestaan, zullen de Franstaligen die gebruiken om maximaal hun greep op dit land te behouden. Franstalige politici willen hun sleutelmacht die ze door de grendels bezitten, zeker niet afstaan.
Oud 23 februari 2011, 15:26   #132
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik zie die eigenheid zoals de grote voorstanders ze zien, nl. het overstijgen van de bestaande taalindelingen.
Ik ook. Ik zie enkel niet in waarom er een onmiddellijk verband moet getrokken worden met grendels. Grendels behouden inderdaad een taalkundige component, maar ze zijn naar mijn mening niet voldoende om bestaande taalindelingen te bestendigen. De ideologische alarmbelprocedure in het Vlaams parlement zorgt op zich ook niet voor een verregaande polarisering tussen katholieken en liberalen.
Bijgevolg vind ik dat het fundamentele aspect van een federale kieskring, de overstijging van bestaande taalindelingen, de facto bereikt wordt ondanks het feit dat de grendels blijven bestaan.

Citaat:
Voor het overige neemt u gratuit aan dat de spanningen door de federale kieskring zoals u ze ziet, zullen afnemen. Ik ga daar niet van uit. Zolang er grendels bestaan, zullen de Franstaligen die gebruiken om maximaal hun greep op dit land te behouden. Franstalige politici willen hun sleutelmacht die ze door de grendels bezitten, zeker niet afstaan.
Waarom zouden de grendels niet minder gebruikt worden? Wat is er verkeerd wanneer ik dit zeg:

Citaat:
Oud 23 februari 2011, 15:33   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ook. Ik zie enkel niet in waarom er een onmiddellijk verband moet getrokken worden met grendels. Grendels behouden inderdaad een taalkundige component, maar ze zijn naar mijn mening niet voldoende om bestaande taalindelingen te bestendigen. De ideologische alarmbelprocedure in het Vlaams parlement zorgt op zich ook niet voor een verregaande polarisering tussen katholieken en liberalen.
Bijgevolg vind ik dat het fundamentele aspect van een federale kieskring, de overstijging van bestaande taalindelingen, de facto bereikt wordt ondanks het feit dat de grendels blijven bestaan.
De zogenaamde tegenstelling "katholieken - liberalen" is iets van de 19e eeuw, wat in onze tijd totaal niet meer speelt.

En ja, naar mijn mening zijn grendels binnen een federale kieskring wel van die aard dat ze de bestaande machtsverhoudingen wel bestendigen. Daarom ook ben ik slechts voorstander van een landelijke kieskring zonder enige vorm van grendels.
Oud 23 februari 2011, 15:34   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom zouden de grendels niet minder gebruikt worden? Wat is er verkeerd wanneer ik dit zeg:
Alles. U veronderstelt iets wat alleszins niet uit de werkelijkheid blijkt. U koestert een vrome illusie.
Oud 23 februari 2011, 15:37   #135
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De zogenaamde tegenstelling "katholieken - liberalen" is iets van de 19e eeuw, wat in onze tijd totaal niet meer speelt.
Welja, op zich vormen bepaalde grendels dus niet de basis voor bepaalde conflicten. Het is dus niet omdat taalkundige grendels zouden blijven bestaan, dat taalkundige conflicten niet zouden kunnen verminderen. Grendels zijn dus geen voorwaarde voor conflicten.

Citaat:
Alles. U veronderstelt iets wat alleszins niet uit de werkelijkheid blijkt. U koestert een vrome illusie.
Er is toch geen federale kieskring nu?

Laatst gewijzigd door captain jack : 23 februari 2011 om 15:39.
Oud 23 februari 2011, 15:56   #136
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook dit heb ik al eerder ter sprake gebracht: de achterliggende bedoeling van een landelijke kieskring is, naar de voorstanders ons willen vertellen, het overstijgen van de bestaande indelingen in taalgroepen. Als u juist weer grendels inbrengt die juist verbonden zijn aan de taalindeling, gaat u juist terugvallen op dat oude taalonderscheid. Aldus wordt de federale kieskring bij u een maat voor niets.
Niet alleen terugvallen: de federale kieskring introduceert de blokkering op de democratie volgens ethnische lijnen in een bijkomend systeem en versterkt ze dus.
Oud 23 februari 2011, 15:59   #137
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb het dan ook niet over een Belgische tweederdemeerderheid, anders zou ik dat wel zeggen.
We kunnen ook een meerderheidsregel invoeren die zo allesomvattend is dat de taalgroepen sowieso moeten instemmen. Dat komt op hetzelfde neer, buiten dat men dan niet over alarmbelproceduren enz. hoeft te spreken.
De enige democratische vooruitgang bestaat erin de weging per taalgroep (een etnisch criterium) af te schaffen in de besluitvorming. Waarom heeft u daar zo'n schrik van?
Oud 23 februari 2011, 16:06   #138
captain jack
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De enige democratische vooruitgang bestaat erin de weging per taalgroep (een etnisch criterium) af te schaffen in de besluitvorming. Waarom heeft u daar zo'n schrik van?
Dat mag gerust. Proportionaliteit volstaat wat betreft de vertegenwoordiging in instellingen enz.
Ik zie daarentegen wel een probleem in het feit dat in een pure meerderheidsdemocratie minderheden zwaar in de problemen kunnen gebracht worden. Hier en daar moet men grenzen durven trekken. Zo maak ik me ook zorgen over uw federatie Vlaanderen-Nederland omwille van diezelfde reden, maar dat even terzijde. (of verwar ik u met iemand anders?)

Laatst gewijzigd door captain jack : 23 februari 2011 om 16:07.
Oud 23 februari 2011, 16:17   #139
(petitio principii)
Provinciaal Gedeputeerde

(petitio principii)'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet alleen terugvallen: de federale kieskring introduceert de blokkering op de democratie volgens ethnische lijnen in een bijkomend systeem en versterkt ze dus.
Dat is niet zo.

Een nationale kieskring brengt de discussie waar ze thuis hoort. In de kiescampagne en op straat.

Ondemocratischer dan de huidige geheime onderhandelingen kan niet meer. ( in een democratische staat, de volgende stap is fascisme )
(petitio principii) is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2011, 17:28   #140
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zouden we nutteloze instellingen in stand moeten houden?
Ik dacht dat deze discussie ging over een federale kieskring, niet over het nut van een Senaat.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be