![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
We kunnen ook een meerderheidsregel invoeren die zo allesomvattend is dat de taalgroepen sowieso moeten instemmen. Dat komt op hetzelfde neer, buiten dat men dan niet over alarmbelproceduren enz. hoeft te spreken. Citaat:
Het is naar mijn mening logisch dat politici die kiezers aan beide landsgrenzen hebben veel voorzichtiger zullen moeten zijn bij het gebruiken van deze procedures. Tenminste indien ze een deel van hun stemmen willen behouden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik snap u wel, ge vindt dat mijn plan teveel afwijkt van uw ideale situatie, maar mijn plan is toch beter dan de huidige situatie? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw plan is in niets een verbetering tegenover de huidige situatie. Het bestendigt alleen het blokkeringsmechanisme van een taalminderheid. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Gouverneur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mij gaat het niet om de vraag of de grendels meer, minder of evenwel gebruikt worden. 't Gaat erover dat ze de wezenheid van een federale kieskring schaden, waardoor ze zonder enig voorbehoud te verwerpen zijn in een dergelijke constructie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Uw enige bezwaar is dus principieel van aard? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of u gelijk zult hebben, is louter een hypothische aanname die ik zelfs niet eens deel. Ik geloof immers sterk dat de Franstaligen nog steeds met evenveel gemak naar die grendels zullen grijpen zodra ze menen dat hun rechten op de een of andere wijze geschaad worden. Ik geloof dus niet dat men die minder zou gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Voor mij draait zo'n kieskring rond het verminderen van de communautaire spanningen en de aanwezigheid of de afwezigheid van grendelprocedures laat mij koud tot zover het functionele nut bereikt wordt. D |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voor het overige neemt u gratuit aan dat de spanningen door de federale kieskring zoals u ze ziet, zullen afnemen. Ik ga daar niet van uit. Zolang er grendels bestaan, zullen de Franstaligen die gebruiken om maximaal hun greep op dit land te behouden. Franstalige politici willen hun sleutelmacht die ze door de grendels bezitten, zeker niet afstaan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Bijgevolg vind ik dat het fundamentele aspect van een federale kieskring, de overstijging van bestaande taalindelingen, de facto bereikt wordt ondanks het feit dat de grendels blijven bestaan. Citaat:
Citaat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, naar mijn mening zijn grendels binnen een federale kieskring wel van die aard dat ze de bestaande machtsverhoudingen wel bestendigen. Daarom ook ben ik slechts voorstander van een landelijke kieskring zonder enige vorm van grendels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Er is toch geen federale kieskring nu? Laatst gewijzigd door captain jack : 23 februari 2011 om 15:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#138 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zie daarentegen wel een probleem in het feit dat in een pure meerderheidsdemocratie minderheden zwaar in de problemen kunnen gebracht worden. Hier en daar moet men grenzen durven trekken. Zo maak ik me ook zorgen over uw federatie Vlaanderen-Nederland omwille van diezelfde reden, maar dat even terzijde. (of verwar ik u met iemand anders?) Laatst gewijzigd door captain jack : 23 februari 2011 om 16:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Een nationale kieskring brengt de discussie waar ze thuis hoort. In de kiescampagne en op straat. Ondemocratischer dan de huidige geheime onderhandelingen kan niet meer. ( in een democratische staat, de volgende stap is fascisme ) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |