Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 december 2013, 23:31   #121
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Faranys Bekijk bericht
Vlaanderen in de vorm van West-, Oost- en Zeeuws-Vlaanderen. Das zonder Antwerpen.
Ook dat niet, de visie op waterbeleid van Vlaanderen zal een Zeeuws Vlaming weinig vertrouwen inboezemen.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 17:31   #122
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Aldietse_Beweging
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 20:15   #123
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
'Weg met Noord-Brabant! Leve Brabant!', tenminste als het aan D66 ligt
Toen we met de lokale afdeling van de Leuvense NVA-afdeling d�*t resolutiepunt bespraken met betrekking tot het konfederale België waarbij de provincies werden opgenoemd, stelde ik voor van de naar van de provincie Antwerpen te wijzigen in Midden-Brabant en de naam van 'Vlaams-Brabant' in Zuid-Brabant en dat dus naar analogie met met de Nederlandse provincie Noord-Brabant.
Dat zou allemaal veel logischer en korrekter zijn. Een Noord-Brabant schreeuwt immers naar een Zuid-Brabant. En de naam van de provincie Antwerpen suggereert volstrekt ten onrechte dat Antwerpenaren geen Brabanders zijn.

Citaat:
DEN BOSCH - Als het aan D66 ligt, verandert de naam van onze provincie van Noord-Brabant naar Brabant. De partij in Provinciale Staten heeft hiervoor een initiatiefvoorstel ingediend.
D66 verwijst naar een onderzoek waaruit blijkt dat 52 procent van de inwoners van onze provincie zich meer Brabander voelt dan Noord-Brabander. Andersom voelt maar 14 procent zich meer Noord-Brabander.
IK vind het behoorlijk onnozel van in die kontekst het werkwoord 'voelen' te gebruiken.
Alsof het ene warm en het andere koud zou zijn.
Identiteit heeft te maken met weten (of niet weten), maar begod niet met voelen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 december 2013 om 20:19.
Oud 10 december 2013, 21:43   #124
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Een vrije stadstaat Antwerpen in een Confederatie van de Lage Landen.
Oud 10 december 2013, 22:05   #125
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Dat zou allemaal veel logischer en korrekter zijn. Een Noord-Brabant schreeuwt immers naar een Zuid-Brabant. En de naam van de provincie Antwerpen suggereert volstrekt ten onrechte dat Antwerpenaren geen Brabanders zijn.
Waarop is dat eigenlijk allemaal gebaseerd? Op grenzen van ergens een paar eeuwen geleden? Wel, dan moet u consequent zijn. Dan wordt Halle niet langer een Brabantse stad, maar een Henegouwse. Dan schrapt men de naam Limburg, want de huidige provincie Limburg heeft niets met het historisch hertogdom te maken. Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 22:07   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Faranys Bekijk bericht
Vlaanderen in de vorm van West-, Oost- en Zeeuws-Vlaanderen. Das zonder Antwerpen.
En waarop gebeurt dit dan? Louter omwille van een naam?
Oud 10 december 2013, 22:10   #127
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Geen idee hoe jij naar die kaarten kijkt? Ik zie er maar één ding in, een al oude wens het gebied tot aan de rivieren bij het zuidelijke deel zien te krijgen.
Een scherpe geografische scheiding tussen noord en zuid met de rivieren ertussen.
En Antwerpen de hoofdstad van wat thans Noord-Brabant heet.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 december 2013 om 22:10.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 22:19   #128
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarop is dat eigenlijk allemaal gebaseerd? Op grenzen van ergens een paar eeuwen geleden? Wel, dan moet u consequent zijn. Dan wordt Halle niet langer een Brabantse stad, maar een Henegouwse.
Haha...Het hangt er natuurlijk van af w�*t ge precies konsekwent wilt hebben. Dat Halle bij Vlaams-Brabant hoort is konsekwent met de schepping van taalhomogene provincies.
Ik had het over een konsekwentie in de naamgeving van de provincies, tenminste wanneer men ervoor kiest van die te laten bestaan, en niet over een konsekwent herstel van de territoria van de oude vorstendommen.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 december 2013 om 22:22.
Oud 10 december 2013, 22:21   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Haha...Het hangt er natuurlijk van af w�*t ge precies konsekwent wilt hebben. Dat Halle bij Vlaams-Brabant hoort is konsekwent met de schepping van taalhomogene provincies.
Ik had het over een konsekwentie in de naamgeving van de provincies wanneer men ervoor kiest van die te laten bestaan en niet over een konsekwent herstel van de territoria van de oude vorstendommen.
Dan wilt u uit twee ruiven eten: enerzijds wat romantisch rommelen met namen van voormalige vorstendommen om anderzijds toch te stellen dat er andere aspecten een rol spelen om de grenzen te bepalen. Niet echt consequent.

Ook niet in uw naamgeving trouwens. Meer dan eens in de geschiedenis vormde Antwerpen geen deel van het hertogdom Brabant. Ook Mechelen was een aparte entiteit, los van Brabant. Enzovoort.
Oud 10 december 2013, 23:12   #130
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dan wilt u uit twee ruiven eten: enerzijds wat romantisch rommelen met namen van voormalige vorstendommen om anderzijds toch te stellen dat er andere aspecten een rol spelen om de grenzen te bepalen. Niet echt consequent.
Tja, dan moet ge gaan klagen bij diegenen die de huidige provincienamen gegeven hebben én ze willen in stand houden. Ofwel refereert men naar het hertogdom en dan moet het op een samenhangende manier gebeuren. Ofwel komt men met volstrekt nieuwe namen voor de dag.

Citaat:
Ook niet in uw naamgeving trouwens. Meer dan eens in de geschiedenis vormde Antwerpen geen deel van het hertogdom Brabant. Ook Mechelen was een aparte entiteit, los van Brabant. Enzovoort.
Nogmaals, ik heb het over konsekwentie in naamgeving van de provincies niet over konsekwentie van de historische grenzen.

Voor mijn part mag men de provincies als bestuursnivo afschaffen en ze bestuurlijk vervangen door stadsgewesten of zo.
Maar geef toe, waar is de konsekwentie en de samenhang in naamgeving bij: Noord-Brabant /Antwerpen/Vlaams-Brabant. Die hutsepot doet namelijk veel vragen rijzen: Is Antwerpen dan niet Vlaams? Waar is Zuid-Brabant? Waar is het stuk Brabant dat Vlaams-Brabant en Noord-Brabant verbindt?

En dat Mechelen en Antwerpen nu wel tot Brabant horen is de wraak van de geschiedenis op het krapuul van een Lowie van Male. Die had nml.beter gedaan van zijn pijlen op de Fransen te richten in de plaats van op de Brabanders én op zijn eigen volk. Dan was die andere Vlaanderaar, Jacob van Artevelde, een man van een ander kaliber, die ging tenminste een verbond aan met Brabant: samen tegen de aartsvijand.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 december 2013 om 23:18.
Oud 10 december 2013, 23:14   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tja, dan moet ge gaan klagen bij diegenen die de huidige provincienamen gegeven hebben én ze willen in stand houden. Ofwel refereert men naar het hertogdom en dan moet het op een samenhangende manier gebeuren. Ofwel komt men met volstrekt nieuwe namen voor de dag.
Euh, alles wat u hierboven schrijft, kan ik in uw richting laten terugkeren. Als u problemen hebt met de huidige provinciale grenzen, dan moet u maar gaan klagen bij... enzovoort.
Oud 10 december 2013, 23:16   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik heb het over konsekwentie in naamgeving van de provincies niet over konsekwentie van de historische grenzen.
Dat is dan een totaal zinloze discussie. U wil immers een etiket plakken op iets wat daarmee niet overeenkomt.

Tip: kom eindelijk eens tot het besef dat de oude vorstendommen van weleer al eeuwen niet meer bestaan.
Oud 10 december 2013, 23:16   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Euh, alles wat u hierboven schrijft, kan ik in uw richting laten terugkeren. Als u problemen hebt met de huidige provinciale grenzen, dan moet u maar gaan klagen bij... enzovoort.
Nogmaals, ik heb geeen probleem met de huidige provinciale grenzen maar des te meer met de naamgeving op zich. Men refereert op een onsamenhangende manier naar het hertogdom.
Oud 10 december 2013, 23:18   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor mijn part mag men de provincies als bestuursnivo afschaffen en ze bestuurlijk vervangen door stadsgewesten of zo.
Maar geef toe, waar is de konsekwentie en de samenhang in naamgeving bij: Noord-Brabant /Antwerpen/Vlaams-Brabant. Die hutsepot doet namelijk veel vragen rijzen: Is Antwerpen dan niet Vlaams? Waar is Zuid-Brabant? Waar is het stuk Brabant dat Vlaams-Brabant en Noord-Brabant verbindt?
U bent als iemand die discussieert over een tekst van een wijnetiket dat toevallig op een fles ontstopper werd gekleefd.
Oud 10 december 2013, 23:21   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nogmaals, ik heb geeen probleem met de huidige provinciale grenzen maar des te meer met de naamgeving op zich. Men refereert op een onsamenhangende manier naar het hertogdom.
Als men de huidige provinciegrenzen aanvaardt en de gegevenheid erachter, dan is iedere naamdiscussie totaal zinloos. U accepteert dan immers de Franse departementale grenzen en de later historisch betwistbare beslissing van Willem I om op die departementen oude namen te kleven.
Oud 10 december 2013, 23:25   #136
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is dan een totaal zinloze discussie. U wil immers een etiket plakken op iets wat daarmee niet overeenkomt.
Het is weeral bij de naamgevers van de provincies en zij die daarin volharden dat ge moet klagen.
Citaat:
Tip: kom eindelijk eens tot het besef dat de oude vorstendommen van weleer al eeuwen niet meer bestaan.
O, maar ik besef dat!
Nogmaals, ik erger mij over de irrationele, onsamenhangende naamgeving.
Oud 10 december 2013, 23:28   #137
Adrian M
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
IK vind het behoorlijk onnozel van in die kontekst het werkwoord 'voelen' te gebruiken.
Alsof het ene warm en het andere koud zou zijn.
Identiteit heeft te maken met weten (of niet weten), maar begod niet met voelen.
Bedoelt u in de context zoals een Brabantse het verwoord (radio fragment)?
We zijn Nederlanders en Brabant is een provincie van Nederland.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2013, 23:34   #138
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als men de huidige provinciegrenzen aanvaardt en de gegevenheid erachter, dan is iedere naamdiscussie totaal zinloos. U accepteert dan immers de Franse departementale grenzen en de later historisch betwistbare beslissing van Willem I om op die departementen oude namen te kleven.
En het is precies dat laatste, die naamkleving die mij stoort. Of vindt gij die wel logisch? Tenminste uitgaande van het feit dat Willem nu éénmaal koos voor namen van oude vorstendommen. In de tijd van Willem was er tenminste nog een Noord- en Zuid-Brabant!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 december 2013 om 23:39.
Oud 10 december 2013, 23:38   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is weeral bij de naamgevers van de provincies en zij die daarin volharden dat ge moet klagen.
O, maar ik besef dat!
Nogmaals, ik erger mij over de irrationele, onsamenhangende naamgeving.
Ik antwoord met uw eigen woorden: u moet maar gaan klagen bij ...
Oud 10 december 2013, 23:40   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En het is precies dat laatste, die naamkleving die mij stoort. Of vindt gij die wel logisch? Tenminste uitgaande van het feit dat Willem nu éénmaal koos voor namen van oude vorstendommen. In de tijd van Willem was er tenminste nog een Noord- en Zuid-Brabant!
U bent hier een discussie aan het voeren over het geslacht van de engelen. U gaat immers voorbij aan het wezenlijke punt: de provincies dragen onterecht de namen van de oude vorstendommen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be