Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Worden de Limburgers miskend?
Nu je het zegt... 2 3,85%
Zou kunnen 3 5,77%
Absoluut 25 48,08%
Nooit! Vlaanderen één-en-ondeelbaar 6 11,54%
Nee, gewoon NEE 16 30,77%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 31 januari 2003, 20:26   #121
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Dat geloofde zelf ni!
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 20:30   #122
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dat geloofde zelf ni!
Ach, met wie wordt er niet gelachen op televisie? De humor op tv moet het juist hebben van veralgemeningen en stereotypes!

Er wordt gelachen met gehandicapten, dokters, fabrieksarbeiders, advocaten, homo's, hetero's, ..... Stel u voor dat elke bevolkingsgroep zo zou reageren als er met hen eens gelachen wordt!

PS: Tacitus, weet jij of er moppen bestaan over Brabanders? 8)
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 20:33   #123
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
bij wat moet ik het anders indelen?
Merkwaardig. Enkele berichten geleden beweerde u nog met grote stelligheid dat Limburgs een Hoogduits dialect was en toen noteerde u de etymologie als reden. Maar u hebt nog altijd niet uitgelegd waarom u de etymologie erbij sleurt.
'

Mooi, dan kunnen we concluderen dat Tacitus van niks weet en z'n bek maar een douw geeft, zoals dat in het Rotterdams heet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Van Grembergen heeft ook stikkertjes laten drukken. Met een scheldwoord en daaronder een tekst van ik hou van u.
Op de stikkertjes staan er scheldwoorden als Varken en op ander weer iets anders waaronder ... Limburger.

De limburgers worden weer eens geviseerd en belachelijk gemaakt en dan nog wel door een minister op een persconferentie !!!
Citaat:
Hallo België is ook zo'n voorbeeld waar limburgers belachelijk worden gemaakt. De humor laat het fuielleton nog net binnen het aanvaardbare vallen, maar hier balanceert men ook op de rand.
Citaat:
Kzeg niet dat de rest van Vlaanderen racistisch is, kbedoel gewoon tegen een vreemdeling moogt ge geen kwaad woord zeggen, terwijl de Limburgers openlijk door het slijk worden getrokken.
Citaat:
Wij hebben helemaal geen minderwaardigheidscomplex.
We zijn zeer trots op onze provincie en we zouden voor geen geld ter wereld afstand willen doen van onze mooie provincies.

We zijn het gewoon kotsbeu om door de rest van Vlaanderen
openlijk belachelijk gemaakt te worden op TV.
En met die Belgen wil jij in één land samenleven? En daar wil jij Nederlands Limburg ook nog aan onderwerpen? Je bent echt onbegrijpelijk. Als je dit erbij vertelt als je ooit nog eens de Maas oversteekt om Nederlandse Limburgers te overtuigen dat ze zich vooral bij België moeten laten annexeren, zul je zeker minder kans hebben om teruggestuurd te worden. Ze zullen eerder medelijden hebben...
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 januari 2003, 21:13   #124
DNB
Schepen

Standaard

Zeno1: groot gelijk over dat relativeringsvermogen!

Juju de terreur (What's in a name): spreek voor uw eigen als ge het hebt over limburgers die het niet pikken dat er constant met hen gespot wordt!

Ik hoor anderen ook niet klagen over:
-Met de Gulp van Hod
-Vie mè is den Stroepaaaar nen eel goeie foetballeur.
-En zelfs al die Antwerpenaren in Lilli en Marleen!

In plaats van te kakken op Van Grembergen, luister eens naar zijn boodschap: schelden is gezond, en wie het over zich krijgt: remember: "Ik hou van u"! (En met deze campagne blijft het niet bij remember, maar mag het er ook daadwerkelijk bij gezegd worden!)
DNB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 01:13   #125
Bruno*
Banneling

Standaard

Van Grembergen...voorsteller van het prerevolutionair getrapt kiessysteem en notoir Limburgerhater.
Oud 1 februari 2003, 01:20   #126
DNB
Schepen

Standaard

Tacitus, woorden als "imperialisme" en "etymologisch/etymologie" klinken mooi, maar als je hun betekenis niet kent, kan je ze beter niet gebruiken...

Waarmee ik maar wil zeggen dat ik naar je verklaring van het zogenaamd "etymologisch" verband tussen "Hoogduits" en "Limburgs"...
DNB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 01:26   #127
Bruno*
Banneling

Standaard

Het Limburgs maakt deel uit van een dialectgroep die gekenmerkt is door duidelijke overeenstemmingen met Ripuarische, d.w.z. Rijnlandse of Middelfrankische dialecten met Keulen als centrum. Die overeenstemmingen betreffen vooral het vocaalsysteem en de intonatie; hier zou men van een Hoogduits of Rijnlands karakter kunnen spreken. Men kan deze dialecten als overgangsgebied tussen het Nederfrankisch enerzijds en het Middelfrankisch anderzijds bestempelen. Deze ook wel Zuid-Nederfrankisch genoemde dialectgroep wijkt structureel gezien even sterk af van het Algemeen Nederlands (AN) of van de Hollandse dialecten dan het Nedersaksisch in Groningen, Drenthe, Overijssel en de Gelderse achterhoek. En het heeft, taalhistorisch gezien, een even geringe bijdrage geleverd aan de evolutie van het AN als de Nedersaksische dialecten.

Oud 1 februari 2003, 09:15   #128
Juju_La_Terreure
Partijlid

Juju_La_Terreure's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri

En met die Belgen wil jij in één land samenleven? En daar wil jij Nederlands Limburg ook nog aan onderwerpen? Je bent echt onbegrijpelijk. Als je dit erbij vertelt als je ooit nog eens de Maas oversteekt om Nederlandse Limburgers te overtuigen dat ze zich vooral bij België moeten laten annexeren, zul je zeker minder kans hebben om teruggestuurd te worden. Ze zullen eerder medelijden hebben...
Hou er wel rekening mee dat als Belgisch en Nederlands Limburg samengaan, Limburg een monsterprovincie wordt qua inwoners en oppervlakte. En met een wereldstad, die combinatie zou Limburg heel wat meer macht geven. Het zou automatisch ook meer macht geven aan Nederlands Limburg, die dan in een Vlaamse regering komen ( Met Belgisch Limburg als 1 geheel ) van een Vlaanderen van 6.000.000 i.p.v een Nederland van 15.000.000 inwoners.
En een Nederlands Limburger en een Belgisch Limburger zijn meer één dan een Antwerpenaar en een Limburger (B) of een Hollander en een Limburger (NL).

Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 09:32   #129
Juju_La_Terreure
Partijlid

Juju_La_Terreure's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Juju_La_Terreure
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB

Juju de terreur (What's in a name): spreek voor uw eigen als ge het hebt over limburgers die het niet pikken dat er constant met hen gespot wordt!

-Met de Gulp van Hod

In plaats van te kakken op Van Grembergen, luister eens naar zijn boodschap: schelden is gezond, en wie het over zich krijgt: remember: "Ik hou van u"! (En met deze campagne blijft het niet bij remember, maar mag het er ook daadwerkelijk bij gezegd worden!)
Er zijn op dit forum ook West-Vlamingen die dezelfde mening toegedaan zijn. En Antwerpenaren, dat die niet klagen is logisch, zij denken dat Antwerps hetzelfde als AN is. En dat het voor alle Vlamingen verstaanbaar is maken ze er inderdaad op TV in Feuilletons gewoon een standaardtaal van. En in Lili en Marleen zie ik toch niet echt spottende dingen dacht ik. En natuurlijk als ge Raymond Goethals erbij haalt, dan hebt ge inderdaad een karikatuur erbij gehaald.
Misschien moeten we sommige dingen relativeren maar Van Grembergen gaat te ver naar m'n goesting, schelden kan misschien gezond zijn maar, moet er daarom met Limburger gescholden worden. En als zo'n mensen
in de laatste show ook nog es beweren dat Limburger het ergste scheldwoord is wat er bestaat.

Ik ben Limburger en voel mij Belg.
maar ik spreek Vlaams.
En ik ben trots op ze alle drie !
Juju_La_Terreure is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 10:28   #130
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB

-Met de Gulp van Hod

Er zijn op dit forum ook West-Vlamingen die dezelfde mening toegedaan zijn. En Antwerpenaren, dat die niet klagen is logisch, zij denken dat Antwerps hetzelfde als AN is. En dat het voor alle Vlamingen verstaanbaar is maken ze er inderdaad op TV in Feuilletons gewoon een standaardtaal van. En in Lili en Marleen zie ik toch niet echt spottende dingen dacht ik. En natuurlijk als ge Raymond Goethals erbij haalt, dan hebt ge inderdaad een karikatuur erbij gehaald.
Misschien moeten we sommige dingen relativeren maar Van Grembergen gaat te ver naar m'n goesting, schelden kan misschien gezond zijn maar, moet er daarom met Limburger gescholden worden. En als zo'n mensen
in de laatste show ook nog es beweren dat Limburger het ergste scheldwoord is wat er bestaat.
Ik zou toch maar werk maken van die vzw Minderwaardigheidscomplex!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 13:33   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het Limburgs maakt deel uit van een dialectgroep die gekenmerkt is door duidelijke overeenstemmingen met Ripuarische, d.w.z. Rijnlandse of Middelfrankische dialecten met Keulen als centrum. Die overeenstemmingen betreffen vooral het vocaalsysteem en de intonatie; hier zou men van een Hoogduits of Rijnlands karakter kunnen spreken. Men kan deze dialecten als overgangsgebied tussen het Nederfrankisch enerzijds en het Middelfrankisch anderzijds bestempelen. Deze ook wel Zuid-Nederfrankisch genoemde dialectgroep wijkt structureel gezien even sterk af van het Algemeen Nederlands (AN) of van de Hollandse dialecten dan het Nedersaksisch in Groningen, Drenthe, Overijssel en de Gelderse achterhoek. En het heeft, taalhistorisch gezien, een even geringe bijdrage geleverd aan de evolutie van het AN als de Nedersaksische dialecten.

Dat citaatje is totaal irrelevant en een slag in het water, wanneer dit tenminste het antwoord met zijn op de vraag wat nu het door u beweerde etymologische verband is tussen Limburgs en Hoogduits.

Zoals meermaals gebeurt, zondigt de door u aangehaalde tekst trouwens door een al te grote veralgemening. Bepaalde Limburgse onderdialecten hebben inderdaad een grotere affiniteit met de Rijnlandse dialecten, andere dan weer in veel mindere mate. Wat in Sint-Truiden gesproken wordt bijvoorbeeld is volgens de taalkundigen wel Limburgs, maar leunt veel sterker bij het Brabants aan dan bij de Rijnlandse dialecten.

De sleep- en stoottoon is niet typisch "Hoogduits", maar wel kenmerkend voor een aantal (niet allemaal) Limburgse dialecten op Vlaams, Nederlands en Duits grondgebied.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2003, 21:38   #132
Bruno*
Banneling

Standaard

JVDB, als u moest beweren dat de aarde plat was om uw gelijk te halen, u zou het nog doen.
Oud 2 februari 2003, 00:07   #133
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
JVDB, als u moest beweren dat de aarde plat was om uw gelijk te halen, u zou het nog doen.
Dat lijkt me eerder de taktiek van de BUB. Jullie beweren immers dat er geen volken bestaan. Schaak en mat.
Oud 2 februari 2003, 09:40   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk, ik moet vaststellen dat u blijkbaar geen discussieminutie meer in huis hebt en dat u dus maar zaken naast het onderwerp hier neerpoot.

Nog steeds wachten we trouwens met ongeduld over het etymologisch verband tussen "Hoogduits" en "Limburgs". Ik hoop dat u ondertussen eens hebt opgezocht wat "etymologisch" nu juist betekent...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 10:42   #135
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Hollands een streektaal? Mijn taal wijkt niet af van het Algemeen Nederlands hoor, alleen het accent verschilt met Brabant, Limburg en Vlaanderen. Als 'Hollands', dat overigens ook in Utrecht, Zeeland, Flevoland en Gelderland gesproken wordt, een streektaal is, dan is AN ook een streektaal. Alleen bepaalde uitspraakvormen, zoals het Poldernederlands, wijken af, maar dat is geen reden om het een streektaal te noemen.
Wat je spreekt is feitelijk AN, het Hollands als streektaal is vrijwel zo goed als uitgestorven.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 10:57   #136
Adrian M

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Juju_La_Terreure Bekijk bericht
Hoeveel kans maakt het Limburgs in België om te overleven?
Vrees dat het Limburgs in Nederland een grotere kans heeft, daar het erkend werd als streektaal.

De verantwoordelijkheid ligt bij henzelf dit uit te bouwen. Mocht het hen lukken ontstaat in principe de mogelijkheid het Limburgs te erkennen op het niveau van het Fries.
Op dat niveau beland ontstaat er een verplichting voor de Nederlandse overheid, zoals met het Fries.

Een groeiende samenwerking zeker wel. Vrees echter dat het een utopie is te denken aan een verenigd Limburg.
Het verschillende taalbeleid zal er dan ook zeer zeker niet aan meehelpen.
Plus de Limburgers waren vlak na WOII faliekant tegen aansluiting bij België.
Adrian M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2013, 19:24   #137
Pinda
Parlementsvoorzitter

Pinda's schermafbeelding

Standaard

Wie haalt er nou een discussie uit 2003 naar boven!?!...

Belachelijk!..
Jeff
Alles wat ik beweer over Nederland is correct.
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2013, 17:19   #138
De Brabander
Minister-President

De Brabander's schermafbeelding

Standaard

Jullie halen wel zaken uit 1302 naar boven !
Oud 19 mei 2013, 19:18   #139
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Jullie halen wel zaken uit 1302 naar boven !
Zegt de man die moet gaan naar 54 voor Christus om te bewijzen dat er een fictief België zou bestaan...
Oud 20 mei 2013, 18:08   #140
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Zegt de man die moet gaan naar 54 voor Christus om te bewijzen dat er een fictief België zou bestaan...
We weten niet eens precies welke talen er toen werden gesproken en door wie.

Laatst gewijzigd door edwin2 : 20 mei 2013 om 18:10.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be