Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2010 en regeringsvorming
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2010 en regeringsvorming Verkiezingen ... Hier horen de discussies thuis die te maken hebben met lijstvorming, standpunten, kandidaten, campagnes, resultaten van de verkiezingen 2010 en de regeringsvorming na deze verkiezingen.

Discussietools
Oud 18 augustus 2011, 16:52   #121
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Daar heb ik je dus.

Wat is de taal die iedereen in Vlaanderen spreekt?

Frans.

Lang. Frans heeft een hoge status in Kinshasa. Lokale stamtalen een veel lagere. Beetje te vergelijken met de positie van het NL (of VL?) in Belgie.
Daar heb je me dus niet. Het zou hetzelfde zijn alsof jij een dialect zou leren. Elke stam heeft er immers een andere taal. De enige overkoepelende taal die er daar dus is is Frans. Denk jij bovendien dat elke vlaming frans spreekt?

Laatst gewijzigd door alfa16vjtd : 18 augustus 2011 om 16:52.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 16:54   #122
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer iemand ergens gaat wonen dan leert hij de taal van het land of van de streek waar hij zich gaat vestigen. Daar is geen discussie over mogelijk omdat dit de vanzelfsprekendheid zelf is.
De discussie daarover is ondertussen al elf pagina's lang:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=158761
SDG is offline  
Oud 18 augustus 2011, 16:56   #123
gehuigert
Europees Commissaris

gehuigert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
De discussie daarover is ondertussen al elf pagina's lang:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=158761
22 pagina's bij mij

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 16:57   #124
alfa16vjtd
Minister-President

Standaard

Plus je vergeet nog eens de volledige context te bekijken.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alfa16vjtd Bekijk bericht
Ga jij als je in een stam gaat leven die een bepaalde taal spreekt Frans blijven spreken? Eens zien hoelang je daar welkom gaat zijn.
Dus kort gezegd komt het nog altijd op hetzelfde neer.

Je moet de taal spreken die men spreekt op de plaats waar je leeft.
alfa16vjtd is offline  
Oud 18 augustus 2011, 16:59   #125
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Er is een verschil tussen het minderhedenverdrag, en het verdrag over de minderheidstalen. Twee heel verschillende dingen.
Wat is de Engelse term van het minderhedenverdrag? Ik vind behalve die van de minderheidstalen geen enkel verdrag terug dat zelfs maar in de buurt komt van het minderhedenverdrag?

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:01   #126
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

[quote=alfa16vjtd;5635463]Daar heb je me dus niet. Het zou hetzelfde zijn alsof jij een dialect zou leren. Elke stam heeft er immers een andere taal. /QUOTE]

Dat is precies hoe een fatsoenlijk Franstalige het Vlaams ziet.

Een onhandige stamtaal.

Waarom deze leren?
Eberhard Leclerc is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:15   #127
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Alsof een Vlaming die naar Kinshasa verhuist Lingala gaat leren.
De gaat Frans spreken, vriend. Lingala is voor het personeel.
Natuurlijk leert "de Vlaming" Lingala, Kikongo, Swahili ... Zo zijn o.a. deze en vele andere minder belangrijke talen vroeger van de ondergang gered door de Vlaamse paters, die er de "Blijde Boodschap" in vertaalden. De Nederlandstaligen hebben zich altijd zeer respectvol getoond t.a.v. de vreemde culturen.
fcal is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:27   #128
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gehuigert Bekijk bericht
22 pagina's bij mij
Een volstrekt futiele discussie. Indien ik in Waterloo ga wonen, zal ik en mijn familie Frans leren. En wanneer Leclerc en zijn familie in Zaventem gaat wonen, moet hij en zijn familie maar Nederlands leren. Dat is toch de evidentie zelf.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2011 om 20:42.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:38   #129
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een volstrekt futiele discussie. Indien ik in Waterloo ga wonen, zal ik en mijn familie Frans leren. En wanneer Leclerc en zij familie in Zaventem gaat wonen, moet hij en zijn familie maar Nederlands leren. Dat is toch de evidentie zelf.
Maar wij kregen al frans op school zij kregen hetzelfde met nederlands niet.
Het nederlands dat zogezegd op waalse scholen wordt gegeven is lachwekend zo vertelde een vlaming die daar werkte tegen mij, ze vertikken het.
Oud 18 augustus 2011, 20:38   #130
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is de Engelse term van het minderhedenverdrag? Ik vind behalve die van de minderheidstalen geen enkel verdrag terug dat zelfs maar in de buurt komt van het minderhedenverdrag?
Framework Convention for the Protection of National Minorities
fonne is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:42   #131
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maikel Joosten Bekijk bericht
Het nederlands dat zogezegd op waalse scholen wordt gegeven is lachwekend zo vertelde een vlaming die daar werkte tegen mij, ze vertikken het.
Wat heeft dat er nu mee te maken. Ook al kent ge geen iota Vlaams, toch moet ge u aanpassen aan de taal van de streek waar ge gaat wonen.

Laatst gewijzigd door system : 18 augustus 2011 om 20:53.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:45   #132
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
En eerder beweerde je nog dat er geen akkoord zou komen over BHV.
De gloutonnerie van FDF zal er wel voor zorgen dat het niet zo ver komt. De Franstaligen gaan hun beste deal ooit zelf doen mislukken.
fonne is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:47   #133
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Franstaligen doen maar één toegeving. De splitsing van BHV. Het is twee mensen die goederen kopen. De ene koop 16 suikerwafels en de andere een wagen en zeggen dat de ene meer koopt dan de andere.
De ene koopt 16 Ferraris en krijgt er levenslang gratis tanken bij, de andere wordt zoetgehouden met een suikerwafel.
fonne is offline  
Oud 18 augustus 2011, 20:48   #134
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Niet dat ik moeilijk wil doen, maar volgens een Waalse vriendin (die bij mij in het middelbaar zat) was het Frans van de Vlaamse jongeren en Vlaamse leerkrachten ook vrij lachwekkend met vrij veel fouten.

Ik denk dat ge weinig sympathie bij gelijk welke anderstalige gaat opwekken als ge focust op de fouten die ze maken.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:01   #135
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een volstrekt futiele discussie. Indien ik in Waterloo ga wonen, zal ik en mijn familie Frans leren. En wanneer Leclerc en zijn familie in Zaventem gaat wonen, moet hij en zijn familie maar Nederlands leren. Dat is toch de evidentie zelf.
Ikzelf ben het met u eens, maar de sterkhouders van het België waar u zo'n voorstander van bent, vinden dat geen evidentie...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."

Laatst gewijzigd door lollysticky : 18 augustus 2011 om 21:02.
lollysticky is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:03   #136
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Ikzelf ben het met u eens, maar de sterkhouders van het België waar u zo'n voorstander van bent, vinden dat geen evidentie...
Neen, die vinden dit geen evidentie. En ik ben er één van.
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:07   #137
lollysticky
Minister

lollysticky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, die vinden dit geen evidentie. En ik ben er één van.
Deze reactie en uw reactie hierboven vloeken met elkaar...
Belangrijk voor de forum-ganger: Godwin's Law / Godwin's Rule of Nazi Analogies: "As a Usenet discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches one." Reductio ad Hitlerum/Nazium:"Hitler (or the Nazis) supported X, therefore X must be evil/undesirable/bad."
lollysticky is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:09   #138
Maikel Joosten
Gouverneur

Maikel Joosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Niet dat ik moeilijk wil doen, maar volgens een Waalse vriendin (die bij mij in het middelbaar zat) was het Frans van de Vlaamse jongeren en Vlaamse leerkrachten ook vrij lachwekkend met vrij veel fouten.

Ik denk dat ge weinig sympathie bij gelijk welke anderstalige gaat opwekken als ge focust op de fouten die ze maken.
het ging mij ook niet om die taalfouten maar zij vertikken het om fatsoenlijk nederlands te leren hun argument: niet nodig in brussel spreken ze toch genoeg frans
Oud 18 augustus 2011, 21:10   #139
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky Bekijk bericht
Deze reactie en uw reactie hierboven vloeken met elkaar...
Hoezo?
system is offline  
Oud 18 augustus 2011, 21:17   #140
gehuigert
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
het ging mij ook niet om die taalfouten maar zij vertikken het om fatsoenlijk nederlands te leren hun argument: niet nodig in brussel spreken ze toch genoeg frans
Dat zijn jongeren hé. De gemiddelde Vlaamse jongere ziet ook geen nut in het Frans leren "want ik ken toch Engels". Een Engelse vriendin van mij "ik hoef geen vreemde talen te leren, iedereen kent toch Engels".

De meesten komen later op betere inzichten (de meeste Franstalige volwassenen zijn voorstander van het herinvoeren van verplicht Nederlands te onderwijzen). Zoiets moet ge niet verwachten bij jongeren te zien.

]*-~{&O@o._.o@O&}~-*[
gehuigert is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be