Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 augustus 2011, 22:24   #121
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In de Dikke Van Dale staat bij 'lui': afkerig van werk of inspanning, arbeidsschuw, gemakzucht. Luiheid wordt dus niet alleen geassocieerd met werkschuw, maar ook met onverschilligheid.

Het gedrag van de luiaard wordt niet gewaardeerd. Hij toont weinig passie en interesse, is weinig ambitieus en in de ogen van de toeschouwer doet de luiaard dit met opzet. Hij is een profiteur, die als het ware levensgeluk steelt van die mensen die zich wel een slag in de rondte werken.

Genetisch of niet?
Je hebt de luiaards die moeilijk te prikkelen zijn om in actie te komen. Ze zijn weinig gemotiveerd en stellen geen hoge eisen aan zichzelf. Ook hebben ze niet of nauwelijks een doel in het leven. Dit zijn echte luie mensen, die weliswaar vriendelijk zijn en relaxt in het leven staan, maar verder weinig ambitieus zijn.

En met de woorden van een boedha;

Luiheid en traagheid. (thina-middha)

Luiheid en traagheid houden verband met starheid van geest, depressie en indolentie. Wanneer de geest star en willoos wordt, is het heel moeilijk helderheid van geest te verkrijgen. Het kan je erg ontmoedigen waardoor je overal tegenop gaat zien. Wie lui van geest is en niet verstandig nadenkt over de essentiële dingen van het leven, zal nooit een juiste kijk op bepaalde zaken krijgen. Iemand die op die manier onnadenkend door het leven gaat, moet geen geluk verwachten.

Door zintuiglijke verlangens denken mensen aan dingen waar ze niet aan zouden moeten denken, dus wordt er niet nagedacht waar men wel over na zou moeten denken. Luiheid of traagheid van geest, verzwakken de aandacht en het vermogen tot nadenken. Deze geestelijke verdoving of slaperigheid, leidt tot dagdromen.

Voila zo is het en niks anders.

Laatst gewijzigd door Mambo : 28 augustus 2011 om 22:36.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 23:11   #122
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Ze vinden thans altijd genoeg seizoensarbeiders om het fruit te komen plukken aan een lage prijs.

Ik denk dus dat het aan de onwil van de bedrijven ligt.

Niet dat er geen onwil is om te werken bij een deel leefloners/werklozen, maar dit is geen oplossing voor dat probleem.
En die spreken meestal "Indisch"
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2011, 23:15   #123
Salvadorii
Eur. Commissievoorzitter

Salvadorii's schermafbeelding

Standaard

Ik stel voor dat we Walen katoen laten plukken - niet dat het nodig is of zo, maar ik zou het graag zien gebeuren
Oud 28 augustus 2011, 23:38   #124
Tejokus
Minister-President

Tejokus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salvadorii Bekijk bericht
Ik stel voor dat we Walen katoen laten plukken - niet dat het nodig is of zo, maar ik zou het graag zien gebeuren
Denkt ge dat die "katoen" gaan geven....hahaha
Tejokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 09:58   #125
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Voor zover ik weet krijgen ze een loon voor het werk dat ze doen.
Stormschade opruimen behoort echter niet echt tot de dagelijkse werkzaalheden op dat bedrijf. Daar mensen voor in vaste dienst nemen lijkt mij mensen een loon geven voor werk dat ze meestal niet doen.
Daarnaast moeten mensen die men vast in dienst neemt aan bepaalde voorwaarden voldoen.
Tewerkgestelde werklozen kunnen gerust minder productief zijn.
Ik zou denken dat je zoiets met een interimcontract kunt doen.
Daar had je niet aan gedacht eh!
Oud 29 augustus 2011, 12:09   #126
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door suqar_7loe Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het bij anderen zit maar mijn doel is altijd geweest om te blijven studeren en diploma's binnen te halen. Dat arbeiders daar een probleem mee hebben en ons een nutteloos mensensoort vinden, zegt meer iets over enkelingen binnen de arbeidersgroep dan over ons.
Het is je volste recht als je het geluk van leven hebt te blijven studeren en diploma's te halen tot je 90ste, maar doe je dat op eigen kosten of op die van je baas of op kosten van de gemeenschap?
En dan hangt het er nog vanaf of je met die diploma's iets nuttigs doet of dat ze enkel dienen om de binnenkant van je doodskist te bekleden als je sterft.
Diplomaatje, diplomaatje aan de wand, wie is de slimste van het land.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 12:46   #127
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat is dat toch met VLD'ers - 'liberalen' trololol - en voorstander zijn van staatsslavernij?

En daar word ik dan mee geassocieerd, he. Dat is 'liberalisme' vandaag de dag.
Iedereen die niet mee wil doen mag zijn steun teruggeven...

niet meer dan fair toch ?

Laatst gewijzigd door Herr Flick : 29 augustus 2011 om 12:47.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 13:58   #128
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door donzigschaap Bekijk bericht
Ah, die bedrijven zijn dus te lui en te gierig om zelf mensen aan te werven? Dus gaan ze maar bij de overheid aankloppen om hun "probleem" op te lossen?

Een schop onder hun gat, ja, de bende profiteurs.
De banken, autosector, ... hebben dat ook gedaan.

Alleen vroegen ze financiële steun.

Wie het heeft over arbeiders aanwerven of interimcontracten gebruiken heeft over de essentie gelezen: de fruitboeren kunnen dat niet meer betalen.

Ze kunnen dat doen, maar dan kunnen ze beter de boeken direct dichtdoen. Het betekent hun faillissement, dus kunnen ze het beter laten liggen (ook faillissement, maar met een minder diepe put ).

Vandaar het vreemde voorstel.
Oud 29 augustus 2011, 14:19   #129
Savatage
Secretaris-Generaal VN

Savatage's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het is een publiek geheim dat er naast de gebruikelijke klaplopers op dit forum er ook een deel op kosten van zijn baas zit te forummen.
Niet dat dat hen zou hinderen bij een rondje werklozen bashen natuurlijk.
We zijn hier tenslotte in Vlaanderen.
Er zijn weinig plaatsen ter wereld waar werkloze klaplopers zo gepamperd worden als hier in Vlaanderen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 17:31   #130
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De banken, autosector, ... hebben dat ook gedaan.

Alleen vroegen ze financiële steun.

Wie het heeft over arbeiders aanwerven of interimcontracten gebruiken heeft over de essentie gelezen: de fruitboeren kunnen dat niet meer betalen.

Ze kunnen dat doen, maar dan kunnen ze beter de boeken direct dichtdoen. Het betekent hun faillissement, dus kunnen ze het beter laten liggen (ook faillissement, maar met een minder diepe put ).

Vandaar het vreemde voorstel.
Ondertussen worden er langs alle kanten al centjes beloofd, geen paniek.
Fruittelers kunnen zich trouwens laten verzekeren tegen hagelschade, de overheid betaalt daar dan nog een deel van ook, en toch doen die dat niet allemaal. De schade tgv hagel bij nietverzekerde bedrijven moeten ze dan toch maar zelf ophoesten hoor.

Eigenaardige effecten. Bedrijven houden precies steeds minder rekening met risico's. Als er eens iets voorvalt, dan komt de overheid- allez ja, de doorsnee bevolking - toch wel helpen, so why bother.

Het gaat dan altijd om 'sectoren'.
Maar wat krijgt het bouwbedrijf van de overheid dat in een storm z'n hangar naar de kloten zag gaan? Idd, die moet gewoon beroep doen op z'n verzekering. 'ja maar ik ga hier wel zo'n beetje helemaal failliet eh' gaat niet echt pakken dan.

Een aantal jaar geleden zag een vriend van me zijn pas gebouwd hangarcomplex compleet naar de knoppen gebliksemd en geregend worden. Was er iemand die werklozen naar hem stuurde om te helpen de rommel op te ruimen? Kwam Kris Peeters ineens met financiële steun naar boven? Welnee. Vrienden zijn wat komen helpen bij de grootste rommel en het 'redden wat er nog te redden viel'. 't strafste daarbij is allicht dat mocht hij toen inspectie hebben gekregen, hij verdomme nog kon gaan uitleggen wat al die mensen zonder arbeidscontract op zijn bedrijf liepen te doen.

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 29 augustus 2011 om 17:32.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 17:51   #131
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
Er zijn weinig plaatsen ter wereld waar werkloze klaplopers zo gepamperd worden als hier in Vlaanderen.

Toen ik werkloos was mocht ik anders behoorlijk snel op bezoek gaan bij RVA.
Maar dat kwam voornamelijk omdat ik jong was en Nederlands sprak.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 18:02   #132
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In de Dikke Van Dale staat bij 'lui': afkerig van werk of inspanning, arbeidsschuw, gemakzucht. Luiheid wordt dus niet alleen geassocieerd met werkschuw, maar ook met onverschilligheid.

Het gedrag van de luiaard wordt niet gewaardeerd. Hij toont weinig passie en interesse, is weinig ambitieus en in de ogen van de toeschouwer doet de luiaard dit met opzet. Hij is een profiteur, die als het ware levensgeluk steelt van die mensen die zich wel een slag in de rondte werken.

Genetisch of niet?
Je hebt de luiaards die moeilijk te prikkelen zijn om in actie te komen. Ze zijn weinig gemotiveerd en stellen geen hoge eisen aan zichzelf. Ook hebben ze niet of nauwelijks een doel in het leven. Dit zijn echte luie mensen, die weliswaar vriendelijk zijn en relaxt in het leven staan, maar verder weinig ambitieus zijn.

En met de woorden van een boedha;

Luiheid en traagheid. (thina-middha)

Luiheid en traagheid houden verband met starheid van geest, depressie en indolentie. Wanneer de geest star en willoos wordt, is het heel moeilijk helderheid van geest te verkrijgen. Het kan je erg ontmoedigen waardoor je overal tegenop gaat zien. Wie lui van geest is en niet verstandig nadenkt over de essentiële dingen van het leven, zal nooit een juiste kijk op bepaalde zaken krijgen. Iemand die op die manier onnadenkend door het leven gaat, moet geen geluk verwachten.

Door zintuiglijke verlangens denken mensen aan dingen waar ze niet aan zouden moeten denken, dus wordt er niet nagedacht waar men wel over na zou moeten denken. Luiheid of traagheid van geest, verzwakken de aandacht en het vermogen tot nadenken. Deze geestelijke verdoving of slaperigheid, leidt tot dagdromen.

Voila zo is het en niks anders.

Misschien verwachtten die 'luiaards' gewoon iets meer van het leven dan dagelijks als een stroom lemmingen hetzelfde voorgekauwd leventje te leiden op het ritme van de klok, de pauzekes, de lunch en de ondraaglijk lichte small talk van collega's.
Oud 29 augustus 2011, 19:09   #133
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Ik zou denken dat je zoiets met een interimcontract kunt doen.
Daar had je niet aan gedacht eh!
Akkoord.
Maar ik vraag mij af of interimmers onbekwaam of ongemotiveerd mogen zijn.
Bij mijn weten krijgen ze een volwaardig loon van de werkgever, die eist dus ook voldoende productiviteit.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 19:28   #134
Mitgard
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat heb je wel eens wanneer je mensen dwingt om iets te doen natuurlijk.
Oud 29 augustus 2011, 19:40   #135
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Akkoord.
Bij mijn weten krijgen ze een volwaardig loon van de werkgever, die eist dus ook voldoende productiviteit.
Aan onbekwaam zijn kunnen mensen weinig doen. Ongemotiveerd zijn is nog zo'n ramp niet als ge't werk maar doet.
Blijkbaar is het voor sommigen onbegrijpelijk dat als je werkt, je daarvoor ook een loon wil.
Oud 29 augustus 2011, 19:42   #136
freelancer
Banneling

Standaard

Velen hebben geen begrip voor fruitboeren die kapitalen (dreigen te) verliezen wegens overmacht...

Wel voor 40 veiligheidsmensen, die enkele jaren geleden 26.000 mensen in de luchthaven van Zaventem gijzelden... voor dubbele maaltijdcheques...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 19:54   #137
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Aan onbekwaam zijn kunnen mensen weinig doen. Ongemotiveerd zijn is nog zo'n ramp niet als ge't werk maar doet.
Blijkbaar is het voor sommigen onbegrijpelijk dat als je werkt, je daarvoor ook een loon wil.
Het is voor sommigen blijkbaar ook moeilijk te begrijpen dat men in ruil voor een loon een bepaalde tegenprestatie verlangt.
Misschien begrijpen ze het beter als hun garagehouder een loon vraagt zonder hun auto behoorlijk te herstellen.
Oud 29 augustus 2011, 20:00   #138
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freelancer Bekijk bericht
Velen hebben geen begrip voor fruitboeren die kapitalen (dreigen te) verliezen wegens overmacht...

Wel voor 40 veiligheidsmensen, die enkele jaren geleden 26.000 mensen in de luchthaven van Zaventem gijzelden... voor dubbele maaltijdcheques...
Kapitaal is vies.
We moeten het zo vlug mogelijk afpakken.
Oud 29 augustus 2011, 20:59   #139
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Misschien verwachtten die 'luiaards' gewoon iets meer van het leven dan dagelijks als een stroom lemmingen hetzelfde voorgekauwd leventje te leiden op het ritme van de klok, de pauzekes, de lunch en de ondraaglijk lichte small talk van collega's.
Er zit in niks doen ook een ritme hé, een uiterst saai ritme. Nee ze verwachten absoluut niks van het leven.
En dan heb ik het nog niet eens over werk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2011, 21:06   #140
donzigschaap
Gouverneur

donzigschaap's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kapitaal is vies.
We moeten het zo vlug mogelijk afpakken.
Dat heeft toch niemand beweerd.

Wat hier wel beweerd wordt door sommigen is dat de staat (met ons geld) bepaald kapitaal uit de nood moet helpen (in dit geval zelfs met dwangarbeid) en ik heb daar eerlijk gezegd nog geen goed argument voor gezien.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be