Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 september 2011, 14:44   #121
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Geen idee. Wat is dat, 'de vlaemsche regering'?
Dat is "trollspeak."
Oud 8 september 2011, 14:47   #122
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
zeker dat het geen Limburger was?
Ja
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 14:53   #123
Hoera
Provinciaal Statenlid

Hoera's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDG Bekijk bericht
Toch wel, hoor. Ronse is zelfs juist een aantrekkingspool voor Franstalige migranten uit met name Brussel omwille van de faciliteiten aldaar.
Nee, ik woon in Oudenaarde op 10 km van Ronse...

50 jaar geleden was Ronse veel meer verfranst dan nu.

De franstalige ronsenaars zijn bejaarde chichi-madammekes die over enkele jaren ook zullen uitgestorven zijn. Er zijn geen Brusselse migranten, enkel Turkse en Marokkaanse migranten die vaak wel frans spreken.

Laatst gewijzigd door Hoera : 8 september 2011 om 14:55.
Hoera is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 14:57   #124
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
buitengewoon... als ik dit schrijf zitten we aan reactie nr 61 en er is nog geen enkele inhoudelijke kritiek op de vijf punten die de schrijver aanhaalt waar de gravensteengroep volgens hem in de fout gaat. Mag ik hieruit veronderstellen dat behalve de topic starter die ook niks wist te zeggen maar gewoon het artikel aanhaalt met een smeuige titel, niemand het zelfs gelezen heeft ?
buitengewoon... als ik dit schrijf zitten we aan reactie nr 124 en er is nog altijd geen enkele reactie op de fundamentele kritiek die gegeven is op het schampschrift van Stefaan van Hecke, zoals #67 en #91. Waar zitten de Echte Belgen nu met hunne grote mond? Mag ik hieruit veronderstellen dat ene peter1962 het zelfs niet gelezen heeft?
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 15:00   #125
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het gejank en gejammer van de vlaamsnationalisten op dit forum neemt stilaan symphonische proporties aan.

Zielig gewoon.
Om nog over het zurige stinkende mengsel van azijn en gal te zwijgen dat de Echte Belgen hier elke dag op het forum uitkappen. Je moet tegenwoordig al je neus dichtknijpen als je het forum opent.
Oud 8 september 2011, 15:02   #126
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hollanders in Voeren?
Zo noem ik Nederlanders met een Hollands paspoort weleens ja.

Citaat:
... in de OCMW-raad, waarvoor enkel mensen met de Belgische nationaliteit mogen stemmen, hebben Vlamingen nu ook de meerderheid.
Zeer fragiel.
Verder is het ook in Voeren de vraag welke kant de niet-Nederlandse buitenlandse migranten gaan kiezen.

Citaat:
Je lijkt ervan overtuigd te zijn dat franstaligen übermenschen zijn die zomaar alles kunnen verfransen los van de sociologische omstandigheden.
Ik ben er vooral van overtuigd dat de Vlaamse overheid niet van de Nederlandse taal houdt.

Citaat:

Je zou beter wat zelfverzekerder zijn over de aantrekkingskracht van je taal.
Ik zou zeggen, maak deze opmerking bv eens tegen de beleidsmakers die over de Vlaamse radio gaan.

Citaat:

Waar de franstaligen nauwelijks 10% van de stemmen halen. Zelfde situatie als hierboven: er zit geen drive achter de verfransing om de simpele reden dat er geen of nauwelijks franstalige inwijking is.
Ronse wordt een interessante testcase in 2012. Afgezien de verkiezingsresutaten hebben Franstalige migranten ook vaak een andere demografische structuur. Die 10 % kiezers kan weleens 20 % Franstaligen betekenen.

Citaat:

Tja, zo wordt het wel een beetje een zelfvervullende voorspelling.
Het scenario dat ik schets is niet zelfvervullend, al is het prettig om te constateren dat iemand mij een dergelijke invloed toedicht, maar gewoon het meest plausibele scenario.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 15:12   #127
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Zo noem ik Nederlanders met een Hollands paspoort weleens ja.

Zeer fragiel.
Verder is het ook in Voeren de vraag welke kant de niet-Nederlandse buitenlandse migranten gaan kiezen.
Ik denk niet dat een 'Hollands' paspoort bestaat, maar het is je vergeven.

In ieder geval zijn het vooral de franstaligen die wegtrekken uit Voeren, als ik de franstalige (!) wikipedia kan geloven.

Citaat:
Ik ben er vooral van overtuigd dat de Vlaamse overheid niet van de Nederlandse taal houdt.

Ik zou zeggen, maak deze opmerking bv eens tegen de beleidsmakers die over de Vlaamse radio gaan.
Ik ben het op zich met je eens, maar het is overduidelijk dat je obsessie met dit specifieke thema je perceptie kleurt. Media zijn heel belangrijk, maar administratie en onderwijs zijn de andere twee componenten van de heilige drievuldigheid der levende talen, en daar heeft het Nederlands in Vlaanderen wél het monopolie op.

Citaat:
Het scenario dat ik schets is niet zelfvervullend, al is het prettig om te constateren dat iemand mij een dergelijke invloed toedicht, maar gewoon het meest plausibele scenario.
...in het hypothetische geval dat iedereen er zo over dacht, bedoelde ik natuurlijk.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 17:28   #128
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoera Bekijk bericht
Nee, ik woon in Oudenaarde op 10 km van Ronse...

50 jaar geleden was Ronse veel meer verfranst dan nu.

De franstalige ronsenaars zijn bejaarde chichi-madammekes die over enkele jaren ook zullen uitgestorven zijn. Er zijn geen Brusselse migranten, enkel Turkse en Marokkaanse migranten die vaak wel frans spreken.
Ronse is het schoolvoorbeeld van de 'vervalste talentelling' en de 'speciale interpretatie' van de resultaten. In 1947, in een sterk door de nasleep van WO2 getekende tijd, gaf de talentelling volgend resultaat:
Eentalig Frans: 15 % (stijging met 4 % t.o.v. 1930)
Eentalig Nederlands: 37 %
Tweetalig Nederlands-Frans: 45 %
Drietalig Nederlands-Frans-Duits: 3 %.

De bepaling, dat Ronse een tweetalige stad moest worden gebeurde door de vraag welke taal gebruik je het meest? Hiermee kon men Vlaamse tweetaligen strikken, die prat gingen op een vlotte kennis en het gebruik van deze tweede taal in hun bedrijvigheid.
Voor de oorlog was het resultaat 24 % voor het Frans en 76 % voor het Nederlands.
Toen werd dat plots in 1947 31,5 % voor het Frans of een stijging van 7,5%! Voor demografen en sociologen duidt dit op knoeierij. Ja en zo werd Ronse plots een verplicht tweetalige stad.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 september 2011, 20:10   #129
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fcal Bekijk bericht
Ronse is het schoolvoorbeeld van de 'vervalste talentelling' en de 'speciale interpretatie' van de resultaten. In 1947, in een sterk door de nasleep van WO2 getekende tijd, gaf de talentelling volgend resultaat:
Eentalig Frans: 15 % (stijging met 4 % t.o.v. 1930)
Eentalig Nederlands: 37 %
Tweetalig Nederlands-Frans: 45 %
Drietalig Nederlands-Frans-Duits: 3 %.

De bepaling, dat Ronse een tweetalige stad moest worden gebeurde door de vraag welke taal gebruik je het meest? Hiermee kon men Vlaamse tweetaligen strikken, die prat gingen op een vlotte kennis en het gebruik van deze tweede taal in hun bedrijvigheid.
Voor de oorlog was het resultaat 24 % voor het Frans en 76 % voor het Nederlands.
Toen werd dat plots in 1947 31,5 % voor het Frans of een stijging van 7,5%! Voor demografen en sociologen duidt dit op knoeierij. Ja en zo werd Ronse plots een verplicht tweetalige stad.

Mooie info post.

Nu kijken wat de vernederlandsingsfactor is van al de nieuwe inwijkelingen in Ronse die op de absurd goedkope woningvoorraad in het centrum van Renaix afkomen.

Citaat:

Ik ben het op zich met je eens, maar het is overduidelijk dat je obsessie met dit specifieke thema je perceptie kleurt. Media zijn heel belangrijk, maar administratie en onderwijs zijn de andere twee componenten van de heilige drievuldigheid der levende talen, en daar heeft het Nederlands in Vlaanderen wél het monopolie op.
...
Het Vlaamse onderwijs �*s een héle belangrijke pijler voor de Nederlandstaligheid in Belgie (maar ook weer een hulpstuk voor de verfransing in taalgevoelige gebieden overigens), de taal van de administratie doet er veel minder toe.

Het feit dat de Vlaamse media vnl Engelstalig zijn en dat de toegankelijkheid van de grootste tv stations uit ons taalgebied in VL wordt geblokkeerd is niet zo heel belangrijk in Turnhout (op korte termijn althans) maar wél funest in de 'betwiste' taalzones.
Het ondergraaft de status van het Nederlands, het geeft NL de perceptie van dode taal, een taal die te vermijden is en levert een enorm concurrentienadeel op met het Frans dat wel maximaal haar eigen cultuur exploiteert over haar eigen media.

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 september 2011 om 20:13.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 00:36   #130
Vlaanderen Boven

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mooie info post.

Nu kijken wat de vernederlandsingsfactor is van al de nieuwe inwijkelingen in Ronse die op de absurd goedkope woningvoorraad in het centrum van Renaix afkomen.
Hoe zie jij dat werken? Serieuze vraag. Ronse is nu overwegend Nederlandstalig, wellicht Nederlandstaliger dan het ooit in de afgelopen eeuw is geweest. Er is waarschijnlijk geen enkele franstalige school. Gaan die vreemdelingen zich dan politiek organiseren om de verfransing te bewerkstelligen, of wat? Natuurlijk niet. Ook al omdat een groot deel van hen niet eens afkomstig is uit franstalige landen.

Citaat:
Het Vlaamse onderwijs �*s een héle belangrijke pijler voor de Nederlandstaligheid in Belgie (maar ook weer een hulpstuk voor de verfransing in taalgevoelige gebieden overigens), de taal van de administratie doet er veel minder toe.

Het feit dat de Vlaamse media vnl Engelstalig zijn en dat de toegankelijkheid van de grootste tv stations uit ons taalgebied in VL wordt geblokkeerd is niet zo heel belangrijk in Turnhout (op korte termijn althans) maar wél funest in de 'betwiste' taalzones.
Het ondergraaft de status van het Nederlands, het geeft NL de perceptie van dode taal, een taal die te vermijden is en levert een enorm concurrentienadeel op met het Frans dat wel maximaal haar eigen cultuur exploiteert over haar eigen media.
Met heel dit gedeelte ga ik akkoord. Je weet echter jammer genoeg wat de reacties zijn, zelfs van sommige Vlaams-nationalisten, als 'wij' durven suggereren dat we meer van onze eigen taal zouden moeten houden.

En toch blijf ik vinden dat je te weinig geloof hebt in de veerkracht van je eigen taal, zelfs ondanks het verkavelde, verengelste aspect ervan.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 00:58   #131
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gejank en gejammer van de vlaamsnationalisten op dit forum neemt stilaan symphonische proporties aan.

Zielig gewoon.
Zulke post verdient een bijpassend plaatje om het niveau ervan te onderstrepen...

http://www.youtube.com/watch?v=KPl9PlZfQMY
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 06:34   #132
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Brabander Bekijk bericht
Flaminganten zijn bedriegers eerste klas. Als je ziet waar België nu staat tegen 50 jaar geleden, verdienen ze verbannen te worden !
Kan je dat bedrog even aantonen, en ons uitleggen waarom die verbanning terecht zou zijn?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 06:36   #133
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij bent Vlaams-nationalist?
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2011, 09:40   #134
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Jij bent Vlaams-nationalist?
Groot was mijn verbazing...
Oud 22 januari 2012, 11:47   #135
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Om nog over het zurige stinkende mengsel van azijn en gal te zwijgen dat de Echte Belgen hier elke dag op het forum uitkappen. Je moet tegenwoordig al je neus dichtknijpen als je het forum opent.
Echte Belgen zijn hier nog welkom
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 14:06   #136
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Echte Belgen zijn hier nog welkom
Wat zijn dat? Echte Belgen? Leden van een pas opgegraven stam van 2000 jaar geleden?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 14:27   #137
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
http://www.demorgen.be/dm/nl/2461/De...-Vlaming.dhtml

En maar ontkennen, zielige gatlikkers van die van het zuiden zijn het.
De Gravensteengroep, wat is dat voor een brol?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 14:27   #138
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Wie is Stefaan Van Hecke, misschien? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
De zoon van Frank Van Hecke misschien?
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 14:30   #139
Bokkenreyder

Bokkenreyder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De Gravensteengroep, wat is dat voor een brol?
Bewijst nog maar eens dat alleen het Franstalige landsgedeelte je interesseert!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 15:24   #140
fonne
Secretaris-Generaal VN

fonne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Klopt. De Vlaamse zijn de grootste zeikerds en kommaneukers.
Ze stromen inderdaad met volle trein- en busladingen elke dag toe vanuit Limburg. En nu gij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be