Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 oktober 2011, 21:55   #121
SDX
Secretaris-Generaal VN

SDX's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ja, want een kleuterschool bestaat alleen maar uit Nederlands, Engels en op het potteke zitten...

Jeezes mens...
'n Kleuterschool bestaat uit 't kinderen voorbereiden om naar de lagere school te gaan, naar 't 1ste leerjaar, waar in Vlaanderen, normaal gezien in 't Nederlands onderwezen wordt!

Laatst gewijzigd door SDX : 6 oktober 2011 om 21:56.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 21:55   #122
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SDX Bekijk bericht
'n Kleuterschool bestaat uit 't kinderen voorbereiden om naar de lagere school te gaan, naar 't 1ste leerjar, waar in Vlaanderen, normaal gezien in 't Nederlands onderwezen wordt!
Ja, en dan?
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 22:03   #123
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Onzin!

Precies die houten planchetten van de gevangenis van Ruiselede op de achtergrond.

Laatst gewijzigd door Mambo : 6 oktober 2011 om 22:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 22:05   #124
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Raf;5730038]Moet dat dan?

Ken jij al die mensen persoonlijk misschien?

Tja, daar zeg je zowat...

Heeft er iemand beweerd dat dat niet mag misschien?

Precies! Maar dan moet je de taal wel goed beheersen natuurlijk. Zou het niet kunnen dat net daar het schoentje een beetje wringt?

Dat heb ik dan ook in de verste verte niet beweerd, beste. Probeer uw fantasie toch een klein beetje van de werkelijkheid gescheiden te houden.[/QUOTE

Inderdaad, daar wringt het schoentje, ouders beheersen zelf de taal vaak niet. Dus moet je daarin investeren, door ouderklasjes bijvoorbeeld zodat ouders wanneer de kinderen op school zitten ook Nederlands kunnen leren.

Maar ik wacht nog op uw uiteenzetting hoe een Nederlands onkundige mevrouw in een kleuterklas kan bijdragen aan..wat?
Wanneer kinderen zich onveilig voelen omdat ze ondanks hier geboren te zijn geen enkele basiskennis Nederlands hebben is dat het probleem; dat los je niet op met iemand die Turks spreekt in de klas!
Wel door ouders duidelijk te maken dat zij ervoor moeten zorgen dat kinderen wel een basis kennis Nederlands hebben, wat hun verantwoordelijkheid is als ouder.Help hen daarbij, en hou niet in stand dat de school dit wel oplost, desnoods door Turks te spreken in de kleuterklas.

Of gaat u hetzelfde doen voor kleutertjes die Arabisch, Berbers spreken? Hebben kinderen die thuis Urdu of Chinees spreken, of Spaans, Russisch en Pools dan niet recht op ook hun mevrouw?
Of wijs je niet beter ouders op hun verantwoordelijkheid en biedt je niet beter de kans ook via de school van hun kinderen aan hun Nederlands te werken?
Wat denkt u zelf?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 22:09   #125
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, want een kleuterschool bestaat alleen maar uit Nederlands, Engels en op het potteke zitten...

Jeezes mens...
Nee, de kleuterschool is bedoeld als voorbereiding op de basisschool, waar taal een ontzettend belangrijke rol speelt wanneer het op kansen aankomt, leer kinderen dus Nederlands thuis voordat ze in de kleuterschool terecht komen...vaak spreek één ouder de taal voldoende om dit te kunnen..de andere ouder zal zich dus moeten inspannen actief en snel ook Nederlands te leren.
Oud 6 oktober 2011, 22:10   #126
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Belgische millitairen in Duitsland hadden zo hier en daar een school voor hun kinderen in Vlaams of Frans.
Ik zou zeggen doe hier hetzelfde. Haal ze uit onze eigen kindergroep.
Liever afzonderlijk dan samen helemaal niks goeds uiteindelijk.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 22:13   #127
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Inderdaad, daar wringt het schoentje, ouders beheersen zelf de taal vaak niet. Dus moet je daarin investeren, door ouderklasjes bijvoorbeeld zodat ouders wanneer de kinderen op school zitten ook Nederlands kunnen leren.
En in afwachting laten we die kleuters maar wat aanmodderen? Netjes...

Citaat:
Maar ik wacht nog op uw uiteenzetting hoe een Nederlands onkundige mevrouw in een kleuterklas kan bijdragen aan..wat?
Aan de opvang van Turkse kinderen die het Nederlands (nog) niet machtig zijn. Ik weet niet waarom u dat aan mij blijft vragen. Het staat duidelijk te lezen in het artikeltje in de openingspost...

Citaat:
Wanneer kinderen zich onveilig voelen omdat ze ondanks hier geboren te zijn geen enkele basiskennis Nederlands hebben is dat het probleem; dat los je niet op met iemand die Turks spreekt in de klas!
Ik vind van wel. En ik ben blijkbaar niet de enige.

Citaat:
Wel door ouders duidelijk te maken dat zij ervoor moeten zorgen dat kinderen wel een basis kennis Nederlands hebben, wat hun verantwoordelijkheid is als ouder.Help hen daarbij, en hou niet in stand dat de school dit wel oplost, desnoods door Turks te spreken in de kleuterklas.
Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Citaat:
Of gaat u hetzelfde doen voor kleutertjes die Arabisch, Berbers spreken? Hebben kinderen die thuis Urdu of Chinees spreken, of Spaans, Russisch en Pools dan niet recht op ook hun mevrouw?
Waarom niet? Ik zie het probleem niet...

Citaat:
Of wijs je niet beter ouders op hun verantwoordelijkheid en biedt je niet beter de kans ook via de school van hun kinderen aan hun Nederlands te werken?
Wat denkt u zelf?
Zoals ik al zei: het ene sluit het andere niet uit.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 6 oktober 2011, 22:17   #128
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, de kleuterschool is bedoeld als voorbereiding op de basisschool, waar taal een ontzettend belangrijke rol speelt wanneer het op kansen aankomt, leer kinderen dus Nederlands thuis voordat ze in de kleuterschool terecht komen...vaak spreek één ouder de taal voldoende om dit te kunnen..de andere ouder zal zich dus moeten inspannen actief en snel ook Nederlands te leren.
U kletst maar wat. U heeft er niet het minste benul van hoe vaak één ouder de taal voldoende beheerst. Wat is in deze context overigens "voldoende"? Voor volwassenen is het trouwens een pak moeilijker om Nederlands aan te leren dan voor kinderen.

Zoals de professor in het artikel in de openingspost al aanhaalde is het beter om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren en zo een goede basis op te bouwen voor andere talen. Of denkt u het beter te weten dan de professor?

Citaat:
Oud 6 oktober 2011, 22:24   #129
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En in afwachting laten we die kleuters maar wat aanmodderen? Netjes...

Aan de opvang van Turkse kinderen die het Nederlands (nog) niet machtig zijn. Ik weet niet waarom u dat aan mij blijft vragen. Het staat duidelijk te lezen in het artikeltje in de openingspost...

Ik vind van wel. En ik ben blijkbaar niet de enige.

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.

Waarom niet? Ik zie het probleem niet...

Zoals ik al zei: het ene sluit het andere niet uit.
Oh, jawel, het één sluit het ander wel uit..wanneer je in klassen mevrouwen gaat zetten die zelf geen Nederlands spreken maar kinderen verder helpen in een taal die in het thuisland gene kansen biedt geef je een verdomd slecht signaal.
Want je versterkt de beeldvorming dat dit helemaal niet hoeft, opvoeden in het Nederlands, en dat de school die verantwoordelijkheid wel opneemt, je zegt er mee" blijft u vooral niet de taal van het thuisland aanleren, dat is gene enkel probleem". Dat is het dus wel, het beperkt serieus de kansen van kinderen die toch vaak sociaal al kwetsbaar zijn.
Die illusie, van geen eigen verantwoordelijkheid dragen moet afgelopen zijn, er komen steeds meer nationaliteiten bij, de taal van hun thuisland spreken is van groot belang voor het nemen van kansen en integratie.
Help mensen zoveel mogelijk om snel die taal te beheersen, maar begin niet met het in stand houden van beperkingen, daar is niemand mee gebaat.
Oud 6 oktober 2011, 22:29   #130
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oh, jawel, het één sluit het ander wel uit..wanneer je in klassen mevrouwen gaat zetten die zelf geen Nederlands spreken maar kinderen verder helpen in een taal die in het thuisland gene kansen biedt geef je een verdomd slecht signaal.
Integendeel! Je geeft daarmee het signaal dat je begaan bent met het lot van die kinderen. Het sluit hoedanook geenszins uit dat de ouders aangemoedigd worden om Nederlands te leren.

Citaat:
Want je versterkt de beeldvorming dat dit helemaal niet hoeft, opvoeden in het Nederlands, en dat de school die verantwoordelijkheid wel opneemt, je zegt er mee" blijft u vooral niet de taal van het thuisland aanleren, dat is gene enkel probleem". Dat is het dus wel, het beperkt serieus de kansen van kinderen die toch vaak sociaal al kwetsbaar zijn.
Wat een hoop larie en apekool! Het beheersen van meerdere talen beperkt de kansen van een kind helemaal niet. Wel integendeel zelfs! En ja, het aanleren van talen is inderdaad de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Daar dient dat onder meer voor.

Citaat:
Die illusie, van geen eigen verantwoordelijkheid dragen moet afgelopen zijn, er komen steeds meer nationaliteiten bij, de taal van hun thuisland spreken is van groot belang voor het nemen van kansen en integratie.
Help mensen zoveel mogelijk om snel die taal te beheersen, maar begin niet met het in stand houden van beperkingen, daar is niemand mee gebaat.
Met moralistisch gezwets is men nog veel minder gebaat. Ik begrijp niet waar u een probleem over maakt. Die school neemt initiatieven in het belang van de kinderen en het kost u bovendien geen rooie cent. Probeer uw xenofobie misschien eens wat te overstijgen.

Citaat:
Oud 6 oktober 2011, 22:39   #131
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U kletst maar wat. U heeft er niet het minste benul van hoe vaak één ouder de taal voldoende beheerst. Wat is in deze context overigens "voldoende"? Voor volwassenen is het trouwens een pak moeilijker om Nederlands aan te leren dan voor kinderen.

Zoals de professor in het artikel in de openingspost al aanhaalde is het beter om kinderen eerst hun thuistaal goed aan te leren en zo een goede basis op te bouwen voor andere talen. Of denkt u het beter te weten dan de professor?
Wanneer u geen andere argumenten heeft dan " u kletst maar wat"staat u niet erg sterk in deze discussie.
Ja, het aanleren van een andere taal is altijd moeilijk maar wel noodzakelijk wanneer je verkiest in een ander land te wonen.
"Voldoende" is je kind zo goed basis Nederlands te kunnen bijbrengen dat het geen achterstand oploopt op school, vandaag nog gesproken met ouders uit Afgehanistan, mevrouw spreekt al goed Nederlands, meneer doet heel erg zijn best, wat ook zo was bij de moeder uit Wit Rusland, en de dames uit Equador die hun dochters bij hadden, spraken perfect Nederlands!
Het kan dus wel, omdat deze ouders zelf begrijpen dat dit gewoon nodig is wanneer dit jou nieuw gekozen thuisland is.
Hoeveel ouders sprak jij vandaag en uit welke landen kwamen zij? Het is maar om na te gaan waarover jij eigenlijk praat..
De thuistaal van kinderen die hier geboren zijn en wiens ouders besloten hebben definitief hier te wonen zou Nederlands moeten zijn, een andere " thuistala" beperkt de kansen; lijkt me verschrikkelijk logisch!
Je beledigingen ( xenofobie?) geven enkel aan dat je een demagoog bent die geen tegenspraak verdraagt, mij best hoor, veel plezier met jezelf, ik ga slapen, morgen staan nog wat ouders in mijn agenda.

Laatst gewijzigd door alice : 6 oktober 2011 om 22:41.
Oud 6 oktober 2011, 22:42   #132
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat een hoop larie en apekool! Het beheersen van meerdere talen beperkt de kansen van een kind helemaal niet. Wel integendeel zelfs! En ja, het aanleren van talen is inderdaad de verantwoordelijkheid van het onderwijs. Daar dient dat onder meer voor.
Het is erger dan je denkt.

Citaat:
Eén op de vijf kleuters heeft taalachterstand
Laatste update: 31 mei 2007 13:59 info

AMSTERDAM - Bijna één op de vijf kinderen kleuters in achterstandswijken heeft grote problemen met de Nederlandse taal. Ze zijn niet of nauwelijks aanspreekbaar, spreken in zinnen van maximaal twee woorden en begrijpen geen gecombineerde opdracht, zoals 'kom binnen en trek je jas uit'.

Dat blijkt uit onderzoek van onderwijsadviesbureau KPC Groep onder 42 basisscholen in probleemwijken in de vier grote steden.

De betrokken kinderen, leerlingen in groep één en twee van het basisonderwijs, hebben doorgaans geen voorschools onderwijs gevolgd. Ook blijkt dat thuis nauwelijks of geen Nederlands met de kinderen wordt gesproken.

Het merendeel van de kinderen met taalachterstand is in Nederland geboren en van Marokkaanse of Turkse afkomst.

Ook andere onderdelen van de ontwikkeling blijven achter. Zo hebben ze moeite verschillende situaties in het dagelijks leven te herkennen, blijven ze achter op sociaal-emotioneel vlak en motorische ontwikkeling.

Daarnaast hebben ze een beperkte woordenschat en moeite verbanden te leggen tussen oorzaak en gevolg.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 oktober 2011, 23:29   #133
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is erger dan je denkt.
Tja.. dat horen mensen zoals Raf niet graag, maar bedankt dat u dat artikel even hier plaatst.

Laatst gewijzigd door alice : 6 oktober 2011 om 23:29.
Oud 6 oktober 2011, 23:45   #134
den dinges
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

Precies die houten planchetten van de gevangenis van Ruiselede op de achtergrond.
Krijgt zoiets in uw cel gezwiert !
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 00:31   #135
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Macchiavelli Bekijk bericht
Te zot voor woorden.

Het toont maar weer eens de onaangepastheid van alweer leden van die ene speciale groep aan:

Kleuters kennen geen woord Nederlands als ze naar school gaan. Dat komt enkel en alleen omdat er thuis geen Nederlands wordt gesproken en omdat er louter contacten zijn met andere leden van de Turkse gemeenschap waardoor die kindjes op een ander ook geen Nederlands oppikken.

En dan een eentalige Turkse juf aanstellen. Dat is de wereld op zijn kop. Was die juf nu nog tweetalig geweest, had ik er nog enigzins in kunnen komen omdat ze dan die kindjes Nederlands had kunnen leren, bijvoorbeeld door iets in het Nederlands te zeggen, en hetzelfde in het Turks te herhalen. Wat er nu gebeurt, is gewoon een voortzetting van het door de Turken zelf in werking gestelde apartheidsbeleid. Dat is ook niet verwonderlijk, want een paar jaar geleden riep de Turkse premier Erdogan Turken nog op om vooral niet teveel aan te passen.
.
En dat sluit dan weer naadloos aan op dit:

'Eens een Marokkaanse moslim, altijd een Marokkaanse moslim. Ook na generaties moeten Marokkanen in Nederland hun Arabisch nog kennen en hun cultuur hooghouden. Ze blijven Marokkaans onderdaan (...) Koning Hassan II zei al: 'immigratie mag niet uitlopen op integratie'
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 03:37   #136
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Zelfs ondanks: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111006_019
Turkse vrouw geeft geen les in Lommelse school
donderdag 06 oktober 2011, 15u47
Bron: belga, eigen berichtgeving
Auteur: mtm, lej
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coldwave Bekijk bericht
Het enige minpunt voor mij in deze zaak is dat die juffrouw geen Nederlands kent. Anders zie ik het probleem niet, het zou de overstap naar het Nederlands immers kunnen vergemakkelijken voor die kleuters. Indien ze ook Nederlands zou praten tenminste.
Vwala !!

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

Laatst gewijzigd door cookie monster : 7 oktober 2011 om 03:38.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 05:17   #137
Quorn
Banneling

Standaard

Citaat:
Die Turkse juf is daar ook niet om die kinderen Turks te leren. Had je dat niet begrepen?
Nederlands, de taal van het land waar ze verblijven anders niet .
Quorn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 06:42   #138
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Straks eens aan mijn opdrachtgevers vragen of ze geen Berberssprekende begeleider kunnen aanwerven om onze Berbers in het bedrijf zich beter thuis te laten voelen.

Veel van deze kinderen zijn hier geboren, vaak zelfs hun ouders.

Ik ken zelfs leerkachten van allochtone afkomst, die les Nederlands geven op school van wie de kinderen geen woord Nederland spreken op het ogenblik dat ze in de kleuterklas binnen stappen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 06:58   #139
Paulus
Secretaris-Generaal VN

Paulus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U kletst maar wat. U heeft er niet het minste benul van hoe vaak één ouder de taal voldoende beheerst.
U wel natuurlijk

Citaat:
Wat is in deze context overigens "voldoende"? Voor volwassenen is het trouwens een pak moeilijker om Nederlands aan te leren dan voor kinderen.
Voldoende is, dat zij geen beperkingen meer hebben omwille van een zwakke taalkennis.

Citaat:
Heeft de professor dan beweerd dat een tweetalige kinderjuf slechter zou zijn?

Neen.

Paulus.
Paulus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2011, 07:49   #140
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Die Turkse juf is daar ook niet om die kinderen Turks te leren. Had je dat niet begrepen?
Idd, maar ze kan ze ook geen Nederlands leren wat HET belangrijkste is voor de toekomst van deze kinderen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be