Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 november 2011, 22:06   #121
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In mijn dromen heb ik heel wat afgewerkt, altijd maar aan het werk. Ik zou Betekent dat dat ik een ijverig karakter heb, of dat ik schrik heb van werken?
Iemand die lui van aard is zal in zijn dromen niet veel werken. Ik heb ook wel over mijn werk gedroomd, maar bepaald niet meer dan over andere dingen. Zulke dromen hadden volgens mij geen speciale betekenis. Ik denk ook dat de inhoud van dromen zich aanpast aan de levensfase.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2011, 22:11   #122
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Naarmate de droom meer lucide is zal de dromer beter beseffen of zijn droomhandelen ethisch verantwoord is en bij hem past (esthetiek).
Dat lucide is maar een indruk. Doordat je je goesting voelt, en die kan doen, en dat lukt, met alles erop en eraan, noem je dat achteraf, als j e uit de droom bent, en hem klaar en duidelijk herinnert, Lucide. Het i s een ontremde luciditeit. Daar zijn we het waarschijnlijk over eens, niet? Dat is namelijk al door jou gezegd. Omdat die ontremd is, kan je ze niet gelijkstellen met de gewone. Ik geef toe dat het wel, naar alle waarschijnlijkheid, een weg is naar de kennis van het onbewuste. Ik geef me over aan mijn sex impuls en geniet daarvan, en zelf als er een zeker moreel oordeel is, zogenaamd bewust, wat dan nog? Het verhoogt de lust.
Die belevenissen waren zo "echt" dat ik eigenlijk in het echt geen vrouwen moest verkrachten (heb ook nooit die impuls gehad)

Het droomgebied is een totaal vrijheidsdomein... Zo zijn er niet veel
De literatuur, zoals ik al zei...ook een beetje.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2011, 02:51   #123
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja hola, dat dit ontkent wordt (door de godsdienst) zei ik ook al. Dat wil niet zeggen dat �*k beweer dat het wat met zielen te maken heeft.

Ik baseer mij op de eerste zinnen van http://nl.wikipedia.org/wiki/Dissoci...iteitsstoornis
Oh.; religie.. je kunt net zo goed of nog beter de sprookjes van Grimm als uitgangspunt nemen dan!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2011, 12:34   #124
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Oh.; religie.. je kunt net zo goed of nog beter de sprookjes van Grimm als uitgangspunt nemen dan!
Je vergelijking begrijp ik, maar neem ik religie als uitgangspunt? Ik doelde er op dat godsdienst exorcisme aanwendt bij schizofrenie en wellicht bij multiple persoonlijkheden omdat ze gelooft dat mensen enkelvoudige entiteiten of zielen hebben of anders bezeten zijn door demonen.

Laatst gewijzigd door Piero : 5 november 2011 om 12:34.
Oud 5 november 2011, 12:44   #125
eno2
Banneling

Standaard

Zou iemand die stamelt, in zijn dromen ook stamelen, of verandert hij van personage?

Ik ben erg schuchter, en in mijn dromen niet zo.
Oud 5 november 2011, 12:52   #126
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat lucide is maar een indruk. Doordat je je goesting voelt, en die kan doen, en dat lukt, met alles erop en eraan, noem je dat achteraf, als j e uit de droom bent, en hem klaar en duidelijk herinnert, Lucide. Het i s een ontremde luciditeit. Daar zijn we het waarschijnlijk over eens, niet? Dat is namelijk al door jou gezegd. Omdat die ontremd is, kan je ze niet gelijkstellen met de gewone.
Me eens.

Citaat:
Ik geef toe dat het wel, naar alle waarschijnlijkheid, een weg is naar de kennis van het onbewuste. Ik geef me over aan mijn sex impuls en geniet daarvan, en zelf als er een zeker moreel oordeel is, zogenaamd bewust, wat dan nog? Het verhoogt de lust. -( Die belevenissen waren zo "echt" dat ik eigenlijk in het echt geen vrouwen moest verkrachten (heb ook nooit die impuls gehad)
Het is een samengaan van agressie, machtswellust en seks. Dat is een maximale lustbeleving. Vandalisme is bijvoorbeeld een milde vorm van machtswellust doordat het de spot drijft met de sociale regels. Spot, sarcasme en ironie zijn zo bezien beschaafder uitingen van agressie en machtswellust. Het bevrijdt iemand voor even van de sociale dwangbuis.

Citaat:
:Het droomgebied is een totaal vrijheidsdomein... Zo zijn er niet veel
De literatuur, zoals ik al zei...ook een beetje.
Maar hoe zit het dan met angstdromen of nachtmerries?
Oud 5 november 2011, 13:08   #127
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Maar hoe zit het dan met angstdromen of nachtmerries?
Tja

Ik heb eens een bankoverval meegemaakt en dat was niet om te lachen, de doden lagen op de grond en ik wist mezelf en één persoon te redden. Het precieze verslag heb ik hier geen toegang toe. Is dat een angstdroom? Ik herinner me niet veel angstdromen. Wel ongemakkelijke seriedromen, bv die waarbij ik steeds weer op school zat tot mijn 25-ste of zo om mijn middelbaar diploma te halen (dat ik heb) en tot mijn 40-ste om mijn ingenieurs -einddiploma te halen (dat mij geweigerd werd als studentenleider 1967). Zijn dat angstdromen? Een echte angst-droom, daar stap ik meestal uit op het hoogtepunt van de angst....of ik word eruit gesmeten door een bepaalde droombewustzijnsprocedure of zelfs door een onbewuste reflex, als het niet door een lucide reflex is.

Laatst gewijzigd door eno2 : 5 november 2011 om 13:25.
Oud 5 november 2011, 13:12   #128
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is een samengaan van agressie, machtswellust en seks. Dat is een maximale lustbeleving. Vandalisme is bijvoorbeeld een milde vorm van machtswellust doordat het de spot drijft met de sociale regels. Spot, sarcasme en ironie zijn zo bezien beschaafder uitingen van agressie en machtswellust. Het bevrijdt iemand voor even van de sociale dwangbuis.
Wat mij verontrust is niet dat soort dromen op zich maar het enorme realiteitsgehalte van de droombelevenis. In termen van luciditeit en zintuiglijke beleving. Dat soort zeer sterke droombelevenissen zijn ook zeer zeldzaam.
Oud 6 november 2011, 00:03   #129
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
false awakenings zijn #@!|*.
overlaatst nog ene gehad. "Wakker" geworden, naar beneden gegaan, naar de katten hun slaapplaats gegaan, om daar te zien dat ze allemaal onthoofd of anderzijds gruwelijk verminkt waren. Beginnen roepen en tieren en schreeuwen, en pas dan écht wakker geworden.

Dat voelde zo echt aan dat het gewoon bijna traumatiserend was. Die beelden blijven op m'n netvlies gebrand.
Dit is frappant maar ook een bekend fenomeen, dat het ontwaken van het lichaam iets voorloopt op het ontwaken van het brein. Deze nare ervaring lijkt sterk op hallucineren in een psychose. Het is een vorm van vals-ontwaken die hopelijk maar kort duurt. Het wordt o.a. genoemd onder 'andere zaken' bij Lucide droom > http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom
en ook hier http://www.psychologiemagazine.nl/we...ijn-dromen.htm
Oud 6 november 2011, 00:57   #130
Piero

Piero's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik vlieg dank zij wind en thermiek, tegen de zwaartekracht in.

Ik ook, in mijn jeugd, maar zonder broek, en daar was ik dan erg beschaamd over
Ik heb vroeger ook meermaals gedroomd dat ik zonder broek en alleen met een hemd aan op straat was. Dat stoorde me helemaal niet tot er anderen in de droom verschenen en dan probeerde ik mij te herinneren waarom dat zo was en waar ik mijn broek gelaten had, want ik schaamde me ontzettend. Het zal wel een herbeleven zijn van angst uit de kindertijd bij de ontwikkeling van schaamte, bijvoorbeeld i.v.m. gemeenschappelijke kleedkamers bij zwemmen of sport.

Dat de dromer zich dan schaamt betekent dat zijn oordelende Ik op dat moment bewust is. Freud zal er wel meer van hebben gezegd in zijn Droomduiding. Hier is een andere verklaring >

Citaat:
Gruwelijke schaamte bij het plotselinge besef dat je naakt rondloopt in je droom is vaak een afspiegeling van je kwetsbaarheid of iets waarvoor je je schaamt. Je kan iets verbergen en je bent bang dat anderen dat aan je af kunnen zien en recht door je heen kunnen kijken. Symbolisch gezien zijn kleren niets anders dan een manier om iets te verbergen. Met kleren kan je je anders voordoen dan je eigelijk voelt (kleren maken de man bijvoorbeeld) Zonder kleren is iedereen gelijk en heb je niets om je identiteit te verhullen en ziet iedereen je zoals je bent.

Je hebt geen bescherming meer. Met een naakte droom wil je onderbewuste je wellicht duidelijk maken dat je iemand probeert te zijn die je eigelijk niet bent. het kan ook zijn dat je bang bent om gekleineerd te worden of uit de gratie te vallen. Als je een relatie hebt, kan deze droom betekenen dat je bang bent om je ware gevoelens te tonen.
Meer > http://www.droominfo.nl/droomwoorden...tleg/Naaktheid
Oud 6 november 2011, 01:24   #131
alice
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je vergelijking begrijp ik, maar neem ik religie als uitgangspunt? Ik doelde er op dat godsdienst exorcisme aanwendt bij schizofrenie en wellicht bij multiple persoonlijkheden omdat ze gelooft dat mensen enkelvoudige entiteiten of zielen hebben of anders bezeten zijn door demonen.
Ach..die voorstelling over goed en kwaad is allang achterhaalt, vergaat niet dat nog niet zolang geleden een gebedgenezer een meisje het hoekje omhielp omdat ze van vrouwen hield! Religie zou verboden moeten worden wanneer het tot achterlijkheden leidt...
Een mens heeft ook een enkelvoudige identiteit waar helaas vanalles mis mee kan gaan, getuige psychische ziektebeelden en bijbehorend lijden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2011, 01:32   #132
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:
Gruwelijke schaamte bij het plotselinge besef dat je naakt rondloopt in je droom is vaak een afspiegeling van je kwetsbaarheid of iets waarvoor je je schaamt. Je kan iets verbergen en je bent bang dat anderen dat aan je af kunnen zien en recht door je heen kunnen kijken. Symbolisch gezien zijn kleren niets anders dan een manier om iets te verbergen. Met kleren kan je je anders voordoen dan je eigelijk voelt (kleren maken de man bijvoorbeeld) Zonder kleren is iedereen gelijk en heb je niets om je identiteit te verhullen en ziet iedereen je zoals je bent.

Je hebt geen bescherming meer. Met een naakte droom wil je onderbewuste je wellicht duidelijk maken dat je iemand probeert te zijn die je eigelijk niet bent. het kan ook zijn dat je bang bent om gekleineerd te worden of uit de gratie te vallen. Als je een relatie hebt, kan deze droom betekenen dat je bang bent om je ware gevoelens te tonen.
Mja, goed, dat of een andere uitleg.

Mij lijkt het normaal als jongeman dat je beschaamd bent bloot rondgelopen te worden door je dromer.

Toen was ik nog naïef en niet zo lucide.
Oud 6 november 2011, 01:33   #133
eno2
Banneling

Standaard

Vervelende droom gister. Ga hem zo kort mogelijk noteren, in twee regels
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be