Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 december 2011, 00:29   #121
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Inderdaad. En voorzover ik kan nagaan is Frans geen verplicht vak in Duitse scholen. Zijn Duitse kinderen dan zoveel slechter af?

Ik ben trouwens in mijn leven al in heel wat Europese landen geweest. Wat me telkens opviel was dat in landen zoals Griekenland, Spanje, Tsjechie (Praag vooral) en Turkije je redelijk je plan kon trekken in het Engels. Het meest taalonkundig bleek men in Frankrijk te zijn. Zelfs de jeugd daar die toch ook onderhevig is aan invloeden van massa-cultuur bleek Engels maar nauwelijks tot helemaal niet te kunnen spreken.
Grap van het jaar? In Frankrijk hebt u juist meer en meer Fransen die Engels kennen. Nooit gehoord van de "French Touch", van David Guetta bijvoorbeeld? Meer en meer Fransen vertrekken zelf naar Groot-Britannië om er te leven en er te werken, kwestie hun Engels te versterken. Natuurlijk blijft de top, wat Engels betreft, de Scandinavische landen en Nederland. Het meest taalonkundig? Spanje en Italië volgens mijn ervaringen.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 00:30   #122
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht
HET verschil tussen een vlaming en een waal is dat een vlaming de taal van zijn klant spreekt, ook al is dit niet de taal van het gebied, enkel om meer te kunnen verkopen. Een waal zal nooit een vlaming in diens taal te woord staan, verliest hij daardoor klanten ? Pas de problème.
U kent de hele Waalse bevolking?
Oud 20 december 2011, 00:31   #123
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lennert5 Bekijk bericht
Niet moeilijk als je als uberchauvinist alle engelstalige programma's dubt.
In Duitsland dubben ze ook Engelstalige programma's.
Oud 20 december 2011, 00:34   #124
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
In Vlaanderen is dat wél het geval, alleen praten wij op televisie steeds minder een standaardtaal. In Duitsland nog steeds; in het Verenigd Koninkrijk eveneens steeds minder.

Het bestaan van die standaardtaal gaat echter nog niet ondertitels uit de weg (daarvoor mijn voorbeeld wat betreft Japan).

Ik erken echter wel in jouw opmerking dat Vlaanderen naar de gevaarlijke weg neigt om in de zeer nabije toekomst deze algemene taalkennis kwijt te spelen. Dat is zeker terecht.
Waarom moeten de Vlaamse zenders ondertitelen als pakweg Vlaamse journalisten Nederlanders interviewen?
Oud 20 december 2011, 00:37   #125
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Waarom moeten de Vlaamse zenders ondertitelen als pakweg Vlaamse journalisten Nederlanders interviewen?
Ik weet niet of ik daar een goed antwoord kan op formuleren, want daar heb je een punt.

Uit persoonlijk perspectief zou ik denken dat "ik" het "nodig" heb, maar dat komt natuurlijk omdat "ik" (we?) nooit heb weten omgaan met verschillen in klanken, intonaties, woordgebruik &c.

Mijn eigen familie is half Nederlands en ik heb in elk geval geen moeilijkheden om hen te verstaan (behalve wanneer het Limburgs deel hun Maastaaltje begint te brabbelen).

Oud 20 december 2011, 00:41   #126
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Grap van het jaar? In Frankrijk hebt u juist meer en meer Fransen die Engels kennen. Nooit gehoord van de "French Touch", van David Guetta bijvoorbeeld? Meer en meer Fransen vertrekken zelf naar Groot-Britannië om er te leven en er te werken, kwestie hun Engels te versterken. Natuurlijk blijft de top, wat Engels betreft, de Scandinavische landen en Nederland. Het meest taalonkundig? Spanje en Italië volgens mijn ervaringen.
Tja, grap van het jaar ... ik had toch iets meer verwacht toen ik te maken had met Franse jongeren tijdens een cultureel evenement zoals een concert (2 x) van een Engelstalige band en ze met moeite de titels van de songs uitgesproken kregen.

Maar u zal allicht andere ervaringen hebben gehad.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 10:04   #127
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tja, grap van het jaar ... ik had toch iets meer verwacht toen ik te maken had met Franse jongeren tijdens een cultureel evenement zoals een concert (2 x) van een Engelstalige band en ze met moeite de titels van de songs uitgesproken kregen.

Maar u zal allicht andere ervaringen hebben gehad.
Van al de Fransen die ik tot op heden ontmoette, en dat zijn er toch al wat, is het Engels steevast 'slecht' tot 'zeer slecht'.
Maar ze gaan er wel prat op dat ze het heel goed kunnen.
Hun Engels heeft dit gehalte :
Débile - "The bill"
Oui Arlette - "We are late"
Six tonnes de chair - "Sit on the chair"
Beaune, Toulouse - "Born to loose"
Oud 20 december 2011, 10:40   #128
Cynara Cardunculus
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Van al de Fransen die ik tot op heden ontmoette, en dat zijn er toch al wat, is het Engels steevast 'slecht' tot 'zeer slecht'.
Maar ze gaan er wel prat op dat ze het heel goed kunnen.
Hun Engels heeft dit gehalte :
Débile - "The bill"
Oui Arlette - "We are late"
Six tonnes de chair - "Sit on the chair"
Beaune, Toulouse - "Born to loose"
Ik moet je gelijk geven. De (weinige) Fransen met wie ik Engels sprak waren min of meer onverstaanbaar (vandaar: weinigen, ik schakel in zo'n geval liever over op mijn slecht Frans).
Maar het ligt écht niet aan hen, maar aan de slechte manier waarop ze les krijgen. Zo ontmoette ik op verlof in Turkije (al geweest Artisjok?) ooit een franse tandartse die steevast achter de honèèi vroeg. met nadruk op èèi .
Wat bleek: dat was honey (met nadruk op hon en uitgang ie). Toen ik haar daarop wees vertelde ze me dat haar uitspraak net dat was hoe ze het geleerd had! wat wil je dan?
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 13:02   #129
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik erken echter wel in jouw opmerking dat Vlaanderen naar de gevaarlijke weg neigt om in de zeer nabije toekomst deze algemene taalkennis kwijt te spelen. Dat is zeker terecht.
Wat ik de laatste 5 jaar, hier in Brussel voorbij zie komen aan afgestudeerde studenten uit de Vlaamse provincie, is qua kennis van Frans om te janken zo slecht.
En Vlaanderen investeert daar toch elk jaar miljarden in.
Het blijft ook vrij slecht dat Frans ('s avonds weer naar huis pendelen), itt tot veel (academisch gevormde) Oost Europeanen die 0 Frans kunnen op het moment van aankomst in Brussel, maar na een half jaar gewoon een heel degelijk niveau Frans bekomen.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 15:47   #130
Elio di Supo
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Wat ik de laatste 5 jaar, hier in Brussel voorbij zie komen aan afgestudeerde studenten uit de Vlaamse provincie, is qua kennis van Frans om te janken zo slecht.
En Vlaanderen investeert daar toch elk jaar miljarden in.
Bon, laat ons er dan niet verder geld aan verspillen.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 15:59   #131
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Misschien wel, ja.
We kunnen dan ook meteen het Frans invoeren in Nederland, Italië, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Polen, Griekenland, Estland, Letland, Litouwen, Hongarije, Portugal, Slovenië, Slovakije, Roemenië, Bulgarije en Tsjechië.

Hun talen zijn immers ook 'minder wereldtalen' dan het Frans.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 16:11   #132
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn eigen familie is half Nederlands en ik heb in elk geval geen moeilijkheden om hen te verstaan (behalve wanneer het Limburgs deel hun Maastaaltje begint te brabbelen).

Nog correcter is dat die ondertitels er maar staan, maar eigenlijk overbodige betutteling zijn. Eigenlijk betreft het typisch bekrompen kleinburgers en provincialen die bovendien nog niet eens doorhebben dat ze geen normale beschaving hebben.
De reden dat men zegt dat het 'nodig is' is puur omdat die ondertiteling aanwezig is. Omdat we een 'Katholieke hiërarchische cultuur' hebben waar men vooral geen vragen dient te stellen is dit vooral in ons land mogelijk.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 december 2011 om 16:24.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 16:14   #133
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
We kunnen dan ook meteen het Frans invoeren in Nederland, Italië, Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland, Polen, Griekenland, Estland, Letland, Litouwen, Hongarije, Portugal, Slovenië, Slovakije, Roemenië, Bulgarije en Tsjechië.

Haar uitspraak is ook typisch Belgisch. Met het Engels kom je het tegenwoordig nog vaker tegen. En nee, in die andere landen zou je het minder vaak tegenkomen, omdat ze daar veel sterkere identiteit hebben. Hoop maar niet op een mentaliteitswisseling in België, gaat niet gebeuren. Wil niet zeggen dat je met de stroom mee moet, uiteraard.
Ik spreek met iemand uit Letland wiens beste vriend in Brussel werkt nu. Die persoon heeft België leren haten dat hij niet kan wachten dat hij terug thuis is. Hij haat ook de Franse taal trouwens, door België. Maak je geen vergissing, hij zou ook niets van Vlaanderen moeten hebben.

Eigenlijk ga ik te ver door negatief te zeiken, maar het feit blijft dat dit domme land me altijd gestolen zal kunnen blijven. Ik trek het me tegenwoordig ook minder en minder aan, omdat het wellicht zo zal blijven als je de meeste Belgische burgers bezighoort. De meeste mensen zijn blij met dit land in diens huidige vorm en zullen dat waarschijnlijk blijven al breekt er een heuse hongersnood uit, laat staan een economische recessie die nog erger zal worden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 20 december 2011 om 16:26.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 17:11   #134
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht

Als we dan toch moeten kiezen, doe dan maar Engels of Duits.
Oud 20 december 2011, 18:34   #135
SDG
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Bon, laat ons er dan niet verder geld aan verspillen.
Zoals al eerder in deze discussie opgeworpen, is de verplichte verwerving van een basiskennis Frans door alle Vlamingen niet ingegeven met de gedachte van perfect tweetaligen voort te brengen.
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2011, 18:35   #136
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Ehm, meer Europeanen hebben Italiaans als moedertaal dan Frans hoor.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be