![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar heeft U dan toch geprobeerd Uw onderbewustzijn aan te spreken het moment dat U "belgicist" uit Uw toetsenbord wou laten rollen. Spijtig dat het besef van Uw vooringenomenheid ten aanzien van de forumnaam "ViveLaBelgique" niet tot Uw bewustzijn is geraakt.
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Nou, als u dat het argumenteren cq. een omstandige uitleg geven vindt van wat de door u voorgehouden typisch "Belgische" cultuur inhoudt, dan ligt het finaal besluit voor de hand : ik nodig alle welmenende forumdeelnemers en zonodig gans de wereld uit om zelf de visu in uw post 60 vast te stellen wat de typisch Belgische cultuur zoal omvat. Indrukwekkend ! Laten we het er op houden dat u dus evenmin als de andere belgicisten kunt uitleggen of aantonen dat de voorgehouden "Belgische cultuur" bestaat. De reden daartoe is eenvoudig, en gaf ik van in het begin dezer discussie aan : er bestaat niet zoiets als een "Belgische cultuur". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nederlanders praten dus niet dat foeilelijke taaltje dat in uw contreien zo verafschuwd wordt.... ![]() Yep,u make my day.... ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik wil het hier niet hebben over klassieke musiek of theater, maar over dingen die mensen ervaren in het dagdagelijkse leven. Of voelt u soms enkel verbonden met uw landgenoten wanneer u Proust of Hugo leest? Een cultuur omschrijven is altijd moeilijk. Ik zal proberen om enkele voorbeelden te geven over mijn voorstelling van de 'Begische cultuur' en ik zou u dan ook willen vragen om hetzelfde te doen met de Franse cultuur. Gewoon om te tonen dat het niet eenvoudig is. En ik verwacht dan geen link naar een website of de volledige bibliografie van Molière. Als u toch wilt praten over literatuur en klassieke muziek, zou ik dan graag willen weten hoe ze de Franse identiteit hebben bepaald en hoe ze de Fransen een gevoel van verbondenheid geven. Ik denk dat ik onze eetcultuur kan vermelden, al lijkt het ongeveer op een mengelmoes tussen de Franse en de Nederlandse keuken. Wij lusten graag oesters, ganzenlever en camembert (in dit geval kan ik wel toegeven dat dit iets populairder is in Wallonië dan in Vlaanderen) maar op een weekdag eten we ook gewoon graag erwtensoep gevolgd door een blinde vink met aardappelen en wortelen. Ik denk dat frieten en bier hier ook vermeld mogen worden (ik heb nog niet veel krieken of trappistbieren in buitenland gezien). We smullen ook van witte asperges, net als de Nederlanders en de Duitsers trouwens. En moet ik het nog over stroop, jenever, speculoos en witloof hebben? Als student wil ik het ook over het studentenleven hebben. Ik neem aan dat men in Frankrijk niet weet wat men bedoelt met kot, blocus, of baptême des étudiants. Met bac verwijst men naar een bachelorjaar. Een licence is de vroegere naam van de masteropleiding. Ik heb al uit ervaring ondervonden dat Fransen ons onderwijssysteem even slecht begrijpen als ik het hunne. Dit zijn een paar voorbeelden. Maar het zal zeker niet genoeg zijn voor u. Ach ja, why should I care? Ik kan me soms ergeren als buitenlanders komen vertellen dat er geen Belgische identiteit bestaat. Maar wat maakt het nu uit? Ik leef hier, u niet. Ik weet wel dat ik gelijk heb ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Echter onze cultuur is zoals elke cultuur wereldwijd door externe factoren beïnvloed en/of ontstaan. Zo ontstaat er trouwens een rijke cultuur en hoe breder het draagvlak... Dit is geen exacte wetenschap of feit maar wat ik beschouw als Belgische cultuur ligt inderdaad jammer genoeg meer in het verleden dan het heden. Zo denk ik aan de boerenstiel (van keuterboer tot landbouwer), bierbrouwerij, boogschietgildes, café's, frituren, Vlaamse schlager, Waalse staal en Vlaamse textielnijverheid,... Enfin er is nog veel recht gebleven maar ook veel teloorgegaan. Onze cultuur wordt inderdaad wat verdrongen maar in een klein land misschien ook sneller opvallend dan in wat grotere landen. In ieder geval fier zijn we er niet meer op zoveel is duidelijk, hoewel er sommige streken en mensen toch hun uiterste best doen oude tradities en gebruiken levende te houden. Een daarvan is de rijke feest cultuur die is onverminderd gebleven tot op vandaag ondanks alles. Van TD tot burgemeestersbal, van al dan niet katolieke (volks)feesten tot mega festivals en discotheken (vooral in de jaren 1990 tot 2000) !
"Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom." "Voorstellingsvermogen is belangrijker dan kennis." "Je kunt een probleem niet oplossen met de denkwijze die het heeft veroorzaakt." "If you can"t explain it simply, you don't understand it enough" - Albert Einstein Laatst gewijzigd door AsGardSGO : 1 februari 2012 om 06:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kan daar blijven over jammeren, of je kan de geschiedenis proberen te begrijpen en accepteren en van daaruit ijveren voor meer cultureel zelfrespect.
![]() |
![]() |
#128 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ideologie van het establishment dat het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden vernietigde en een eigen rompstaatje oprichtte, was, is en zal altijd zijn: "La Belgique sera latine ou ne sera pas". Een van vader op zoon doorgegeven haat en minachting voor al wat Vlaams en Nederlands is, was de basis van hun staatsgreep, en is nog steeds de dominante ideologie bij wie het in dit land voor het zeggen heeft. Als u dit in gedachten houdt, zal u België wél begrijpen.
![]() |
![]() |
#129 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik laat U zelf het bestaan van onze "Belgische cultuur" argumenteren: Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=60
![]() Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels ! Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan. Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen. Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt. Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 1 februari 2012 om 10:21. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Brussel 2012:
![]() Citaat:
Jouw 'Belgische cultuur' bestaat hooguit een beetje op het Vlaamse platteland. En ook dat sterft vlot uit. Citaat:
Brussel 2012 > 27 % witte autochtonen (nog) Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 1 februari 2012 om 12:20. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]() De Belgische cultuur wordt het best bewezen door het bijna 200 jaar bestaan van België als staat.
België unitair ! Laatst gewijzigd door De Brabander : 1 februari 2012 om 15:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Minister-President
|
![]() En België zelf gaat terug tot de Orde van de Gulden Vlies van 1430.
![]() |
#134 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die Orde van het Gulden Vlies was bedoeld voor de hoge adel van DE Nederlanden. Van la Belgique was toen in de verste verte nog geen sprake. Na de Bourgondiërs hebben de Habsburgers die Orde overgenomen.
![]() |
#136 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als cultuur = taal, dan bestaat er geen (West-)Europese cultuur. Nochtans lijkt het mij zéér gemakkelijk om te argumenteren dat West-Europeanen heel wat delen op cultureel gebied. Zeker in vergelijking met andere werelddelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 |
Gouverneur
|
![]() Als er een taal zum kotzen is, dan is het wel het Frans.
3 uur per week op school is er al te veel aan, nooit ga ik naar Franstalig gebied, je deviens fou ![]()
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
On topic: het kan mij eigenlijk weinig schelen of de Walen nu al dan niet Nederlands spreken. Want inderdaad, wat hebben zij met Vlaanderen te maken? Het is enkel een probleem als ze zich komen vestigen in Vlaanderen en weigeren zich aan te passen, maar dat zijn meestal Brusselse franstaligen en geen Walen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
ik wilde toch even reageren op dit fragment uit uw bijdrage tot de discussie. 1) Dit klopt niet altijd en overal. Zo zijn er niet weinig 'échte' Basken die de Baskische taal amper begrijpen (laat staan zélf kunnen gebruiken), maar ze delen wel dégelijk de Baskische etniciteit en op de taal na ook de Baskische cultuur met de al even 'échte' Basken die wél nog het Euskara kennen (en gebruiken). (Die cultuur - en soms ook die taal - delen ze trouwens ook met inwijkelingen/immigranten/nieuwkomers/...) Een gelijkaardig verschijnsel kunnen we bijvoorbeeld ook bij de 'Welshmen' aantreffen. Bij de Bretoenen en de Corsicanen, bij de Schotten en de Ieren, bij de meeste van de Indiaanse stammen in Noord- en Zuid-Amerika, ... is de teloorgang van de 'eigen' taal nog véél verder gegaan, maar 'het volk' en zijn cultuur zijn daarom nog niet verdwenen. De Zwitsers hebben géén gemeenschappelijke taal, maar toch kunnen we het bestaan van een 'Zwitsers' volk en zelfs een 'Zwisterse' cultuur niet ontkennen. Duitsers en Oostenrijkers délen dan weer wél een taal, maar zijn toch niet 'één volk' met één 'gemeenschappelijke' cultuur. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de 'volkeren' die Engels, Spaans, Portugees, Frans, ... als gemeenschappelijke taal hebben. 2) Ik vind die 'aangezien' in deze zin een beetje problematisch. Het huidige Israël - of iets preciezer: het huidige 'Israëlische' volk - is een tamelijk 'kunstmatig' maaksel, en het is zelfs 'jonger' dan het 'kunstmatige' België/'Belgische volk', maar niemand zal nog durven ontkennen dat er dezer dagen wel dégelijk sprake is van een 'Israëlische' cultuur. "Zuid-Afrika" is ook erg 'kunstmatig', maar ondanks het voorkomen van maar liefst ELF officiële talen, is het niet uitgesloten dat er ooit een 'gemeenschappelijke' Zuid-Afrikaanse cultuur ontstaat. "België" is behoorlijk 'kunstmatig', dat klopt. Niet weinig 'Belgen' hebben bovendien nooit blijk gegeven van enige interesse in de creatie van een 'gemeenschappelijke' cultuur: het moest en het zou 'latine' zijn, of anders maar liever helemaal niks, wat wellicht toch nog minder erg is dan dat het 'trop flamand' zou worden. Ik vind het ondanks alles erg grappig dat de anti-Nederlandse separatisten van 1830 voor hun creatie een naam gebruikten (misbruikten) die voorheen eeuwenlang synoniem stond met 'Nederlands' (als in 'behorend tot de Nederlanden'), en dus ook - ja, misschien zelfs bij uitstek - 'flamand'.
"There's No Such Thing As Society!" ONLY I CAN HELP YOU! I AM your Protector and I WILL protect you. Whether you like it or not: I'M COMING TO PROTECT YOU! YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!! ![]() Laatst gewijzigd door djimi : 1 februari 2012 om 20:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Vlaanderen Boven : 1 februari 2012 om 20:33. |
|
![]() |
![]() |