Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2012, 21:47   #121
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN

Alboreto's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Ik voel mij helemaal niet beter als mens tegenover dier. Anders, dat wel. Vergeet ook niet dat onze mentale sterkte tegenover het dier ook verantwoordelijkheden meebrengt. Een diersoort kan nooit bewust de natuur vernietigen.
Wij, met al onze apparaten en chemische produkten kunnen dat wel.
Ik hoop dat de aliens u niet als advocaat voor de mensheid nemen.
Oud 26 januari 2012, 21:49   #122
Alboreto

Standaard

Citaat:
Ik moet niks verklaren of bewijzen. Wij zijn dominant op de aarde omdat wij slimmer zijn dan al de rest. Dat is gewoon een vaststelling, een feit. Een eventuele alien zal dat direkt opmerken, nog voor hij één voet op aarde zet.
In mijn voorbeeld met de vernietigende insecten.
Gaan de onderzoekers merken dat die insecten slimmer zijn dan de andere diersoorten?
Mogelijks wel, gezien ze het meest succes hebben, en eventueel aan vernietigingspatronen en zo.

Gaat dat ons tegenhouden de plaag te stoppen?
Oud 26 januari 2012, 21:56   #123
Alboreto

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik denk dat je de verschillen ernstig onderschat, en dat we al blij mogen zijn als we überhaubt allebei een zintuig hebben dat in zoverre overeenkomt dat het relatief simpele communicatie mogelijk maakt. Misschien is het door de samenstelling van hun atmosfeer / geluidsdemping van hun landschappen / sterkte van hun zwaartekracht / bouw van hun meest fundamentele biologische moleculen wel helemaal niet handig voor hen om hetzelfde lichtspectrum te kunnen zien als wij, hetzelfde geluidsspectrum te kunnen horen als wij of zelfs om überhaubt licht en geluid in te zetten voor communicatie. En dat is dan inderdaad al uitgegaan van een soort die in ieder geval qua mentale capaciteiten enigzins op ons lijkt (maar technologisch duidelijk veel verder is als ze ons hier komen opzoeken).
Ik onderschat niets.
I'm just scratching the surface en gaf een eenvoudig voorbeeldje.

Als we zien welke verschillen evolutie kan teweegbrengen op onze eigen aarde, dan kan niemand zich voorstellen wat het gaat geven op geïsoleerde stukken rots in de ruimte.

Ik voorspel dat de verschillen groter zullen zijn dan wat Asimov, Bradbury and Clarke zich ooit hadden kunnen inbeelden.

Verschillende evolutionaire routes zijn mogelijk.
- De technologische, waar bio en tech versmolten worden in de best geschikte vorm
- De biologische, waar DNA wordt gedesigned in de best geschikte vorm
- De energetische, waar intelligentie volledige controle heeft over energie.
- ...

En tientallen meer waar we met ons verstand en huidige stand van evolutie nog niet bij kunnen.
Oud 26 januari 2012, 22:12   #124
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Dat is allemaal 1 en hetzelfde probleem: gebrek aan tijd. Waarom zouden we er echter van uit moeten gaan dat buitenaardsen ook sterven?
Het gaat niet zozeer over gebrek aan tijd voor het individue, de individuen of in de vooropgestelde 'oplossing' gebrek aan tijd voor de verschillend generaties.
Je kan maar pas beginnen rekenen ( allez je kan nauurlijk verder filosoferen ) van zodra een potenteel kandidaat alien zover ontwikkeld is dat ze de technologische problemen voor zulke reizen volledig beheersen... dat is al niet zo evident
( ps. ik laat hier even de mogelijkheid van zwerfplaneten ed uit ... zeer weinig kans dat daar iets zit en dan nog ergens gericht in de buurt geraakt )
de vraag is of je dan tijd genoeg hebt om tot hier te komen.
Tot hier komen is niet hetzelfde als per ongeluk hier vezeild geraken ... het slaat op een meer gerichte zoekocht.
Wat voor mogelijke uitgangspunten hebben ze om dit niemendalletje als iets interessants te bekijken ?

Het is een beetje dezelfde kwestie als je het van deze kant uit bekijkt.
Moesten wij nu plots morgen over de nodige technologie beschikken en tijd speelt verder geen rol.
Waar naartoe ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2012, 22:16   #125
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu Bekijk bericht
Ik refereerde uiteraard naar biologische onsterfelijkheid. Er is een verschil tussen niet dood kunnen en niet dood moeten. Er bestaat een kwal die biologisch onsterfelijk is, maar die kan natuurlijk nog wel doodgaan als je er sushi van maakt. Zonder energie stopt uiteraard al het biologisch leven, ook dat van onsterfelijken.

Waarom zou geboorte een noodzaak zijn? Vandaag de dag kiezen veel mensen er reeds voor geen kinderen te hebben.
Ik zie onserflijkheid niet meteen als de 'oplossing' hoor... je kan net zogoed voor de redenering uitgaan van generatie-op-generatie
Oud 26 januari 2012, 22:24   #126
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Dat is larie, er is daar nooit bewijs voor geleverd. Je kan trouwens de geobserveerde performantie capaciteiten niet relateren aan enige gekende menselijke technologie.
Zelfs niet aan gekende natuurwetten
Oud 26 januari 2012, 22:28   #127
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Tja, is eigenlijk gewoon een heel consequent gevolg van hun wereldbeeld hè?

Wat ik vooral heel bijzonder vind is dat het Vaticaan zelfs al naar buiten komt met dit soort dingen, dat ze bekennen na te denken over aliens en officiele berichten de deur uit doen dat het bestaan van aliens niet het bestaan van God zou tegenspreken. Het betekent niet direct dat ze denken dat er binnenkort groene mannetjes aankomen, maar kennelijk verwachten ze toch veel van de projecten die er zijn om op gevonden exoplaneten naar tekenen van leven te zoeken.
Juist ja ... ze voelen nattigheid aan hunnen groten teen dat als ze er niet tijdig bij zijn om ontdekt buitenaards leven ( van welke aard dan ook ) mee in het pakket te recupereren dat chteraf moeilijker verkocht zullen krijgen.
Oud 26 januari 2012, 22:31   #128
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet dat, en dat is meteen ook de reden waarom ik alle dieren met respect behandel.

Ok, de vraag voor hen is dan eerder of wij kunnen lijden. En of zij moreel hoogstaand genoeg zijn om ons niet te laten lijden. Als ze echt zo superieur zijn, gaan ze dat niet doen. Doen ze dat wel, dan staan ze moreel onder ons. Enfin.. onder sommigen van ons.

Fred.
Oeps... dan staan wij ( algemeen gesproken ) moreel onder dieren en zelfs moreel onder onszelf ?

Laatst gewijzigd door praha : 26 januari 2012 om 22:31.
Oud 26 januari 2012, 22:50   #129
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
In dit geval tuurlijk wel. Van piloten, en zeker gevechtspiloten is geweten dat ze psychologische getest en geëvalueerd worden. En ze zijn dan nog eens ervaren en getraint in ruimtelijke posities en waarnemingen in de lucht.
Juist dáárom zijn ze erg slecht in het speculaties maken eens ze geconfronteerd worden met iets nieuws dat ze niet kunnen thuisbrengen.
zie even deze link

Citaat:
Als je wil discussiëren kom eens met betere argumenten af dan dit gezeik.
Awel daar zeg je zowat...
Misschien beginnen met te erkennen dat : 'piloten zijn expert inzake het herkennen van ongedfiniëerde buitenaardse vliegende tuigen' niet meer dan een drogreden ad verecundiam is ?
Oud 26 januari 2012, 22:55   #130
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U ontkent het verschil tussen mens en dier en dat is typisch voor deze tijd en de tegenwoordige manier van denken.

Waarom u zo in bochten wringen? Het verschil is er, ziet u dat niet?

Fred.
straf dat ge daar zo zeker van zijt en anderszijds perfect meegaat in de denkpiste dat een alien ons zou herkennen als intelligente wezens meer nog dat we er zelfs mee gaan communiceren en dat je ze ook een bepaalde ( je sprak over onder en boven ) toedicht.
Oud 26 januari 2012, 22:57   #131
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ziet u het verschil dan niet?

Fred.
neen ... want dat is er in feite niet
Maar jij ziet dat verschil waarschijnlijk feilloos omdat je een buitenaards wezen bent ?
Oud 26 januari 2012, 23:04   #132
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom, na al die miljoenen jaren van zogezegde evolutie, zijn wij de enigen die al die apparaten, huizen, auto's enz bouwen ... Veel diersoorten waren er voor ons, en ze zijn nauwelijks of niet geëvolueerd.

Fred.
ach ... de grote vraag : het waarom

Weet ge ...mijn zoon vroeg dat een godganse dag door op z'n 2.5 :
Waarom wordt het donker? Waarom is dat een geit? Waarom moet ik naar bed? Waarom heeft oma grijs haar? Waarom gaan we fietsen? Waarom ben ik een meisje? Waarom, waarom, waarom......?
Ondertussen is die ook weer 17 en die waarom-fase beperkt zich nu tot zaken waar je een waarom kunt krijgen.
Oud 26 januari 2012, 23:27   #133
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Ik hoop dat de aliens u niet als advocaat voor de mensheid nemen.
vragen aliens ... doet me denken aan dat raadseltje

Op een gegeven moment wordt de mensheid overmeesterd door aliens... en ze zijn niet zo wreedlievend maar houden wel van een geintje en lanceren ons een aanbod.
We dienen 10 vertegenwoordigers ,van de aarde zeg maar, te leveren die elk 10% van de mensheid representateren.
De bedoeling is dat die 10 op een rijtje aangezicht-tegen-rug elk een petje op hun hoofd krijgen dat blauw of rood kan zijn.
Verondersteld wordt dat iedereen alle petjes van alle vertegenwoordigers voor hem/haar kan zien maar niet zij/haar petje noch de petjes van diegenen achter hem/haar.
de vraag luid als volgt : welk kleur van petje heb je op je hoofd.
Bij een foutief antwoord wordt de vertegenwoordiger en de corresponderende 10% van de mensheid geliquideerd.
De aliens beginnen de vragenronde vanaf de achterste naar de voorste in de rij en men mag ( kan-> die aliens bezitten immers de nodige technologie om dat te voorkomn ) slechts één antwoord en dat kan alleen maar rood of blauw zijn.
Het is de bedoeling zoveel mogelijk mensen te redden en men gaat er van uit dat die 10 vertegenwoordigers goed op de hoogte zijn van elementaire logica ed .
Ook belangrijk : ze weten op voorhand van de test en konden met elkaar overleggen.
tip : de eerste ( dus laatste in rij ) die ze dat vragen maakt sowiezo 50% kans om het te halen.

pfff ikhop dat ik dat hier juist heb opgeggeven... ook alweer een tijdje geleden dat ik het hoorde

Laatst gewijzigd door praha : 26 januari 2012 om 23:28.
Oud 26 januari 2012, 23:36   #134
Sywen
Minister-President

Sywen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
ach ... de grote vraag : het waarom

Weet ge ...mijn zoon vroeg dat een godganse dag door op z'n 2.5 :
Waarom wordt het donker? Waarom is dat een geit? Waarom moet ik naar bed? Waarom heeft oma grijs haar? Waarom gaan we fietsen? Waarom ben ik een meisje? Waarom, waarom, waarom......?
Ondertussen is die ook weer 17 en die waarom-fase beperkt zich nu tot zaken waar je een waarom kunt krijgen.

als uw zoon dat vraagt, hoop ik dat er niets mis is

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 06:01   #135
Carnivore
Staatssecretaris

Carnivore's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dneirv Nijm Bekijk bericht
DAT weten we niet...
Wetenschappers beginnen te vermoeden dat 't wel eens zou kunnen krioelen van 't leven in het heelal.

In een kleine dertig jaar tijd heeft men 50+ planeten ontdekt die in de Goldi-Locks-zone liggen...
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!

Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 06:34   #136
kiko

kiko's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Carnivore Bekijk bericht
Wetenschappers beginnen te vermoeden dat 't wel eens zou kunnen krioelen van 't leven in het heelal.

In een kleine dertig jaar tijd heeft men 50+ planeten ontdekt die in de Goldi-Locks-zone liggen...
De meeste wetenschappers vermoeden zoiets al een geruime tijd hoor.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 09:01   #137
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik moet niks verklaren of bewijzen. Wij zijn dominant op de aarde omdat wij slimmer zijn dan al de rest. Dat is gewoon een vaststelling, een feit. Een eventuele alien zal dat direkt opmerken, nog voor hij één voet op aarde zet.

PS: slimmer zijn dan de rest betekent ook verantwoordelijkheid nemen voor de anderen (de dieren dus en de ganse natuur) en zeker niet op hen neerkijken.

Fred.
Ah, de Star Trek richtlijn, elke planeet heeft een dominante soort en die moet behandeld worden als een gelijke van de ontdekkers en als eigenaar van de planeet. Klinkt heel beschaafd, maar kent u mensen die zich daaraan hebben gehouden? Als mensen een nieuw eiland ontdekken, benoemen ze dan een van de aanwezige diersoorten tot dominant, en eigenaar van dat eiland? Nee hoor, die dieren krijgen helemaal geen inspraak. Nieuw Caledonië is nog steeds geen eigendom van de lokale kraaien, die er nochtans eerder waren dan wij. Zelfs mensen krijgen zelden enige vorm van zeggenschap over het gebied waar ze wonen wanneer ze door een technologisch verder zijnde groep mensen ontdekt worden.

Nogmaals, er is geen enkele garantie dat de aliens op ons lijken, niet qua uiterlijk en biologie, maar zeker ook niet qua mentale processen. Zij zullen zeer waarschijnlijk behoorlijk verschillend zijn van ons, en technologisch stukken verder. Wij zullen ons wanhopig als hun gelijken willen zien, maar zullen zij dat willen?
Oud 27 januari 2012, 09:09   #138
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik voel mij helemaal niet beter als mens tegenover dier. Anders, dat wel. Vergeet ook niet dat onze mentale sterkte tegenover het dier ook verantwoordelijkheden meebrengt. Een diersoort kan nooit bewust de natuur vernietigen. Wij, met al onze apparaten en chemische produkten kunnen dat wel.

Eigenlijk zijn wij, doordat wij een beter ontwikkeld denkvermogen hebben dan dieren, verantwoordelijk voor hen.

Fred.

U beschrijft dezelfde redenering als zij die toendertijd de negertjes gingen opvoeden want wij zijn toch zoveel beter en wij hebben toch de verantwoordelijkheid om die wezens naar eenzelfde "niveau" te tillen als wij met al onze technologie en andere commercie.
Poog maar verantwoordelijkheid op te nemen voor uw eigen handelen en uw eigen "denkvermogen"; andere diersoorten zullen wel voor zichzelf uitkijken als mensen met uw "redenering" ze tenminste met rust kunnen laten.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 januari 2012, 09:52   #139
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
De meeste wetenschappers vermoeden zoiets al een geruime tijd hoor.
Maar het is cooler nu ze het ook echt kunnen vaststellen. Het is één ding om te kunnen zeggen "onze ster is totaal niet bijzonder, dus verwachten we bij andere sterren vergelijkbare zonnestelsels", het is een tweede om te weten dat het zo is. Voor elke zichzelf respecterende wetenschapper was het compleet geen verrassing, maar het blijft leuk.

Op naar de aliens?
Oud 27 januari 2012, 10:48   #140
Fred uit Gent
Staatssecretaris

Fred uit Gent's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
U beschrijft dezelfde redenering als zij die toendertijd de negertjes gingen opvoeden want wij zijn toch zoveel beter en wij hebben toch de verantwoordelijkheid om die wezens naar eenzelfde "niveau" te tillen als wij met al onze technologie en andere commercie.
Ik persoonlijk zou de negers met rust gelaten hebben. Ge ziet wat er van gekomen is. Nu is het te laat en hebben ze onze hulp nodig.

Citaat:
Poog maar verantwoordelijkheid op te nemen voor uw eigen handelen en uw eigen "denkvermogen"; andere diersoorten zullen wel voor zichzelf uitkijken als mensen met uw "redenering" ze tenminste met rust kunnen laten.
Intussen zitten we wel met miljarden dieren waar wij dus verantwoordelijk voor zijn: vee, huisdieren, dieren in de dierentuinen en ook de wilde dieren. Als binnenkort de tijgers verdwenen zijn dan is dat onze verantwoordelijkheid. Punt. Gij kunt dat ontkennen zoveel als ge wilt, maar het is de waarheid.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be