Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2012, 12:38   #121
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard Bekijk bericht
Het gaat hier eigenlijk niet over 'baby houden of niet' maar over 'baby vermoorden of niet'.
Dit kadert goed in de discussie omtrent postnatale abortus en ik heb daar reeds mijn mening gegeven.

Voor mij is de levensbeëindiging van een pasgeborene niet verschillend van het aborteren van een nog niet geborene.
Oud 11 maart 2012, 12:39   #122
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De meeste onvruchtbare koppels die geïnteresseerd zijn in adoptie (en deze groep is bijna volledig blank) geven logischerwijze de voorkeur aan een baby met dezelfde huidskleur, waaraan sowieso een groot tekort is. Afstaan voor adoptie was dus een perfect valabele optie.
Maar een keuze die niemand in de plaats van de moeder kan maken.
Oud 11 maart 2012, 12:58   #123
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dit kadert goed in de discussie omtrent postnatale abortus en ik heb daar reeds mijn mening gegeven.

Voor mij is de levensbeëindiging van een pasgeborene niet verschillend van het aborteren van een nog niet geborene.
Wel natuurlijk als je beslist het kind een kwartier lang te verstikken...
Oud 11 maart 2012, 13:01   #124
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
Wel natuurlijk als je beslist het kind een kwartier lang te verstikken...
Dat is uiteraard een andere omstandigheid die ik hier ook niet wens goed te praten. Ik ga niet de persoon zijn om me uit te spreken over het feit dit het teken van een wanhoopsdaad is of van een berekende "afrekening". Al stel ik me wel vragen bij de achtergrond van zulk een "afrekening".
Oud 11 maart 2012, 13:35   #125
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar een keuze die niemand in de plaats van de moeder kan maken.
Dus ze heeft dan de keuze om het kind NA de geboorte te vermoorden of af te staan?
Ik ga akkoord als het om abortus gaat, omdat de "moeder" dan moet beslissen of ze het kind 9 maanden wil dragen en het dus haarzelf aangaat. Hier was dit niet het geval aangezien ze die 9 maanden al uitgedaan had. Eens dat kind eruit is heeft zij niet meer de keuze om te beslissen het te doden, zeker niet als het lichamelijk perfect in orde is!

Ik vind de straf ook echt licht uitvallen, ze heeft nu eenmaal een ander levend wezen (haar eigen kind nota bene) vermoord!
En heel dat gedoe over "impulsief..." is mijns inziens complete nonsens! Ze heeft doelbewust haar zwangerschap verborgen gehouden; je kan zelfs niet zeggen genegeerd, want ze heeft haar regels geensceneerd. Dan moet ze ook nog eens compleet stil haar weeën en de bevalling hebben doorstaan aangezien haar ouders dit niet merkten terwijl ze in hetzelfde huis woonden. Als je in paniek bent ga je er zeker niet aan denken om zo stil te zijn dat toch maar niemand je hoort (zeker niet tijdens weeën of bevalling).
Dan heeft ze nog eens dat kind verstikt. ZOnder weet van voorgaande feiten kan je dan nog denken dat ze in een soort paniek handelde. Maar niet als je weet dat ze haar zwangerschap verborg etc!

Ik denk ook wel dat haar iets mankeert op geestelijk vlak - als je volledig bij verstand bent doe je dit niet! - dus gevangenis was waarschijnlijk niet de beste oplossing. Maar dit vind ik toch ook wel een beetje makkelijk: wat therapie en een job...

Ik gun iedereen kinderen, maar hoop (voor haar evenzeer) dat ze er nooit meer 1 op de wereld zet!
Meuh is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 13:44   #126
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meuh Bekijk bericht
Dus ze heeft dan de keuze om het kind NA de geboorte te vermoorden of af te staan?
Ik ga akkoord als het om abortus gaat, omdat de "moeder" dan moet beslissen of ze het kind 9 maanden wil dragen en het dus haarzelf aangaat. Hier was dit niet het geval aangezien ze die 9 maanden al uitgedaan had. Eens dat kind eruit is heeft zij niet meer de keuze om te beslissen het te doden, zeker niet als het lichamelijk perfect in orde is!
... en dan krijg je perverse redeneringen van de aanklager, zoals: "U ontnam uw ouders de kans om grootouders te worden."

Er is maar één iemand die het leven wikt en weegt: en dat is de moeder. Ze heeft reeds aardig wat tijd doorgebracht in de cel, heeft een veroordeling die ze een leven lang meesleurt en moet 19.000 euro betalen - waar een normaal mens toch enkele jaren voor moet sparen.

Me dunkt is ze zwaar genoeg gestraft. In mijn ogen zelfs té zwaar.
Oud 11 maart 2012, 13:53   #127
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik vind de straf ook echt licht uitvallen, ze heeft nu eenmaal een ander levend wezen (haar eigen kind nota bene) vermoord!
En heel dat gedoe over "impulsief..." is mijns inziens complete nonsens! Ze heeft doelbewust haar zwangerschap verborgen gehouden; je kan zelfs niet zeggen genegeerd, want ze heeft haar regels geensceneerd. Dan moet ze ook nog eens compleet stil haar weeën en de bevalling hebben doorstaan aangezien haar ouders dit niet merkten terwijl ze in hetzelfde huis woonden. Als je in paniek bent ga je er zeker niet aan denken om zo stil te zijn dat toch maar niemand je hoort (zeker niet tijdens weeën of bevalling).
Dan heeft ze nog eens dat kind verstikt. ZOnder weet van voorgaande feiten kan je dan nog denken dat ze in een soort paniek handelde. Maar niet als je weet dat ze haar zwangerschap verborg etc!

Ik denk ook wel dat haar iets mankeert op geestelijk vlak - als je volledig bij verstand bent doe je dit niet! - dus gevangenis was waarschijnlijk niet de beste oplossing. Maar dit vind ik toch ook wel een beetje makkelijk: wat therapie en een job...

Ik gun iedereen kinderen, maar hoop (voor haar evenzeer) dat ze er nooit meer 1 op de wereld zet!
Ze heeft juist niet het vermogen om een keuze te maken.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 13:54   #128
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
... en dan krijg je perverse redeneringen van de aanklager, zoals: "U ontnam uw ouders de kans om grootouders te worden."

Er is maar één iemand die het leven wikt en weegt: en dat is de moeder. Ze heeft reeds aardig wat tijd doorgebracht in de cel, heeft een veroordeling die ze een leven lang meesleurt en moet 19.000 euro betalen - waar een normaal mens toch enkele jaren voor moet sparen.

Me dunkt is ze zwaar genoeg gestraft. In mijn ogen zelfs té zwaar.
Het gaat mij niet om de grootouders: ze ontnam haar kind de kans om op te groeien en te leven! En nee, dit is niet hetzelfde als abortus. Abortus zonder reden mag maar tot 3 maanden, waarbij het kindje dus nog geen echt kindje is. (ook al zou ik zelfs dat nooit over mijn hart krijgen, maar kom) Maar dit was een volgroeide baby! Een baby die dan ook nog eens de hel van de geboorte moest doorstaan om nadien in de hel van de verstikking terecht te komen! Mij gaat het dus om het kind en niet om de grootouders; zij treffen hier evengoed schuld vind ik, maar dat is een andere discussie!

En dat geld, is dat wat een leven waard is dan?

Ik vind dat ze zeker niet te zwaar gestraft is: komaan geen gevangenis voor het doden van je baby?! Dat is echt een gevaarlijk precedent...

En het heel gedoe als zou ze de rest van haar leven hiermee moeten leven: ik heb daar zeer mijn bedenkingen bij. Als ze dit kan doen; zo berekend tewerk gaan zowel tijdens haar zwangerschap en bevalling als erna met het doden en verbergen, dan vrees ik dat ze gewoon de rest van haar leven gaat "vergeten" dat ze haar baby vermoord heeft, zoals ze zogezegd haar zwangerschap negeerde...
Oud 11 maart 2012, 13:57   #129
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
Ze heeft juist niet het vermogen om een keuze te maken.
Nooit heeft iemand gemerkt dat ze verstandelijk bepaalde vermogens miste...

En zelfs als dat zo is (ik denk inderdaad ook dat er ergens iets mee scheelt, anders doe je zoiets niet) dan hoort ze er niet vanaf te komen met wat therapie...

Wie garandeert dat ze in de toekomst wel juiste beslissingen gaat nemen?

Ze moet dan ook zeer zeer goed opgevolgd worden, maar ik weet niet of jij een beetje vertrouwd bent met het opvolgen van zulke "straffen", maar je zou kunnen verschieten wat zo'n 'therapie' inhoudt.
Oud 11 maart 2012, 13:59   #130
lombas
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Had jij een schuld van 19.000 euro toen je vooraan in de twintig was?

Citaat:
Ik vind dat ze zeker niet te zwaar gestraft is: komaan geen gevangenis voor het doden van je baby?! Dat is echt een gevaarlijk precedent...
Voorarrest?

Citaat:
En het heel gedoe als zou ze de rest van haar leven hiermee moeten leven: ik heb daar zeer mijn bedenkingen bij. Als ze dit kan doen; zo berekend tewerk gaan zowel tijdens haar zwangerschap en bevalling als erna met het doden en verbergen, dan vrees ik dat ze gewoon de rest van haar leven gaat "vergeten" dat ze haar baby vermoord heeft, zoals ze zogezegd haar zwangerschap negeerde...
Dus volgens jou staat het merendeel van de mensen te springen om Sanne Smets een leven vol geluk te gunnen? Ze raakt uiteraard ook gemakkelijk aan een vetbetaalde baan, voorgeschoten door een rijke rentenier die kickt op dode baby's? Ze zal ook een proces dat vier jaar van haar leven in beslag nam "zomaar vergeten"?
Oud 11 maart 2012, 14:03   #131
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:

Voorarrest?

Dus volgens jou staat het merendeel van de mensen te springen om Sanne Smets een leven vol geluk te gunnen? Ze raakt uiteraard ook gemakkelijk aan een vetbetaalde baan, voorgeschoten door een rijke rentenier die kickt op dode baby's? Ze zal ook een proces dat vier jaar van haar leven in beslag nam "zomaar vergeten"?
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 14:09   #132
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Voorarrest?

Een hypothecaire lening, ja (en wel voor wat meer dan 19.000€). Wat is nu een geldboete in vergelijking met een mensenleven, dat is wat ik bedoel!

En zes maanden voorhechtenis, dat is echt niet zoveel voor het vermoorden van een persoon, een kind dan nog (of het haar eigen kind is doet op die moment zelfs niet meer ter zake; integendeel, als "moeder" heeft ze net de plicht haar kind te beschermen!). Nogmaals: gevaarlijk precedent...

En ik mag het hopen dat ze het lastig krijgt in de maatschappij! Of ze het zich zal aantrekken; als ze echt autistisch en weet ik veel wat is dan vrees ik daarvoor!

Laatst gewijzigd door Meuh : 11 maart 2012 om 14:10.
Oud 11 maart 2012, 14:14   #133
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

We spreken hier wel over moord met voorbedachten rade...
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 14:39   #134
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Yep.

Maar in Vlaanderen zijn tot nader order de goedpraters van 't eigen volk aan de macht.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 14:44   #135
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Yep.

Maar in Vlaanderen zijn tot nader order de goedpraters van 't eigen volk aan de macht.
Ik snap niet goed wat dat met "eigen volk" te maken heeft, maar kom. Denk net dat zeker het Vlaams Belang dit veroordeelt!
Oud 11 maart 2012, 14:46   #136
Mam
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Helemaal mee eens. De moordenares heeft terecht een zware straf gekregen.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 15:03   #137
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Helemaal mee eens. De moordenares heeft terecht een zware straf gekregen.
Ik ga mij niet over de straf uitspreken, want het is zelden mijn gewoonte om gerechterlijke oordelen te becommentariëren. Ik wens wel te benadrukken dat de feiten waarvoor de beklaagde veroordeeld is, zeer ernstig zijn.

Een debat ten gronde is nodig over straffen, strafmaat en de categorisatie van misdaden.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 15:06   #138
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het gaat mij niet om de grootouders: ze ontnam haar kind de kans om op te groeien en te leven! En nee, dit is niet hetzelfde als abortus. Abortus zonder reden mag maar tot 3 maanden, waarbij het kindje dus nog geen echt kindje is. (ook al zou ik zelfs dat nooit over mijn hart krijgen, maar kom) Maar dit was een volgroeide baby! Een baby die dan ook nog eens de hel van de geboorte moest doorstaan om nadien in de hel van de verstikking terecht te komen! Mij gaat het dus om het kind en niet om de grootouders; zij treffen hier evengoed schuld vind ik, maar dat is een andere discussie!

Ik heb toch m'n twijfels of dit echt 'berekend' was.
Vraag is, wat doe je als je zwanger bent, te laat bent voor abortus, en toch niet wil dat iemand weet dat je zwanger bent of net bevallen bent?
Anonieme bevalling is in B nog steeds niet mogelijk, en eventjes over en weer naar Frankrijk is niet bepaald discreet. Met een kind naar Antwerpen trekken om het in de vondelingenschuif te leggen is ook niet echt discreet. Bovendien mag je je kind niet ten vondeling leggen.
Eens je de wettelijke abortustermijn voorbij bent, zit je dus 'vast'.
Je kan je de vraag stellen of ze de baby zou vermoord hebben als ze op een legale manier de baby anoniem naar een ziekenhuis had kunnen brengen.
Ik kan me niet voorstellen dat het haar om de moord zélf te doen was ("laten we rustig bevallen zodat we het plezierige moment kunnen meemaken om een baby te vermoorden - kicken!"). Wel om de oplossing van een voor haar klaarblijkelijk onoverkomelijk probleem.
Oud 11 maart 2012, 15:25   #139
fantoom
Banneling

Standaard

Citaat:
Vraag is, wat doe je als je zwanger bent, te laat bent voor abortus, en toch niet wil dat iemand weet dat je zwanger bent of net bevallen bent?
Anonieme bevalling is in B nog steeds niet mogelijk, en eventjes over en weer naar Frankrijk is niet bepaald discreet. Met een kind naar Antwerpen trekken om het in de vondelingenschuif te leggen is ook niet echt discreet. Bovendien mag je je kind niet ten vondeling leggen.
Je kan je de vraag stellen of ze de baby zou vermoord hebben als ze op een legale manier de baby anoniem naar een ziekenhuis had kunnen brengen.
Ik kan me niet voorstellen dat het haar om de moord zélf te doen was ("laten we rustig bevallen zodat we het plezierige moment kunnen meemaken om een baby te vermoorden - kicken!"). Wel om de oplossing van een voor haar klaarblijkelijk onoverkomelijk probleem.
fantoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2012, 15:51   #140
Meuh
Provinciaal Gedeputeerde

Meuh's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb ook nergens gezegd dat ze het leuk vond om haar baby te doden he!
Had ze gewoon haar mond opengedaan dan was dit ook niet gebeurd. Dus ze had zeker een keuze en ze heeft de foute gemaakt. Ze moet daarom gestraft worden.
Ze zag geen andere uitweg vind ik een beetje een goedkoop excuus, sorry.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be