Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2003, 09:30   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doomy
Wel, ga dan maar uit van je ergste verwachting.
Inderdaad, we mogen het ergste verwachten. Dat merken we trouwens uit de oneerlijkheid waarmee te werk wordt gegaan. Zo wordt bijna voortdurend beweerd dat "men" de West-Vlamingen en Limburgers (die worden er ook bijgesleurd zonder dat één Limburger daarover spreekt) onderdrukt en dat "men" ze tegen hun wil in een Vlaamse staat wil onderbrengen. Dit is natuurlijk niet alleen manifest onwaar (Vlaamsnationalisten vindt men overal: ook in West-Vlaanderen en Limburg - en uit West-Vlaanderen kwamen bijna steeds de radicaalste elementen van de Vlaamse Beweging), maar tevens een verwarrende bewering. Wie is dan immers die "men"? De Oost-Vlamingen? De Antwerpenaren? De Brabanders? Al eerder bracht ik dat ter sprake, maar "Doomy" ging de vraagstelling (wijselijk?) uit de weg en liet die onbeantwoord.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2003, 11:17   #122
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
En volgens mij weet jij dat goed genoeg. Ik denk immers dat je een provocateur bent om de Vlaams-nationalisten zogezegd te pakken op eigen gebied. En als dat niet zo is... Dan is het nog erger
Wel, ga dan maar uit van je ergste verwachting.
Oh my God!!!
Oud 2 februari 2003, 12:47   #123
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2003, 03:20   #124
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En de mentaliteit? In het oosten van West-Vlaanderen zijn mensen heel wat opener dan de gesloten mentaliteit van de Westhoek. In ons doen en laten hebben wij de hartelijkheid en levensvreugde die men veel eerder in Oost-Vlaanderen aantreft dan in de Westhoek. "Dé" West-Vlaamse mentaliteit bestaat gewoon niet. Er bestaat wel een kenmerkende houding in "Bachten de Kupe" bijvoorbeeld.
Als er nu één plaats is waar er een bekrompen, konservatieve, en kleinburgerlijke/kleinsteedse middenstandsmentaliteit heerst is dit wel in het oostelijk gelegen Kortrijk. Hartelijkheid? Levensvreugde? Laat mij niet lachen Ik denk dat er heel wat meer hartelijkheid en levensvreugde in de Westhoek te vinden is. Het is inderdaad juist dat men in plattelandsstreken zoals de Westhoek terughoudender is tegenover onbekenden en vreemdelingen. Maar dit heeft niet noodzakelijk iets te maken met vreemdelingenhaat, maar meestal eerder met een afwachtende houding. Daar staat tegenover dat men in plattelandsstreken zoals de Westhoek een "leven en laten leven"-mentaliteit heeft. Als vreemdeling moet je inderdaad de moeite en de tijd nemen om de mensen die er wonen te leren kennen, te begrijpen, en hun vertrouwen te winnen zonder daarbij een arrogante of hooghartige indruk te maken. Dan kunnen het heel goede vrienden worden. Dan gaan ze je op den duur zelfs als één van hen behandelen, wat op lange termijn veel oprechter is dan die schijntolerantie die men vaak in zogezegd breeddenkende steden en streken aantreft. Bewijs daarvan is het feit dat er in de Westhoek ook goed geïntegreerde Noord-Afrikanen wonen die door de plaatselijke bevolking als één van hen worden behandeld. Daar kunnen sommige zogezegd breeddenkende steden en streken nog eens een puntje aan zuigen.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2003, 16:34   #125
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Ik denk niet dat West-Vlamingen en Limburgers dezelfde taal spreken, het dialect dan bedoel ik.

En dur zin bewiezn hunoeh. Akkik ier int izehèms bugunne te koetn ton peizukik niettatter vjil limburhurs goan zin die dadier mèt hrotste humak goan kun leezn. En akkik over u koave, u renne, nun boai, u forsètte, u taloare klappe, wèl, oevjil limburhurs kundur tonnoh volhn? Niettuvjilu, noa min hudaht!

Wèstvlamse, Izuhèmse komplimèntn,

VL
Ik ben afkomstig uit Veerle, een dorp op het drieprovincieënpunt ( Antwerpen, Brabant en Limburg)

En als u denkt dat ik dit hier niet versta , dan bent u fout.

Meer nog, uw dialect leunt sterker aan bij het mijne dan u zou denken.

Een taloeer ken ik ook, een foersjett ook.
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2003, 22:44   #126
Bruno*
Banneling

Standaard

Ik ook, ik ken ook "man" en "house" in het Engels, zijn het Engels en het Nederlands nu dezelfde talen?
Oud 4 februari 2003, 11:04   #127
Calle
Parlementslid

Standaard

Wat heeft dit nu in godsnaam met elkaar te maken.

Als jij het verschil nog niet kent tussen een dialect en een taal, dan vraag ik me af hoe jij het voor elkaar gekregen hebt van je computer op te zetten ...
Calle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2003, 12:10   #128
Tjolder
Parlementslid

Tjolder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Wat heeft dit nu in godsnaam met elkaar te maken.

Als jij het verschil nog niet kent tussen een dialect en een taal, dan vraag ik me af hoe jij het voor elkaar gekregen hebt van je computer op te zetten ...
Hij laat hem dag en nacht aanstaan.

En als de stroom is uitgevallen komt een vriend hem terug aanleggen.

Tjolder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2003, 20:30   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
En de mentaliteit? In het oosten van West-Vlaanderen zijn mensen heel wat opener dan de gesloten mentaliteit van de Westhoek. In ons doen en laten hebben wij de hartelijkheid en levensvreugde die men veel eerder in Oost-Vlaanderen aantreft dan in de Westhoek. "Dé" West-Vlaamse mentaliteit bestaat gewoon niet. Er bestaat wel een kenmerkende houding in "Bachten de Kupe" bijvoorbeeld.
Als er nu één plaats is waar er een bekrompen, konservatieve, en kleinburgerlijke/kleinsteedse middenstandsmentaliteit heerst is dit wel in het oostelijk gelegen Kortrijk. Hartelijkheid? Levensvreugde? Laat mij niet lachen Ik denk dat er heel wat meer hartelijkheid en levensvreugde in de Westhoek te vinden is.
Kijk eens aan! De grote pleitbezorger van een onafhankelijk West-Vlaanderen uit zijn afgrijnzen over de Kortrijkzanen! Blijkbaar is Wet-Vlaanderen toch niet zo "monocultureel" om uw eigen woorden eens te citeren. Afsplitsen die boel! Uw eigen kaartenhuisje stuikt in elkaar!

En tussen haakjes, neen, met het "oostelijk West-Vlaanderen" waar ik woon bedoel ik nog iets anders dan Kortrijk en omgeving. Of stopt oostelijk West-Vlaanderen plotseling bij Waregem?
Oud 4 februari 2003, 20:35   #130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bewijs daarvan is het feit dat er in de Westhoek ook goed geïntegreerde Noord-Afrikanen wonen die door de plaatselijke bevolking als één van hen worden behandeld.
Wat een giller!

Natuurlijk zijn vreemdelingen in de Westhoek goed geïntegreerd: ze kunnen nu eenmaal niet anders, daar ze geïsoleerd wonen en geen beroep kunnen doen op een grotere leefgemeenschap zoals in Antwerpen, Gent, Sint-Niklaas, Dendermonde, Oostende of Brussel. In Brugge is dat nu eenmaal ook zo. Vreemdelingen zijn er met zo weinig en de groep heeft zo'n verscheiden samenstelling dat ze al vlug opgaan in de Vlaamse hoofdbevolking. En dat is wat al altijd is gezegd: op zich is een redelijke instroom van vreemdelingen nooit een probleem zolang hun aantal niet integratiebelemmerend werkt. Zodra echter een bepaalde percentage overschreden is en men op een gemeenschap kan terugvallen beginnen te problemen.

En laat ik maar onmiddellijk een voorbeeld geven. Hier in ons dorp, welgeteld 628 inwoners (jawel, beste vriend, buiten de Westhoek bestaan er ook nog kleine dorpen met een vriendelijke bevolking) woont één Filippijnse vrouw, volledig geïntegreerd spreekt goed Nederlands, doet een praatje met de andere mensen, haalt haar kinderen op de dorpsschool af... In het nabijgelegen dorp woont er één Russische familie: volledig geïntegreerd, geen problemen.

Ik zou trouwens eens willen weten hoeveel Maghrebijnen er zo in de Westhoek wonen...
Oud 4 februari 2003, 22:47   #131
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:

En dat is wat al altijd is gezegd: op zich is een redelijke instroom van vreemdelingen nooit een probleem zolang hun aantal niet integratiebelemmerend werkt. Zodra echter een bepaalde percentage overschreden is en men op een gemeenschap kan terugvallen beginnen te problemen.
Kijk, dat is mooi om te horen! Er zit beterschap bij het Blok, zoveel is duidelijk.
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2003, 23:38   #132
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als er nu één plaats is waar er een bekrompen, konservatieve, en kleinburgerlijke/kleinsteedse middenstandsmentaliteit heerst is dit wel in het oostelijk gelegen Kortrijk. Hartelijkheid? Levensvreugde? Laat mij niet lachen Ik denk dat er heel wat meer hartelijkheid en levensvreugde in de Westhoek te vinden is.
Oei! Daar gaat de West-Vlaamse eenheid!
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2003, 03:39   #133
Bruno*
Banneling

Standaard

Zeno begint het te snappen 8)
Oud 5 februari 2003, 14:30   #134
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Citaat:

En dat is wat al altijd is gezegd: op zich is een redelijke instroom van vreemdelingen nooit een probleem zolang hun aantal niet integratiebelemmerend werkt. Zodra echter een bepaalde percentage overschreden is en men op een gemeenschap kan terugvallen beginnen te problemen.
Kijk, dat is mooi om te horen! Er zit beterschap bij het Blok, zoveel is duidelijk.
Wel kijk, dat komt ervan als u eerder de vertrokken en overtrokken berichtgeving in de kranten volgt dan naar de programma's van het Vlaams Blok zelf. Nergens heeft het Vlaams Blok gesteld dat het tegen migranten als dusdanig is. Wel heeft onze partij zich altijd, terecht, gekeerd tegen (a) een ongecontroleerde en ongebreidelde instroom en (b) de lakse immigratie- en nationaliteitspolitiek van de voorbije regeringen. Ook eist het Vlaams Blok dat er streng opgetreden wordt tegen misdadige vreemdelingen of tegen mensen die op slinkse of onrechtvaardige manier onze nationaliteit hebben kunnen verkrijgen.
Oud 5 februari 2003, 17:15   #135
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
Citaat:

Wel kijk, dat komt ervan als u eerder de vertrokken en overtrokken berichtgeving in de kranten volgt dan naar de programma's van het Vlaams Blok zelf. Nergens heeft het Vlaams Blok gesteld dat het tegen migranten als dusdanig is. Wel heeft onze partij zich altijd, terecht, gekeerd tegen (a) een ongecontroleerde en ongebreidelde instroom en (b) de lakse immigratie- en nationaliteitspolitiek van de voorbije regeringen. Ook eist het Vlaams Blok dat er streng opgetreden wordt tegen misdadige vreemdelingen of tegen mensen die op slinkse of onrechtvaardige manier onze nationaliteit hebben kunnen verkrijgen.
Hoe zit het dan met "de begeleide, georganiseerde terugkeer", die ooit werd gepropageerd?
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2003, 17:17   #136
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe zit het dan met "de begeleide, georganiseerde terugkeer", die ooit werd gepropageerd?
"Hand in hand, terug naar eigen land"
Was dat niet de slogan die het moest doen?
Oud 5 februari 2003, 18:42   #137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bepaalde groepen vallen nog steeds onder die term: niet-gewenste vreemdelingen, criminelen, mensen die op een onwettelijke manier onze nationaliteit verworven.
Oud 6 februari 2003, 15:39   #138
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Zie verder.
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Oud 6 februari 2003, 15:58   #139
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk zijn vreemdelingen in de Westhoek goed geïntegreerd: ze kunnen nu eenmaal niet anders, daar ze geïsoleerd wonen en geen beroep kunnen doen op een grotere leefgemeenschap zoals in Antwerpen, Gent, Sint-Niklaas, Dendermonde, Oostende of Brussel. In Brugge is dat nu eenmaal ook zo. Vreemdelingen zijn er met zo weinig en de groep heeft zo'n verscheiden samenstelling dat ze al vlug opgaan in de Vlaamse hoofdbevolking. En dat is wat al altijd is gezegd: op zich is een redelijke instroom van vreemdelingen nooit een probleem zolang hun aantal niet integratiebelemmerend werkt. Zodra echter een bepaalde percentage overschreden is en men op een gemeenschap kan terugvallen beginnen te problemen.
Citaat:
Wel heeft onze partij zich altijd, terecht, gekeerd tegen (a) een ongecontroleerde en ongebreidelde instroom en (b) de lakse immigratie- en nationaliteitspolitiek van de voorbije regeringen.
Dan zou ik graag eens weten wat het Vlaams Blok vindt van de ongebreidelde instroom van rijke inwijkelingen uit het Vlaamse binnenland naar West-Vlaamse kuststeden waar de oorspronkelijke West-Vlaamse bevolking sociaal verdrongen wordt in haar eigen gemeente. Die rijke inwijkelingen passen zich niet aan, gedragen zich arrogant tegenover de oorspronkelijke bevolking, en maken het leven in eigen gemeente onbetaalbaar voor de plaatselijke bevolking. Ook ploffen ze overal aan de West-Vlaamse kust hun aartslelijke villa's neer. Voor de oorspronkelijke West-Vlaamse kustbevolking in die kustgemeenten is dit net hetzelfde alsof ze door Noord-Afrikanen of Turken zouden overrompeld worden. Kan dit zomaar, of mag het "eigen volk" met een dikke portemonnee zich wél als een kolonizator gedragen tegenover de minder kapitaalkrachtigen in andere streken?

In ieder geval beschouw ik dit niet als een etnisch probleem of een taalprobleem maar als een probleem van sociale verdringing, en het moet dan ook als zodanig worden aangepakt. Niet alleen aan de West-Vlaamse kust (waar de oorspronkelijke bevolking verdrongen wordt door rijke inwijkelingen uit het Vlaamse binnenland en Brussel), maar ook in de rand rond Brussel (waar de oorspronkelijke bevolking verdrongen wordt door rijke Franstalige inwijkelingen en Eurokraten), het noorden van de provincie Antwerpen (waar de oorspronkelijke bevolking verdrongen wordt door rijke inwijkelingen uit Nederland), en de Duitstalige gemeenschap (waar de oorspronkelijke bevolking verdrongen wordt door rijke inwijkelingen uit Duitsland). Ook in sommige plaatsen die van het toerisme leven wordt de oorspronkelijke bevolking en haar plaatselijke jeugd sociaal verdrongen. Zo is het toeristisch centrum van Brugge zodanig duur geworden dat Bruggelingen daar niet meer leven of uitgaan. Je ziet ze daar alleen nog maar om te werken in de horekasektor.

westhoek.jpg
Oud 6 februari 2003, 16:06   #140
Doomy
Minister-President

Doomy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Limburgers (die worden er ook bijgesleurd zonder dat één Limburger daarover spreekt)
Je vergeet Juju_La_Terreure.

westhoek.jpg
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be