Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2012, 07:52   #121
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Uiteraard gaat het gros van de certificaten naar bedrijven.
Bron? "Uiteraard" telt niet als bron.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 07:55   #122
hurricane
Europees Commissaris

hurricane's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vito Bekijk bericht
Bron? "Uiteraard" telt niet als bron.
Ogen open houden en gezond verstand gebruiken.
Soms is gewoon rondkijken al genoeg
hurricane is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 08:24   #123
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hurricane Bekijk bericht
Ogen open houden en gezond verstand gebruiken.
Soms is gewoon rondkijken al genoeg
Als ik op mijn ogen moet vertrouwen, zou ik zeggen: "uiteraard" de particulieren.

Gelukkig heb ik iets meer methodische twijfel in mij, dus ik had graag cijfertjes gezien. Want zelfs aan een zonnepaneel dat ik zie, kan ik niet ruiken of het €450 vangt per kWh of €230.
Oud 31 mei 2012, 08:28   #124
Anatomehelena
Banneling

Standaard

Mooie zaak!
Anatomehelena is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 08:29   #125
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Kun jij niet lezen, of wil je niet lezen? Hoe kom je er bij dat alleen de zonnepaneel eigenaars zouden moeten betalen?

Stel: een gezin van 4, geen zonnepanelen, jaarverbruik van 4000 kWh. Die mensen betalen sinds jaar en dag voor het onderhoud van het netwerk, momenteel afgerond 1 cent per kWh voor het hoogspanningsnet en 6,5 cent voor het laagspanningsnet. Die kost zit in je electriciteitsfactuur, maar komt voor dit gezin dus op 300 euro per jaar.

Het gezin besluit om 5kWp zonnepanelen te leggen, en dekt op die manier hun volledige jaarverbruik. Hun jaarafrekening bedraagt 0 kWh, en dus betalen ze ook geen cent meer voor het onderhoud van het net. Terwijl ze het net wel degelijk gebruiken - in de zomer om hun overschot weg te voeren, in de winter om te verbruiken.

Het huidige voorstel, als ik mag afgaan op wat in de pers verscheen, is dat dat gezin binnenkort een bijdrage zal moeten betalen van 50-60 euro per kWp. Niet aan de overheid, trouwens, wel aan de intercommunale die instaat voor het onderhoud van het netwerk. Dat komt dus op 250-300 euro voor dit gezin - evenveel als hun buurman zonder zonnepanelen.

Een andere manier was geweest om gewoon een forfaitair bedrag te vragen van elk gezin (250-300 euro), onafhankelijk van de vraag of je al dan niet zelf electriciteit produceert, of hoeveel je verbruikt. Dan zouden die distributietarieven van 1+6,5 cent per kWh wegvallen. Voor een gemiddeld gezin zou dat uiteindelijk op hetzelfde neerkomen. Maar je vraagt zelf om een proportioneel systeem, dus...
Ik denk dat de grootste kost voor een netwerk zit in de electriciteitscentrale. De loutere kost voor het onderhoud van leidingen en hoogspanningscabines, lijkt mij niet neer te komen op € 300.00 per jaar.

Als men dan toch wil dat wij bijdragen dan vind ik niet dat wij moeten bijdragen voor bijvoorbeeld het onderhoud van electriciteitscentrales en de hoogspanningslijnen/transformatoren daar naar toe.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 08:32   #126
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:

Als jij €0,45 per kWh (terwijl die bij bv Ecopower €0,22 kost) die je dan nog zelf mag gebruiken "niets" noemt...

Wie is overigens "ze"? Electrabel? Luminus? Wie verkoopt "uw" kWh door en vangt er geld voor? Ik ben razend benieuwd naar het antwoord
Kan me niet schelen wie. Die stroom die terug gaat die ik niet opgebruik, wordt door iemand anders gebruikt die geen panelen heeft en wordt door zijn individuele electriciteitsleverancier afgerekend. Als je dat nog niet weet, wat kom je hier dan lullen ?
Oud 31 mei 2012, 08:35   #127
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
Ze gaan wel zo slim zijn om ervoor te zorgen dat de opbrengsten uit groene stroom certificaten groter zijn dan de belastingen die je er op moet betalen, want anders zet iedereen zijn GSC stop. Wat de netbeheerder wel kan doen is als je de GSC vervroegd stop zet dat ze dan een 'slimme' meter komen installeren om te zien of je het net in twee richtingen gebruikt.

Als je generator loopt op een brandstof die je gratis krijgt, dan is het ee economische oplossing, maar zeker geen ecologische. Als diesel of een andere brandstof erin moet gooien die je moet kopen, dan moet je maar eens een berekening doen hoeveel het kost om 1kwh te genereren en hoeveel het kost van de maatschappij. Ik zal het simpel zeggen, als dit rendabel was dan hadden er al veel hun aansluiting opgezegd.

Puur economisch gezien is uw vrouw de slimme. voor een particulier was het vorig jaar super interessant om panelen te leggen. Zelfs als een belasting gaan opleggen die bv 50€/kwp kost dan is het nog rendabel en verdien je het makkelijk terug. Nogmaals, ik vind het niet fijn dat er een belasting komt op zonnepanelen, maar het is niet dat door die belasting je investering nu niks meer waard is.

De plaatsing van een 'slimme' meter kan je niet weigeren. Je bent trouwens verplicht om de netbeheerder toegang te geven tot de meter. De meter die er nu hangt is ook eigendom van de netbeheerder.
Heb de berekening gemaakt, met een tweedehands generator is dit makkelijk te doen en break even met de huidige factuur als je alle stroom van het net neemt.

Wat betreft de meter : kan zijn dat ik hen toegang moet verlenen, maar ze hebben dan wel onmiddellijk een advocaat op hun dak wegens schending van de privacy. Gegarandeerd.
Oud 31 mei 2012, 08:39   #128
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Kan me niet schelen wie. Die stroom die terug gaat die ik niet opgebruik, wordt door iemand anders gebruikt die geen panelen heeft en wordt door zijn individuele electriciteitsleverancier afgerekend. Als je dat nog niet weet, wat kom je hier dan lullen ?
Maar als ik je uitleg lees, lijkt het precies jij die een aantal zaken niet weet.

Ten eerste: de elektriciteit die je van het net haalt, is niet per se door je energieleverancier erop gezet. Het kan zijn dat de elektronen die door je draad vloeien van Ecopower komen terwijl je zelf een contract met Essent hebt, of in uw situatie: van een zonnepaneelbezitter.

Ten tweede: wat doet die leverancier wel? Energie op het net zetten. Zogezegd, want kleine bedrijfjes kopen vaak aan van de grote jongens. En d�*t betaal je eigenlijk: dat de hoeveelheid energie die je nodig hebt, op het net wordt gezet.

Jouw elektriciteit die je teveel hebt, wordt ook op het net gezet en je krijgt subsidie van de overheid meer nog dan de marktprijs. Dus niet klagen.

Oh en nog iets: uw agressieve toon is geen compensatie voor uw gebrek aan kennis van zaken.
Oud 31 mei 2012, 08:41   #129
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
4650 € aan werkuren + de investering van de installatie + de diesel of andere brandstof + het risico dat er af en toe pannes zijn. En dat allemaal om te vermijden dat je een paar honderd euro aan de netbeheerder zou moeten betalen. Goe bezig!
Verbruik is ongeveer 250 gr/kWh.

Soortelijk gewicht diesel : ca. 0,84 gr/l.

Dus per kWh gebruik je ca 0.3 liter.

0.3 liter kost ca 0.3 X 0.9 = 0.27 € per kWh.

En dan heb je inderdaad afschrijving. Een goede tweedehands met enkele duizenden draaiuren heb je al makkelijk voor ca. € 2500. Dit gaat gemakkelijk 8 �* 10.000 draaiuren mee. Met automatische start/stop, hoef je dit niet te laten draaien wanneer je zonnepanelen werken.

En als je echt zou willen, kan je wat koolzaadolie kopen, veresteren en dat in je generator kappen.

Het verschil is dus niet zo groot als je wel zou denken.

Laatst gewijzigd door Stingray : 31 mei 2012 om 08:51.
Oud 31 mei 2012, 08:42   #130
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat betreft de meter : kan zijn dat ik hen toegang moet verlenen, maar ze hebben dan wel onmiddellijk een advocaat op hun dak wegens schending van de privacy. Gegarandeerd.
Stoer
Oud 31 mei 2012, 08:45   #131
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Stoer
Reken er maar op.

Maar misschien dat meneer een reden ziet waarom dit geen inbreuk zou zijn ?

Laatst gewijzigd door Stingray : 31 mei 2012 om 08:49.
Oud 31 mei 2012, 08:53   #132
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar als ik je uitleg lees, lijkt het precies jij die een aantal zaken niet weet.

Ten eerste: de elektriciteit die je van het net haalt, is niet per se door je energieleverancier erop gezet. Het kan zijn dat de elektronen die door je draad vloeien van Ecopower komen terwijl je zelf een contract met Essent hebt, of in uw situatie: van een zonnepaneelbezitter.

Ten tweede: wat doet die leverancier wel? Energie op het net zetten. Zogezegd, want kleine bedrijfjes kopen vaak aan van de grote jongens. En d�*t betaal je eigenlijk: dat de hoeveelheid energie die je nodig hebt, op het net wordt gezet.

Jouw elektriciteit die je teveel hebt, wordt ook op het net gezet en je krijgt subsidie van de overheid meer nog dan de marktprijs. Dus niet klagen.

Oh en nog iets: uw agressieve toon is geen compensatie voor uw gebrek aan kennis van zaken.
Je vergeet wel dat zij die certificaten ook doorverkopen en dat ze de energieproducerende bedrijven verplichten om een bepaald % aan groene stroom op te kopen.

Ze hebben er dus wel degelijk een voordeel bij.

Trouwens : if you can't stand the heat stay out of the kitchen.
Oud 31 mei 2012, 08:58   #133
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als ik op mijn ogen moet vertrouwen, zou ik zeggen: "uiteraard" de particulieren.

Gelukkig heb ik iets meer methodische twijfel in mij, dus ik had graag cijfertjes gezien. Want zelfs aan een zonnepaneel dat ik zie, kan ik niet ruiken of het €450 vangt per kWh of €230.
http://www.vreg.be/sites/default/fil...rtificaten.doc

http://www.vreg.be/sites/default/fil...echnologie.pdf
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 09:14   #134
Stingray
Banneling

Standaard

Dit terzijde : de productie van stroom kan ook via een andere manier dan via generator en gewoon met gas.

http://www.mnn.com/earth-matters/ene...l-for-the-home
Oud 31 mei 2012, 09:39   #135
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snarf Bekijk bericht
Zoals alle andere subsidies en belastingen. Deze is nu gewoon een beetje gehyped.

En bij de meeste dingen betaald iedereen zelfs al heb je het niet en bij zonnepanelen betalen degene die het niet hebben dan dat zorgt natuurlijk voor wrevel.
Daarom ook dat alle subsidies dan ook beter zouden afgeschaft worden.
Maar hetgeen voor wrevel zorgt is minder het hebben van zonnepanelen. Maar wel de, allerlei subsidies en belastingsaftrekken in rekening gebracht, de abnormaal hoge, gegarandeerde vergoeding waarop de bezitters van zonnepanelen kunnen rekenen. Weze het dan misschien een beetje de boemerang die terugkomt. Een mediacampagne tegen de hoge kwhtarieven, met Electrabel als grote schuldenaar. En blijkt daarna dat de subsidies aan zonnepaneelbezitters hiervan eigenlijk de grote oorzaak zijn.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 09:43   #136
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Heb je al eens een bron geraadpleegd die je zegt wie met het leeuwendeel van de uitgereikte GSC gaan lopen? Die rijke stinkerds waarover jij spreekt gaan maar met een klein percentage aan de haal, al de rest zijn grote jongens. En je hoeft helemaal niet rijk te zijn om panelen te kunnen leggen.
Wat speelt het nu rol wie met het leeuwendeel van de subsidies gaat lopen. Vanaf het ogenblik dat een gesubsidieerde investering meer dan 15%, jaarlijks gegarandeerd opbrengt, is er iets grondig mis met het subsidiebeleid.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2012, 09:44   #137
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
En blijkt daarna dat de subsidies aan zonnepaneelbezitters hiervan eigenlijk de grote oorzaak zijn.
Nog ene

Zonnepaneelbezitters vertegenwoordigen maar een fractie van het geheel.

http://www.vreg.be/sites/default/fil...rtificaten.doc
Oud 31 mei 2012, 09:49   #138
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Reken er maar op.

Maar misschien dat meneer een reden ziet waarom dit geen inbreuk zou zijn ?
Neenee, je hebt gelijk. Procedeer maar!
Oud 31 mei 2012, 09:53   #139
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je vergeet wel dat zij die certificaten ook doorverkopen en dat ze de energieproducerende bedrijven verplichten om een bepaald % aan groene stroom op te kopen.
Zou je dan eens kunnen antwoorden op de vraag die ik stelde, ofwel je woorden terug intrekken? Wie profiteert er van uw kWh?

Citaat:
Trouwens : if you can't stand the heat stay out of the kitchen.
Dat heeft daar niets mee te maken. Je verkoopt onzin en als compensatie gebruik je maar grof taalgebruik om de aandacht daarvan weg te leiden. Blijf jij dus maar uit de keuken tot je je voldoende geïnformeerd hebt, want je slaat maar een mal figuur hoor. Best vermakelijk anders... Misschien nog eens procesje aanspannen?
Oud 31 mei 2012, 09:53   #140
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob Bekijk bericht
Wat speelt het nu rol wie met het leeuwendeel van de subsidies gaat lopen. Vanaf het ogenblik dat een gesubsidieerde investering meer dan 15%, jaarlijks gegarandeerd opbrengt, is er iets grondig mis met het subsidiebeleid.
In dit geval zeer veel want er is sinds het begin een kruistocht bezig tegen de particuliere PV-bezitter.
Nog een beetje en ze moeten een zichtbare zilverkleurige ster op hun kleding dragen.

Laatst gewijzigd door -=EXCALIBUR=- : 31 mei 2012 om 09:54.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be