Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 2 juli 2004, 20:31   #121
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Supe®Staaf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De zwaarste misdaad verdient nog niet de doodstraf.
Daar zijn beschaafde volkeren het stilaan over eens.
Alle dubbelhartige afzeik van kerkvaders ten spijt.
Wat u "beschaafd" noemt, omschrijf ik als verdorven en verwijfd; twee elementen die onze hedendaagse westerse samenleving sterk kenmerken.
Dus het ophouden met moorden van staatswege vind jij verdorven en verwijfd?
Oud 2 juli 2004, 20:33   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Wat u "beschaafd" noemt, omschrijf ik als verdorven en verwijfd; twee elementen die onze hedendaagse westerse samenleving sterk kenmerken.
Leer de juist terminologie gebruiken: de doodstraf uitspreken en laten voltrekken. Moorden is nog steeds iemand onrechtmatig van het leven beroven. Een samenleving heeft echter naar de Kerk duidelijk leert het recht en soms wel eens de plicht een einde te maken aan het leven van gevaarlijke individuen. Juist dit krachtdadig optreden wordt geschuwd door beschavingen die geen duidelijke waarden niet meer hebben en zich laten meeslepen door sentimentalisme.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 2 juli 2004, 20:35   #123
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Leer de juist terminologie gebruiken: de doodstraf uitspreken en laten voltrekken. Moorden is nog steeds iemand onrechtmatig van het leven beroven. Een samenleving heeft echter naar de Kerk duidelijk leert het recht en soms wel eens de plicht een einde te maken aan het leven van gevaarlijke individuen. Juist dit krachtdadig optreden wordt geschuwd door beschavingen die geen duidelijke waarden niet meer hebben en zich laten meeslepen door sentimentalisme.
Uw retorische spitsvondigheden verhullen de naakte waarheid niet: iemand het leven benemen is barbaars om wat voor reden dan ook, door wie dan ook uitgevoerd, met of zonder verantwoording uit religieuze hoek.
Oud 2 juli 2004, 20:40   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw retorische spitsvondigheden verhullen de naakte waarheid niet: iemand het leven benemen is barbaars om wat voor reden dan ook, door wie dan ook uitgevoerd, met of zonder verantwoording uit religieuze hoek.
Op geen enkele manier zie ik een reden waarom dit als barbaars zou kunnen omschreven worden. U zegt dit louter vanuit een vooropgesteld axioma als zou men de beschaving van een volk kan afmeten aan de wijze waarop men omgaat met de doodsstraf. Welnu, die ultieme straf is helemaal niet barbaars maar overeenkomstig het diepste rechtvaardigheidsgevoel van de mens. Daarnaast kan de maatschappij zichzelf ook op die manier beschermen tegen bepaalde gevaarlijke indviduen.
Oud 2 juli 2004, 20:44   #125
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Op geen enkele manier zie ik een reden waarom dit als barbaars zou kunnen omschreven worden.
Verlustig u eens aan de filmpjes uit Iraq waar gijzelaars geëxecuteerd worden.
Weet me te zeggen wat je er beschaafd aan vindt.

Citaat:
U zegt dit louter vanuit een vooropgesteld axioma als zou men de beschaving van een volk kan afmeten aan de wijze waarop men omgaat met de doodsstraf.
Het is inderdaad een axioma.
Niet te bewijzen, doch we nemen het voor waar aan.

Citaat:
Welnu, die ultieme straf is helemaal niet barbaars maar overeenkomstig het diepste rechtvaardigheidsgevoel van de mens.
Het oog om oog tand om tand is een escalerende factor voor geweld.
In de diplomatie wordt daar vanaf gestapt.
Het is een situatie waar verlies voor alle betrokken partijen mee samengaat.
Beschaafder is om naar win-win' situaties te streven.

Citaat:
Daarnaast kan de maatschappij zichzelf ook op die manier beschermen tegen bepaalde gevaarlijke indviduen.
Een goeie gevangenis lijkt me al even efficiënt.
Oud 2 juli 2004, 20:56   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:

Op geen enkele manier zie ik een reden waarom dit als barbaars zou kunnen omschreven worden.
Ik verlustig me evenmin in het zien van iemand in de gevangenis. Bijgevolg heeft een dergelijke redenering hier niets van doen.
Oud 2 juli 2004, 21:09   #127
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is inderdaad een axioma.
Niet te bewijzen, doch we nemen het voor waar aan.
U misschien. Ik evenwel niet.
Oud 2 juli 2004, 21:12   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Welnu, die ultieme straf is helemaal niet barbaars maar overeenkomstig het diepste rechtvaardigheidsgevoel van de mens.
Het oog om oog tand om tand is een escalerende factor voor geweld.
In de diplomatie wordt daar vanaf gestapt.
Het is een situatie waar verlies voor alle betrokken partijen mee samengaat.
Beschaafder is om naar win-win' situaties te streven.
Oog om oog, tand om tand is slechts een escalerende factor wanneer dit principe eigengereid wordt toegepast. In een geordende samenleving oordeelt niet de individuele burger, maar laat men het oordeel over aan daartoe gemachtigde overheid. Bijgevolg kan er dan geen sprake zijn van oog om oog, tand om tand. Niet het slachtoffer of diens vertegenwoordiger(s) straffen, maar wel de maatschappij bij monde van de overheid.
Oud 2 juli 2004, 21:17   #129
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ik verlustig me evenmin in het zien van iemand in de gevangenis. Bijgevolg heeft een dergelijke redenering hier niets van doen.
Daar hebt u gelijk in.
Ook het gevangeniswezen is een nog te tackelen barbaarse instelling, doch die oplossing lijkt me al beschaafder dan een executie, in het licht van respect voor het leven.
Oud 2 juli 2004, 21:20   #130
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Niet het slachtoffer of diens vertegenwoordiger(s) straffen, maar wel de maatschappij bij monde van de overheid.
Wie de executie ook uitvoert, goedgepraat door Augustinus, het Belgische wetboek, het partijprogramma van het Vlaamsblok of Filip Dewinters vertegenwoordiger op politics.be: het blijft een afkeurenswaardige barbaarse daad.
Verdedig gerust achterlijkheid, maar verkoop dit niet als beschaving.
Oud 2 juli 2004, 21:21   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Niet het slachtoffer of diens vertegenwoordiger(s) straffen, maar wel de maatschappij bij monde van de overheid.
Wie de executie ook uitvoert, goedgepraat door Augustinus, het Belgische wetboek, het partijprogramma van het Vlaamsblok of Filip Dewinters vertegenwoordiger op politics.be: het blijft een afkeurenswaardige barbaarse daad.
Dat is slechts uw opvatting, gestoeld op een vooropgesteld axioma.
Oud 3 juli 2004, 08:16   #132
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Dat is slechts uw opvatting, gestoeld op een vooropgesteld axioma.
Best mogelijk.
Dan verkies ik achter het axioma van de geweldloosheid te staan, in het gezelschap van Ghandi.
Wens jij je te scharen achter het axioma en de wet van de jungle, geruggesteund door Kerkvaders, dan is dat jouw zaak.
Oud 3 juli 2004, 08:23   #133
Thomas Hx
Minister-President

Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
nooit gedacht dat dit op zo een christelijk onderwerp zou uitdraaien
Lees maar eens goed wat superkatholieken allemaal durven debiteren i.v.m. het doodmaken van hun medemens.

Krijg je al wat meer begrip voor mijn irritatie tegenover religieuze sekten als de RKK?
Absoluut Superstaaf, ik heb er vanaf vandaag de volle begrip voor.
Oud 3 juli 2004, 08:32   #134
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas Heynderickx
Citaat:
Lees maar eens goed wat superkatholieken allemaal durven debiteren i.v.m. het doodmaken van hun medemens.

Krijg je al wat meer begrip voor mijn irritatie tegenover religieuze sekten als de RKK?
Als eeuwige tegenwringer ga ik nu even advokaat van de duivel spelen.
Je mag omwille van de opvattingen van één groepslid natuurlijk de hele club niet veroordelen.
Jan zweert nu eenmaal op strikte wijze bij het betonneren van wat hij aanvoelt als een voor eens en voor altijd geldende regel.
Een beetje op dezelfde manier als ik probeer op conservatieve wijze België te behouden. Daar is hij van zijn kant minder rigoureus in, en als het in zijn kraampje te pas komt, dan hoeven de wetten die ons land in goede banen leiden niet voor eeuwig en drie dagen te gelden.............
Oud 3 juli 2004, 08:37   #135
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:

Als eeuwige tegenwringer ga ik nu even advokaat van de duivel spelen.
Je mag omwille van de opvattingen van één groepslid natuurlijk de hele club niet veroordelen.
Jan zweert nu eenmaal op strikte wijze bij het betonneren van wat hij aanvoelt als een voor eens en voor altijd geldende regel.
Een beetje op dezelfde manier als ik probeer op conservatieve wijze België te behouden. Daar is hij van zijn kant minder rigoureus in, en als het in zijn kraampje te pas komt, dan hoeven de wetten die ons land in goede banen leiden niet voor eeuwig en drie dagen te gelden.............
Toch mooi hoe principieel je bent

Dus je gaat mij niet over dezelfde kam scheren als Jan
Oud 3 juli 2004, 08:48   #136
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In feite trek ik me bitter weinig aan van de persoon die achter de berichten schuilgaat.
Ik kom hier om de ideeën te lezen en te weerleggen zo ik vind dat het kan.

Inzake doodstraf zie ik dat jij een ander idee erop nahoudt, dat strookt met wat ik ervan vindt.
Ik probeer me ervan te weerhouden om iemand om zijn ideeën sympathiek of antipatiek te vinden. De ideeën zijn de mens niet in zijn totaliteit.

Evenmin voel ik haat tegenover iemand die me uitmaakt op een forum. Ik beschouw dat als bekennen: "Ik heb geen argumenten tegen wat je zegt en het frustreert me zodanig dat ik jou dan maar als persoon ga aanvallen" In feite vallen ze slechts een schim aan, en niet eens wat mag en moet geattaqueerd worden, nl. de essentie van wat die schim op het forum betekent: de ideeën.
Oud 3 juli 2004, 08:50   #137
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
In feite trek ik me bitter weinig aan van de persoon die achter de berichten schuilgaat.
Ik kom hier om de ideeën te lezen en te weerleggen zo ik vind dat het kan.

Inzake doodstraf zie ik dat jij een ander idee erop nahoudt, dat strookt met wat ik ervan vindt.
Ik probeer me ervan te weerhouden om iemand om zijn ideeën sympathiek of antipatiek te vinden. De ideeën zijn de mens niet in zijn totaliteit.

Evenmin voel ik haat tegenover iemand die me uitmaakt op een forum. Ik beschouw dat als bekennen: "Ik heb geen argumenten tegen wat je zegt en het frustreert me zodanig dat ik jou dan maar als persoon ga aanvallen" In feite vallen ze slechts een schim aan, en niet eens wat mag en moet geattaqueerd worden, nl. de essentie van wat die schim op het forum betekent: de ideeën.
Ik zie het Superstaaf, je bent al goed in form voor zo vroeg in de orgen

een kleine toevoeging: jij hebt uw visie vanuit de verlichting ( veronderstel ik ) en ik heb die vanuit het christelijk humanisme.
Oud 3 juli 2004, 08:59   #138
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een kleine toevoeging: jij hebt uw visie vanuit de verlichting ( veronderstel ik ) en ik heb die vanuit het christelijk humanisme.
Of mijn opinie helemaal gelijkt loopt met de ideeën van de Verlichting durf ik niet zeggen.
Daarvoor ken ik die echt té summier.
Maar het populaire (populistische) Vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid, maakt wel iets wakker.
Oud 3 juli 2004, 09:02   #139
Thomas Hx
Minister-President

Standaard

Citaat:
Citaat:
Of mijn opinie helemaal gelijkt loopt met de ideeën van de Verlichting durf ik niet zeggen.
Daarvoor ken ik die echt té summier.
Maar het populaire (populistische) Vrijheid, gelijkheid, broederlijkheid, maakt wel iets wakker.
Gij leest dat toch niet als ochtendstripje
Oud 3 juli 2004, 09:02   #140
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan verkies ik achter het axioma van de geweldloosheid te staan, in het gezelschap van Ghandi.
Wens jij je te scharen achter het axioma en de wet van de jungle, geruggesteund door Kerkvaders, dan is dat jouw zaak.
Dit is de wet niet van de jungle, maar wel die van een geordende maatschappij. In de jungle neemt het individu zelf het recht in eigen handen, oordeelt eigengereid en handelt daarmee overeenkomst. Welnu, dat heb ik niet voor ogen en de kerkvaders al evenmin. Uw bewering is dan ook leugenachtig en bewust bedriegelijk.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be