Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juni 2012, 11:12   #121
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Dit is zeker waar voor Antwerpen. De katholieke scholen hebben hier een slechtere naam en een lager niveau. De sfeer is daar ook slecht.
Uitzondering is wel de technische instituten zoals VITO. Deze zijn van een veel hoger niveau dan een KTA. Nu, ik sprak dan vooral over ASO-scholen hier.

Dit blijkt in pakweg Leuven inderdaad anders te zijn.
En in de rest van Vlaams-Brabant eveneens...
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:15   #122
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Daar durf ik het toch mee oneens zijn.

Efficiënter: Ja, het vrij onderwijs krijgt minder toelage dan het GO!, maar daar waar de staatstoelage de enige bron van inkomsten is bij het GO!, is dat niet het geval in het katholieke net: hier draagt de kerk / de orde e.d. achter een bepaalde school ook nog bij. Bovendien daag ik je uit om eens een schoolrekening in een secundaire school, voor dezelfde studierichting en hetzelfde jaar, van een katholieke school en een GO!-school naast mekaar te leggen. Die in de katholieke school gaat gemiddeld duurder zijn. Daarnaast heeft het GO! de extra kostenpost van de levensbeschouwelijke vakken die het moet aanbieden, daar waar de katholieke school enkel katholieke godsdienst moet aanbieden. Efficiënter zou ik het vrij onderwijs dus zeker niet noemen, enkel anders gefinancierd.
Als de Staat MINDER bijdraagt lijkt het me normaal dat ze hun werkingskosten ergens anders moeten halen.
In mijn post bedoelde ik dus: goedkoper voor de belastingbetalende burger.

Citaat:
Ook wat 'betere kwaliteit' betreft ben ik het oneens. De kwaliteit van het onderwijs in een GO!-school is minstens even goed als die in het vrije net. 'Kwaliteit' wordt vaak verkeerd gedefinieerd. Voor mij meet je die vooral af aan het leerrendement: in hoeverre haal je uit een leerling uit wat er in zit. Door een combinatie van traditie en vastgeroeste vooroordelen is de kwaliteit van die instroom aan leerlingen lang niet altijd gelijk. De oude dooddoener is nog steeds vaak gewoon waar: de dokter en advocaat sturen hun kindjes naar het college, de zwakkeren gaan naar het GO!. Vrij logisch dat dan meer kinderen uit katholieke scholen later op universiteit of hogeschool slagen, niet?
De linkiewinkies gaan toch eens moeten beslissen: is intelligentie nu wel of niet erfelijk, wel of niet afhankelijk van het schoolniveau van de ouders?
Net zoals bij Bart de Wever waren mijn ouders helemaal niet hooggeschoold: beiden zijn indertijd op hun veertien van school gegaan.
Wil dat dan zeggen dat ik in feite in het beroeps thuishoor? of neen net daarom gaat Smet zorgen dat men tot zijn 15de niet hoeft te kiezen, zodat tegen die tijd mijn ouders zelf kunnen lezen en schrijven? (of een andere reden die me ook onbekend is).

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:17   #123
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
En in de rest van Vlaams-Brabant eveneens...
Dat wil ik wel geloven. Ook de mentaliteit en de cultuur van Antwerpenaren en Brabanders verschilt redelijk hard. Ik kan vrij goed zien hoe gebruiken die in Antwerpen niet (meer) bestaan, perfect hun vorm nog in Brabantse scholen kunnen vinden.

Ik spreek toch uit ervaring met de mensen die ik ken vanuit het Brabantse.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:22   #124
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kinderen zijn niet achterlijk. Denk je dat een moskee of een kerk, een synagoge of een klooster bezoeken een kind onmiddellijk bekeert?
Zoals ik eerder al zei, wordt de Islam zéér zelden in een positief daglicht geplaatst. Denk je dat een moskeebezoek en een halalmaaltijd de ogen van kinderen sluit voor wat er gebeurt in het Midden-Oosten, of in Molenbeek?

Zolang ALLE kinderen dan meemoeten naar een kerkbezoek en bezoek aan synagoge mogen ze van mij gerust ook een moskee gaan bezoeken en zich in alle drie de tempels gedragen zoals het hoort (stilte en rust in de kerk, whatever in de synagoge en schoenen uit in de moskee).

Echter wat de voedingsgewoonten zijn: niemand vindt het noodzakelijk dat joden en moslims een stukje christelijk varkensvlees gaan opeten, dus lijkt het me veel interessanter om uit te leggen hoe kosher en halalvlees in de pan geraakt: middels onverdoofd (niet volgens de Europese slachtwetten) slachten van de dieren, onderwijl ofwel Jahweh ofwel Allah aanroepend en verdere verwerking volgens de 7de eeuws hygienische normen voor halal.
Me dunkt dat deze informatie véél en véél interessanter is dan onwetend zo'n stukje onverdoofd gemarteld dier moeten proeven om tot de constatie te komen dat halal helemaal nog niet zo "slecht smaakt".

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 26 juni 2012, 11:23   #125
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Echter wat de voedingsgewoonten zijn: niemand vindt het noodzakelijk dat joden en moslims een stukje christelijk varkensvlees gaan opeten, dus lijkt het me veel interessanter om uit te leggen hoe kosher en halalvlees in de pan geraakt: middels onverdoofd (niet volgens de Europese slachtwetten) slachten van de dieren, onderwijl ofwel Jahweh ofwel Allah aanroepend en verdere verwerking volgens de 7de eeuws hygienische normen voor halal.
Me dunkt dat deze informatie véél en véél interessanter is dan onwetend zo'n stukje onverdoofd gemarteld dier moeten proeven om tot de constatie te komen dat halal helemaal nog niet zo "slecht smaakt".
True.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:34   #126
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

die religiewaanzin dient uit onze scholen te verdwijnen willen wij ooit naar een verdraagzame maatschappij evolueren.
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 11:35   #127
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Als de Staat MINDER bijdraagt lijkt het me normaal dat ze hun werkingskosten ergens anders moeten halen.
In mijn post bedoelde ik dus: goedkoper voor de belastingbetalende burger.
Da's niet hetzelfde als efficiënter he.

Citaat:
De linkiewinkies gaan toch eens moeten beslissen: is intelligentie nu wel of niet erfelijk, wel of niet afhankelijk van het schoolniveau van de ouders?
Net zoals bij Bart de Wever waren mijn ouders helemaal niet hooggeschoold: beiden zijn indertijd op hun veertien van school gegaan.
Wil dat dan zeggen dat ik in feite in het beroeps thuishoor? of neen net daarom gaat Smet zorgen dat men tot zijn 15de niet hoeft te kiezen, zodat tegen die tijd mijn ouders zelf kunnen lezen en schrijven? (of een andere reden die me ook onbekend is).
Wat heeft dit met de discussie te maken? Ook mijn ouders zijn op respectievelijk op hun 14e en 16e van school gegaan. Maar het is wel een feit dat kinderen van hooggeschoolden het gemiddeld beter doen op school dan deze van laaggeschoolden, en gemiddeld vaker in ASO zitten. Dat heeft voor een niet onbelangrijk gedeelte te maken met de thuissituatie: bij die hooggeschoolden ga je vaker (niet altijd) betere omstandigheden en ondersteuning hebben die schoolse prestaties bevorderen. Je hebt mij bovendien nooit uitspraken zien doen over intelligentie en erfelijkheid.

Maar wat dit te maken heeft met vrije versus GO!-scholen is me niet helemaal duidelijk. Ik had het over het leerrendement.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 13:16   #128
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
er zijn mensen met dyslexie en er zijn mensen met beperkt gezichtsvermogen.
Misschien even nadenken alvorens u de opmerkingen maakt?

Inderdaad. Ik heb zelf deze fout gemaakt toen ik hier nog nieuw was op het forum, en dan wel mijn verontschuldigingen aangeboden.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 13:41   #129
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij wilt grondwettelijk vastgelegde verworven vrijheden verbieden. Dat vind ik wel interessant.
Alleen wat godsdienst betreft. Godsdienst hoort niet thuis in het publieke leven. Dat hoort zich in de privésfeer af te spelen. Als mensen persé hun kinderen willen mismeesteren met religieuze prietpraat, dan moeten ze dat maar thuis doen. Mijn kinderen hebben daar op school geen boodschap aan.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 13:42   #130
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Alleen wat godsdienst betreft. Godsdienst hoort niet thuis in het publieke leven. Dat hoort zich in de privésfeer af te spelen. Als mensen persé hun kinderen willen mismeesteren met religieuze prietpraat, dan moeten ze dat maar thuis doen. Mijn kinderen hebben daar op school geen boodschap aan.
Godsdienst is maar een les hé, het is niet dat de gehele school uit religieuze praat bestaat.

Na de godsdienst les, krijgen ze gewoon biologie. Ik zie het probleem niet.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 13:44   #131
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Godsdienst is maar een les hé, het is niet dat de gehele school uit religieuze praat bestaat.

Na de godsdienst les, krijgen ze gewoon biologie. Ik zie het probleem niet.
Ik wel.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 13:45   #132
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf Bekijk bericht
Ik wel.
Verklaar je nader?
Oud 26 juni 2012, 13:57   #133
the_dude
Eur. Commissievoorzitter

the_dude's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zolang ALLE kinderen dan meemoeten naar een kerkbezoek en bezoek aan synagoge mogen ze van mij gerust ook een moskee gaan bezoeken en zich in alle drie de tempels gedragen zoals het hoort (stilte en rust in de kerk, whatever in de synagoge en schoenen uit in de moskee).

en waarom zou dat niet noodzakelijk zijn? Al eens gehoord welke onzin over het zwijn wordt verteld??? Dat dat beestje vuil zou zijn (terwijl er niks properder is dan u in't slijk ronddraaien, terwijl je een zwijn ook als huisdier kunt houden), dat dat beestje dom zou zijn (er is simpelweg geen intelligenter dier op de boerderij gvd!) enzo.....Het kan toch niet overdreven zijn te verwachten dat wij erin slagen om in te zien dan gezondheidsregels in een woestijnstreek rond het jaar 700 wel ietsje anders zijn dan in een gematigd klimaat zeker? en al helemaal in het jaar 2012 zeker; dat is toch niet overdreven om daar realiteitsgewijs enig inzicht in te verschaffen?
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2012, 13:57   #134
Восход-1
Banneling

Standaard

Ik zie geen probleem met godsdienstles, wel met een godsdienstig geinspireerd sfeertje (preutsheid, vroomheid, regels) binnen een school.
Oud 26 juni 2012, 14:00   #135
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik zie geen probleem met godsdienstles, wel met een godsdienstig geinspireerd sfeertje (preutsheid, vroomheid, regels) binnen een school.
Het belangenrijkste is dat ze het verschil blijven kennen tussen godsdienst/religie en wetenschap.

Ik zie geen enkel probleem met de les godsdienst, alleen dat vak zou dan maar 1 a 2 keer per 2 weken of zo gegeven moeten worden.

Godsdienst moet vooral gaan over de geschiedenis van verschillende religies, maar het moet zeker geen overtuigingsles worden.
Oud 26 juni 2012, 14:08   #136
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Het belangenrijkste is dat ze het verschil blijven kennen tussen godsdienst/religie en wetenschap.

Ik zie geen enkel probleem met de les godsdienst, alleen dat vak zou dan maar 1 a 2 keer per 2 weken of zo gegeven moeten worden.

Godsdienst moet vooral gaan over de geschiedenis van verschillende religies, maar het moet zeker geen overtuigingsles worden.
Ik volgde protestantse godsdienstles in het middelbaar. Ik zat daarbij alleen in de les. De dominee, een van de meest intelligente mensen waarmee ik ooit de eer heb gehad om mee te praten, heeft mij ontzettend veel kennis en wijsheid bijgebracht. Dit zowel over geschiedenis van religie, religie zelf, maar ook kritisch denken.

Dit terwijl de leerkracht zedenleer gewoon een kalf was.

De verschillen tussen religie en wetenschap zijn niet uit te leggen in het middelbaar aangezien in de lessen wetenschap ze nog niet deftig kunnen uitleggen wat wetenschap is.
Oud 26 juni 2012, 14:13   #137
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik volgde protestantse godsdienstles in het middelbaar. Ik zat daarbij alleen in de les. De dominee, een van de meest intelligente mensen waarmee ik ooit de eer heb gehad om mee te praten, heeft mij ontzettend veel kennis en wijsheid bijgebracht. Dit zowel over geschiedenis van religie, religie zelf, maar ook kritisch denken.

Dit terwijl de leerkracht zedenleer gewoon een kalf was.

De verschillen tussen religie en wetenschap zijn niet uit te leggen in het middelbaar aangezien in de lessen wetenschap ze nog niet deftig kunnen uitleggen wat wetenschap is.
Ik snap wat je bedoeld, dat het niet uit te leggen is in het middelbaar. Maar dat is niet echt wat ik bedoelde, wat ik bedoel is: dat godsdienstles geen prioriteit moet zijn. Lessen als Wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie zijn veel belangenrijker.

En in de gewone geschiedenis lessen krijg je ook de geschiedenis over verschillende religies. als het goed is. Dus aan de andere kant, zie ik de meerwaarde van de les godsdienst ook niet echt.

En werd jij niet schreef aan gekeken, dat jij de enige was die in die les zat? Vonden je klasgenoten je geen : nerd?
Oud 26 juni 2012, 14:25   #138
Восход-1
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik snap wat je bedoeld, dat het niet uit te leggen is in het middelbaar. Maar dat is niet echt wat ik bedoelde, wat ik bedoel is: dat godsdienstles geen prioriteit moet zijn. Lessen als Wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie zijn veel belangenrijker.

En in de gewone geschiedenis lessen krijg je ook de geschiedenis over verschillende religies. als het goed is. Dus aan de andere kant, zie ik de meerwaarde van de les godsdienst ook niet echt.

En werd jij niet schreef aan gekeken, dat jij de enige was die in die les zat? Vonden je klasgenoten je geen : nerd?
Mijn klasgenoten hadden zulke dingen niet over mij te zeggen.

Het werd wel een stuk minder aangenaam toen dat krapuul van Humane Wetenschappen ontdekte dat ik door de regeling een kwartier minder les had. En ze kwamen dus met 5-6 naar die les. Technoboys en wietvolk. Dan wordt het stukken minder aangenaam. Het niveau moet dan omlaag, en dan krijg je na de les te horen "amaai, je gaat wel hard in op wat die van godsdienst zegt he, boeit dat je echt?". En dan uitleggen aan iemand die net van een of ander feesje komt waarom ik het boek van Job wel boeiend vind is niet evident of aangenaam.

De meerwaarde van de les godsdienst is die van het leren omgaan met spirituele zaken. Dit is iets wat wij hier niet meer kunnen.
Om dezelfde redenen pleit ik voor lessen seksuologie als apart vak in scholen: spiritualiteit en seksualiteit zijn te belangrijk om te leren van pornografie.
Oud 26 juni 2012, 14:31   #139
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn klasgenoten hadden zulke dingen niet over mij te zeggen.

Het werd wel een stuk minder aangenaam toen dat krapuul van Humane Wetenschappen ontdekte dat ik door de regeling een kwartier minder les had. En ze kwamen dus met 5-6 naar die les. Technoboys en wietvolk. Dan wordt het stukken minder aangenaam. Het niveau moet dan omlaag, en dan krijg je na de les te horen "amaai, je gaat wel hard in op wat die van godsdienst zegt he, boeit dat je echt?". En dan uitleggen aan iemand die net van een of ander feesje komt waarom ik het boek van Job wel boeiend vind is niet evident of aangenaam.

De meerwaarde van de les godsdienst is die van het leren omgaan met spirituele zaken. Dit is iets wat wij hier niet meer kunnen.
Om dezelfde redenen pleit ik voor lessen seksuologie als apart vak in scholen: spiritualiteit en seksualiteit zijn te belangrijk om te leren van pornografie.
1: Je hebt dan ook geluk dat jij een hoog niveau deed, daar zijn de pesterijen een stuk minder.

2: Wat is voor jou spiritualiteit? moet dat samen gaan met het geloof in iets bovennatuurlijks?

Of is het meer zoiets als: Zit stil, en stop met denken?
Oud 26 juni 2012, 14:31   #140
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
en waarom zou dat niet noodzakelijk zijn? Al eens gehoord welke onzin over het zwijn wordt verteld??? Dat dat beestje vuil zou zijn (terwijl er niks properder is dan u in't slijk ronddraaien, terwijl je een zwijn ook als huisdier kunt houden), dat dat beestje dom zou zijn (er is simpelweg geen intelligenter dier op de boerderij gvd!) enzo.....Het kan toch niet overdreven zijn te verwachten dat wij erin slagen om in te zien dan gezondheidsregels in een woestijnstreek rond het jaar 700 wel ietsje anders zijn dan in een gematigd klimaat zeker? en al helemaal in het jaar 2012 zeker; dat is toch niet overdreven om daar realiteitsgewijs enig inzicht in te verschaffen?
volledig akkoord dat de meester uitlegt dat er met het varken in deze tijd en deze streken niks aan de hand is. Maar vooraleer je die allahtoontjes d�*t door de strot kan duwen zal er nog veel water naar de zee vloeien denk ik. Laat staan dat je het dan nog fysiek gaat willen uitvoeren. Dan krijg je het CGKR op je dak!

Als Fouad Belkacem "vuile belgen" roept, krijgt hij toch ook geen proces wegens racisme aan zijn been? Probeert gij maar eens openlijk op straat "vuile **********" te roepen! je zal nogal eens anders piepen vrees ik.

Laatst gewijzigd door circe : 26 juni 2012 om 14:31.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be