Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juli 2012, 08:10   #121
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke Bekijk bericht
het was blijkbaar geen probleem om hun Vlaams personeel mee te verhuizen.
Maar in de clausule stond wel dat ze goedkope grond kregen, maar dat ze na 10 jaar zoveel % inwoners uit Henegouwen moesten tewerkstellen.

Raad eens hoe dit uitgedraaid is?: Zero
10 tallen tewerkstelling projecten ism Forem (VDAB) leverden niks op.
Als 10 werknemers kwamen opdagen, bleven er na een week al 8 thuis.
Ze kwamen 2 dagen werken, zodat ze weer in orde waren voor hun dop en je zag ze niet meer.
Resultaat was, dat ze toestemming kregen om Fransen uit Roubaix aan te werven om zo toch aan hun percentage te geraken.

Dit is de waarheid. Al die uitspraken rond mobiliteit van de bevolking is dikke zever.
Je schtijft dus dat die Vlamingen goedkope grond kregen. Een surplus die de Walen niet kregen. of ben ik mis?
De Fransen kregen gunstvoorwaarden wat betreft belasting. Elders op dit forum las ik dat Franse arbeiders 1500 tot 1700 euro verdienden voor werk waarvoor ze in Frankrijk 1000 euro kregen.

Ik denk dus dat er wel meer aan de hand is dan men wil laten uitschijnen.

Zoals ik al schreef, ik ken de situatie ter plaatse onvoldoende. Ik stel enkel vast dat hier in de Belg. Ned grensstreek veel winkelmeisjes een Nederlandse tongval hebben. Dat verbaast mij. Want ik ken genoeg jonge mensen in de plaatselijke bevolking die werkloos zijn. Maar als je dan eens met die meisjes praat, en vraagt naar het alternatief dat zij hebben, dan wordt je wijzer.
In die winkels moeten de meesten deeltijds werken (3/4). Welk is het verschil van inkomen dan nog tussen dopgeld en deeltijds werk voor Belgen?

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 juli 2012 om 08:11.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 08:14   #122
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Je schtijft dus dat die Vlamingen goedkope grond kregen. Een surplus die de Walen niet kregen. of ben ik mis?
De Fransen kregen gunstvoorwaarden wat betreft belasting. Elders op dit forum las ik dat Franse arbeiders 1500 tot 1700 euro verdienden voor werk waarvoor ze in Frankrijk 1000 euro kregen.

Zoals ik al schreef, ik ken de situatie ter plaatse onvoldoende. Ik stel enkel vast dat hier in de Belg. Ned grensstreek veel winkelmeisjes een Nederlandse tongval hebben. Dat verbaast mij. Want ik ken genoeg jonge mensen in de plaatselijke bevolking die werkloos zijn. Maar als je dan eens met die meisjes praat, en vraagt naar het alternatief dat zij hebben, dan wordt je wijzer.
In die winkels moeten de meesten deeltijds werken (3/4). Welk is het verschil van inkomen dan nog tussen dopgeld en deeltijds werk voor Belgen?
Je bent aan het zeveren, waar lees jij dat Waalse bedrijven een hoger bedrag zouden moeten betalen?

Er is niks meer aan de hand dan ik laat uitschijnen.
Toch wel,= clientelisme en nonchalance bij de RVA in Wallonië. Dat is het probleem.

Laatst gewijzigd door giserke : 10 juli 2012 om 08:19.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 08:15   #123
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

vorige week naar Hulst geweest, Zeeland. de winkelmeisjes daar spraken met een Vlaamse tongval.
Oud 10 juli 2012, 08:17   #124
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
vorige week naar Hulst geweest, Zeeland. de winkelmeisjes daar spraken met een Vlaamse tongval.
Doe geen moeite, alsof het enkel over winkelmeisjes gaat.

Heb je al eens het loon van een lasser, electricien of drukker gezien? Veel meer dan de meeste bedienden.
Ook in Wallonie.
De opmerking dat doppen vs werken te weinig opleverd is dikke zever.

Laatst gewijzigd door giserke : 10 juli 2012 om 08:18.
Oud 10 juli 2012, 08:28   #125
pajoske

Standaard

Citaat:
Je bent aan het zeveren, waar lees jij dat Waalse bedrijven een hoger bedrag zouden moeten betalen?

Er is niks meer aan de hand dan ik laat uitschijnen.
Toch wel,= clientelisme en nonchalance bij de RVA in Wallonië. Dat is het probleem.
Citaat:
De afgelopen 10 jaar is het aantal Franse grensarbeiders in West-Vlaanderen verviervoudigd. Na veel lobbywerk door oa Voka - Kamer van Koophandel West-Vlaanderen, blijft de fiscale gunstregeling voor Franse grensarbeiders voorlopig tot 2012 overeind. Aanvankelijk zou de regeling volgend jaar worden opgedoekt. In een opdrogende arbeidsmarkt, waar de ondernemingen smeken om extra werkkrachten, was het uitstel van de invoering van het protocol met Frankrijk met een periode van 3 jaar de enige en juiste beslissing. Het gaat echter om uitstel, want de gunstmaatregel is en blijft een uitzondering die ook bij het nieuwe protocol met Frankrijk een uitdovend karakter kent: ten laatste in 2033 zou het systeem definitief vervallen.
bron: http://www.voka.be/west-vlaanderen/a...37259ae44.aspx

Er is/was dus een gunstmaatregel die er voor zorgde dat Fransen in West-Vlaanderen kwamen werken. Ik ben eens benieuwd hoeveel Fransen er nog gaan overblijven als die gunstvoorwaarden weggevallen zijn. Voka vreest voor de toekomst niet goed in.
M.a.w. Als je Walen met Fransen vergelijkt is dat niet correct. Want ze genieten niet van dezelfde (gunst) voorwaarden. hun brutoloon kan dan wel gelijk zijn. Hun nettoloon is dat voor zover ik lees duidelijk niet. En daar draait het toch om voor de werknemer.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 juli 2012 om 08:28.
Oud 10 juli 2012, 08:31   #126
giserke
Banneling

Standaard

En dus kiest de Waal voor de dop, dan een gemiddelde nettowedde van 1800€ voor een metaalarbeider?

je weet toch wel hoe belachelijk dit klinkt?
Oud 10 juli 2012, 08:34   #127
santos
Minister

santos's schermafbeelding

Standaard

De fransen hebben een regeling dat ze hun belastingen in frankrijk mogen betalen. Normaal betaal je de belastingen in het land waar je werkt zoals bvb in Luxemburg.
Dat maakt dat een fransman netto meer heeft dan een belg als ze bruto hetzelfde loon hebben. Die regeling is ook beperkt in tijd sinds enkele jaren want Reynders was dat beu. Het is gewoon zo dat walen uit henegouwen niet de moeite doen en de fransen hun wel willen verplaatsen naar Vlaanderen.

De dag dat we naar een confederaal model zouden gaan, hebben we die discussie ook. Stel u maar voor dat iedereen die in BXL werkt ook in BXL zou worden belast.
santos is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juli 2012, 08:46   #128
pajoske

Standaard

Citaat:
En dus kiest de Waal voor de dop, dan een gemiddelde nettowedde van 1800€ voor een metaalarbeider?

je weet toch wel hoe belachelijk dit klinkt?
Nettowedde van 1800 euro? ik veronderstel dat dit een loon is voor werk met draaiende posten. Dan krijg je dus het probleem van openbaar vervoer. Of de kost van verplaatsing met de wagen.

Maar ik ga niet verder gaan op dit onderwerp, omdat ik gewoon niet voldoende informatie heb. Ik ken de echte reden niet. Daarvoor moet je met de mensen ter plaatse eens kunnen praten. Ik heb wel al dikwijls ervaren dat wat voor velen onbegrijpelijk is soms een hele simpele en aanvaardbare verklaring heeft.

Laatst gewijzigd door pajoske : 10 juli 2012 om 08:50.
Oud 10 juli 2012, 08:53   #129
Effect
Minister-President

Standaard

Citaat:
Nettowedde van 1800 euro? ik veronderstel dat dit een loon is voor werk met draaiende posten. Dan krijg je dus het probleem van openbaar vervoer. Of de kost van verplaatsing met de wagen.
Dat probleem stelt zich niet met 1800 netto. Met 1400 netto ben ik gestart en daarmee kon ik makkelijk 50km enkel maken.

Citaat:
Maar ik ga niet verder gaan op dit onderwerp, omdat ik gewoon niet voldoende informatie heb. Ik ken de echte reden niet. Daarvoor moet je met de mensen ter plaatse eens kunnen praten. Ik heb wel al dikwijls ervaren dat wat voor velen onbegrijpelijk is soms een hele simpele en aanvaardbare verklaring heeft.
Het begint met L en eindigt op UIHEID. Een zeer simpele verklaring, doch onaanvaardbaar voor degene die uw uitkering moet betalen.

Laatst gewijzigd door Effect : 10 juli 2012 om 08:54.
Effect is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be