![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Mag de doodstraf ingevoerd worden voor misdadigers di een moord hebben begaan? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
67 | 36,22% |
nee |
![]() ![]() ![]() |
118 | 63,78% |
Aantal stemmers: 185. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En iemand die systematisch kinderen vermoord, moet dan bv, niet geaborteerd worden, ... ? is zijn leven dan meer waard dan het leven dat voortspruit uit een verkrachting, ... ? (pas op, ik ben niet tegen abortus in dergelijk geval hé... ) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Je bent ontschuldig tot je schuld ONOMSTOTELIJK is bewezen. Als er maar het minste twijfel is ben je wettelijk gezien onschuldig. Maar: onomstotelijk bewijzen is onmogelijk. Het is filosofisch gezien niet mogelijk is om de volledige waarheid te kennen. Daarover gaan zowat alle wetenschapsfilosofische werken van de laatste 50 jaar, en zal ook de volgende eeuw het belangrijkse onderwerp zijn. Dit inzicht ('je kan nooit de volledige waarheid kennen') is o.m. aangetoond dmv de relativiteitstheorie van Einstein en het onzekerheidsbeginsel van Heisenberg. Hoe kan je dan 100% zeker zijn van iemands schuld, als het wetenschappelijk aangetoond is dat zoiets onmogelijk is? Voorstanders zeggen: bij de minste twijfel moet men de doodstraf niet uitvoeren. Praktisch gezien betekent dat dat je de doostraf nooit kan uitvoeren, want die twijfel zit gewoon ingebakken elke oordeel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() Als de Gerard op 21 juli, voor de tv-camera's en een live publiek, Verhofstadt omver knalt, dan is het dus wetenschappelijk onmogelijk om te verklaren dat het 100% zeker is dat de Gerard de eerste minister heeft vermoord? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#124 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
-2 mensen getuigen dat ze Jefke de Gerard de kop hebben zien inslaan -Jefke zijn vingerafdrukken op het moordwapen staan -Er bloed van Gerard onder Jefke zijn nagels zit -EN dat terwijl Jefke de moord niet gepleegd heeft. Een professionele thrillerschrijver zal waarschijnlijk een hondertal van zulke situaties kunnen verzinnen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
JA!!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Dus als ik helemaal alleen in mijn auto zit en ik laat een scheet dan kan ik onmogelijk met zekerheid zeggen dat ik een scheet heb gelaten? Eerder dat het spookt ofzo? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als dat twee onafhankelijke getuigen zijn, die mekaar niet kennen, en Jefke en Gerard niet kennen. ? Trouwens ik zou de straf enkel voorzien voor gevaarlijke terroristen, en lustmoordenaars. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ja, want bush heeft de VRT captatiewagen gehacked, en stuurt door VT4 gemonteerde beelden rechtstreeks vanaf een bluescreen naar de kabelmaatschappij, terwijl een ingehuurde luxeprostituee, de sattelietoperator van de VTM captatiewagen bevredigd, en VTM dus geen beelden heeft. Al het volk dat er rondstond is bovendien CIA personeel of omgekocht of wordt bij de volgende aanval op een supermarkt toch wel allemaal tegelijk vermoord zeker... Ik moet dringend Krimi writer worden, ... ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Inderdaad, al hoeft die stelling niet rijp te zijn voor de prullenmand. Als ik redelijk zeker ben dat ik straks naar huis ga, is dat genoeg voor mij om en vanuit te gaan dat dat ook zal gebeuren. Zo zijn er de laatse 100 jaar uit zoveel verschillende hoeken zoveel verschillende bewijzen en inzichten gekomen, dat we er vanuit kunnen gaan dat iets 100% zeker weten niet mogelijk is. Let wel: we weten dit niet 100% zeker. Maar dat doet niks af aan mijn opmerking over de onmogelijkheid om "100% zeker zijn van de schuld". Want het is mogelijk dat het onmogelijk is om iets 100% zeker te weten. We kunnen dus niet zeggen dat we iets 100% zeker weten. Ik heb geen zin om er een betoog over op te bouwen, maar zoek eens iets op over epistemologie, wetenschapsfilosofie, of bijvoorbeeld post-modernistische filosofie, of contextualisme, en waarom dat ontstaan is. http://krypton.mankato.msus.edu/~yezzi/justify2.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#131 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Iemand die door haar zwangerschap in levensgevaar verkeert, of iemand die verkracht is is in een positie van overmacht en verkeert in een staat van wettige zelfverdediging. Hier kan dus van pro of contra abortus geen sprake zijn. Het wordt wel een andere zaak, als het een is die zijn elastiekske vergeet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik bedoelde dat er velen zijn die wel absoluut tegen de doodstraf zijn, maar toch lekker pro abortus zijn. Bij deze uitspraak heb nergens namen gebruikt... Citaat:
Volgende vraag gaat op voor uw beide voorbeelden (waarbij het geval van levensgevaar buiten beschouwing wordt gelaten): Welke misdaad heeft dat leven dat zich begint te ontwikkelen in het lichaam van die vrouw ooit begaan om gestraft te worden met vernietiging/executie? (In geval van verkrachting: In feite wordt dan dat groeiend leven bestraft met annihilatie voor de misdaad van die verkrachter...) In geval van levensgevaar is het een totaal andere kwestie, om het eenvoudige feit dat een levensbedreigende situatie onvergelijkbaar is met die andere voorbeelden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
laat iedereen dus maar los, ! hoer, boer, moord en brand er maar op los ! want men kan toch nooit bewijzen dat je 100 % schuldig bent, ... Rare jongens die filosofen, ... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voilla Whoisy ! goed gesproken, ! ik denk dat de heren filsosofen daar nog niet uit waren... we noemen dit voortaan "De wet van Whoisy". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Kan jij bewijzen dat het niet waar is, ? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Is goed voor intellectuele "uitdagingen", maar in de dagdagelijkse realiteit zie ik dit niet toepasbaar in grote vormen. Tenzij dan de werkwijze/denkwijze die betrekking heeft tot bewijsvoering. Wel interessant, daar niet van. Is een welkome bron van stof tot discussie. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hoe erg een gerechterlijke dwaling bij gevangenisstraf ook is, bij de ontdekking van de dwaling kan er genoegdoening worden gegeven. Ten eerste kan de gevangene vrijgelaten worden, maar in sommige landen wordt er ook een fikse schadevergoeding betaald. Bij de doodtraf is dat iets anders: daar kan je niks genoegdoen. Voorstanders zeggen dan: je mag alleen de doodstraf uitvoeren als je 100% zeker bent van de schuld. Das spijtig, maar dat is gewoon onmogelijk, je kan de gehele waarheid niet kennen, er zullen ALTIJD mensen onschuldig ter dood veroordeeld worden. Trouwens, als je vindt dat ik hier aan het lullen ben als ik zeg dat iets 100% zeker weten onmogelijk is, dan mag je mij eens komen uitleggen waarom men op basis van dit inzicht verplicht is geweest om in de fysica (en bijgevolg alle andere exacte wetenschappen) af te stappen van zekerheden en men met probabiliteiten is gaan werken. Dit is niet enkel gezever van filosofen hoor, dit is harde wetenschap. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||