![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
| Bekijk resultaten enquête: Is één Vlaams en neutraal onderwijsnet beter? | |||
| Ja, ik ben voor één Vlaams en neutraal onderwijsnet |
|
9 | 52,94% |
| Neen, drie netten zijn beter want het is duurder |
|
2 | 11,76% |
| ik wil ofwel katholiek ofwel pluraistisch onderwijs |
|
3 | 17,65% |
| andere |
|
3 | 17,65% |
| Aantal stemmers: 17. Je mag niet stemmen in deze enquête | |||
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#121 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Omdat de beste scholen van dit land nog altijd katholiek zijn. En voeg gerust toe dat de meerderheid van de scholen tout court katholiek is; dat doet daar niets aan af.
|
|
|
|
#122 |
|
Minister-President
|
|
|
|
|
|
|
#123 |
|
Europees Commissaris
|
Trouwens is de moderne "katholieke" school vooral erg kerkkritisch. Ik kan me voorstellen dat in niet-katholieke scholen men de kerk nog wat spaart, maar mijn leerkrachten blonken uit in haat jegens alle priesters en katholieke leerstellingen.
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Ga gerust eens een kijkje nemen in bijvoorbeeld de stedelijke scholen te Antwerpen.
Vraag in Kempendorpjes maar eens naar het verschil tussen het plaatselijke college en de rijksschool.
|
|
|
|
#125 |
|
Vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
|
|
|
|
|
|
#128 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Het mag ook gezegd dat de motieven voor de keuze nogal verschillen. De katholieke scholen hebben niet zoals heel wat andere scholen de reputatie van concentratiescholen. In de steden een niet onbelangrijk argument. |
|
|
|
|
|
|
#129 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Vraagje. Welke school is de beste school: de school die enkel aan de 'elite' lesgeeft, en zij die 'niet kunnen volgen' (ook en vooral wanneer dit ten gevolge van een leerstoornis is) vertellen dat ze 'het maar eens op't KTA moeten proberen, misschien geraken ze er daar nog wel door', of de school die probeert om uit elke leerling het maximum te halen, onder andere door leerlingen met leerstoornissen een fatsoenlijke begeleiding te geven, zodat zij alsnog een degelijke opleiding kunnen krijgen? Het is niet moeilijk de reputatie te krijgen een 'goeie school' te zijn als je enkel je tijd steekt in die leerlingen waar het minste werk mee is, nl. de goeien, en de rest 'dumpt' in de plaatselijke GO-school. Spijtig genoeg heb ik precies dat de afgelopen 12 jaar maar al te vaak zien gebeuren. Die houding is gelukkig maar de laatste jaren aan het veranderen (onder invloed van leerlingenaantallen), maar het verschil is er nog steeds. Een goeie leerling die werkt en geen problemen heeft die zal het op elke school goed doen, en bij ons een even goeie opleiding krijgen als in 'het plaatselijke college'. De resultaten van onze oud-leerlingen in het hoger onderwijs tonen dat ook aan. Van de andere leerlingen, en vooral dan zij die 'uitgespuwd' worden door 'het plaatselijke college' durf ik zeggen dat zij bij ons juist béter af zijn. |
|
|
|
|
|
|
#130 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Dat is uw simplistische conclusie... Typische tsjevenpraat. Net zoals Danneels destijds beweerde dat je in een katholiek ziekenhuis net iets beter verzorgd zou worden dan in een ander ziekenhuis (zoals UZ,stedelijk ziekenhuis). Van arrogantie gesproken Ik zal mijn kinderen zeker niet verbieden om bijvoorbeeld een kerk binnen te stappen. Als ze willen bidden, zal ik hen daar ook niet in tegen houden. Mijn partner en ikzelf hebben echter beslist om onze kinderen niet te laten dopen. Als ze dit later zelf willen (mochten ze dit aan ons kenbaar maken) zullen we daar de nodige stappen voor ondernemen. Nu zijn we daar echter consequent in: niet gedoopt = ook niet naar een katholieke school. Er zijn echter heel wat ouders die hun kind (dat niet gedoopt is) toch naar een katholieke school zenden. Van hypocrisie gesproken... |
|
|
|
|
|
|
#131 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Als een college in het schoolreglement uitpakt met bijlessen is dit in de realiteit niet om bepaalde leerlingen over de schreef te trekken, wel om de slimmeriken nog wat bij te schaven. |
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Banneling
|
|
|
|
|
|
|
#133 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Een katholieke school wordt ook wel eens geassocieerd met een strenge school. |
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
Banneling
|
Citaat:
De katholieken claimen dat zij de enige zijn die de juiste waarden en normen hanteren. We hebben het afgelopen jaar al meermaals in de media mogen vernemen wat zij verstaan onder waarden en normen |
|
|
|
|
|
|
#135 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#136 |
|
Minister-President
|
Ook dat zou ik niet durven te veralgemenen. Veel hangt af van school tot school, van de plaatselijke directeur, de plaatselijke leerkrachten, en de algemene schoolsfeer.
|
|
|
|
|
|
#137 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik spreek vooral op basis van wat ik hier in Mechelen zie, toch een serieuze staalkaart wat scholen betreft. |
|
|
|
|
|
|
#138 |
|
Minister-President
|
En waarop baseer je dan je conclusie dat de GO!-scholen daar minder streng zijn wat normen en waarden betreft? Wat voor dingen 'zie' je dan die je tot die conclusie doen komen?
|
|
|
|
|
|
#139 |
|
Vreemdeling
|
|
|
|
|
|
|
#140 | |
|
Banneling
|
Citaat:
leerkrachten zijn ook in grote mate in die politieke vakjes onder te verdelen, de algemene schoolsfeer wordt idd door die bewaamheden bepaald, maar ook door: "we moeten genoeg leerlingen hebben om de school te redden". Daardoor worden alle leerlingen binnengepakt, wat soms ook moet van hogerhand. Maar wat brengt dat mee: kwalteit- en normenvervaging. Leerlingen worden er maar doorgedelibereerd, leerlingen buiten gooien of straffen kan niet = minder geld. Sommige scholen (gelukkig weinig) zijn daardoor meer opleidingscentra, kweekvijvers voor criminelen. Kwantiteit gaat daar dan voor op kwaliteit. In één net zouden veel van die problemen opgelost kunnen worden. Laatst gewijzigd door neutron : 21 oktober 2012 om 21:02. |
|
|
|
|