![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En 1918, tja, ondertussen zijn we bijna honderd jaar later... Dus? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Noord Holland: 18% katholieken en 8% protestanten (2005) Zuid Holland: 15% katholieken en 20% protestanten. Zover ik het zie zijn de tegenstellingen “katholiek versus protestant” na de ontzuiling verdwenen geraakt (behalve mogelijk bij de zeer streng gereformeerde groeperingen). Als wel ook in de politiek, zoals het ontstaan van het CDA. Neem aan dat 50 jaar geleden niet geaccepteerd zou zijn dat bij een Oranje huwelijk van een kroonprins zijn echtgenote katholiek zou zijn gebleven Een katholieke koningin op de troon naast een protestantse koning maakt niemand zich druk om. Prinses Maxima is zowel bij katholieken, als wel bij protestanten populair. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
|
![]() Staat dan wel haaks op het beleid van het ministerie van onderwijs en de inspectie op het onderwijs aangaande de Friese taal.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 |
|
![]() Ben niet heel erg goed thuis in het Groot Nederland idee.
Als het Groot Nederland idee vooral gebaseerd is op taal, zou dit inhouden dat Fryslân buiten spel zou blijven. Ofwel, als los daarvan gezien moet worden. Het Friese gebied kan dus niet op een dergelijke kaart voorkomen en moet in dat geval als zelfstandig worden beschouwd, of wel aangesloten bij een ander land ... Duitsland? |
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De ander laten denken dat je ze serieus neemt. En dat mag best iets kosten. Citaat:
Nederlands is in Friesland de meest gesproken taal. En dat neemt alleen maar toe. Citaat:
Noord Holland: 18% katholieken en 8% protestanten en 9 % moslims Zuid Holland: 15% katholieken en 20% protestanten en 11 % moslims. Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 17 november 2012 om 14:05. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Gelaagd denken betekent een eenheid zien in de verscheidenheid. Groot-Nederland is idd gebaseerd op taal maar ook op een eeuwenlange geschiedenis. Een geschiedenis van de Nederlanden die dan vooral bepaald wordt door ruim een half millennium verzet tegen het Franse imperialisme. http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=340 http://forum.politics.be/showpost.ph...4&postcount=10 Bovendien er effe aan herinneren dat de Vlamingen zich na de scheiding in 1648 zich steeds Nederlanders zijn blijven noemen, alleszins tot pakweg 1800 en misschien zelfs nog later maar daarvoor heb ik nog geen bronnen onder ogen gekregen: http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=215 En uiteraard werd dat kollektief geheugen gereset in 1830 door de Belgicisten. ![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 15:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Kijk wat ervan over blijft: (bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Friese_talen ) ![]() We zien dus drie overblijvende kerngebieden. De provincie Friesland in Nederland en in Duitsland het Saterland en Noord-Friesland. En hoe is het daar gesteld? In Oost-Friesland is het Fries verdwenen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Oost-Friesland#Taal Citaat:
Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Fries Hoevelen spreken dat nog ? Dan zijn de Friezen in Nederland toch beduidend beter af als we de situatie in de provincie Friesland vergelijke met de andere twee overblijvende kerngebieden in Duitsland nml. Saterland en Noord-Friesland. Citaat:
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 17:38. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In Friesland spreken momenteel, in 2004, ongeveer 440.000 mensen Fries, waarvan zo'n 350.000, iets meer dan de helft van de bevolking, als moedertaal. En dat op een bevolking van ongeveer 640.000.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
Op het platteland wordt overwegend Fries gesproken. In de grote(re) steden is het niet verdwenen, hier is het minder dan de helft. Overigens gaat het in de steden meer om het stadsfries. 76% in Fryslân beheerst het Fries en 94% kan het begrijpen. Vergis u niet in het feit dat pas in de afgelopen ruwweg 50 jaar de resultaten zijn behaald om het Fries zijn positie te kunnen geven die het verdient. Zowel in het lager onderwijs als wel het voortgezet ondderwijs krijgt iedereen verplicht de Friese taal, ongeacht welke afkomst (Fries, Hollander, Turk, Marokaan etc.) Het beleid is gericht op drietalig onderwijs: Fries, Nederlands en Engels in het basis onderwijs. Op zich interessant dat Marokanen en Turken in Friesland leren te communiceren met Friezen, terwijl een Hollander, Brabo of Limbo met een mond vol tanden staat ![]() U onderschat het gebruik van het Fries. Wat dit als moedertaal betekent voor Friezen is Doutse een goed voorbeeld. E-mailen, schrijven en sms-en naar huis of met Friezen die het Fries beheersen gebruikt ze standaard het Fries daar het haar moedertaal is. Kwam een artikel tegen waarom het Fries niet past binnen het Groot Nederland idee (als taal). Moet het opzoeken waar gelezen. Zou het weer moeten lezen, maar mogelijk daar het Fries meer verwant is aan het (oud) Engels. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
|
![]() Herinner me dat in het artikel het Groot Nederlander idee vanuit diverse oogpunten te benaderen viel.
Puur gezien vanuit taal oogpunt werd gesteld dat Friesland niet in het Groot Nederland thuis hoorde. |
![]() |
![]() |
![]() |
#132 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Zie de kaart op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerlauwers_Fries
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach, het enige wat ik doe is weergeven wat ik gegoogled heb, en dat gewoon uit interesse.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 19:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#134 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Feriening Frysk Underwiis publiceert heel wat reeelere berichten: - Op csg Liudger in Drachten bleef de examenzaal voor Fries gisteren leeg: er was dit jaar geen enkele examinant. Op het Dockinga College in Dokkum zaten er zeven personen in de zaal: een van de havo en zes van het vwo - Uitgerekend de voor Terschelling belangrijke berichten over bijvoorbeeld Natura 2000-regelgeving zijn in de wekelijkse provincieadvertentie in het Fries. “Daar zijn we niet van gediend”, zegt PvdA-fractievoorzitter Martin Schellenberg. ‘Want Fries is op Terschelling niet de voertaal.” Volgens Schellenberg, - Leeuwarder Courant [s. 6, ynstjoerd] – In een Te Gast ( van 9 november 2011) geeft Rimmer Mulder een juiste stand van zaken wat betreft het Fries. Het komt er wel op neer dat ondanks de rechten die men heeft opgebouwd, de kwaliteit van de taal achteruit holt. In plaats van een grote bijdrage aan onze taal, schuift Omrop Fryslân – op een enkele uitzondering na – de verantwoordelijkheid van zich af. De vele taalflaters van medewerkers, iedere dag weer, zorgen voor een snelle verspreiding onder Friese bevolking, die het vaak klakkeloos overneemt. Slecht voorbeeld doet slecht volgen. Fouten die door sommige medewerkers al jaren gemaakt worden, krijgen schijnbaar geen enkele kritiek. Ongelooflijk wat een gemiste kans. Daar gaat je taal - Na Ooststellingwerf voelt ook Harlingen er weinig voor verplichte Friese lessen aan te bieden op de scholen. “Harlingen en Fries. Dat zijn twee dingen”, zegt Elly Nieuwenhuis van de PvdA-fractie. “Bovendien moet je Harlingers niet zeggen dat ze wat moeten doen. - Ooststellingwerf wil de Wet gebruik Friese taal niet uitvoeren. - Leeuwarder Courant, s. 9 - Het aantal deelnemers aan het examen Fries voor niet-Friestaligen neemt steeds verder af. Het is sinds 2008 meer dan gehalveerd. Dit weekeinde bogen 73 niet-Friestaligen zich in Leeuwarden over het examen Fries van de Afûk. Vorig jaar waren er met 80 deelnemers liefst 30 examenkandidaten minder. In 2008 deden nog 155 cursisten examen. - Leeuwarder Courant - Lichte paniek bij de griffie van de Tweede kamer. De ambtenaren kregen schriftelijke vragen in het Fries dat is verboden. PvdA-kamerlid Lutz Jacobi uit Wergea stelde vragen over de toekomst van de Fries taal en cultuur in haar memmetaal - Leeuwarder Courant – De gemeente Lemsterland gaat geen Nederlandse straatnamen meer omzetten in Friese. Daar is te weinig animo voor. Dat blijkt uit een uitgebreide rondgang langs de dorpen en wijkverenigingen in de gemeente. De meeste dorpen zijn tevreden over de huidige straatnamen en willen die graag behouden. - Leeuwarder Courant - Zowel Stellingwervers als Drenten ergeren zich aan de Friestalige borden op de provinciegrens. De critici vinden de pompeblêden met de tekst ‘Wolkom yn Fryslân, of ‘Oant sjen’ niet op hun plaats langs de Drentse grens. Tegenover RTV Drenthe noemt Jan Kits Nieuwekamp de borden ‘pure provocatie’. Er wordt immers in dit deel van Fryslân geen Fries gesproken, stelt Nieuwekamp - Friesch Dagblad - De enige student die zich had aangemeld voor de studie Friese Taal- en Cultuur aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft zich teruggetrokken. - oarnsterhim was altijd een voorbeeldgemeente in het gebruik van de Friese taal, maar verliest die positie. Wethouder Hermien de Haan kon gisteravond in de raad niets anders antwoorden op vragen van de FNP. “De kracht om te investeren in het Fries is er niet.” De FNP constateerde dat in het collegeprogramma geen woord Fries is te vinden, dat de burgemeester en alle drie wethouders Nederlandstalig zijn, alsook de raadgriffier, de gemeentesecretaris en enkele managers. - De FNP-fractie van de gemeente Dongeradeel vindt dat meer brieven in het Fries geschreven moeten worden. Van de zestig brieven die burgemeester en wethouders de afgelopen tijd naar de provincie stuurden was er niet een in het Fries, aldus raadslid Pytsje de Graaf. En dat terwijl FNP’er Tytsy Willemsma wethouder is. Bovendien beloofde de gemeente in 2007 zoveel mogelijk in het Fries te corresponderen met de provincie. - SINT ANNAPAROCHIE – De plaatsnamen op Het Bildt blijven officieel Nederlandstalig. - AURICH – Het dorp Grossefehn in Oost-Friesland wil van haar dialect af. Het plaatselijke Oost-Friese Platduits is een obstakel voor de ontwikkeling van de plaats, meent de gemeenteraad. Deze wil dat Grossefehn, ongeveer 65 kilometer ten noordoosten van Groningen, in de vaart der volkeren niet achterblijft omdat namen verkeerd worden begrepen. Dit berichtte Die Welt. Een meerderheid aan gemeenteraadsleden van verschillende politieke partijen heeft afgesproken straatnamen om te zetten in het algemeen beschaafd Duits het Hochdeutsch. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#136 | |
|
![]() Citaat:
Gaf als een voorbeeld Doutzen. Ze gebruikt haar moedertaal om met thuis en degenen die ook Fries spreken te communiceren. Als Fries een moedertaal is voor een Fries, blijft Nederlands een tweede taal voor hen. Overigens niet zo vreemd als een Fries geen examen aflegt. Als hij al Fries spreekt en tevens in het Basis en Vervolgonderwijs Fries krijgt hoeft hij niet zonodig de behoefte te voelen er ook examen in te doen als het niet verplicht is. Over het algemeen zullen weinig scholieren examen doen in vakken die niet verplicht zijn. Een zelfde soort beeld zou men bij Vlaamse scholieren zien indien ze niet verplicht zouden zijn examen af te leggen in het Nederlands. Als ik van de ondewijsinpectie uitga zien we dit: http://www.onderwijsinspectie.nl/bin...sonderwijs.pdf Van de reguliere basisscholen geeft 6 procent ondanks de wettelijke verplichting geen Fries. Een deel van de instellingen voor voortgezet onderwijs in de provincie Fryslân heeft een ontheffing voor Fries. Van de instellingen die geen ontheffing hebben biedt 70 procent Fries aan, van de vestigingen 77 procent. Op de helft van de Friese scholen spreken leraren en ouders meestal Fries met elkaar en op tweederde van de scholen spreken leraren onderling Fries. Om de positie van het Fries in het onderwijs te bevorderen, zijn de volgende ontwikkelingen wenselijk: • De overheid moet meer duidelijkheid geven over rechten en plichten ten aanzien van het vak Fries. • De overheid moet zich bezinnen op het toezicht door de inspectie op het vak Fries, en de plaats van het Fries in het toezichtskader. • Bevoegde gezagen en scholen kunnen meer beleid vaststellen ten aanzien van het vak Fries en de voertaal Fries. • Scholen kunnen meer contact met andere instellingen onderhouden en daardoor een doorgaande lijn in het aanbod Fries realiseren. • Scholen moeten bewaken dat de leerlingen een aanbod krijgen dat overeenkomt met de kerndoelen voor het vak Fries. • Scholen en bevoegde gezagen moeten ervoor zorg dragen dat leerlingen Fries krijgen van gekwalificeerd onderwijspersoneel. • Leraren moeten tijdens lessen Fries meer rekening houden met verschillen tussen Friestalige en niet-Friestalige leerlingen. • Het is van belang dat leraren meer gebruik gaan maken van toetsen om de ontwikkeling van leerlingen ten aanzien van het Fries te kunnen volgen. • Leerlingen moeten tijdens de lessen Fries meer geactiveerd worden door leraren. • Vanuit organisaties voor onderwijsondersteuning zou meer materiaal ontwikkeld kunnen worden dat het beleid rond het Fries en het onderwijs in het Fries vergemakkelijkt. Als taal fenomeen interesseert het Fries me. Wat me verbaast, men kan strijden voor het Vlaams (ten opzichte van het Frans, of Nederlands), maar tegelijkertijd het behoud van het Fries af lijkt te doen als niet van tel of onzinnig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
|
![]() Citaat:
Het aantal sprekers van het Fries wordt echter aangegeven binnen Friesland. Niet vermeld wordt het aantal Friezen en evt. nakomelingen welke buiten Friesland (in Nederland) wonen en het Fries machtig zijn, Quote: In Friesland spraken in 2004 ongeveer 440.000 mensen Fries, waarvan zo'n 350.000 als moedertaal. Er is geen recent onderzoek naar hoeveel mensen wereldwijd een van de varianten van het Fries spreken. In een publicatie uit 1976 werd dat aantal geschat op ongeveer 700.000. In 2009 zou het in de Friese taalgebieden gaan om 467.000 sprekers. Maar de buiten die taalgebieden wonende Friestaligen zijn daar dan weer niet bij inbegrepen http://nl.wikipedia.org/wiki/Westerlauwers_Fries |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 |
Europees Commissaris
|
![]() Goed en wel, maar diegenen die buiten de Friese kerngebieden gaan wonen, zijn op termijn gedoemd tot assimilatie, zoals de Vlamingen die uitwijken naar Wallonië.
In louter taalpoltiek opzicht zouden die beter doodgaan want ze versterken alleen maar de Francité. La nouvelle generation Oncelickx, Cools, Van Der Weetiknietwatallemaal, est bientôt arrivée.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 17 november 2012 om 23:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#139 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Friese platteland sterft uit, de mensen trekken weg, het gesproken Fries zelf vernederlandst. Leeuwarden is gewoon een hele Nederlandse stad. En de Cambuur aanhang is uitgesproken anti-Fries. Citaat:
Ach taal? Ik heb net zoveel of weinig moeite om Westvlaams te verstaan als Fries. Laat ik het D-woord maar eens gebruiken. Voor mij is het meer dialect dan een aparte taal. Maar bon, voor mij mag jij dat een taal noemen, maar laten we niet net doen alsof we hier te maken hebben met een fenomeen dat los kan worden gezien van het Nederlands. Zoals gezegd, het Fries vernederlandst, en dat zal alleen maar ''erger'' worden. Ik vind trouwens de typisch Friese ''twang'' in het Nederlands één van de aangenaamste om te horen. Maar dat terzijde. Citaat:
Zelfs in het Nederlands-hatende Wallonie (Nederlands niet verplicht) legt bijna 30 % van onze Franstalige landgenoten middelbaar examen af in het Nederlands. Dat slechts een handjevol leerlingen in Friesland de Friese taal als keuzevak uitzoekt is gewoon veelzeggend. Namen noemen graag. Wie is hier voorstander van het ''Vlaams'' (whateverthatmaybe) en tegenstander van het Fries? Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 18 november 2012 om 00:04. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
|
![]() Citaat:
Namen? U,w eigen schrijven zoals het op mij overkomt Knap als u Fries, maar vooral de Friese dialecten goed kunt volgen. Dit is een voorbeeld van Fries dat algemeen te verstaan zou moeten zijn http://www.youtube.com/watch?v=931NE...eature=related Als het Fries zo lang stand heeft kunnen houden, tegen de verdrukking in, zelfs in de jaren 50 nog, zoals in een voorbeeld werd aangegeven, geef ik het Fries nog wel kansen dat het blijft overleven. Met name daar het nu ook opgenomen is geworden in het bestuur, plus het onderwijs zijn de kansen op behoud van het Fries groter dan het eeuwenlang geweest is. Iets ontgaat u blijkbaar: Op de helft van de Friese scholen spreken leraren en ouders meestal Fries met elkaar en op tweederde van de scholen spreken leraren onderling Fries. Laatst gewijzigd door Adrian M : 18 november 2012 om 01:16. |
|
![]() |
![]() |