Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2012, 23:16   #121
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Wanneer je dat doet zullen er niet veel vacante plaatsen beschikbaar zijn voor oudere.
Zo werkt het systeem nier. Er zijn geen "vaste hoeveelheid" jobs.

Meer werkende mensen = meer koopkracht = meer volk aan het werk. het is een zelfversterkend systeem.

Laatst gewijzigd door Tavek : 18 december 2012 om 23:16.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 23:18   #122
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Enkel mensen binnenlaten die meerwaarde voor de maatschappij hebben.
Ja , dat is in Canada zo , in Australië zo , maar hier ?
Ik betaal mijn pensioen nu al 4 keer (als ik werk tot 65 en leef tot 75).
Dat is geen solidariteit meer , dat is diefstal.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 23:25   #123
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Meer werkende mensen = meer koopkracht = meer volk aan het werk. het is een zelfversterkend systeem.
Ik ben direct akkoord hoor voor het afschaffen van de wachtvergoeding. Ik ben zelfs voorstander van een hervorming van de kindervergoeding en zelfs van gedeeltelijke afschaffing van de kindervergoeding. Met die vrijkomende middelen kunnen ze dan overal voorzieningen bekostigen voor gratis kinderopvang. Dan schep je daar al een boel banen mee en houd de rede om niet te kunnen gaan werken wegens de kindjes, op te bestaan.

In plaats dat al die allochtone madammen thuis zitten hun kroost op te voeden in het Arabisch, zullen die kinderen al jong Nederlands leren wat hun verdere schoolvorming alleen maar kan tegoeden komen en de moeders zullen ook Nederlands moet leren om mee te kunnen werken om hun kroost te onderhouden in plaats van OCMW of stempelgeld te trekken. Bovendien zal er dan geen kapitaalsvlucht meer zijn om zogezegde kinderen in het buitenland, die dikwijls niet eens die van hun zelf zijn maar van een of andere broer, dragen toch allemaal de zelfde naam, te onderhouden.

Laatst gewijzigd door Garry : 18 december 2012 om 23:32.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2012, 23:44   #124
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Ja , dat is in Canada zo , in Australië zo , maar hier ?
Ik betaal mijn pensioen nu al 4 keer (als ik werk tot 65 en leef tot 75).
Dat is geen solidariteit meer , dat is diefstal.
Dat ze het pensioenstelsel privatiseren hé, dat doen ze toch zo graag. Dan betaalt een ieder terug pensioen voor zich zelf, zoals een levensverzekering. Wie dan vroeg komt te overlijden daarvan gaat het gespaarde geld naar de nabestaande. De andere trekken bij het op pensioen gaan het gespaarde bedrag met enig intrest natuurlijk. Daarmee kan de gepensioneerde doen wat hij wil, het eventueel in vastgoed steken wat dan de opbrengst moet leveren voor zijn levensonderhoud. Na die zijn overlijden komt het goed ten goede van zijn nabestaande.

Wie niet werkt of zijn leven lang zwart in de horeca en niets afgedragen heeft moet daarvan dan maar de consequenties dragen.
Oud 18 december 2012, 23:49   #125
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Aan uitbuiting van het systeem, daaraan moet een halte geroepen worden. Maar dan ga je flink her en der tegen de schenen moeten stampen hoor. Vooral bij Groen en bij de SP-a.
Oud 19 december 2012, 08:38   #126
Stingray
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik vermoed dat gij mijn berichten niet leest een gewoon enkel schuimbekkend voor uw pc zit nu :"gvd die geeft nogal af op ons ! Ik ga het hem leren !"
Ik veronderstel dat jij er schuimbekkend vanuit gaat dat ik tot de oudere generatie behoor, hetgeen totaal niet het geval is. Maar in tegenstelling tot jou heb ik niet de attitude van de Y-generatie om te denken dat ik alles beter kan en vervolgens plat op hun neus te gaan.

Laatst gewijzigd door Stingray : 19 december 2012 om 08:39.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 07:20   #127
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

De oplossing voor de vergrijzing is volgens de Christelijke Mutualiteit: minder lang leven.

We maken onze mensen levensmoe door de massale import van onaanpasbaren en kansenparels in de hoop dat mensen euthanasie vragen ...

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 07:30   #128
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De oplossing voor de vergrijzing is volgens de Christelijke Mutualiteit: minder lang leven.

We maken onze mensen levensmoe door de massale import van onaanpasbaren en kansenparels in de hoop dat mensen euthanasie vragen ...
Ik hoorde Van Gorp zijn uitleg daarnet op Radio1. En dat heeft nu eens echt geen kloten van de Schoof te maken met wat jij ervan maakt : een omvolkingsverhaaltje...

Zijn vraag en oproep is om een mogelijkheid legaal te creeëren om mensen die op hoge leeftijd en die van mening zijn dat het voor hen 'op' is hen ook die mogelijkheid te geven om eruit te stappen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 07:48   #129
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Zijn vraag en oproep is om een mogelijkheid legaal te creeëren om mensen die op hoge leeftijd en die van mening zijn dat het voor hen 'op' is hen ook die mogelijkheid te geven om eruit te stappen.
Hij heeft wel een punt. Voor veel oudjes in veel Brusselse gemeentes is het nu wel wat eerder OP als weleer. Na zonsondergang durven die mensen (met reden) niet meer buiten. En hoe dat komt laat ik aan ieders mening over.

Als je de huidige situatie vergelijkt met die van amper 40/50 jaar geleden kan ik begrijpen veel van die mensen nu levensmoe zijn.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 8 april 2024 om 07:54.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 08:42   #130
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht

Mensen plegen vooral euthanasie omdat ze het volk hebben wijsgemaakt dat consumptie het hoogste doel is in het leven. Van zodra je daar niet meer aan deel kan nemen of van zodra je een financiële last wordt voor je omgeving, voelen veel mensen zelf de sociale druk en denken ze dat ze "overbodig" zijn.

Waarom de erfenis van jouw kinderen opsouperen? Dat.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 08:55   #131
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Hij heeft wel een punt. Voor veel oudjes in veel Brusselse gemeentes is het nu wel wat eerder OP als weleer. Na zonsondergang durven die mensen (met reden) niet meer buiten. En hoe dat komt laat ik aan ieders mening over.

Als je de huidige situatie vergelijkt met die van amper 40/50 jaar geleden kan ik begrijpen veel van die mensen nu levensmoe zijn.
2

Zowat de helft van Brussel-19 is naar de kloten (voornamelijk de meer goedkope en de wat vroeger volkse gemeenten heetten)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 09:02   #132
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Mensen plegen vooral euthanasie omdat ze het volk hebben wijsgemaakt dat consumptie het hoogste doel is in het leven.
Ik zou dat sterk betwijfelen. vijftig plussers zijn mensen die niet in luxe zijn grootgebracht. Voor hen was het normaal slechts 1 kamer in het huis te verwarmen, of 1 keer per jaar op reis te gaan met een caravan.

Twee autos, skivakantie, centrale verwarming, meerdere tVs, city trips, dat is allemaal later gekomen.
Oud 8 april 2024, 09:31   #133
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik hoorde Van Gorp zijn uitleg daarnet op Radio1. En dat heeft nu eens echt geen kloten van de Schoof te maken met wat jij ervan maakt : een omvolkingsverhaaltje...

In de multiculturele 'progressieve' utopie die we creëren waar vertrouwen en het sociale verdwijnen is de mens sneller 'op'. Het is niet omdat Van Gorp dit buiten beeld laat dat het geen effect heeft of dat het daar niet op neer komt. Bigger picture.

Laatst gewijzigd door Vlad : 8 april 2024 om 09:33.
Oud 8 april 2024, 09:40   #134
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Hierover gaat het, niet over omvolkings BS

Citaat:
CM-voorzitter Luc Van Gorp wil andere aanpak vergrijzing: "Wie gevoel heeft dat leven voltooid is, moet het kunnen beëindigen"

CM-voorzitter Luc Van Gorp wil dat mensen op het einde van hun leven kunnen aangeven dat hun leven voltooid is, ook wanneer er geen sprake is van ondraaglijk lijden. Dat zegt hij in een interview met het Nieuwsblad. Op die manier wil Van Gorp een open debat voeren rond de vergrijzing en kwaliteitsvol leven bij ouderen. "We moeten het stigma tussen leven en dood weghalen", klinkt het.

Het zijn opvallende uitspraken die Van Gorp doet bij het Nieuwsblad, zeker als voorzitter van een christelijke organisatie. Maar volgens de voorzitter van ziekenfonds CM wordt er veel te vaak krampachtig omgegaan met de dood, en moet een open debat mogelijk zijn.

De uitspraken van de voorzitter kaderen binnen een recente studie naar het gezondheidsprofiel van oudere CM-leden. Daaruit blijkt dat vooral de vergrijzing een grote uitdaging zal vormen in de toekomst.

Tegen 2050 zal het aantal 80-plussers verdubbelen, stelt de studie. Dat is een stijging van 640.000 80-plussers vandaag naar 1,2 miljoen over 25 jaar. "Ik kan het bijna niet geloven. Die groei is enorm", zegt Van Gorp aan VRT NWS.

Kwaliteitsvol leven
"Ik heb nooit begrepen waarom we altijd het debat voeren over de kwantiteit van leven. We willen mensen zo oud mogelijk laten worden, daar doen we alles voor. Maar we stellen ons nooit de vraag hoe de kwantiteit zich verhoudt tot de kwaliteit van leven."

We moeten mensen toelaten aan te geven dat het goed is geweest

Luc Van Gorp, voorzitter CM
"Dit debat moet hoog op de politieke agenda komen", benadrukt Van Gorp. "Als samenleving gaan we ons moeten buigen over de vraag hoe we die zorg in de toekomst moeten organiseren, wetende dat er vandaag al handen tekort komen."

"Hoe gaan we ons daarop voorbereiden? Niet door massaal woonzorgcentra te bouwen als ze niet zullen bijdragen tot de kwaliteit van leven. Als we de massa mensen die zorg nodig hebben niet gaan kunnen dragen, hoe gaan we met hen het gesprek aangaan?"
Het leven teruggeven
Maar ook als er geen sprake is van ondraaglijk lijden of slechte levenskwaliteit, moeten mensen die levensmoe zijn de vrijheid hebben om hun leven te beëindigen, aldus Van Gorp. "Wat als de kwaliteit van de zorg perfect is, maar de persoon toch geen kwaliteit van leven ervaart? Wat doe je dan, als er nog steeds mensen zijn die aangeven dat het leven voor hun voldoende is geweest", vraagt Van Gorp.

"Dan moet je het leven teruggeven", zegt hij. "Ik verwijs vaak naar radiopresentatrice Lutgart Simoens, die op een bepaald moment heeft gezegd: 'Het is voor mij goed geweest', in de positieve zin van het woord."

Voltooid leven hoeft geen negatief begrip te zijn als dat besproken wordt op een veilige manier, maar vandaag zijn we nog te bang om het erover te hebben

Volgens Van Gorp moet er een mentaliteitswijziging komen. "We moeten het stigma tussen leven en dood weghalen. Niet door de harde euthanasie, want dat schrikt de mensen af. Maar door mensen toe te laten aan te geven dat het goed is geweest."

En dat debat moeten we volgens Van Gorp dringend voeren met heel de samenleving, niet alleen met de zorgsector. "Want voor de duidelijkheid: dit is geen medisch debat. Voltooid leven hoeft geen negatief begrip te zijn als dat besproken wordt op een veilige manier, maar vandaag zijn we vaak nog te bang om het erover te hebben", zegt hij.

Levensmoe
Volgens Van Gorp zitten veel mensen die zorgbehoevend zijn met de angst dat ze in de steek gelaten zullen worden. "Dat zien we ook in de cijfers: 10 procent van de ouderen kampt met depressie of klachten van levensmoeheid."

Net daarom pleit hij voor meer investeringen in kwaliteitsvol leven. "Want als je geen kwaliteitsvolle omgeving kan creëren, dan krijg je de vraag: wil ik hier dan nog wel zijn? Het is een vreselijk drama om te moeten leven op een moment dat je dat niet wil."

Ik ben helemaal geen pleitbezorger voor euthanasie an sich

"Willen we de kwaliteit van leven gebruiken als norm, in de plaats van de kwantiteit van leven? Dat is de vraag. Het gaat om een keuze tussen lineair en circulair denken. Dat is het debat dat we vandaag moeten voeren om binnen 25 jaar een nieuw samenlevingsmodel te hebben."

"Geen pleitbezorger voor euthanasie an sich"
Maar niet iedereen is tevreden met de uitspraken van de CM-voorzitter. Joachim Coens, ex-voorzitter van de CD&V en huidig burgemeester van het West-Vlaamse Damme, haalt fel uit op X.

"Ervoor pleiten dat wie levensmoe is, uit het leven moet kunnen stappen? Is dit dan de maatschappij die we willen worden? Ook op dit vlak een wegwerpcultuur? Komt het er in de eerste plaats niet net op neer die mensen écht te helpen in plaats van voor shortcuts te pleiten?"

"Ik ben helemaal geen pleitbezorger voor euthanasie an sich", reageert Van Gorp op Coens. "Ik ben wel pleitbezorger voor kwaliteit van leven, ook voor mensen die zorgbehoevend zijn. We moeten meer investeren in de kwaliteit van het leven. Dit is een wake-upcall voor mij, de CM, politici, beleidsmakers en koepelorganisaties."
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04...oor-het-leven/
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 09:41   #135
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN

Eberhard Leclerc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Ik zou dat sterk betwijfelen. vijftig plussers zijn mensen die niet in luxe zijn grootgebracht. Voor hen was het normaal slechts 1 kamer in het huis te verwarmen, of 1 keer per jaar op reis te gaan met een caravan.

Twee autos, skivakantie, centrale verwarming, meerdere tVs, city trips, dat is allemaal later gekomen.
De vijftigers zijn nu net de generatie die in welhaast absurde welvaart zit. Ook de eerste generatie met minder dan 2 kinderen. Want consumeren was belangrijker is ze verteld. En die zijn dat gaan geloven.

De generatie erachter zit dan nog eens vol met gekken die ze hebben wijsgemaakt dat het "beter is voor het klimaat" als ze "er niet zijn".

Dat gaat nog veel zelfdodingen opleveren. Op jonge leeftijd dan nog.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 09:46   #136
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht

Alleen al de criminaliteitscijfers brengen duidelijkheid genoeg.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 09:57   #137
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Paradoxaal genoeg is de verbeterde gezondheidszorg hier mee de oorzaak van. Men slaagt er beter in om mensen lang in leven te houden, maar de kwaliteit blijft vaak achter op de kwantiteit (in levensjaren).

Het is simpelweg niet prettig om te leven met grote beperkingen, of achteruit gaande mentale kracht. 95 worden klinkt kranig, maar als de laatste 10 jaar daarvan aan de zetel gekluisterd zijn of dement klinkt dat niet als een zegen.

Ik denk niet dat dat met verwend zijn te maken heeft. 40 jaar gelden haalden veel minder mensen de kaap van de 80-85.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2024, 09:58   #138
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Alleen al de criminaliteitscijfers brengen duidelijkheid genoeg.
Die zijn (zogezegd?) gedaald.

Oud 8 april 2024, 09:59   #139
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hierover gaat het, niet over omvolkings BS

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/04...oor-het-leven/
Citaat:
We moeten mensen toelaten aan te geven dat het goed is geweest
De aanmatiging die hier in besloten ligt is van een onvoorstelbare arrogantie.

Zij, de onbeschaamde profiteurs, gaan de mensen iets toelaten...
Oud 8 april 2024, 10:02   #140
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De aanmatiging die hier in besloten ligt is van een onvoorstelbare arrogantie.

Zij, de onbeschaamde profiteurs, gaan de mensen iets toelaten...
Dat is toch een discussie waard?

Het gaat er niet om of iemand van de CM dat zegt. Dat is iets dat echt leeft bij heel wat oude mensen, los van de politiek.

Ik vind het ergerlijk hoe je echt alles door diezelfde aanmatigende bril van je eigen frustraties bekijkt.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:49.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be