Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 januari 2013, 15:31   #121
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cyrano Bekijk bericht
De hoop dat deze partij in 2014 een Antwerpse blokkade of zelfs een meerderheid haalt, is bepalend voor een autonoom Vlaanderen. Als het niet gebeurt dan zijn we weer vertrokken voor 20 jaar.

Hoe kan de N-VA maximaliseren in 2014 ?

De vervroegde verkiezingen zouden zelfs als een voordeel uitdraaien. Als eerste voordeel verliest de partij niet het momentum, zij blijft in de actualiteit. Een herhaling van een Vlaamse minderheid kan de laatste procenten opleveren.

Ik moet je gelijk geven, Knuppel, dat de N-VA duidelijk moet scheppen in hun "confederalisme". Een federale Belgische optie kan eigenlijk niet meer.

Om electorale redenen en om het veld breed te houden zegt de N-VA eerst bvb. "confederatie met uitvoering van Art.35". Het verwachte antwoord is "No way". De repliek : " Wij voeren de Senelle scheiding uit" .

Dit moeten de kiezers vooraf weten. Dan is er hopelijk een Vlaamse meerderheid mogelijk. Elk ander slap Belgisch compromis is heilloos en reduceert de N-VA terug op 8 %.
Ik ben het volmondig met je eens dat meegaan in een door de francofonie doorgeduwd confederalisme op zijn Belgisch de N-VA onmiddellijk zal reduceren tot 8%. Vergeet echter niet dat de franstaligen zelfs d�*t niet willen. En dat de "Vlaamse" traditionele partijen hen door dik en dun steunen. De steun van le roi hebben ze hoe dan ook. Zelfs de partijen die het confederalisme allang met de mond belijden geven niet thuis.
Je ziet van hier dat ze een Senelle-scheiding wél zullen steunen.

Neen, Cyrano. De N-VA zal geen burgeroorlog ontketenen en braafjes het volgende belgische koekoeksei helpen uitbroeden. Maar het zal dat zijn of niets. In beide gevallen zal de N-VA opnieuw gereduceerd worden tot 8%.
Separatisme betekent oorlog. Toch waar het een land zoals België betreft. Dat was zo in 1830, en dat zal ook het geval zijn in de 21ste eeuw in. Zonder oorlog geen onafhankelijkheid. Zeg dat Knuppel het gezegd heeft.

Nog dit.
Hard lopen kan ik niet meer. Zelfs gewoon stappen is soms moeilijk, maar de eerste die 'ten oorlog' roept krijgt mij op de barrikaden. Het zal echter NIET De Wever zijn die het initiatief neemt. Het zullen franstaligen en hun belgicistische companen zijn die het vuur aan de lont steken. Dat gebeurt de dag dat ze beseffen dat de strijd voor het behoud van België verloren hebben. En dat zullen ze. Wanneer en hoe weet ik niet, maar verliezen zullen ze.
Oud 9 januari 2013, 15:32   #122
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
... Zelfs "nationale eenheid" heeft geen 50% in Vlaanderen...
De rampzalige gevolgen van de crisis van de jaren dertig, daarentegen!

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 15:35   #123
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De PS is nu volop bezig het nodige klimaat te creëren om straks weg te kunnen komen met de plechtige verklaring dat er met 'die partij' NIET wordt onderhandeld, NOOIT.

De kans dat er na de eerstvolgende federale verkiezingen een puur 'zakenkabinet (met volmachten) (én koninklijk welbevinden)' komt, is de jongste dagen een beetje groter geworden, vrees ik, en ze was al niet zo héél klein.

We mogen immers niet vergeten welke rampzalige gevolgen de crisis van de jaren dertig heeft gehad!
Juist.

En dat laatste zal als excuus gebruikt worden.
Oud 9 januari 2013, 15:35   #124
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
het is mij een raadsel waarom Vlamingen steeds maar blijven denken dat er over deze dingen nog in Vlaanderen beslist zal worden.
2
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 15:38   #125
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik ben het volmondig met je eens dat meegaan in een door de francofonie doorgeduwd confederalisme op zijn Belgisch de N-VA onmiddellijk zal reduceren tot 8%. Vergeet echter niet dat de franstaligen zelfs d�*t niet willen. En dat de "Vlaamse" traditionele partijen hen door dik en dun steunen. De steun van le roi hebben ze hoe dan ook. Zelfs de partijen die het confederalisme allang met de mond belijden geven niet thuis.
Je ziet van hier dat ze een Senelle-scheiding wél zullen steunen.

Neen, Cyrano. De N-VA zal geen burgeroorlog ontketenen en braafjes het volgende belgische koekoeksei helpen uitbroeden. Maar het zal dat zijn of niets. In beide gevallen zal de N-VA opnieuw gereduceerd worden tot 8%.
Separatisme betekent oorlog. Toch waar het een land zoals België betreft. Dat was zo in 1830, en dat zal ook het geval zijn in de 21ste eeuw in. Zonder oorlog geen onafhankelijkheid. Zeg dat Knuppel het gezegd heeft.

Nog dit.
Hard lopen kan ik niet meer. Zelfs gewoon stappen is soms moeilijk, maar de eerste die 'ten oorlog' roept krijgt mij op de barrikaden. Het zal echter NIET De Wever zijn die het initiatief neemt. Het zullen franstaligen en hun belgicistische companen zijn die het vuur aan de lont steken. Dat gebeurt de dag dat ze beseffen dat de strijd voor het behoud van België verloren hebben. En dat zullen ze. Wanneer en hoe weet ik niet, maar verliezen zullen ze.
kan er iemand mij eens uitleggen waarom de NVA dan blijft verkondigen een onderhandelde oplossing voor te staan en geen geforceerde ???

hoe denken ze eventueel ooit aan hun kiezers uit te kunnen leggen dat er een tactische intrekken van de onafhankelijkheidseis doorgevoerd werd ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 15:38   #126
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
De rampzalige gevolgen van de crisis van de jaren dertig, daarentegen!
In franstalig België gaan ze daar zeker op blijven wijzen.
Ik heb echter niet de indruk dat le roi zich sympathiek heeft gemaakt in Vlaanderen met die verwijzing.
Oud 9 januari 2013, 15:39   #127
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Er zijn daar in de peilingen toch wel indicaties voor, dacht ik.

En indien niet: misschien zijn er op het moment zelf mogelijkheden om met die partij of met een deel ervan afspraken te maken. Het is genoeg dat ze niet voor de trein springen wanneer die richting confederalisme/onafhankelijkheid gaat. Met iemand als Peeters valt waarschijnlijk best te spreken.
De reacties van Di Rupo via de koning en de opmerkingen nadien versterken mijn vermoeden dat de PS over een interne peiling beschikt. Het is niet de eerste keer dat de studiedienst van de PS eigen peilingen uitvoeren. Di Rupo werkt gewoonlijk met eigen cijfers.
Oud 9 januari 2013, 15:40   #128
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

De interne vijand moet gezocht bij gebrek aan mogelijkheden om kolonies te bombarderen. Dat geldt hier, in Spanje, Frankrijk, VK...
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Oud 9 januari 2013, 15:43   #129
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"kan er iemand mij eens uitleggen waarom de NVA dan blijft verkondigen een onderhandelde oplossing voor te staan en geen geforceerde ??? "

Omdat de N-VA niet datgene zal durven doen waarmee de Vlaams-nationalisten altijd al in een hoekje werden gedrongen, maar waarmee de franstaligen wel het belgische separatisme doordrukten in 1830: oorlog uitlokken.
Oud 9 januari 2013, 15:45   #130
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
De interne vijand moet gezocht bij gebrek aan mogelijkheden om kolonies te bombarderen. Dat geldt hier, in Spanje, Frankrijk, VK...
Vlaanderen IS de kolonie, Txiki

de evoluées snappen het echter niet, ze denken dat ze meespelen !

ze zullen er ook niet komen zolang ze niet met machetes rondlopen en de testikels van de kolonisator afsnijden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 15:47   #131
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Helias Bekijk bericht
Er zijn daar in de peilingen toch wel indicaties voor, dacht ik.

En indien niet: misschien zijn er op het moment zelf mogelijkheden om met die partij of met een deel ervan afspraken te maken. Het is genoeg dat ze niet voor de trein springen wanneer die richting confederalisme/onafhankelijkheid gaat. Met iemand als Peeters valt waarschijnlijk best te spreken.
Dat werd van Leterme en Beke ook (verkeerdelijk....) gedacht.
Oud 9 januari 2013, 15:48   #132
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

ze zullen er ook niet komen zolang ze niet met machetes rondlopen en de testikels van de kolonisator afsnijden.
Akkoord.
Oud 9 januari 2013, 15:51   #133
eno2
Banneling

Standaard

Citaat:

Dat jullie mij eens uitleggen waar ik het fout heb en hoe BDW dit senario moet counteren ?
1 Er komen geen vervroegde verkiezingen

2 BDW moet niets doen.

Zolang de traditionele Vlaamse partijen blijven collaboreren met de Walen, blijft di Rupo in het zadel.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 15:51   #134
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De reacties van Di Rupo via de koning en de opmerkingen nadien versterken mijn vermoeden dat de PS over een interne peiling beschikt. Het is niet de eerste keer dat de studiedienst van de PS eigen peilingen uitvoeren. Di Rupo werkt gewoonlijk met eigen cijfers.

Cyrano...

Als het klopt dat de PS over een eigen studiedienst en peilingen beschikt, waarom stelde Di Rupo dan op het PS-congres in 2005 een refendum voor over "het voortbestaan van België"? En nog belangrijker. Waarom trok hij die keutel meteen weer in?
Oud 9 januari 2013, 15:51   #135
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Helemaal juist. Ik had "overzeese" moeten toevoegen.
Oud 9 januari 2013, 15:54   #136
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kijk Distel, ik heb vorige keer N-VA gestemd. Er wordt ons geen andere keuze gelaten. Dat wil echter NIET zeggen dat de N-VA mijn onvoorwaardelijk vertrouwen geniet.
Daarin volg ik je volledig

Citaat:
We wéten waarom de N-VA haar eerste programmapunt inruilde voor een belgisch koekoeksei dat géén enkele belgische partij bereid is om uit te broeden: omdat de N-VA er zélf van overtuigd is dat er geen meerderheid bestaat voor een vrij Vlaanderen. Ik heb blijkbaar het referendum gemist dat Di Rupo in 2005 voorstelde.
Reden temeer dus voor de N-VA om niet de openlijk separatistische kaart te trekken. Ze gaan ironisch genoeg in termen van separatisme veel verder geraken vanuit een underdogpositie dan vanuit een openlijk separatistische en dus zogezegd extremistische invalshoek. Het eerste trekt veel meer proteststemmen en sympathiestemmen aan dan het tweede. En laten we wel wezen: de splitsing van La Belgique zal er nooit komen omdat er genoeg separatisten zijn. Ze zal er komen omdat een partij die voor de Walen onacceptabele veranderingen eist - en daar niet vanaf wijkt voor de postjes - groot genoeg wordt om de druk op de ketel op een kritiek punt te krijgen.

Ik weet niet wat de motieven van de N-VA zijn en of dit een bewuste strategie is, maar volgens mij is dit op zich geen slechte zaak.

Citaat:
Ik ben trouwens ook nog niet vergeten dat DE WEVER tegen referenda is.
Iets wat ik hem altijd zal kwalijk nemen.

Citaat:
In alle geval twijfel IK er niet aan dat de N-VA BEWUST gekozen heeft voor een strategie waartegen ze minder weerstand (vanwege de belgicistische partijen) verwacht dan tegen Vlaamse onafhankelijkheid. Vergeefs. Eénder welke 'strategie' de N-VA kiest, ze zullen onveranderlijk als separatisten gezien én behandeld worden. En niet alleen de franstaligen zullen het beroemde lied van Edith Piaf uit volle borst blijven zingen. "NON, rien de rien. NON, je ne regrette rien".
Ik denk dat ze bij de N-VA wel weten dat minder weerstand van de B-partijen er niet in zit (tenzij ze er zelf beter van worden misschien). De weg die de N-VA nu kiest (bewust of niet), zal echter wel op veel mnder weerstand zorgen bij de kiezer. Dat lijkt mij geen slechte zaak. Hoe groter de N-VA, hoe groter de druk op de ketel. En het is die druk die we nodig hebben om de ketel uiteen te doen spatten, niemand gaat dat via de "normale" parlementaire weg stemmen.

Citaat:
Het ergste is echter dat ik de N-VA NOOIT iets zie doen waar ze de belgische grondwet, al was het maar voor even, voor aan de kant moeten schuiven. Iets wat de belgicisten zélf nochtans tijdens ELKE staatsmisvorming hebben gedaan. En niet voor even.
Waardoor ze ook niet in dezelfe schuif kunnen gestoken worden, noch versleten worden voor extreme partij die de grondwet niet respecteert. Er is geen enkele actie - met of zonder respect voor de grondwet - die de N-VA kan nemen (zelfs met het VB erbij) die Vlaanderen zouden doen afscheuren. Behalve dan zo groot mogelijk worden. En dat zijn ze aan het doen.

Of dit een bewuste strategie is, weet ik niet.

Citaat:
Als de Wever zich opnieuw tot onderhandelen laat verleiden met de franstaligen zal hij niet méér bereiken dan confederale borrelnootjes.Meer nog. Op elk borrelnootje zal een B gebrand zijn.
Resultaat:

1. De N-VA heeft geprobeerd
2. Ze zijn weer aan de kant geschoven
3. Nog meer mensen raken hierdoor pissed off.

Ik zie eigenlijk niet wat ze anders kunnen doen.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 januari 2013, 15:56   #137
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Anna List, wat deze vraag betreft;

"hoe denken ze eventueel ooit aan hun kiezers uit te kunnen leggen dat er een tactische intrekken van de onafhankelijkheidseis doorgevoerd werd" ?

Aan een welbepaald deel van hun kiezers krijgen de partijen ALLES uitgelegd. In de regel zijn dat de kiezers met een partijkaart. Dat geldt ook voor de N-VA.
Aan Vlaams-nationalisten in hart en nieren, maar zonder partijaanhorigheid, zullen ze dat veel moeilijker uitgelegd krijgen.
Oud 9 januari 2013, 15:56   #138
Cyrano
Minister

Cyrano's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
kan er iemand mij eens uitleggen waarom de NVA dan blijft verkondigen een onderhandelde oplossing voor te staan en geen geforceerde ???

hoe denken ze eventueel ooit aan hun kiezers uit te kunnen leggen dat er een tactische intrekken van de onafhankelijkheidseis doorgevoerd werd ?
Ik frequenteer niet de besloten vergaderingen van de N-VA en pleeg met BDW geen overleg.

Het is eerder een genetisch foutje van de gemiddelde Vlaming. (Zie mijn quote van Elsschot). Il faut pas déseperer pour entreprendre ...
Oud 9 januari 2013, 15:59   #139
Txiki
Secretaris-Generaal VN

Txiki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Anna List, wat deze vraag betreft;

"hoe denken ze eventueel ooit aan hun kiezers uit te kunnen leggen dat er een tactische intrekken van de onafhankelijkheidseis doorgevoerd werd" ?

Aan een welbepaald deel van hun kiezers krijgen de partijen ALLES uitgelegd. In de regel zijn dat de kiezers met een partijkaart. Dat geldt ook voor de N-VA.
Aan Vlaams-nationalisten in hart en nieren, maar zonder partijaanhorigheid, zullen ze dat veel moeilijker uitgelegd krijgen.
Er zijn zelfs Vlaams-nationalistien in hart en nieren, zonder partijaanhorigheid mét een N-VA-lidkaart. Of een lidkaart van de sp.a of een andere partij. Ze zitten overal. Ga maar op zoek naar die mollen.

Laatst gewijzigd door Txiki : 9 januari 2013 om 15:59.
Oud 9 januari 2013, 16:00   #140
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

"Ik zie eigenlijk niet wat ze anders kunnen doen".

Klinkt niet hoopgevend.
Juist omdat het zo waar is.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be