![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
Bekijk resultaten enquête: Wat vindt U van de sneltramverbinding Brussel - Ninove? | |||
Onvoorwaardelijk akkoord |
![]() ![]() ![]() |
7 | 33,33% |
Voorwaardelijk akkoord |
![]() ![]() ![]() |
3 | 14,29% |
Niet akkoord |
![]() ![]() ![]() |
11 | 52,38% |
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 |
Minister
|
![]() Is het openbaar vervoer in Zwitserland zelfbedruipend?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
OV subsidies zijn op alle niveaus mogelijk. Het is niet ongebruikelijk dat een gemeente bijvoorbeeld een busdienst subsidieert die voor een verbinding met het plaatselijke station zorgt. Rond Zürich heeft het OV een marktaandeel van ongeveer de helft (voorwoon werk verkeer naar de binnenstad zelfs 3/4). Zonder het OV zouden er drie keer zoveel autos in de stad rondrijden, met alle gevolgen van dien, dus de subsidie van het OV is te rechtvaardigen als compensatie voor een behoorlijk grote positieve externaliteit.
step 1: Blame capitalism step 2: Adopt some policies to "fix things". step 3: When those policies make things worse, return to step 1. ... repeat ... Laatst gewijzigd door Zwitser : 17 maart 2013 om 10:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#123 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#124 |
Minister-President
|
![]() Waar haal je die cijfers, PeterCC? Voor zover ik weet zit de NMBS op een kostendekkingsgraad van ruwweg 60%, als ik me correct herinner. Niet echt geweldig, maar ook niet zo dramatisch als je wil doen geloven.
En ik hoef geen privé-tram van voor mijn voordeur tot voor het werk, een andere tot voor het café en nog een tot voor de winkel, nee. Dat hoeft ook niet om een goed netwerk te hebben. En zelfs wachttijden zijn voor mij niet onoverkomelijk, zolang ik in stedelijk gebied geen halfuur moet wachten ben ik al tevreden (al zou het iets meer mogen zijn). De bus is minder snel en minder comfortabel, daarom verkies ik trein of tram. Een bus kan de laatste km aangewezen zijn, maar ik hou niet van reizen van meerdere uren in een bus. Geen plaats, geen mogelijkheid rond te lopen en naar het toilet te gaan (in de trein), niet kunnen werken, ondanks dat je je niet met de weg moet bezighouden... Geef mij dan maar een trein, waar je zonder problemen je laptop kan bovenhalen en nog iets afwerken, je mails controleren, of anders gewoon naar buiten kan zitten kijken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 |
Minister-President
|
![]() De oude tramsporen zijn overal opgebroken. Hier en daar zijn er nog wel delen van de trambedding te herkennen door het geoefende oog, of zie je misschien nog hier en daar een oude rozet van de oude bovenleiding aan een gevel hangen, maar zeker waar de tram gewoon langs/op de steenweg lag, is alles verdwenen onder het asfalt.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |
![]() |
#127 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#128 |
Minister-President
|
![]() De reden voor het verdwijnen van die tramlijnen was meestal dat de infrastructuur versleten was, en te duur werd geacht om te renoveren. Dus zelfs als er nog sporen zijn te vinden, moet toch alles uitgebroken worden en vervangen, de rails zouden een nieuwe tram niet of amper kunnen dragen, laat staan dat ze de vereiste snelheid zouden toelaten. Aan een trambedding waar je met moeite 5 km/h kan halen, hebben we ook niets, zelfs museumbanen rijden doorgaans sneller.
![]() |
![]() |
![]() |
#129 |
Minister-President
|
![]() Bovendien, als je het toch opnieuw doet, doe je het beter meteen goed, met vrije beddingen (kan je bijvoorbeeld de trambeddingen in het gras leggen, zoals in veel Franse tramsteden), voldoende tussenspoorbreedte, normaalspoor ipv meterspoor zoals bij de aloude boerentram...
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
|
![]() Citaat:
Een verschil met België was wel dat die trambedrijven onafhankelijke bedrijven waren, die zich niet zomaar lieten ontmantelen. In België, waar de NMVB in weze een verlengstuk van het ministerie van verkeer was, is zoiets een stuk makkelijker. In Zwitserland, waar de gemeentes zelf eigenaar zijn van de vervoersbedrijven is dat een stuk lastiger. Dus heeft men er daar voor gekozen om die boerentram te moderniseren, en de lijnen gebundeld via een tunnel in de stad te brengen. Het gevolg is een performante "light rail" die in haar eentje meer mensen naar de stad brengt dan er met de auto komen. Het is mogelijk om het OV een belangrijke rol in de mobiliteit te doen spelen. Maar dan moet je dus wel behoorlijk investeren. En vooral zichtbaar investeren. En daar is een tram erg goed voor.
![]() |
![]() |
#131 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#132 |
Minister-President
|
![]() In Antwerpen kan ik het nog enigszins begrijpen. Tenslotte bouw je daar verder op een bestaand, metersporig systeem. Gedwongen overstappen, omdat de rijtuigen niet verder kunnen rijden, is niet aangenaam. Maar in Brussel wordt sowieso al normaalspoor gebruikt voor de trams, het zou helemaal te gek zijn om meterspoor te gebruiken.
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#134 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#135 | |
|
![]() Citaat:
Maar eigenlijk waren die trams er eerst, en zijn het dus de autos die in de weg reden...
![]() |
![]() |
#136 |
Minister-President
|
![]() Op veel plaatsen werd ook de vernieuwing van de weg (dus ten voordele van de auto) op rekening geschreven van de sporenvernieuwing voor de tram. Tenslotte moest dat toch in een beweging gebeuren...
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De financiële realiteit van de NMBS wordt verdronken in een onoverzichtelijke reeks van verschillende soorten subsidie. Maar je moet daar doorheen kijken, afstand nemen. De NMBS doet aan goederenvervoer en aan personenvervoer, nationaal en internationaal personenvervoer. De Europese afspraken vandaag zijn zo dat er geen subsidie kan zijn voor goederenvervoer en voor internationaal personenvervoer. Dus is het simpel: veeg alle subsidie op één hoop en weeg die af tegen de inkomsten uit binnenlands personenvervoer. Dan kom je uit op iets van een dikke 3 miljard € subsidie waar ongeveer een 450 miljoen inkomsten tegenover staat. Ongeveer 15% dekking. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Weer een voorbeeld van hoe de opdeling van dit land niemand ten goede komt en alleen maar geld kost. De trein is federaal, de bussen (en trams) zijn gewestelijk. Blijkt dat de NMBS en de Lijn, TEC, MIVB niet met elkaar praten, en volgens mij niet eens met elkaar willen praten. Integendeel, al die vervoersmaatschappijen willen hun eigen goesting kunnen doen op kosten van de belastingbetaler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Minister-President
|
![]() Een tram zou een correcte aanvulling zijn op het aanbod, die gebieden, vandaag niet ontsloten door een spoorlijn, toch aan het spoornet (al is het dan een tram) verbindt.
Een trein of sneltram dient niet alleen de eindstations, maar ook tussenliggende haltes. Ninove mag dan wel aan een spoorweg liggen (en mits een overstap, of een tijdrovende kering in Denderleeuw) geraak je ook wel in Brussel), maar dat is niet zo voor het hele gebied rond de Ninoofsesteenweg, en idem voor de A12 richting Boom. Een sneltram kan hun verbinding met Brussel én ommeland sneller en comfortabeler maken, op het eerste zicht zelfs zonder al te veel onteigeningen. Toegegeven, zeker op korte termijn kan Heist-op-den-Berg wellicht wel zonder, maar het Pajottenland en de A12-corridor zouden volgens mij wél nut hebben van zo'n sneltramlijn naar Brussel. Ik was vorige week nog in een aantal Franse tramsteden. Montpellier, Nantes, zijn schitterende steden, met een goed openbaar vervoer. Frequente trams met een duidelijke netstructuur, snelle verbindingen, ook naar de buitenwijken én de omliggende gemeentes. Voor een land dat een slordige 10 �* 20 jaar amper nog een tram rondrijden had, is dat een enorme stap. Nu nog hun compleet verouderde spoorweg moderniseren in dienstverlening en in praktijk.
![]() |
![]() |
![]() |
#140 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |