Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 31 mei 2013, 23:02   #121
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat laatste behoort tot de onzinnige vergelijkingen, daar de taaklast van de overheid in de loop der tijd enorm gestegen is. Bijgevolg ook de budgetten.

Hoe de meerwaarde van een bestuursniveau dan aangetoond worden, volgens u?
Als je kijkt naar de verhouding van lasten die we betalen en wat we ervoor terugkrijgen scoort belgië in vergelijking met andere europese landen niet bijster goed. Dit punt is tegelijk een belangrijke parameter om de meerwaarde van de bestuursniveaus aan te tonen. Bovendien is de taaklast van de overheid een politieke keuze en dat deze vergroot heeft deels te maken met de profilering van de deelstaten. Deze profileringsdrang zorgt bovendien voor en ongekend regeldrift, wat de inefficiëntie van de overheid nog meer in de hand werkt,.
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 23:09   #122
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Loki Bekijk bericht
Als je kijkt naar de verhouding van lasten die we betalen en wat we ervoor terugkrijgen scoort belgië in vergelijking met andere europese landen niet bijster goed. Dit punt is tegelijk een belangrijke parameter om de meerwaarde van de bestuursniveaus aan te tonen. Bovendien is de taaklast van de overheid een politieke keuze en dat deze vergroot heeft deels te maken met de profilering van de deelstaten. Deze profileringsdrang zorgt bovendien voor en ongekend regeldrift, wat de inefficiëntie van de overheid nog meer in de hand werkt,.
Daarmee heeft u niet aangetoond dat bij afweging het Belgisch of Vlaams bestuursniveau al dan niet beter scoren tegenover elkaar.

Ongekende regeldrift? Graag een paar voorbeelden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 mei 2013, 23:28   #123
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat laatste behoort tot de onzinnige vergelijkingen, daar de taaklast van de overheid in de loop der tijd enorm gestegen is. Bijgevolg ook de budgetten.

Hoe de meerwaarde van een bestuursniveau dan aangetoond worden, volgens u?
Citaat:
Daarmee heeft u niet aangetoond dat bij afweging het Belgisch of Vlaams bestuursniveau al dan niet beter scoren tegenover elkaar.

Ongekende regeldrift? Graag een paar voorbeelden.
Kijk maar naar de publicaties in het staatsblad, dit is trouwens een vrij gekend probleem. ik kan er zelfs aan toevoegen dat die regels vaak ontstaan uit gemakzucht van de ambtenarij en niet in voordeel van de burger.heb hiervoor in het verleden nog mijn ontslag gegeven als vlaams ambtenaar, hier moet ik wel aan toevoegen dat ik ook de druk van de kabinetten beu was om met twee maten en gewichten zaken te beoordelen.
Oud 31 mei 2013, 23:31   #124
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk maar naar de publicaties in het staatsblad, dit is trouwens een vrij gekend probleem. ik kan er zelfs aan toevoegen dat die regels vaak ontstaan uit gemakzucht van de ambtenarij en niet in voordeel van de burger.heb hiervoor in het verleden nog mijn ontslag gegeven als vlaams ambtenaar, hier moet ik wel aan toevoegen dat ik ook de druk van de kabinetten beu was om met twee maten en gewichten zaken te beoordelen.
In het Staatsblad verschijnen alle wetten, decreten en ordonnanties. Daarmee toont u gewoon niet aan wat u wil bewijzen, nl. dat de regionale niveaus zich zouden bezondigen aan regelitis.
Oud 1 juni 2013, 09:11   #125
Loki
Parlementsvoorzitter

Loki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In het Staatsblad verschijnen alle wetten, decreten en ordonnanties. Daarmee toont u gewoon niet aan wat u wil bewijzen, nl. dat de regionale niveaus zich zouden bezondigen aan regelitis.
Misschien is het omdat ik in de ambtenarij heb gezeten, want daar is dit probleem algemeen geweten.
Oud 2 juni 2013, 12:15   #126
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien is het omdat ik in de ambtenarij heb gezeten, want daar is dit probleem algemeen geweten.
Daarmee toont u niets aan, hoor. Zomaar stellingen poneren kan iedereen. Ermee zwaaien dat u ooit ambtenaar was, maakt daarbij geen enkele indruk en is geen argument om iemand te overtuigen.
Oud 3 juni 2013, 07:26   #127
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom dan wel? Neem nu bijvoorbeeld het Waregemse. Sociologisch en economisch zijn we veel sterker verbonden met het naburige Oost-Vlaanderen dan met het westelijk gelegen Kortrijkse. Dit overstijgt de provinciegrenzen.
U moet u niet noodzakelijk vastpinnen op het provincie-voorstel als dusdanig, hoor, maar kom...
Niks belet om Waregem naar Oost-Vlaanderen over te hevelen, of samenwerkingen op poten te zijn over de grenzen heen. Iets wat trouwens nu al bestaat.

Of niks belet "nieuwe" entiteiten te vormen op basis van socio-economische criteria, als u dat liever hebt. Belangrijker is dat er meer dan 3 of 4 deelstaten zijn.

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 3 juni 2013 om 07:27.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2013, 13:48   #128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
U moet u niet noodzakelijk vastpinnen op het provincie-voorstel als dusdanig, hoor, maar kom...
Niks belet om Waregem naar Oost-Vlaanderen over te hevelen, of samenwerkingen op poten te zijn over de grenzen heen. Iets wat trouwens nu al bestaat.
En laat het nu juist de N-VA zijn die vele jaren geleden het idee opperde sociaal-economisch relevante stads- en plattelandsgewesten uit te tekenen als alternatief voor de oubollige provinciestructuren.
Oud 3 juni 2013, 13:49   #129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Belangrijker is dat er meer dan 3 of 4 deelstaten zijn.
Er bestaan geen deelstaten in België. Er zijn slechts gewesten en gemeenschappen. Samen goed voor zes besturen.
Oud 3 juni 2013, 20:12   #130
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er bestaan geen deelstaten in België. Er zijn slechts gewesten en gemeenschappen. Samen goed voor zes besturen.
Het zijn er een paar meer, naargelang de definitie. En sorry, het gaat wel degelijk om deelstaten. Semantische discussie beginnen?

Vraag trouwens aan Jan Modaal wat het verschil is tussen het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap, je zal nogal raar opkijken... Zo duidelijk en overzichtelijk is het allemaal.

Maar nog steeds heeft dit niks te maken met de openingspost.
Oud 3 juni 2013, 21:30   #131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het zijn er een paar meer, naargelang de definitie. En sorry, het gaat wel degelijk om deelstaten. Semantische discussie beginnen?
Neen, het gaat niet om deelstaten. Wel om gemeenschappen en gewesten. Zo staat het in de grondwet.
Oud 3 juni 2013, 21:32   #132
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vraag trouwens aan Jan Modaal wat het verschil is tussen het Vlaams Gewest en de Vlaamse Gemeenschap, je zal nogal raar opkijken... Zo duidelijk en overzichtelijk is het allemaal.
Jan Modaal als referentie? Weet de Duitse Jan Modaal hoe het nu allemaal in elkaar zit tussen de Bund en de Länder?
Oud 3 juni 2013, 21:47   #133
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Belangrijker is dat er meer dan 3 of 4 deelstaten zijn.
Met als enige bedoeling dat de gemeenschappen genekt worden om België te redden....

Gesnopen!

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 juni 2013 om 21:48.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2013, 06:36   #134
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Met als enige bedoeling dat de gemeenschappen genekt worden om België te redden....

Gesnopen!
Vooral om een beter bestuur te krijgen. En mag ik mij in een Belgische context plaatsen, of is dat verboden?
Oud 4 juni 2013, 06:40   #135
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het gaat niet om deelstaten. Wel om gemeenschappen en gewesten. Zo staat het in de grondwet.
Gezien de grondwet volledig herschreven zou moeten worden indien een voorstel als het mijne geïmplementeerd zou worden, is de huidige grondwet niet van zoveel belang in de discussie, hoor.

De rest blijft nog steeds een semantische discussie.
Oud 4 juni 2013, 06:43   #136
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan Modaal als referentie? Weet de Duitse Jan Modaal hoe het nu allemaal in elkaar zit tussen de Bund en de Länder?
Goed geprobeerd. Ik denk dat de Duitse Jan Modaal wel degelijk het verschil kent tussen een Lander en een andere Lander. Mijn vraag ging immers niet over de verschillen tussen een deelstaat en de federale overheid, maar tussen deelstaten onderling.
Oud 4 juni 2013, 07:02   #137
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vooral om een beter bestuur te krijgen. En mag ik mij in een Belgische context plaatsen, of is dat verboden?
je mag dat. Maar dat is per definitie tegen de Nederlandstaligen gericht. je snapt toch dat mensen die het Nederlands genegen zijn in Vlaanderen, tegen je voorstel zijn?
Oud 4 juni 2013, 07:22   #138
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
je mag dat. Maar dat is per definitie tegen de Nederlandstaligen gericht. je snapt toch dat mensen die het Nederlands genegen zijn in Vlaanderen, tegen je voorstel zijn?
Eerlijk gezegd, neen...
Oud 4 juni 2013, 07:35   #139
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd, neen...
simpel, voor mij is het belang van België ondergeschikt aan het belang van de Belgen. en een groot deel van die Belgen spreekt Nederlands.
Oud 4 juni 2013, 09:42   #140
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris

Jacob Van Artevelde's schermafbeelding

Standaard Goed bestuur als verkooptruk.

Citaat:
Natuurlijk moogt ge U in een Belgische kontekst plaatsen en vanuit een Belgisch standpunt vertrekken.
Maar het is d�*�*rom en enkel daarom dat ge meer dan drie deelstaten voorstelt.
"Goed bestuur" is daarbij slechts marketinggewijs het glijmiddel, de verkooptruk.

Het belangrijkste is dus de Belgitude en als dat zou kunnen gebaat worden door eventueel een slechter bestuur dan zoudt ge daar natuurlijk nog steeds voor kiezen. Een psychologische identifkatie - in uw geval met België - is vooral emotioneel geladen en is niet zozeer een kwestie van ratio.

Men gaat dan echter wel hineinrationalisieren om dat gevoel te onderbouwen, te verrechtvaardigen en te promoten. De grote klassieker daarbij is: Geen splitsing want België is al zo klein. Vlaanderen zal te klein zijn.... Maar eigenlijk is grootte niet zo belangrijk voor diegenen die dat beweren.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 juni 2013 om 09:44.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be