![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#121 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#122 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#123 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Dimitri, je hebt volkomen gelijk, maar jij bent dan ook een Nederlander. Wat de flaminganten niet willen inzien is dat het met de Lijn (minstens) even erg gesteld is als met de NMBS.
![]() |
#124 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#125 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ja, de bussen op het piekuur (rond schooltijd) zitten hier ook wel eens overvol. Maar ook in Amsterdam heb ik al in een overvolle tram gezeten. Nog een verbetering: de stadsbussen te Brugge! De Lijn liet niet alleen aangepaste busjes ontwerpen, maar werkte samen met provincie en stadsbestuur een regeling uit (op alle stadslijnen is er om de tien minuten een bus). Sedertdien is het aantal reizigers spectaculair gestegen. Wie dit ontkent, moet maar eens naar Brugge komen en een dagje de busjes van De Lijn volgen. Ook in Brugge niets dan lof voor De Lijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#126 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
De Lijn werkt véél beter dan de NMBS en maakt zelfs winst. Wat niet wil zeggen dat alles perfect is natuurlijk; er kan nog heel wat verbeteren en dan vooral in de landelijke gebieden. De NMBS darentegen is failliet, rijdt met stokoude treinen die keer op keer te laat komen en het gemiddelde treinstation is één grote hoop verouderd roest. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#127 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Aangezien je Vlaanderen-fan bent, zou je dat wel willen dat de Lijn functioneerde, maar dat is niet zo.
De Lijn maakt helemaal geen winst: de Vlaamse overheid betaalt alle schulden van de Lijn op het einde van het jaar mooi uit, en dat heet in mijn ogen nog steeds geen winstmaken. De bussen van de Lijn trekken echt op niet veel (waar ik woon toch niet), terwijl de NMBS vorige jaar juist splinternieuwe treinen heeft ingelegd op de Lijn Neerpelt-Antwerpen. Dat het gemiddelde station vaak op niet veel trekt, dat is waar, maar ja, waar vind je nog een deftige bushokje (alhoewel dat in mijn buurt nogal meevalt)? Neerpelt heeft daarenboven een groot busstation, dat geïntegreerd is in het treinstation, en beiden zijn in dezelfde staat (beiden zijn vorige jaar zelfs nog opgeknapt).
![]() |
#128 | ||
|
![]() Citaat:
Overigens, werd de paardentram pas rond WO II afgeschaft? ![]() Citaat:
Nog veel erger is het in de bus 12 in Utrecht, van het Centraal Station naar de universiteit. Sinds vorig jaar rijden er driedelige bussen (met dubbele harmonica dus, met 25 meter de langste bus van Europa: http://home.hetnet.nl/~hugo-joke/gvu/GVU02.htm ) om de drie minuten, en nog zit (en staat) de bus 's ochtends gegarandeerd helemaal vol. Er wordt al een jaar of vijftien gesproken over een sneltram- of metroverbinding, maar dat is er helaas nog niet van gekomen. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#129 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De Vlaamse overheid betaalt geenszins de schulden van De Lijn. Er is immers een beheersovereenkomst tussen De Lijn en de Vlaamse Regering en daaraan gekoppeld een jaarlijkse dotatie die wordt vastgelegd op basis van een aantal criteria. Daarnaast betalen een aantal stadsbesturen voor de diensten die ze aan hun bevolking aanbieden (bijvoorbeeld de stad Hasselt). Voor de rest zijn de bewindlieden van De Lijn vrij naar andere inkomensbronnen te zoeken. Zo haalde De Lijn 135 miljoen euro uit de verkoop van vervoersbewijzen, wat een stijging betekent in vergelijking met de vorige jaren (en ondanks de invoering van het gratis vervoer voor senioren). Er is dus geen sprake van "bijpassen", maar De Lijn wordt gefinancieerd vologens een evelopperegeling. Op basis van een beheerscontract krijgt De Lijn dus een bepaald bedrag toegeschoven en moet voor de rest maar zien dat ze het ermee rooit of naar andere bronnen op zoek gaat. Op dit ogenblik heeft De Lijn een schuld van ongeveer 3 miljoen euro, een schuldenberg die in geen enkele verhouding staat met het miljarden schuldberg waarmee de NMBS worstelt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#130 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In ons dorp zijn de bussen van De Lijn splinternieuw en nochtans woon ik heel ver van Antwerpen (en dan nog in West-Vlaanderen)! Trouwens, u vergeet blijkbaar dat een groot aantal lijnen van De Lijn niet door De Lijn zelf worden bemand, maar door privaatbedrijven die dat in concessie doen. Misschien eens informeren waar die bussen dus vandaan komen i.p.v. onmiddellijk te oordelen en te veroordelen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#131 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Het handelt nu wel echt niet over dat boze Antwerpen, maar ik woon in Overpelt (aan de lijn Neerpelt-Antwerpen) en ik wou er gewoon op wijzen dat de treinen hier niet aftands zijn (zoals de bussen). En Jan die dotatie op grond van welke criteria zou die toch berekend worden? Toevallig dat deze dotatie precies overeenkomt met de schulden die de Lijn gemaakt heeft? Daarenboven Dimitri, is het niet zo dat door de busverbindigen soswieso verbeteren bij meer bushaltes. Waar ik voor plijt is juist minder bushaltes, maar wel meer lijnen (in plaats van enkel naar Hasselt nu). Door het grote aantal bushaltes heeft het geen zin om de bus te nemen naar Hasselt vanuit Overpelt (omdat dit 3 maal zolang duurt als met de auto en zelfs langer als de treinverbinding over Mol!). Ik zou liever zien dat alle haltes in Overpelt afgeschaft worden, zodat ik rustig naar Neerpelt zou kunnen wandelen en dan een bus met een realistisch tijdschema zou kunnen nemen!
![]() |
#132 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#133 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De som die de overheid bijdraagt, wordt in het beheerscontract afgesproken op basis van een aantal elementen: (a) het aantal vervoerde reizigers, (b) de door de overheid opgelegde verplichtingen (bijvoorbeeld gratis seniorenvervoer), (d) geplande investeringen en (c) de nog lopende erfenis van de Buurtspoorwegen (het pensioenfonds). Nu betekent dit niet dat de overheid op basis van de gegeven berekeningen zomaar het volledige bedrag neertelt. Er bestaat daarbij een berekeningsformule die gehanteerd wordt, waardoor er een bedrag is dat de overheid aan het BEGIN van het werkjaar overeenkomt alsook een bedrag waarvoor De Lijn zelf moet opdraaien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#134 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Toevallig dat elk begin van een nieuw werkjaar een eind van het vorig is, niet?
![]() |
#135 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#136 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#137 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In Vlaanderen bestaat de snelbus niet omdat die functie nog steeds wordt waargenomen door de trein (de IR-treinen). In Nederland echter bestaan dergelijke IR-treinen bijna niet meer, daar hun functie werd overgenomen door de bus. Dit is iets wat Nederlanders die bij ons sporen altijd opvalt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#138 | |
|
![]() Citaat:
De snelbus (op kortere afstanden) en de Interliner (middellange afstand) rijden echter op trajecten waar geen treinen rijden. Snelbussen rijden in Zuid-Holland bijvoorbeeld naar de Krimpener- en Alblasserwaard ten oosten, en de Zuid-Hollandse eilanden ten zuiden van Rotterdam. De Interliner verbindt meestal twee belangrijke plaatsen op een traject waar geen treinen rijden, bijv. Breda-Utrecht. Als er tussen Noord-Limburg en Zuid-Limburg geen (rechtstreekse) treinen rijden, zou dat een geschikt Interlinertraject kunnen zijn. Snelbussen zouden dan de reistijd tussen twee plaatsen in Noord-Limburg kunnen verkorten, omdat die niet door elk tussenliggend dorp hoeven kruipen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#139 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ik moet Dimitri maar weer gelijk geven
![]() |
#140 |
Minister-President
|
![]() Ook hier is de situatie grondig gewijzigd. In Nederland is men het openbaar vervoer zo langzamerhand aan het doodknijpen, op enkele uitzonderingen na. Enkele redenen lijken mij de centraal opgelegde bezuinigingen, de veel te kleine concessiegebieden, de algemene malaise van de Nederlandse economie, en de privatisering, waar de concurrentie alleen speelt bij het verlenen van de concessie, niet voor de reiziger.
In België en Vlaanderen is alles redelijk status quo gebleven. Weinig reële verbeteringen zijn er gebeurd, op enkele kleinere projecten na. De vraag was, of Vlaanderen beter zelf zijn spoorwegen zou beheren en uitbaten. Indertijd was ik gematigd voorstander. Ondertussen zijn andere oplossingen mij in het oog gesprongen. Spoorwegen blijven m.i. best federaal, of zelfs overkoepeld door een Beneluxorgaan, eens Nederland terug wil investeren in OV. Niettemin, moet er veel meer inspraak mogelijk zijn van gewesten, provincies of gemeentes. Daarom worden in de schoot van een nationale holding, best wel de federale structuren gekopieerd, waarbij gemeenschappelijke projecten gezamelijk worden uitgevoerd, maar waarbij elk niveau autonoom eigen projecten kan ontwikkelen en financieren, zowel op vlak van uitbating als infrastructuur. In een dergelijke constructie zou ik zelfs graag De Lijn, TEC en MIVB integreren, of via de oprichting van vervoersbonden (Verkehrsbünden, zie NRW in Duitsland) bij het beleid betrekken.
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree. Jeroen Boone |
![]() |
![]() |